Kontakt z Sprzegla24.pl 10% Rabatu na montaż

Zakupy

Sklep Warszawa

Nasze sklepy

Sprzegla24.pl
Aleja Krakowska 173
02-180 Warszawa
(sklep znajduje się na 1 piętrze budynku Fasada Windows)

Profesjonalna pomoc tylko w Sprzegla24pl


Porady ekspertów


Wieloletnie doświadczenie oraz bogata wiedza sprzedawców naszego serwisu. O sprzęgłach wiemy wszystko.

Oczywiście nie naprawimy Twojego auta przez Internet, ale znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie, gwarantując:

  • Ekspercką pomoc w zakresie doboru części dzięki 10-letniemu doświadczeniu w branży sprzęgieł.
  • Indywidualne podejście i wskazanie produktów odpowiednich do Twojego pojazdu, budżetu i stylu jazdy.
  • Niezawodność doboru części dzięki profesjonalnym katalogom i weryfikacji zamówienia po numerze VIN.
  • Odpowiedź na wszystkie Twoje pytania.

Zadzwoń do nas
(22) 258 44 43

Eksperci w Sprzegla24.pl





Zachęcamy również do lektury poradnika usterek sprzęgła przygotowanych przez specjalistów sklepu Sprzegla24.pl.

Wybierz jeden z poniższych linków tematycznych, w zależności czy usterka wiąże się z dociskiem, tarczą czy łożyskiem, lub po prostu zajrzyj do poradnika problemów ogólnych.


Porady ogólne

Dociski sprzęgła

Porady ogólneDociski sprzęgła
1. Grzechotanie widełek wysprzęglających sprzęgło1. Ślizganie sprzęgła
2. Grzechotanie widełek wysprzęglających sprzęgło na biegu jałowym2. Pływające sprzęgło
3. Grzechotanie widełek wyłączających sprzęgło na biegu jałowym3. Ślizganie sprzęgła zaraz po założeniu nowego kompletu
4. Wysoko odbijający pedał sprzęgła podczas zasprzęglania4. Ślizganie sprzęgła, wibracje, grzechotanie
5. Niedziałający hamulec sprzęgła5. Pływanie sprzęgła i wibraje na pedale sprzęgła
 6. Po instalacji nowego sprzęgła nie można wrzucić żadnego biegu
 7. Nie wysprzęglanie
 8. Nie wysprzęglanie, pływanie sprzęgła
 9. Ciężka zmiana biegów, niezałączanie biegu
 

Tarcze sprzęgła

Łożyska sprzęgła

Tarcze sprzęgłaŁożyska sprzęgła
1. Sprzęgło wibruje i chrobocze1. Głośne zachowanie łożyska oporowego sprzęgła
2. Głośne, ślizgające się sprzęgło2. Ciągły hałas łożyska sprzęgła
3. Sprzęgło się ślizga, nie chwyta 
4. Sprzęgło się ślizga 
5. Trudności z przełączaniem z biegu na luz 
6. Grzechotanie skrzyni biegów, głośne zachowanie sprzęgła (w silnikach diesla) 





Porady ogólne


1. Grzechotanie widełek wysprzęglających sprzęgło


Symptomy:
Słabo odbijający pedał sprzęgła, „lepki” pedał sprzęgła. Zużyte łożysko ślizgowe sprzęgła.


Przyczyna:
- Element suwający łożyska sprzęgła ciągnionego nie działa lekko na ślizgu łożyska/ślizgający się trzpień skrzyni biegów;
- Niepoprawny montaż sprzęgła.





Powrót

2. Grzechotanie widełek wysprzęglających sprzęgło na biegu jałowym


Symptom:
Grzechotanie w okolicy sprzęgła podczas pracy na biegu jałowym występuje zazwyczaj po zamontowaniu nowego sprzęgła. Zużyta końcówka gumowego wytłumiacza.


Przyczyna:
- Niektóre łożyska ciągnione sprzęgła są zbyt mocno dociśnięte przez tuleję gumowych wytłumiaczy.
- Zużyty element osadzający łożyska wyciskowego sprzęgła.


Rozwiązanie:
- Naprawa przez dopasowanie nowej tulei gumowych wytłumiaczy.
- Zawsze pamiętaj sprawdzić zużycie elementu osadzającego łożyska wyciskowego sprzęgła. Wymień w razie konieczności.




Powrót

3. Grzechotanie widełek wyłączających sprzęgło na biegu jałowym


Symptom:
Moc nie jest przekazywana podczas próby ruszania na pierwszym biegu lub sprzęgło ślizga się przez kilka sekund. Zniszczone bądź zużyte dwumasowe koło zamachowe.


Przyczyna:
- Zużyte bądź zniszczone sprężyny łukowe w dwumasowym kole zamachowym.


Rozwiązanie:
- Wymiana dwumasowego koła zamachowego.
- Zawsze sprawdzaj koło zamachowe podczas przeglądu sprzęgła.




Powrót



4. Wysoko odbijający pedał sprzęgła podczas zasprzęglania.


Symptom:
Zużyty główny ślizg skrzyni biegów / niewymieniony trzpień stożkowy skrzyni biegów.


Przyczyna:
- Zużyte łożysko ślizgowe / niewymieniony trzpień stożkowy skrzyni biegów.


Rozwiązanie:
- Regeneracja bądź wymiana panewki łożyska ślizgowego skrzyni biegów.




Powrót



5. Niedziałający hamulec sprzęgła


Symptom:
Brak możliwości zmiany biegu i brak możliwości zatrzymania rotującego wału napędowego.


Przyczyna:
- Zużycie zębów widełek mechanizmu wyciskowego sprzęgła wraz z tulejami,
- Zużycie na oprawie łożyska elementu osadzającego główne widełki.


Rozwiązanie:
- Wymiana wszystkich zużytych tulei powiązanych z mechanizmem wyciskowym.
- Wymiana łożyska.

 


Powrót

Dociski sprzęgła



1a. Ślizganie sprzęgła


Symptom:
- Spadają obroty silnika przy naciskaniu pedału gazu. Silnik nie przekazuje mocy.
- Widoczne ślady smaru/oleju na docisku sprzęgła.

 

Przyczyna:
- Talerz dociskowy sprzęgła zanieczyszczony olejem.

 

Rozwiązanie:
- Zlokalizować i usunąć źródło wycieku oleju.
- Jeśli zakładamy ten sam docisk, który był zanieczyszczony olejem - koniecznie odtłuścić cierną powierzchnię docisku i lekko nasmarować pierścienie obrotowe odpowiednią ilością specjalnego smaru przed ponownym złożeniem sprzęgła.

 


Powrót

1b. Ślizganie sprzęgła


Symptomy:
- Brak dociążenia docisku do tarczy sprzęgła

 

Przyczyna:
- Zużycie tzw. "słoneczka" docisku.

 

Rozwiązanie:
- Ze względu na konstrukcję docisku - słoneczko niewymienialne. Należy założyć nowy docisk.

 


Powrót

2. Pływające sprzęgło


Symptomy:
- Zużyta tarcza sprzęgła, której włókna dostały się pomiędzy słoneczko a obudowę sprzęgła powoduje zmniejszenie siły docisku.

 

Przyczyna:
- Nieodtłuszczony i nieoczyszczony docisk. Błąd w montażu sprzęgła.
- Nowa tarcza sprzęgła nie jest zużyta. Pozostałe włókna pochodzą ze starej, uprzednio zdjętej tarczy. Ze względu na wentylację sprzęgła, przy montażu nowego koniecznie trzeba oczyścic wszystkie elementy. Jest to częsty błąd montażowy.

 

Rozwiązanie:
- Upewnić się czy obudowa jest dokładnie oczyszczona i odtłuszczona z brudu i włókien przed montażem nowego sprzęgła.
- Po zamontowaniu sprzęgła sprawdzić czy sprzęgło jest dobrze i dokładnie złożone.

 


Powrót

3. Ślizganie sprzęgła zaraz po założeniu nowego kompletu.


Symptomy:
- Śruby przytrzymujące nadal zamontowane w docisku.
- Brak możliwości regulacji.
- Sprzęgło nie przenosi mocy.

 

Przyczyna:
- Śruby przytrzymujące docisk, które ułatwiają montaż sprzęgła nie zostały usunięte.

 

Rozwiązanie:
- Usunąć śruby przytrzymujące.

 


Powrót

4. Ślizganie sprzęgła, wibracje, grzechotanie


Symptom:
- Nadmierne zużycie końcówek słoneczka. Mocno wyślizgane słoneczko.

 

Przyczyna:
- Brak swobodnych obrotów łożyska na słoneczku.
- Kierowca trzyma nogę na pedale sprzęgła w momencie gdy nie zmienia biegu.
- Zużyte łożysko utknęło w znisczonym miejscu i nie wraca do swojej pozycji.
- Skorodowany lub zużyty wysprzęglik. Łożysko nie wraca na swoją pozycję co uniemożliwia swobodne obroty.
- Rozciągnięta lub lepka linka sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Ustawić luz w sprzęgłe wg specyfikacji.
- Edukacja kierowcy ;)
- Wymiana łożyska.
- Wymienić wysprzęglik i sprawdzić ciśnienie w pompie sprzęgła.
- Wymienić linkę sprzęgła. Nie smarować starej! (Ta nadaje się tylko do wyrzucenia)

 


Powrót

5. Pływanie sprzęgła i wibraje na pedale sprzęgła


Symptom:
- Końcówki słoneczka są nierówne.

 

Przyczyna:
- Źle przykręcony docisk sprzęgła (np. śruby nie przykręcane po skosie)
- Docisk przykręcony kluczem pneumatycznym zamiast dynamometrycznym.

 

Rozwiązanie:

- Śruby przykręcać po przekątnej wg wzoru.
- Nigdy nie używaj pneumatycznych narzędzi.

 


Powrót

6. Po instalacji nowego sprzęgła nie można wrzucić żadnego biegu


Symptomy:
- Brak możliwości włączania biegów.

 

Przyczyna:
- Zbyt mocno dokręcony sprzęgło, co spowodowało rozciągniecie klamer.

 

Rozwiązanie:
- Zamontować nowy docisk sprzęgła.
- Stosować się do zaleceń podanych w specyfikacji.

 


Powrót

7a. Nie wysprzęglanie


Symptomy:
- Pęknięty talerz dociskowy sprzęgła

 

Przyczyna:
- Niepoprawne ustawienie momentu obrotowego, które przekroczyło specyfikacje producenta.
- Przegrzanie tarczy dociskowej ze względu na permamentne nadużywanie sprzęgła.
- Wada fabryczna sprzęgła

 

Rozwiązanie:
- Zawsze sprawdzaj lub wymieniaj koło zamachowe przy wymianie sprzęgła.

 

 


Powrót

7b. Nie wysprzęglanie


Symptomy:
- Brak możliwości zmiany biegów.
- Wygięta sprężyna płytkowa.

 

Przyczyny:
- Niewłaściwe praktyki kierowcy.
- Zniekształcenie klamry spowodowane przez nieumiejętną zmianę biegów powodującą ekstremalne obciążenia.
- Nieprawidłowa redukcja biegów (np. z 5 na 2 bieg).
- Zastosowany nieodpowiedni docisk do wybranego pojazdu.

 

Rozwiązanie:
- Edukacja kierowcy.
- Zastosowanie odpowiedniego docisku.
- Zastosować dodatkowe sprężyny płytkowe, lub zamontować sprzęgło wzmocnione.

 


Powrót

7c. Nie wysprzęglanie


Sympotmy:
- Nadmiernie porysowana powierzchnia tarczy dociskowej sprzęgła.

 

Przyczyny:

- Zamontowano tarcze i docisk sprzęgła różnych producentów. Są niespasowane i zbyt mocno ocierają się o siebie.

 

Rozwiązanie:
- Zawsze używaj pasujących do siebie komponentów aby zapewnić kompatybilność i oryginalną jakość montowanych produktów.

 


Powrót

8. Nie wysprzęglanie, pływanie sprzęgła


Symptomy:
- Powyginana tarcza dociskowa sprzęgła.

 

Przyczyna:
- Wymieniono tylko tarczę sprzęgła, co jest powodem tego, że tarcza sprzęgła nie oddziela się od docisku w momencie wysprzęglania.

 

Rozwiązanie:
- Przy wymienie sprzęgła zawsze wymieniaj tarczę, docisk i łożysko! Wymiana jednego elementu jest tylko złudną oszczędnością.

 


Powrót

9. Ciężka zmiana biegów, niezałączanie biegu


Symptom:
- Słoneczko docisku ociera się o tarczę sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Zbyt głęboko zamontowane koło zamachowe.
- Łożysko sprzęgła obniżyło się na wałku sprzęgłowym.
- Zbyt cienka tarcza sprzęgła.
- Niepoprawne ustawienie sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Sprawdzić zamontowanie koła zamachowego.
- Sprawdzić zużycie łożyska i wałka sprzęgłowego.
- Sprawdzić grubość tarczy.


Powrót

Tarcze sprzęgła



1a. Sprzęgło wibruje i chrobocze


Symptom:
- Trzęsię samochodem. Odczuwalne wibracje w momencie zwalniania pedału sprzęgła.
- Wygięte i zużyte koło zamachowe.

 

Przyczyny:
- Fabryczne zużycie koła zamachowego.
- Głebokie wgniecenia powstałe z powodu poprzedniego, zużytego sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Zawsze przy wymianie sprzęgła, sprawdzaj i w razie potrzeby przetocz lub wymień koło zamachowe.

 


Powrót

1b. Sprzęgło wibruje i chrobocze


Symptom:
- Widoczne mocno wyślizgane miejsca na tarczy dociskowej.
- Czerwony pył na elementach sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Błąd w montażu. Niewyśrodkowanie.
- Wada fabryczna sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Wymiana kompletnego sprzęgła.
- Unikać błędów w montażu.

 


Powrót

1c. Sprzęgło wibruje i chrobocze


Symptomy:
- Zaolejona tarcza sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Zużyte uszczelniacze wału korbowego.

 

Rozwiązanie:
- Wymiana tarczy sprzęgła.
- Wymiana zużytych uszczelniaczy.

 


Powrót

1d. Sprzęgło wibruje i chrobocze


Symptomy:
- Stopiony smar na powierzchni tarczy sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Użycie złego rodzaju smaru, które miało wpływ na niewłaściwą sprawność tarczy.

 

Rozwiązanie:
- Wymień tarczę sprzęgła.
- Używaj tylko smarów polecanych przez producenta. Temperatura topienia smaru musi być opdowiednio wysoka.

 


Powrót

2. Głośne, ślizgające się sprzęgło


Symptomy:
- Niewłaściwa jazda samochodem.
- Nieustanna redukcja biegów.

 

Przyczyny:
- Prędkość pojazdu jest większa niż wynikałoby to z używanego biegu.
- Obroty skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu są większe niż prędkość obrotów silnika w danym momencie.

 

Rozwiązanie:
- Edukacja kierowcy

 


Powrót

3. Sprzęgło się ślizga, nie chwyta


Symptom:
- Zniszczona okładzina tarczy po stronie koła zamachowego.

 

Przyczyny:
- Przeładowany pojazd, lub np. holowanie na pierwszym biegu.
- Została wymieniona tylko tarcza sprzęgła bez docisku sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Nie przeciążać pojazdu.
- Wymienić kompletny zestaw sprzęgła.

 


Powrót

4. Sprzęgło się ślizga


Symptom:
- Przedwczesne zużycie tarczy spiekowej.

 

Przyczyna:
- Niedotarcie sprzęgła. Jazda z maksymalną mocą od razu po założeniu nowego zestawu.

 

Rozwiązanie:
- Edukacja kierowcy.
- Obserwacja procesu dotarcia sprzęgła.
- Ze względu na niższą wagę spiekowego sprzęgła, zmniejszenie obrotów tarczy sprzęgła po wysprzęgleniu zajmuje więcej czasu. Pedał sprzęgła musi być wciśnięty kilka sekund dłużej w momencie zmiany biegu.

 


Powrót

5. Trudności z przełączaniem z biegu na luz


Symptom:
- Chrobotanie na wszystkich biegach.
- Uszkodzone uzębienie tarczy sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Uszkodzone łożysko lub tuleja prowadząca. Powoduje to kątowe zużycie zębów i w następstwie tego brak możliwości zmiany biegu.

 

Rozwiązanie:
- Wymiana tarczy i łożysk sprzęgła.

 


Powrót

6. Grzechotanie skrzyni biegów, głośne zachowanie sprzęgła (w silnikach diesla)


Symptom:
- Uszkodzone sprężyny skrętne tarczy sprzęgła.

 

Przyczyny:
- Stan sprężyn ulega pogorszeniu kiedy prędkość obrotowa silnika jest wyższa niż prędkość obrotowa sprzęgła.

 

Rozwiązanie:
- Wybierz i dopasuj odpowiedni zestaw sprzęgła.

 


Powrót

Łożyska sprzęgła



1. Głośne zachowanie łożyska oporowego sprzęgła


Symptom:
- Pisk o wysokim tonie.
- Nadmiernie zużyte końcówki słoneczka docisku.

 

Przyczyny:
- Błąd w montażu łożyska (np. tył do przodu)

 

Rozwiązanie:
- Wymienić łożysko i zamontować je poprawnie.
- Sprawdzić czy docisk sprzęgła nie uległ uszkodzeniu.

 


Powrót

2. Ciągły hałas łożyska sprzęgła


Symptom:
- Uszkodzone łożysko sprzęgła.
- Zużyte końcówki słoneczka docisku.

 

Przyczyny:
- Sprzęgło nie zostało prawidłowo dopasowane i nastawione, albo nigdy nie zostało sprawdzone podczas wizyt w serwisie.
- Łożysko sprzęgła i słoneczko uszkodziły się o siebie.

 

Rozwiązanie:
- Spróbuj nastawić sprzęgło.
- Wymień sprzęgło jeśli stare nie nadaje się do nastawienia.


Powrót