(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Czym jest linka sprzęgła? Najkrócej mówiąc, jest to część odpowiedzialna za sterowanie sprzęgłem w układzie mechanicznym. Linkę sprzęgła znajdziemy głównie w starszych modelach pojazdów. To rozwiązanie jest obecnie coraz częściej zastępowane układem hydraulicznym – bardziej zaawansowanym systemem spełniającym tę samą funkcję. Co się dzieje, gdy zerwiesz linkę od sprzęgła? Dlaczego linki się zrywają? Na czym polega regulowanie linki sprzęgła? Jak wymienić linkę? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Linka sprzęgła – funkcja i zadanie

Złączenie lub rozłączenie sprzęgła sterujemy za pomocą pedału sprzęgła. Aby przenieść siłę działającą na pedał do sprzęgła, konieczny jest pośrednik – mechaniczny lub hydrauliczny. W sterowaniu mechanicznym takim pośrednikiem jest właśnie linka sprzęgła. Gdy naciskamy na pedał, linka się napina. Jest połączona z dźwignią sprzęgła, więc gdy jest napięta, przekazuje siłę do dźwigni, dźwignia łożyska i dalej na sprzęgło.

Budowa Koła dwumasowego

Linka sprzęgła

Objawy zerwania linki sprzęgła

Linka sprzęgła obciążona jest stale wysokim napięciem mechanicznym. Na jego skutek, przy dużym stopniu zużycia lub niewłaściwym wyregulowaniu, może się ona zerwać. Sprzęgło przestanie działać, a my nie będziemy w stanie przerwać transmisji mocy z silnika na skrzynię biegów. Tym samym, zmiana biegów nie będzie możliwa.

Linka od sprzęgła to element, który niestety nie daje wyraźnie zauważalnych objawów zużycia. Co prawda rzadko kiedy zrywa się od razu całkowicie – jej włókna zazwyczaj przecierają się powoli. Prowadząc pojazd nie jesteśmy w stanie w stu procentach wyczuć w jakim stanie jest linka i czy przypadkiem nie jest już zbyt mocno przetarta. Jej zerwanie często bywa zaskoczeniem dla kierowcy. Gdy linka się zrywa, dochodzi do stałego załączenia sprzęgła – nie musi to oznaczać końca podróży, ale na pewno bardzo utrudnia to dalszą jazdę. Jeśli usterka ma miejsce podczas jazdy na pierwszym biegu, bardzo trudne jest przepchanie samochodu na pobocze, z kolei gdy linka zrywa się na 4 lub wyższym biegu, nie możemy prowadzić samochodu na niskich prędkościach. W sytuacji zerwania linki sprzęgła konieczna jest wymiana uszkodzonego elementu.

Dlaczego linka sprzęgła się zrywa?

Z upływem czasu, wraz z podbijaniem rynku przez coraz bardziej technicznie zaawansowanych jednostek napędowych, poprowadzenie linki sprzęgła prosto zostało bardzo utrudnione. Konieczne było wyginanie jej w wielu miejscach, i przeciskanie przez coraz ciaśniejsze komory, co wpłynęło na zwiększenie przecierania, zużycia i awaryjności elementu.

Ponieważ z czasem pokrycie tarczy ściera się, zmniejsza się także luz pomiędzy łożyskiem i dźwigniami sprzęgła. Konieczne jest kontrolowanie i regulowanie położenia dźwigni sprzęgła. Przedłuży to także żywotność elementu linki sprzęgła. Aby osiągnąć pożądany efekt, należy zwiększyć długość sprzęgła, tym samym zwiększając luz między łożyskiem a dźwigniami sprzęgła.

Jak wyregulować linkę sprzęgła?

Jeśli chcemy uniknąć regulacji ręcznej, dobrym wyborem może okazać się zakup linki z automatyczną regulacją. Jeśli jednak posiadamy linkę bez regulacji, oto kilka kroków, które należy wykonać by samodzielnie wyregulować linkę od sprzęgła.

  1. Regulację rozpocznij od wystudzenia silnika – większość napraw wykonujemy na zimnym silniku, aby uniknąć poparzenia.
  2. Znajdź linkę – wychodzi ona z obudowy skrzyni biegów i zwykle jest zakończona gwintem, na który jest nakręcona nakrętka do regulacji położenia pedału sprzęgła.
  3. Chwyć za linkę i dokręć nakrętkę do regulacji
  4. Wsiądź do samochodu i naciśnij pedał sprzęgła. Sprawdź do jakiej wysokości powraca – zazwyczaj przyjmuje się, że poprawnie wyregulowany pedał sprzęgła powinien powracać na pozycję troszkę wyższą niż pedał hamulca.
  5. Po uruchomieniu silnika sprawdź, czy sprzęgło nie bierze za wysoko. Jeśli wystąpi taka konieczność, ponów krok trzeci wyreguluj nakrętkę. Przed przystąpieniem do regulacji, upewnij się, że silnik nie nagrzał się zbytnio – w razie potrzeby pamiętaj o poczekaniu aż się wystudzi.
  6. Przetestuj nowo wyregulowaną linkę w warunkach drogowych. Jeśli zmiana biegów jest niemożliwa, oznacza to, że nakrętka jest wkręcona zbyt lekko, natomiast jeśli sprzęgło się ślizga, , nakrętka została dokręcona zbyt mocno.

Nie zapominaj, że konsekwencje jazdy z niewyregulowaną linką sprzęgła mogą być przykre – sprzęgło zużywa się dużo szybciej, może się spalać, w najgorszym wypadku może dojść także do uszkodzenia skrzyni biegów.

Linka sama w sobie z czasem może ulec mniejszemu lub większemu rozciągnięciu, dlatego regulacji musi zostać wykonana każdorazowo przy wymianie tarczy sprzęgła czy docisku.

regulacja linki sprzęgła

Regulację linki sprzęgła można wykonać przy użyciu prostych narzędzi.

Jak wymienić linkę sprzęgła?

Wymiana linki sprzęgła nie należy do najtrudniejszych czynności. Jeśli dysponujemy odpowiednią ilością czasu, dobrych chęci i cierpliwości, w większości przypadków będziemy w stanie wymienić ją samemu – bez konieczności wizyty w warsztacie samochodowym. Wymiana nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi ani ogromu doświadczenia. Przydatny będzie zestaw kluczy i podnośnik.

  1. Wymianę linki do sprzęgła rozpoczynamy od poluzowania koła od strony kierowcy i uniesienia samochodu dzięki podnośnikowi.
  2. Następnie zdejmujemy koło i podkładamy pod samochód np. drewniany klocek.
  3. Czas na przystąpienie do demontażu nadkola i odkręcenia trzech śrub.
  4. Wykręcamy kolejno dwie śruby: regulację sprzęgła i mocowanie linki.
  5. Teraz linka może zostać wyjęta z dźwigni i ucha mocującego pancerz, a następnie wyjęta przez otwór od strony silnika.
  6. W miejsce starej linki, przez ten sam otwór od strony silnika wprowadzamy końcówkę nowej linki sprzęgła.
  7. Po prawidłowym założeniu, dokręcamy metalowy kołnierz. Gwintowany koniec linki przedkładamy przez specjalny otwór przy bloku jednostki napędowej pojazdu i odpowiednio naciągamy gumową osłonę w tym miejscu.
  8. Przekładamy linkę przez otwór do dźwigni sprzęgła, zakładamy zabezpieczenie z metalu i wkręcamy śrubę do regulacji. Zrobione!

Przed przystąpieniem do wymiany konieczna jest oczywiście nowa linka do sprzęgła. Przy zakupie warto pamiętać, że nowa część od zaufanego producenta posłuży nam dłużej i nie będziemy musieli dokonywać kolejnej wymiany przez długi czas.

Pedał sprzęgła wraz z mechanizmem linki

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)