OKAZJE KOŃCZĄ SIĘ ZA:
1
1
:
1
1
:
1
1
MEGA OKAZJE!
23:59
Gwarancja 100%
na montaż
w ciągu 24h
Ta wyszukiwarka znajduje części tylko za pomocą numerów katalogowych. Nie znasz numeru? Skorzystaj z opcji wyszukiwania Marka - Model - Silnik poniżej, by odszukać pasujące części.
ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Brak produktów
0 zł Dostawa:
0 zł Razem do zapłaty:
Fabrycznie
nowe części
Każda część zakupiona w Sprzegla24 jest fabrycznie nowa i zapakowana w oryginalne pudełko. Do przesyłki dołączony jest zawsze paragon lub faktura VAT.
Gwarancja
2 lata
Wszystkie części objęte są 24-miesięczną gwarancją producenta. Nie nakładamy limitu przebiegu.
Wysyłka
w 24h
Produkty wysyłamy najpóźniej w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia.
Jeśli zamówisz teraz, przesyłkę otrzymasz w ciągu jednego lub dwóch dni roboczych.
30 dni
na zwrot
Towar możesz oddać nawet po 30 dniach od zamówienia. Zakupy na Sprzegla24.pl to pełen komfort!
Montaż
10% taniej
Zamów koło dwumasowe albo sprzęgło a otrzymasz rabat w wysokości do 10% na ich wymianę w wybranym warsztacie partnerskim.
Zobacz warsztaty z rabatem
Koło dwumasowe – ta nazwa często wzbudza strach wśród kierowców, użytkowników samochodów i mechaników. Co się za nią kryje?
Koła dwumasowe są odmianą kół zamachowych. Każdy samochód wyposażony jest w koło zamachowe – jest to element budowy silnika, odpowiedzialny za gromadzenie energii mechanicznej. Oznacza to, że koło zamachowe „pomaga” podjechać pod górę, czy podczas jazdy z silnym, przeciwnym wiatrem. Aby koło zamachowe spełniało swoje zadanie, musi mieć swój odpowiedni, dosyć dużą masę – to ona sprawia, że takie koło dość trudno rozpędzić, ale też zatrzymać – to jedno z podstawowych praw fizyki. Ciężar koła zamachowego nieco przeszkadza podczas przyspieszania, ale za to jest pomocny przy jeździe ze stałą prędkością.
Koło zamachowe w samochodzie ma również inne zadania – współpracuje z rozrusznikiem silnika, a w przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów, również ze sprzęgłem ciernym. Bardzo długo koło zamachowe opierało się ogólnemu rozwojowi motoryzacji – stanowiło element, który nie zmieniał się w żaden sposób przez długie dziesięciolecia.
Latami był to po prostu lity odlew. Część tak prosta, jak to tylko możliwe, która prawie nigdy nie ulegała uszkodzeniu. Takie proste koło zamachowe to koło „sztywne” lub „jednomasowe”.
W latach 80. w samochodach zaczął pojawiać się drugi rodzaj koła zamachowego – koło dwumasowe. Popularna „dwumasa” to znacznie bardziej skomplikowany podzespół – składa się on z wielu elementów W aucie otrzymał nowe zadanie – tłumienie drgań generowanych przez silnik samochodu.
Dzięki przeniesieniu tłumików drgań z tarczy sprzęgła do koła zamachowego możliwe stało się również znaczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego silników, przy zachowaniu najwyższego komfortu jazdy i bezpieczeństwa skrzyni biegów.
Dwumasowe koło zamachowe nie powinno być więc traktowane jako „czyste zło”. Jak każde nowatorskie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.
Niewiele firm dostarcza nowe koła dwumasowe. Dotyczy to zarówno elementów do nowych samochodów, jak i części zamiennych na rynku aftermarket. Powodów takiej sytuacji jest wiele. Przede wszystkim koło dwumasowe jest skomplikowanym elementem, który musi znosić ogromne obciążenia. Wyjątkowo skomplikowany jest proces technologiczny wytworzenia koła, które spełni wszystkie wymagania, w tym bardzo duży przebieg. Wdrożenie takiej produkcji wymaga gigantycznych nakładów.
Do najważniejszych producentów kół dwumasowych należą:
Koło dwumasowe składa się z kilku elementów – przede wszystkim przytwierdzonej do wału korbowego masy pierwotnej, a także masy wtórnej, z którą współpracuje tarcza i docisk sprzęgła. Zestaw uzupełniają elementy łączące obie masy. W zależności od producenta koła i konkretnego zastosowania (określonego modelu samochodu) „wnętrze” dwumasy może być rozwiązane na kilka sposobów. Najczęściej spotykanym są sprężyny łukowe, współpracujące z tarczą zabierakową i łożyskiem.
W zależności od producenta i docelowego samochodu występują różne rozwiązania tłumików drgań. Zdarzają się koła, które w ogóle nie mają w swojej budowie sprężyn – tłumikami drgań są tam na przykład elementy z tworzyw sztucznych.
Wszystkie części koła dwumasowego są równie ważne. Swoją rolę odgrywają tłumiki, masy pierwotna i wtórna, a także powierzchnia robocza, do której przylega tarcza. Najczęściej natomiast zdarzają się awarie tłumików drgań – sprężyn łukowych. Ulegają one również naturalnemu zużyciu wraz z rosnącym przebiegiem. Znaczne zużycie sprężyn łukowych dyskwalifikuje koło dwumasowe z dalszego użytkowania.
Prezentacja rozwiązania ze sprężynami łukowymi.
Do najczęściej występujących objawów zużycia koła dwumasowego należą:
Każdy z wymienionych objawów może być wynikiem uszkodzenia koła dwumasowego, ale może też wskazywać na inną usterkę. Dlatego niezbędna jest profesjonalna diagnoza mechanika.
Koła dwumasowe większości osób kojarzą się głównie z silnikami diesla. Obecnie jednak coraz częściej pojawiają się też w benzyniakach. Co warto wiedzieć na ten temat?
Koło dwumasowe – obok wtryskiwaczy i turbosprężarki stanowi element, który jest postrzegany jako generujący duże koszty w samochodzie z silnikiem o zapłonie samoczynnym – czyli dieslu. Wśród użytkowników panuje nawet opinia, że właśnie „dwumasa” i turbina lub wtryski to „pakiet startowy”, czyli części do wymiany na nowe po zakupie używanego samochodu z silnikiem diesla. Natomiast silniki benzynowe uznawane są za „bezpieczne”, niewyposażone w dwumasę, a więc tanie w eksploatacji.
Niestety, nie jest to do końca prawda. W latach 90., gdy koło dwumasowe debiutowało na rynku jako nowoczesne rozwiązanie, faktycznie wyposażane w nie były głównie silniki diesla. Wyjątek stanowiły bardzo mocne silniki benzynowe. Jednak wraz z rozwojem przemysłu silnikowego przestało być to regułą. Silniki benzynowe zaczęły wytwarzać znacznie większą moc z jednego litra pojemności, co spowodowało większe drgania oraz trudności z przeniesieniem tej mocy na sprzęgło i dalej na skrzynię biegów. Tarcze sprzęgła wyposażone w tłumiki drgań – sprężynki – nie były w stanie przenieść takiej mocy i momentu obrotowego. Potrzebne było nowe rozwiązanie. Obecnie wiele samochodów z silnikami benzynowymi opuszcza fabrykę z kołem zamachowym dwumasowym. Rozważając zakup młodego, kilkuletniego samochodu bardzo ciężko jest znaleźć jakikolwiek samochód niewyposażony w koło dwumasowe.
Do tego obrazu swoje dołożyło również zjawisko krytykowane przez wielu użytkowników i ekspertów, jakim jest downsizing silników. Downsizingiem określa się zmniejszanie silników w nowych samochodach, przy zachowaniu dużej mocy, albo nawet jej wzroście. Silniki oprócz mniejszej pojemności bardzo często mają też mniejszą liczbę cylindrów. Sedan klasy średniej, np. Ford Mondeo, czy Volkswagen Passat jeszcze kilkanaście lat temu napędzany był silnikiem o pojemności co najmniej 1800 centymetrów sześciennych i co najmniej 4 cylindrach. Obecnie samochody urosły, modele porównywalnej klasy są większe od swoich poprzedników, a za to silniki są mniejsze. Nierzadko auta klasy średniej napędzane są silnikami turbodoładowanymi 3-cylindrowymi o pojemności 1.5, a w niektórych przypadkach nawet 1.0, czy 1.2. Spowodowane jest to coraz bardziej wyśrubowanymi normami dotyczącymi ekologii i spalania. Niestety, fizyki nie da się oszukać – i nawet jeżeli silnik ma równie dużą moc co jego większy poprzednik, to wytwarza znacznie większe drgania wału korbowego.
Mimo że obecnie koncerny samochodowe nieco odchodzą od downsizingu, to jeszcze bardzo długo królować na rynku będą auta z bardzo małymi silnikami. W związku z tym kierowcy są „skazani” na dwumasy, bez których te silniki nie mogą poprawnie funkcjonować. Co więcej, producenci samochodowych podzespołów już pracują nad kolejnymi pomysłami, skuteczniej niwelującymi drgania. Powoli wprowadzane jest już rozwiązanie, które można roboczo określić „dwumasowym kołem pasowym”.
W obecnych czasach nie ma jasnego kryterium, w jakich samochodach pracuje sprzęgło z kołem dwumasowym, a w jakich z kołem sztywnym. Jeżeli chcemy to sprawdzić, każde auto trzeba rozpatrywać indywidualnie (najlepiej skorzystać z wyszukiwarek części po numerze VIN). Na rynku samochodów nowych w tej chwili łatwiej znaleźć auto z kołem dwumasowym niż ze sztywnym.
Wśród użytkowników panuje przekonanie, że samochody z automatyczną skrzynią biegów nie są wyposażane w koła dwumasowe. Faktycznie tak jest w przypadku klasycznych „automatów”, zwanych też „hydraulicznymi”. W tego typu rozwiązaniach nie występuje zwykłe sprzęgło cierne. Tam sprzęgło hydrokinetyczne doskonale odgrywa rolę tłumika drgań. Nie ma potrzeby zastosowania żadnego innego tłumika.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku samochodów, w których występuje manualna skrzynia biegów ze sterowaniem automatycznym. Jednym ze specyficznych przypadków takiej skrzyni biegów, jest opracowana przez koncern Volkswagena skrzynia DSG i inne przekładnie dwusprzęgłowe. W tych skrzyniach, oprócz i tak drogiego modułu sprzęgła występuje też koło zamachowe dwumasowe. To ono odgrywa rolę tłumika drgań, pozwala też na ochronę samej skrzyni biegów. Ku zaskoczeniu użytkowników często zdarza się, że objawy odczytywane jako awaria sprzęgła w skrzyni 2CT, w rzeczywistości powodowane są przez zużyte koło dwumasowe. Szarpanie przy zmianie biegów w skrzyni dwusprzęgłowej może być spowodowane właśnie uszkodzonym kołem dwumasowym.
W dwusprzęgłowe skrzynie biegów i współpracujące z nimi koła dwumasowe wyposaża się zarówno silniki benzynowe, jak i diesle.
Tańszym rozwiązaniem od montażu fabrycznie nowego koła dwumasowego wydaje się jego regeneracja. Na rynku istnieje wiele firm, które oferują tego typu usługę. Jednak niestety nie wszystkie są godne polecenia i warte zaufania. Jak wynika z obserwacji i doświadczenia naszych klientów oraz pracowników nie jest to dobre rozwiązanie. Nie wszystkie podmioty podejmujące się wykonania takiej usługi mają do tego celu odpowiednie środki, narzędzia i wiedzę. Zdarza się, że firmy robią to „na szybko”, aby zapewnić szybkość wykonania usługi i jej niską cenę, bez przywiązywania odpowiedniej staranności do jakości wykonanej usługi i solidności elementu po naprawie. Niestety, często po wymianie koła dwumasowego na regenerowane problem wraca znacznie szybciej, niż życzyłby sobie tego kierowca. Nierzadko po montażu naprawianej dwumasy problemy nie ustępują w ogóle. Koło dwumasowe wydaje takie same dziwne dźwięki jak wcześniej lub podobnie szarpie przy ruszaniu.
Niestety, odpowiednie narzędzia, maszyny i części zamienne do profesjonalnej, zgodnej ze standardami producenta naprawy koła dwumasowego, są nie tylko bardzo drogie, ale również niezwykle trudno osiągalne. W skali kraju wyłącznie pojedyncze warsztaty są w stanie przeprowadzić regenerację dwumasy w sposób zgodny z zasadami sztuki, tak aby naprawiona część była podobnej klasy co nowy element. Wykonanie naprawy na poziomie porównywalnym z nowym elementem jest bardzo trudne.
Dwumasa to skomplikowany w swej budowie element. Siłą rzeczy koszt koła dwumasowego nie będzie niski. W zależności od modelu samochodu cena koła dwumasowego razem ze sprzęgłem może wynieść od nieco ponad tysiąca do przeszło dwóch tysięcy złotych. Większa część tej kwoty to samo koło dwumasowe. Cena części musi być jednak jeszcze uzupełniona o koszt robocizny.
Właśnie ze względu na robociznę na dwumasie nie warto oszczędzać. Zamontowanie oryginalnych części od uznanego producenta zapewni nam spokój na 100 tysięcy, a może nawet na 200 tysięcy kilometrów. Takich gwarancji nie da nam ani podejrzany zamiennik, ani regenerowana część. Wówczas po przejechaniu ułamka tego dystansu będziemy musieli znów zapłacić mechanikowi za demontaż sprzęgła.
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
Wybierz rodzaj części
Podaj swoje imię
Niepoprawny adres e-mail
(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu
(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.
Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.