(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło jest zjawisko, nazywane potocznie „spaleniem” sprzęgła. Określa się w ten sposób sytuację, gdy temperatura sprzęgła rośnie tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych, czy to przez stopienie, czy w skrajnych przypadkach faktyczne spalenie.

Do najczęściej spotykanych objawów „spalenia” sprzęgła należy bardzo intensywny, charakterystyczny swąd, a w skrajnych przypadkach również dym wydobywający się z okolicy skrzyni biegów. Często niestety, te objawy wiążą się z najpoważniejszym – brakiem możliwości wysprzęglenia i włączenia biegu.

spalone sprzęgło

Palenie sprzęgła najczęściej występuje, gdy układ napędowy auta podlega bardzo dużym obciążeniom. Kiedy najczęściej następuje palenie sprzęgła?

  • jazda na półsprzęgle
  • wielokrotne, gwałtowne ruszanie „z piskiem opon”
  • jazda w trudnym, na przykład górzystym terenie
  • jazda z bardzo dużym obciążeniem – na przykład holując przyczepę lub inny samochód

Elementem, który najbardziej cierpi kiedy sprzęgło jest palone jest tarcza sprzęgła. To jej okładzina cierna ulega wtedy bardzo gwałtownemu zużyciu i stąd charakterystyczny zapach. Nie należy jednak zapominać również o docisku i kole zamachowym (jedno – lub dwumasowym). Te elementy również mogą ulec uszkodzeniu choćby przez odkształcenie ich powierzchni.

Jednorazowe przypalenie sprzęgła

Jednokrotne przypalenie sprzęgła, na przykład podczas ruszania pod bardzo dużą górę, może nie nieść ze sobą bardzo poważnych konsekwencji. Sprzęgło ulegnie gwałtownemu zużyciu, ale będzie nadal funkcjonować. Może zdarzyć się, że dopóki nie ostygnie, nie będzie możliwości włączenia biegu, jednak później, po odczekaniu, wszystko wróci do normy. W dalszym użytkowaniu samochodu, sprzęgło z pewnością szybciej się zużyje, ale może to być nawet nie odczuwalne. Zdarza się jednak, że nawet jednokrotne „przypalenie” sprzęgła zaowocuje awarią, którą usunie wyłącznie wymiana całego pozespołu.

Spalone sprzęgło – przyczyny

Najczęściej, techniczną przyczyną spalenia sprzęgła jest jego ślizganie, czyli zjawisko, gdy tarcza sprzęgła porusza się z inną prędkością, niż koło zamachowe i docisk sprzęgła. Do małego poślizgu dochodzi przy każdym ruszeniu z miejsca – jednak jest to ślizganie minimalne w porównaniu z tym, z jakim mamy do czynienia przy bardzo dynamicznym ruszaniu, tzw. „paleniu gumy”, czy jeździe na półsprzęgle przez dłuższy czas. W skutek ślizgania sprzęgła bardzo znacznie wzrasta temperatura okładzin ciernych, co po przekroczeniu pewnej granicy powoduje swąd, dym i ogólną awarię uniemożliwiającą wysprzęglenie.

Objawy spalonego sprzęgła pojawiają się często, gdy sprzęgło jest już bardzo zużyte i następuje samoistne ślizganie – tzn nie tylko przy ruszaniu z miejsca, ale również, gdy pedał sprzęgła nie jest wciśnięty, a np. przyspieszamy na wysokim biegu. Jest to jednoznaczny powód, aby odwiedzić mechanika – jest pewne, że niebawem sprzęgło zupełnie przestanie działać i niemożliwe będzie nawet ruszenie z miejsca.

Palenie sprzęgła

Jak spalić sprzęgło?

Poniższy paragraf ma charakter przestrogi – podpowiada, jak unikać spalenia sprzęgła.

Trzeba pamiętać, że sprzęgło ulega zużyciu przez cały okres użytkowania, przy każdym ruszeniu, czy zmianie biegów. Jest to jednak na tyle wytrzymały element, że przy odpowiednim „traktowaniu” może znieść nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Gdy „palimy sprzęgło”, dochodzi do bardzo gwałtownego zużycia, które przy normalnej jeździe, nastąpiłoby w ciągu kilkunastu albo nawet kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Do spalenia sprzęgła może doprowadzić bardzo agresywna jazda. Wielokrotne ruszanie z piskiem opon, bardzo gwałtowne puszczanie sprzęgła przy zmianie biegów („strzały ze sprzęgła”) i tym podobne praktyki sprawiają, że układ napędowy, a więc również sprzęgło dotykają olbrzymie przeciążenia.

Bardzo złym dla sprzęgła nawykiem jest też tzw. jazda na półsprzęgle, czyli dłuższe niż to potrzebne wciskanie pedału sprzęgła po zmianie biegu lub ruszeniu, albo wręcz ciągła jazda z nogą położoną na sprzęgle.

Zużycie sprzęgła jest również wprost proporcjonalne do obciążeń, z jakimi jeździmy. Jeżeli często holujemy ciężkie przyczepy, albo jeździmy z ciężkim ładunkiem, sprzęgło musi przenosić znacznie większy moment obrotowy przy każdym ruszeniu z miejsca, co prowadzi do zużycia, ślizgania, czy spalenia sprzęgła.

Kolejnym takim elementem, na który jednak użytkownik samochodu ma ograniczony wpływ, jest częsta jazda w górzystym terenie. Każde ruszenie z miejsca pod górę wywołuje większe zużycie sprzęgła niż na równym terenie. Spowodowane jest to przez wyższe obroty silnika z jakimi musimy ruszyć – a więc również większą różnicę prędkości obrotowych, którą musi wyrównać sprzęgło swoim poślizgiem.

Zapach spalonego sprzęgła

Zapach, który wydziela się ze sprzęgła przy jego „przypaleniu” ciężko jednoznacznie określić. Bardzo możliwe, że każdemu kierowcy będzie przypominał coś innego. Natomiast można dość jasno stwierdzić, że jest to podobny swąd do tego, jaki towarzyszy zużyciu hamulców samochodowych – np. po bardzo gwałtownym hamowaniu.

Spalone sprzęgło – koszt naprawy

Jeżeli „przypalenie” sprzęgła będzie na tyle poważne, że nawet po pewnym czasie sprzęgło nadal nie funkcjonuje – czyli np. nie da się włączyć biegu na uruchomionym silniku, niestety nie ma innej możliwości naprawy niż wymiana elementu na nowy. Innym objawem może być ślizganie sprzęgła, które nie ustępuje – najczęściej okładziny tarczy są wtedy już tak zużyte, że nie są w stanie wytworzyć wystarczającego tarcia do przeniesienia napędu. Często zdarza się, że nie wystarczy wymiana samej spalonej tarczy sprzęgła – również docisk może być przegrzany przez co niezdatny do użytku, a nierzadko również koło zamachowe będzie trzeba zmienić na nowe. Dzieje się tak ponieważ przez ekestremalną temperaturę, jaka została wytworzona przy spaleniu sprzęgła odkształceniu może ulec powierzchnia koła zamachowego, do której dolega tarcza i nawet zupełnie nowy zestaw sprzęgła może się ślizgać.

Wysoka temperatura bardzo źle wpływa na koło zamachowe dwumasowe – oprócz odkształcenia powierzchni, może dojść do degradacji smaru, który znajduje się wewnątrz takiego koła. Smar, który stracił swoje właściwości przez ekstremalną temperaturę nie będzie spełniał już swojej funkcji, co doprowadzi do zniszczenia elementów budowy „dwumasy” takich jak sprzężyny łukowe czy tarcza zabierakowa.

Niestety, jeżeli doprowadzimy do poważnego spalenia sprzęgła, koszty naprawy nie będą niskie – oprócz kosztu samych części, dochodzi niemały koszt robocizny. Przy tej okazji bardzo mocno zalecana jest wymiana wszystkich współpracujących elementów za jednym razem, ponieważ tylko wtedy jest gwarancja dobrego, bezawaryjnego funkcjonowania, poza tym możemy oszczędzić na koszcie kilkukrotnego demontażu skrzyni biegów w przyszłości.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu o przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Wymiana sprzęgła – Cena części i robocizny

Wymiana sprzęgła - cena części i robocizny Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć...

Sprzęgło ciężko chodzi lub szarpie przy ruszaniu – Co robić?

Historia rozwoju motoryzacji wiąże się również z rozwojem poszczególnych podzespołów samochodu. Sprzęgła przeszły wiele zmian, mających na celu poprawę niezawodności, parametrów przenoszenia mocy, czy momentu obrotowego, ale nie mniej ważna jest poprawa komfortu...

Sprzęgło cierne w aucie – Jak działa i ile kosztuje?

  Sprzęgło cierne jest najczęściej używanym obecnie rozwiązaniem w samochodach osobowych ze skrzynią biegów manualną. Podstawowym zjawiskiem fizycznym wykorzystywanym w takim podzespole jest tarcie. Dzięki niemu, przekazywana jest moc i moment obrotowy z silnika...