DZIŚ OKAZJE KOŃCZĄ SIĘ ZA:
1
1
:
1
1
:
1
1
MEGA OKAZJE!
23:59
Gwarancja 100%
na montaż
w ciągu 24h
Ta wyszukiwarka znajduje części tylko za pomocą numerów katalogowych. Nie znasz numeru? Skorzystaj z opcji wyszukiwania Marka - Model - Silnik poniżej, by odszukać pasujące części.
ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Brak produktów
0 zł Dostawa:
0 zł Razem do zapłaty:
Fabrycznie
nowe części
Każda część zakupiona w Sprzegla24 jest fabrycznie nowa i zapakowana w oryginalne pudełko. Do przesyłki dołączony jest zawsze paragon lub faktura VAT.
Gwarancja
2 lata
Wszystkie części objęte są 24-miesięczną gwarancją producenta. Nie nakładamy limitu przebiegu.
Wysyłka
w 24h
Produkty wysyłamy najpóźniej w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia.
Jeśli zamówisz teraz, przesyłkę otrzymasz w ciągu jednego lub dwóch dni roboczych.
30 dni
na zwrot
Towar możesz oddać nawet po 30 dniach od zamówienia. Zakupy na Sprzegla24.pl to pełen komfort!
Montaż
10% taniej
Zamów koło dwumasowe albo sprzęgło a otrzymasz rabat w wysokości do 10% na ich wymianę w wybranym warsztacie partnerskim.
Zobacz warsztaty z rabatem
Kierowcy stojący przed koniecznością wymiany sprzęgła, często mają kłopot ze stwierdzeniem, co dokładnie uległo awarii. Jednocześnie wielu z nich chce kupić części wcześniej, zanim mechanik wymontuje elementy z samochodu, aby skrócić czasu postoju auta. Przy zakupie nasuwa się więc pytanie - jaki zestaw sprzęgła wybrać i co powinien on zawiarać? Może nie ma censu wymieniać całego kompletu sprzęgła, a jedynie jego element, który uległ zużyciu, np. samą tarczę lub docisk?
Na szczęście, odpowiedź na te pytania jest bardzo prosta - Zawsze należy wymienić komplet sprzęgła , a nie pojedyncze elementy, bo to się w dłuższej perspektywie na pewno nie opłaci.
Jest przynajmniej kilka powodów, które wskazują że jest to postępowanie odpowiednie z punktu widzenia technicznego, jak i ekonomicznego. Mechanicy i eksperci najczęściej wymieniają poniższe:
Producentom sprzęgła bardziej opłaca się sprzedawać całe komplety niż pojedyncze elementy, przez co też sprzęgła kupowane jako całość są tańsze. Co więcej, coraz częściej są duże problemy z dostępnością pojedynczych elementów. Oprócz walorów ekonomicznych producenci stawiają na sprzedawanie zestawów, ponieważ tylko w ten sposób są w stanie zapewnić dobre współdziałanie całego układu. Zużyty docisk sprzęgła może nie działać poprawnie nawet z zupełnie nową tarczą i to nie z powodu błędu montażu, czy wady materiału, ale po prostu ze względu na wzajemne dopasowanie fabryczne tych elementów.
Często, gdy sprzęgło odmawia posłuszeństwa, diagnoza pada na jeden z elementów - na przykład zużytą tarczę sprzęgła. Wtedy rodzi się pomysł, aby w celu ograniczenia kosztów wymienić samą tarczę. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie elementy w nowym zestawie są projektowane, aby idealnie do siebie pasować. Oprócz tego przewidziane są również na wytrzymanie bardzo podobnego przebiegu. Z tego powodu, gdy zawiedzie jedna z tych części, trzeba spodziewać się, że w niedługim czasie niezbędna będzie też wymiana pozostałych. Bardzo możliwe, że dojdzie do sytuacji, gdy niedługo po wymianie np. tarczy sprzęgła, czy docisku „posypie się" inna część. Wtedy czeka nas konieczność ponownego zdjęcia skrzyni biegów, co ciągnie za sobą duże koszty. Wymiana sprzęgła to koszt przynajmniej kilkuset złotych za samą robociznę. Tym bardziej warto zrobić to od razu porządnie. Dwukrotny koszt zdjęcia skrzyni najczęściej równa się lub przewyższa cenę porządnego zestawu sprzęgła.
Na prostym przykładzie łatwo udowodnić, że zmiana od razu całego zestawu sprzęgła jest bardziej ekonomicznie korzystna, niż pojedynczych elementów. Posłużymy się tutaj prostym przykładem, który pozwoli łatwiej sobie wyobrazić taką sytuację. Wyobraźmy sobie, że kierowca auta Audi A4 B6 z silnikiem 1.9 TDI 130km AWX stanął przed koniecznością naprawy sprzęgła, ponieważ uszkodzony jest docisk. Do wyboru ma 3 opcje:
Użytkownik zdecydował się na najtańszą opcję. Robocizna w zaprzyjaźnionym warsztacie kosztowała 500 złotych. Mimo, że Audi A4 to bardzo dobrze znany mechanikom pojazd, to jednak wymiana sprzęgła wiąże się z bardzo pracochłonnym demontażem skrzyni biegów. Stąd tak duża cena za usługę.
Razem wyszło 950 złotych. Stara tarcza sprzęgła oraz łożysko oporowe zostały w samochodzie. Od razu po naprawie, słychać było lekki szum, który ustępował po wciśnięciu sprzęgła. Po przejechaniu 2000 kilometrów, auto zaczęło wydawać dźwięki, które niemal uniemożliwiały dalszą jazdę. Diagnoza padła na łożysko oporowe, natomiast po demontażu skrzyni biegów, okazało się, że również tłumiki drgań skrętnych na tarczy sprzęgła są tak mocno zużyte, że piasta tarczy niemal się zerwała. Konieczna była wymiana. Tarcza sprzęgła LuK kosztowała 270 zł, a łożysko oporowe 60 zł. Do tego doszedł koszt usługi. Robocizna to kolejne 500 zł.
Zatem łącznie, kierowca w krótkim czasie wydał 570 + 270 + 60 zł = 900 zł - na części + 2 x 500zł = 1000 zł.
Razem: 1900 PLN.
W przypadku, gdyby klient zdecydował się na wymianę od razu całego zestawu, składającego się z tarczy, docisku i łożyska, zapłaciłby: 570 zł za części oraz 500 zł za wymianę - razem: 1070 zł.
Co więcej, biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie elementy zestawu sprzęgła przewidziane są na wytrzymanie podobnego przebiegu, łatwo wyobrazić sobie sytuację, gdy niedługo po tych łącznie dwóch usługach, również koło dwumasowe zacznie dawać oznaki zużycia.
Kierowca po raz kolejny poniesie koszt zdjęcia skrzyni biegów - 500 zł, oraz koszt koła dwumasowego LuK - 970 zł. A więc razem, naprawa sprzęgła kosztowała użytkownika 3x500zł - robocizna plus 570 + 270 + 60 + 970 = 1870 zł - za części.
Razem: 3370 zł.
W przypadku wymiany od razu całego zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym - 500 - robocizna plus 1500 zł - części, razem: 2000 zł.
Różnica jest widoczna na pierwszy rzut oka. W przypadku wymiany sprzęgła "po kawałku" sam koszt robocizny, niemal wyrównał koszt całego zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym. Co więcej, należy pamiętać, że tylko wymiana całego zestawu zapewnia doskonałą współpracę wszystkich elementów i najwyższy komfort jazdy oraz bezawaryjną pracę.
W innym przypadku, niż Audi A4, również zasada kupowania całych zestawów ma zastosowanie. Np. do Opla Vectry C 1.9 CDTi, cały zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym renomowanej firmy LuK kosztuje około 1750 zł, a sam zestaw sprzęgła około 1000 zł. Różnica nie jest większa niż dwukrotny koszt robocizny, a do tego kupując cały zestaw, mamy gwarancję długiej, bezawaryjnej i komfortowej pracy.
Oprócz kwestii finansowych, istnieją również uwarunkowania techniczne, dlaczego sprzęgło należy wymieniać jako komplet. W przypadku, gdy samochód wyposażony jest w układ sprzęgła samonastawnego, nie zawsze da się "cofnąć" samoregulację docisku do nowej tarczy sprzęgła - wtedy te elementy nie będą pracować poprawnie. Do tego, jeżeli wymieniamy samą tarczę sprzęgła, to często przed wymianą takie sprzęgło się ślizgało (link do ślizgania sprzęgła). Przy tym zjawisku wytwarzana jest ogromna temperatura. Z tego powodu bardzo niszczą się również inne elementy sprzęgła. Tutaj trzeba wspomnieć o kole dwumasowym - gdy stare sprzęgło ślizgało się, na "dwumasę" działała ogromna temperatura, co może spowodować utratę właściwości przez smar, który znajduje się w takim kole, a nawet odkształcenie jego powierzchni roboczej. Może to spowodować znaczne skrócenie żywotności koła dwumasowego lub brak możliwości poprawnej pracy sprzęgła. Tym bardziej, przy każdej wymianie sprzęgła, należy przynajmniej bardzo dokładnie sprawdzić koło dwumasowe, a najlepiej od razu je wymienić.
Większość nowoczesnych aut, zamiast tradycyjnego łożyska oporowego i łapy sprzęgła, ma wysprzęglik centralny - jest to łożysko oporowe zintegrowane z siłownikiem hydraulicznym. Takie rozwiązanie zwiększa komfort jazdy, a także pozwala zmniejszyć wagę całego układu. Bezwzględnie konieczne jest, aby takie łożysko hydrauliczne zmienić za każdym razem, gdy jest ku temu dobra okazja, czyli gdy zdemontowana jest skrzynia biegów. Zaoszczędzenie na tym elemencie z pewnością spowoduje i tak konieczność wymiany w przyszłości, a dojdzie do tego kolejny koszt usług demontażu skrzyni biegów.
Podsumowując, można stwierdzić, że zawsze, gdy zawiedzie sprzęgło, należy wymienić cały zestaw, składający się przynajmniej z tarczy, docisku i łożyska oporowego (lub wysprzęglika centralnego) oraz bezwzględnie, za każdym razem, należy dokładnie sprawdzić koło dwumasowe lub najlepiej, profilaktycznie wymienić je na nowy element.
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
Wybierz rodzaj części
Podaj swoje imię
Niepoprawny adres e-mail
(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu
(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.
Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.