(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Dla wprawionego kierowcy ruszanie z miejsca jest naturalną czynnością nie wymagającą zastanowienia się. Jednak opanowanie sztuki ruszania bez szarpania zajmuje trochę czasu w trakcie nauki jazdy. W tym artykule znajdziesz szereg praktycznych wskazówek, które pomogą Ci w płynnym ruszaniu samochodem bez niepotrzebnego stresu, że auto zgaśnie w trakcie egzaminu.

jak ruszać samochodem bez szarpania? Obsługa sprzęgła.

Jak nauczyć się płynnie ruszać samochodem?

Poprawne ruszanie samochodem to podstawowa umiejętność, którą musi zdobyć każdy początkujący kierowca – będzie ją wykorzystywał przy każdej podróży, długiej czy krótkiej. Ponadto, płynna jazda samochodem niesie ze sobą dużo wyższy komfort jazdy, mniejsze zużycie części oraz niższe zużycie paliwa. Dlatego warto od samego początku wyrabiać w sobie właściwe nawyki ruszania samochodem.

Oto podstawowe elementy samochodu używane w trakcie ruszania:

  • Pedał sprzęgła. Sprzęgło w samochodzie odpowiada za łączenie i rozłączanie układu napędowego od kół. Dzięki temu jest możliwa zmiana biegów. Wciskając pedał sprzęgła rozłączamy połączenie silnika ze skrzynią biegów, i wtedy możliwa jest zmian biegu, a puszczając go, połączenie zostaje przywrócone i silnik może przekazywać moc do skrzyni biegów, a później na koła.
  • Pedał gazu. Znajdujący się po prawej stronie pedał gazu, gdy wciśnięty, zwiększa dopływ paliwa do silnika i pozwala zwiększyć obroty.
  • Drążek skrzyni biegów. Pozwala on na zmianę biegu, co jest niezbędnym elementem manewru ruszania.
  • Obrotomierz. Początkującym kierowcom obrotomierz pozwala określić poziom pracy silnika i dobrać odpowiedni bieg.

Ruszanie samochodem – krok po kroku

  1. Uruchom silnik i przygotuj się do jazdy.
  2. Manewr ruszania z miejsca rozpoczynamy od wciśnięcie pedału sprzęgła, umieszczonego skrajnie po lewej stronie. Sprzęgło trzymaj dociśnięte do samego końca lewą stopą.
  3. Upewnij się, czy nie masz zablokowanej dźwigni lewarka hamulca ręcznego.
  4. Zmień pozycję drążka na skrzyni biegów na bieg pierwszy – koniecznie przy wciśniętym sprzęgle.
  5. Ustaw prawą stopę na pedale gazu. W skoordynowany sposób delikatnie zmniejsz nacisk na sprzęgło z równoczesnym dodawaniem gazu.

Jak puszczać sprzęgło bez szarpania?

Nie martw się, jeśli pierwsze kilka prób ruszenia samochodem jest nieudane. Poznanie techniki, jak i wyczucie samochodu wymaga czasu.

Aby uniknąć szarpania przy ruszaniu, obserwuj wskazówkę obrotomierza. Gdy osiągnie około 2500 obrotów na minutę, możesz na pół sekundy wstrzymać odpuszczanie sprzęgła, jednak wciąż delikatnie dodając gazu. Dzięki temu pojazd ruszy płynnie i bez szarpnięcia. Następnie dodaj nieco gazu i zwolnić do końca pedał sprzęgła.

Co zrobić żeby samochód nie gasł przy ruszaniu?

Jeśli czujesz, że samochód za chwilę zgaśnie, oznacza to, że ma zbyt mało mocy. Oznacza to, że zbyt szybko puszczasz sprzęgło bez dodawania odpowiedniej ilości gazu.

Dlatego gdy poczujesz charakterystyczne szarpanie duszącego się silnika, zablokowuj na chwilę nogę na pedale sprzęgła, jednocześnie nadal dodając gazu. Możesz także spróbować docisnąć trochę mocniej sprzęgło, co zapobiega zgaśnięciu silnika.

Jak ruszać pod górkę bez szarpania?

Ruszanie pod górkę to bardzo przydatna umiejętność w trakcie codziennego ruchu miejskiego. Ruszanie pod górkę zasadniczo nie różni się bardzo od zwykłego ruszania. Jedyna zmiana to to, że samochód jest zatrzymany hamulcem ręcznym zapobiegając staczaniu się pojazdu z wzniesienia.

Jak więc ruszać pod górkę? Pierwszy krok to wciśnięcie do końca pedału sprzęgła i wrzucenie pierwszego biegu. Następnie połóż prawą rękę na dźwigni hamulca ręcznego, a lewą na kierownicy. Płynnie zacznij odpuszczać nacisk na pedał sprzęgła jednocześnie zwiększając nacisk na pedał gazu. Gdy poczujesz charakterystyczny opór hamulca, zacznij zwalniać dźwignię hamulca ręcznego cały czas dodając gazu.

W wypadku ruszania pod górkę, możesz pozwolić na wyższe obroty silnika – ok. 3000 obrotów na minutę – aby zapobiec stoczeniu się do tyłu po zwolnieniu hamulca ręcznego.

Płynna zmiana biegów

Choć na początku może to wydawać się trudne, ruszanie samochodem to technika, którą szybko opanujesz. Gdy samochód już ruszy, można zmienić bieg na wyższy i kontynuować jazdę.

Warto przyjąć następujące etapy zwiększania biegów:

  • 1 bieg — ruszanie, prędkość do 5-10 km/h
  • 2 bieg — poruszanie się do ok. 35-40 km/h,
  • 3 bieg — przekraczanie 40 km/h,
  • 4 bieg — nabieranie prędkości 50-60 km/h,
  • 5 bieg — poruszanie się 70-120 km/h,
  • jeżeli posiadasz 6 bieg w pojeździe, wykorzystuj go przy prędkości większej niż 120 km/h.

Powyższe wartości mogą się trochę różnić w zależności od samochodu i silnika.

Jak ruszać samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Automatyczne skrzynie biegów ułatwiają zarówno jazdę, jak i ruszanie. Ponieważ w automatach nie musimy operować pedałem sprzęgła ani drążkiem zmiany biegów, wystarczy ustawić odpowiedni tryb i wcisnąć pedał gazu.

Automatyczne skrzynie biegów zwykle posiadają 4 podstawowe tryby:
R – cofanie
N – pozycja neutralna
P – parkowanie
D – jazda do przodu

Dlatego przy ruszaniu pamiętaj o wrzuceniu trybu D, zwolnieniu hamulca, płynnym wciśnięciu pedału gazu – a samochód sam ruszy przed siebie.

Czy szarpanie przy ruszaniu może oznaczać awarię?

Stres za kierownicą, brak wyczucia samochodu czy nieopanowana technika ruszania to najczęstsze powody szarpania przy ruszaniu. Może jednak się zdążyć, że pomimo odpowiedniego biegu i prawidłowego operowania pedałami gazu i sprzęgła, samochód nadal szarpie przy ruszaniu. W takiej sytuacji, może to być objaw awarii.

Szarpanie przy ruszaniu może być efektem usterek różnych podzespołów w samochodzie. Najczęściej dochodzi do niego w wyniku uszkodzenia sprzęgła (z tego artykułu dowiesz się jak sprawdzić sprzęgło). Szarpanie może też wynikać z zapchania filtra paliwowego lub powietrza. Zdarzają się też mniej oczywiste awarie, takie jak nieszczelny kolektor dolotowy czy wadliwa sonda lambda.

Aby w stu procentach ustalić przyczynę awarii, konieczna może się okazać wizyta w warsztacie mechanicznym. Zignorowanie usterki może jedynie pogorszyć sytuację i wpłynąć na uszkodzenie pozostałych elementów układu napędzania, dlatego zwróć się po pomoc profesjonalisty po zauważeniu pierwszych objawów.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)