(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Od samych początków motoryzacji konstruowane i dopracowywane były rozwiązania służące jak najefektywniejszemu przenoszeniu napędu przy jednoczesnym zwiększeniu dynamiki i płynności jazdy. Sprzęgło hydrokinetyczne, którego początki sięgają lat siedemdziesiątych XX wieku, przenosi napęd wykorzystując fizyczne zjawisko bezwładności cieczy. Dedykowane do pracy z automatyczną skrzynią biegów pozwala na niezwykle płynne przenoszenie momentu obrotowego. Przyjrzyjmy się budowie i działaniu przekładni hydrokinetycznej.

Sprzęgło hydrokinetyczne

Sprzęgła hydrokinetyczne – schemat budowy

Dwa podstawowe elementy, z których zbudowane jest sprzęgło hydrokinetyczne, to pompa i turbina. Zadaniem pompy – elementu czynnego – połączonej z wałem korbowym silnika, jest wprawianie w ruch cieczy zastosowanej w układzie. Najczęściej jest to emulsja lub olej wypełniające układ w 70-80% objętości. Wirnik pompy sprawia, że ciecz zaczyna wirować, co z kolei wprawia w ruch obrotowy łopatki turbiny – elementu biernego. Przeniesienie momentu obrotowego jest zatem zależne od prędkości wirowania cieczy. Z im większą prędkością i siłą ciecz oddziałuje na turbinę, tym większy moment obrotowy jest przenoszony.

Sprzęgło hydrokinetyczne składa się z poniższych elementów:

  • wirnik pompy

  • wirnik turbiny

  • kierownica przepływu cieczy

  • obudowa

  • tarcza sprzęgła lock-up (spotykana w nowszych konstrukcjach)

Sprzęgło hydrokinetyczne w automatycznej skrzyni biegów

Ze względu na charakterystykę budowy i działania, sprzęgło hydrokinetyczne stosuje się w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Konwerter momentu obrotowego znajdziemy w autach osobowych, ale także w pojazdach o dużych gabarytach, na przykład w samochodach ciężarowych i autach terenowych.

Ponieważ sprzęgło hydrokinetyczne pracuje w ciągłym delikatnym poślizgu, powoduje to nieuniknione straty mocy. Skutkuje to nieco wyższym spalaniem. Aby zmniejszyć ten problem, sprzęgła hydrokinetyczne w nowszych konstrukcjach posiadają tarczę typu lock-up. Podczas jazdy ze stałą prędkością tarcza ta czasowo spina mechaniczne części konwertera i poślizg jest redukowany.

Sprzęgła hydrokinetyczne – zastosowanie

Sprzęgło hydrokinetyczne, za względu na pracę w ciągłym poślizgu, zwykle spotykamy w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, w których komfort jazdy przekładany jest ponad dynamikę. Tendencja ta ulega jednak stopniowym zmianom – najnowsze konwertery mają coraz mniejsze uślizgi, a wprowadzane procedury startu umożliwiają montaż sprzęgła hydrokinetycznego nawet w samochodach o bardziej sportowym profilu.

Niezaprzeczalnymi zaletami przekładni hydrokinetycznej są łagodny rozruch silnika, łatwa zmiana biegów, nadzwyczajnie płynna i cicha praca oraz długa żywotność. Sprzęgło hydrokinetyczne stanowi doskonałą ochronę przed drganiami dla skrzyni biegów, a to wydłuża także jej żywotność.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Uszkodzenie sprzęgła hydrokinetycznego

Awaria sprzęgła hydrokinetycznego najczęściej objawia się spadkiem osiągów. Przypomina odczuciem ślizgające się sprzęgło cierne. Jeśli zauważysz falowanie obrotów, nieelastyczną zmianę biegów lub niepokojące dźwięki dochodzące z okolic skrzyni biegów, może oznaczać to, że sprzęgło hydrokinetyczne wymaga serwisu. Nie należy zwlekać z wizytą w warsztacie – jazda z niesprawnym sprzęgłem hydrokinetycznym może prowadzić do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów.

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego czy nowe sprzęgło hydrokinetyczne?

Sprzęgło hydrokinetyczne ma długą żywotność, gdy jednak dojdzie już do jego awarii, czekać nas może spory wydatek. Z tego względu niektórzy kierowcy zastanawiają się czy regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego pozwoli im zaoszczędzić na serwisie. Idealne rozwiązanie jednak nie istnieje. Aby regeneracja była opłacalna, powierzyć ją trzeba specjalistycznemu warsztatowi, który ma doświadczenie, a także odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia naprawy.

Na czym tak naprawdę polega regeneracja? Na ocenie zużycia sprzęgła, oczyszczeniu wszystkich elementów, wymianie zużytych części na nowe, dokładnym zespawaniu obudowy i ciśnieniowym zbadaniu jej szczelności. Następnie niezbędne jest przeprowadzenie testów pomiarowych, a także wyważenie dynamiczne. Taka kompleksowa, profesjonalna usługa nie należy do najtańszych, jak również nie gwarantuje nam ile takie sprzęgło jeszcze wytrzyma. Ponieważ regenerowany podzespół nie będzie nigdy tak dobry jak nowe sprzęgło hydrokinetyczne, w wielu wypadkach warto zdecydować się na zakup nowego elementu z gwarancją producenta.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)