(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Koło dwumasowe, choć owiane złą sławą ze względu na swoją cenę, to bardzo potrzebny element układu napędowego. Stanowi ochronę dla skrzyni biegów, niwelując generowane przez silnik drgania o wysokiej amplitudzie. Zastosowanie dwumasy ma szczególne znaczenie w silnikach wysokoprężnych. Po co stosowane jest koło dwumasowe? Jakie ma to znaczenie dla układu napędowego? Jak rozpoznać jego usterkę i określić czas na wymianę?

 

Koło dwumasowe – zastosowanie w dieslu?

Na początek wypada odpowiedzieć na pytanie „co to jest dwumasa w dieslu?” Dwumasa jest następcą jednomasowego koła zamachowego, służącego do magazynowania energii kinetycznej podczas różnych suwów silnika i płynnego przekazywania momentu obrotowego do dalszych elementów układu napędowego. Sztywne koło było prostą konstrukcją – jednolitym odlewem o sporej masie. Wraz z postępem technicznym i konstruowaniem coraz mocniejszych silników w latach 80. ubiegłego wieku, konieczne było stworzenie elementu, które lepiej poradziłoby sobie z tłumieniem drgań. Dotychczasowe rozwiązanie w postaci tłumików drgań skrętnych na tarczy sprzęgła przestały w zadowalający sposób spełniać swoją funkcję.

Objawy uszkodzonej dwumasy

Dwumasowe koła zamachowe – budowa dwumasy w dieslu

Dwumasa w dieslu nie jest tak prostą konstrukcją, jak koło sztywne. Składa się z dwóch mas, które są połączone ze sobą systemem sprężyn i tłumików. Dzięki temu mogą obracać się względem siebie – nawet do 80 stopni. Tym samym łagodzą wibracje generowane przez silnik.

Dwie funkcje – magazynowanie energii kinetycznej oraz tłumienie drgań łączone są więc przez jeden element – koło dwumasowe. Diesel pracuje w rezultacie łagodniej. Jednocześnie sprzęgło potrafi przenosić nawet bardzo wysoki moment obrotowy.

Dwumasowe koło zamachowe w dieslu

To właśnie z myślą o silnikach wysokoprężnych zaprojektowana i wdrożona do użytku została dwumasa. Diesel generował tak dużą ilość drgań i wibracji, że konieczne było zastosowanie nowatorskiego rozwiązania. Jazdę autem z silnikiem wysokoprężnym należało uczynić bardziej płynną i komfortową. Co ważniejsze, trzeba było zapewnić ochronę przed drganiami pozostałym elementom układu przeniesienia napędu. Odpowiedź na to wyzwanie znalazła firma LuK. Jako pierwsza wprowadziła ona na rynek dwumasowe koła zamachowe.

Dwumasa w dieslu

Prosty schemat budowy klasycznego koła dwumasowego

Objawy zużycia koła dwumasowego w dieslu

Dwumasa jest elementem eksploatacyjnym i ulega zużyciu. Nie ma jednak konkretnego momentu, w którym należałoby wymienić koło dwumasowe. Nie robi się tego „profilaktycznie” – jeździmy dopóki nie zauważymy niepokojących objawów. Ze względu na styl jazdy kierowcy koła dwumasowe mogą wytrzymywać od kilkudziesięciu tysięcy do kilkuset tysięcy bezawaryjnej kilometrów jazdy.

Przyjmuje się, że przy prawidłowym użytkowaniu żywotność koła dwumasowego to ok. 200 tys. km. Niestety, jeśli koło dwumasowe nie było eksploatowane w zalecany sposób, jeszcze przed osiągnięciem takiego przebiegu mogą pojawić się pierwsze objawy jego zużycia.

Jak rozpoznać, że doszło do awarii dwumasy w dieslu? Objawy to przede wszystkim odczuwalne drgania w kabinie pasażerskiej, w szczególności na biegu jałowym. Spada komfort jazdy, pojawiają się stuki i hałasy z okolicy skrzyni biegów, dławienie silnika oraz problemy przy odpalaniu i gaszeniu silnika.

Jak sprawdzić stan koła dwumasowego w dieslu?

Stan koła dwumasowego można sprawdzić, jadąc na niskich obrotach i podejmując próbę gwałtownego przyspieszenia. Jeśli pojawią się nietypowe dla zwykłej pracy szarpnięcia i hałasy, wszystko wskazuje na to, że zużycie koła dwumasowego jest już znaczne.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Po czym poznać, że dwumasa w dieslu jest do wymiany?

Nie sposób jednoznacznie stwierdzić, ile wytrzymuje dwumasa w dieslu. Jednakże zwlekanie z wymianą koła dwumasowego niesie za sobą fatalne skutki – w szczególności dla skrzyni biegów, której serwis nie należy do najtańszych. Oprócz uszkodzenia układu napędowego komfort jazdy jest niski – w kabinie słyszalna jest nierówna praca silnika, na karoserii i wewnątrz pojazdu czuć wibracje i drgania, a do tego utrudniona może być zmiana biegów.

 

Dwumasowe koło zamachowe zwykle jest wymieniane w parze ze sprzęgłem. Wynika to z faktu, że oba te elementy zaprojektowano z myślą o podobnej wytrzymałości. Ponadto sam zakup i później robocizna przy wymianie są tańsze, niż gdyby kupować i wymieniać te części osobno. Warto także wspomnieć, że i koło dwumasowe, i sprzęgło muszą być kompatybilne (przeznaczone do wspólnej pracy). Dlatego zakup zestawu koła dwumasowego ze sprzęgłem wyklucza pomyłki i gwarantuje poprawne dopasowanie części.

Korzyści z zastosowania dwumasy w dieslu

Nowoczesne zestawy sprzęgła z kołem dwumasowym są w stanie bez problemu przenieść moc z silnika generującego moce rzędu 350 koni mechanicznych i momentu obrotowego na poziomie 500 niutonometrów. To wszystko przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy i łatwości użytkowania samochodu. Również w słabszych autach koło dwumasowe to szereg korzyści, związanych głównie z większą wytrzymałością układów napędowych i silnika, a także z komfortem podróżowania.

Czy korzyści ze stosowania dwumasowego koła zamachowego są zarezerwowane wyłącznie dla posiadaczy samochodów z silnikami wysokoprężnymi? Czy dwumasa jest tylko w dieslu? Nie! Od lat dwumasy są montowane także w samochodach z silnikami benzynowymi.

Diesel

Wielu kierowców zastanawia się jaki silnik wybrać – diesla czy benzynę

Ogromny rozwój, jaki dokonał się w motoryzacji w ciągu ostatnich lat, nie byłby możliwy bez powszechnego zastosowania kół dwumasowych. Dzięki temu mamy obecne auta, bardzo mocne, o dużym momencie obrotowym, które są niesamowicie komfortowe i najczęściej zapewniają również bezawaryjną jazdę przez wiele tysięcy kilometrów.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)