(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Ślizganie się sprzęgła jest dość potocznym określeniem jednej z możliwych awarii układu napędowego w samochodzie. Jest ściśle powiązane z budową sprzęgła. Nie każdy o tym wie, jednak lekkie ślizganie musi występować, aby samochód ruszył z miejsca – gdy puszczamy pedał sprzęgła z włączonym biegiem, a samochód powoli nabiera prędkości, wtedy mam do czynienia ze ślizganiem. Pozwala to wyrównać prędkości obrotowe silnika oraz skrzyni biegów, a dalej: kół. Ślizganie, gdy nie jest wciśnięte sprzęgło jest jednak niepożądane i zwiastuje awarię.

Powody ślizgania sprzęgła, nawet gdy pedał nie jest wciśnięty mogą być różne. Najczęściej spotykane to:

  • ślizganie występuje, gdy okładziny cierne na tarczy sprzęgła i docisku, są już zużyte i tarcie nie jest wystarczająco duże, aby przenieść moc z silnika do skrzyni biegów i dalej na koła. Jest to efekt naturalnego procesu zużywania sprzęgła,
  • innym powodem występowania ślizgania sprzęgła, może być zaolejenie tarcz ciernych. Olej wyciekający ze zużytego uszczelniacza wału korbowego lub płyn hydrauliczny z uszkodzonego wysprzęglika centralnego, może doprowadzić do sytuacji, kiedy sprzęgło przestanie działać,
  • uszkodzenie wysprzęglika – uszkodzony wysprzęglik może nie pracować w pełnym zakresie, przez co może powodować efekt podobny do tzw. „jazdy na półsprzęgle”.

Jazda na półsprzęgle

Ze ślizganiem sprzęgła mamy również do czynienia, podczas tzw. „jazdy na półsprzęgle” – czyli podczas jazdy ze wciśniętym lekko pedałem sprzęgła. Niektórzy kierowcy posiadają ten nawyk – jest on bardzo szkodliwy, ponieważ prowadzi do szybkiego zniszczenia sprzęgła. Okładziny wtedy pod wpływem ślizgania mocno się rozgrzewają, co może prowadzić do spalenia sprzęgła, czemu towarzyszy nieprzyjemny swąd.

Również bardzo gwałtowne ruszanie, z piskiem kół, powoduje ślizganie i bardzo intensywne rozgrzewanie, a przez to zużycie sprzęgła.

Po czym rozpoznać, że sprzęgło się ślizga?

Objawem ślizgania sprzęgła, jaki najłatwiej zauważyć, jest bardzo gwałtowny wzrost obrotów silnika, bez zwiększenia prędkości. Na przykład podczas gwałtownego przyspieszania, rosną obroty, co można zaobserwować na obrotomierzu i na podstawie głośności silnika, jednak prędkość samochodu zwiększa się nieznacznie lub wcale. Również problemy z ruszeniem z miejsca mogą być pokłosiem ślizgającego się sprzęgła – mimo, że silnik wytwarza moc, to nie trafia ona do kół. Ślizganie często występuje na wyższych biegach – na przykład 3 lub 5, jednak pojawienie się ślizgania bez wciśniętego pedału sprzęgła na którymkolwiek z biegów jest niepożądane i świadczy o awarii sprzęgła.

Wybierz markę samochodu, by znaleźć pasujące sprzęgło

sprzęgło ALFA ROMEO sprzęgło AUDI sprzęgło BMW sprzęgło CHEVROLET sprzęgło CHRYSLER sprzęgło CITROËN sprzęgło DACIA sprzęgło DAEWOO sprzęgło DAIHATSU sprzęgło FIAT sprzęgło FORD sprzęgło HONDA sprzęgło HYUNDAI sprzęgło ISUZU sprzęgło JAGUAR sprzęgło JEEP sprzęgło KIA sprzęgło LANCIA sprzęgło LAND ROVER sprzęgło LEXUS sprzęgło MAZDA sprzęgło MERCEDES-BENZ sprzęgło MITSUBISHI sprzęgło NISSAN sprzęgło OPEL sprzęgło PEUGEOT sprzęgło PORSCHE sprzęgło RENAULT sprzęgło ROVER sprzęgło SAAB sprzęgło SEAT sprzęgło SKODA sprzęgło SMART sprzęgło SSANGYONG sprzęgło SUBARU sprzęgło SUZUKI sprzęgło TOYOTA sprzęgło VOLVO sprzęgło VW sprzęgło Sprzęgła i koła dwumasowe

Sprzęgło ślizga na zimnym silniku

Rozgrzanie silnika i układu napędowego nie ma wpływu na ślizganie sprzęgła. Niezależnie, czy ślizganie pojawi się na zimnym, czy na ciepłym silniku jest to wyraźny powód, aby udać się do mechanika, ponieważ zwiastuje poważną awarię, która prędzej czy później zupełnie unieruchomi pojazd. Jazda ze ślizgającym się sprzęgłem jest przez pewien krótki czas możliwa, jednak trzeba pamiętać o tym, że prędzej czy później, samochód w ogóle nie ruszy z miejsca, albo nie będzie dało się osiągnąć żadnej wyższej prędkości lub zmieniać biegów. Ponadto, podczas jazdy ze ślizgającym się sprzęgłem, wytwarzana jest bardzo duża temperatura, która może wpłynąć negatywnie na inne elementy układu napędowego. Mocno zniszczona tarcza sprzęgła, może również powodować rysowanie powierzchni koła zamachowego przez wystające nity – może się zdarzyć, że mimo iż element ten nie jest jeszcze zużyty, będzie wymagał wymiany z powodu zniszczenia powierzchni ciernej, co praktycznie nie zdarza się szczególnie w przypadku kół jednomasowych przez cały okres użytkowania samochodu. Zatem, gdy zauważymy pierwsze objawy ślizgania się sprzęgła, powinniśmy bezzwłocznie udać się do warsztatu.

Sprzęgło nadal się ślizga po wymianie

Sposobem, aby rozwiązać problem ślizgającego się sprzęgła jest jego wymiana. Należy pamiętać, że ze względu na wysokie koszty robocizny, zdecydowanie wskazana jest wymiana od razu całego zestawu sprzęgła, nie pojedynczych elementów. Eliminujemy w ten sposób konieczność kilkukrotnego płacenia za wymianę, a do tego unikniemy sytuacji, gdzie po wymianie jednego elementu okazuje się, że również inne są uszkodzone.

Problem z wysprzęglikiem

Czasem zdarza się, że sprzęgło ślizga się również po wymianie – oznacza to najczęściej, że nie tylko zużycie okładzin ciernych było powodem awarii. Możliwe, że zawiódł również układ wysprzęglania – czy to hydrauliczny (pompa, wysprzęglik lub przewody je łączące), czy tradycyjny (linka lub wysprzęglik przy skrzyni biegów, czy np. łapa sprzęgła). Możliwy jest również błąd montażu nowego sprzęgła – ślizganie może być spowodowane między innymi przez odwrotne zamontowanie tarczy sprzęgła lub łożyska. Inne błędy popełnione przy montażu przez warsztat również mogą powodować ślizganie na nowym zestawie sprzęgła – taki efekt może dać montowanie sprzęgła z dociskiem samonastawnym bez specjalnego narzędzia. Podobnie, jeżeli zestaw sprzęgła nie będzie dobrze dobrany do wskazanego samochodu, może wystąpić ślizganie. Dlatego zachęcamy do kontaktu z naszym sklepem – nasi konsultanci są zawsze chętni do pomocy w odpowiednim doborze sprzęgła.

Zaolejone powierzchnie cierne

Możliwe jest również, że po wymianie zestawu sprzęgła na nowy, ponownie doszło do zaolejenia powierzchni ciernych – również wtedy sprzęgło będzie nadal się ślizgać. Należy dokładnie sprawdzić uszczelniacz wału korbowego oraz wysprzęglik centralny pod kątem ewentualnych wycieków. Innym powodem ślizgania się sprzęgła, mimo wymiany na nowy zestaw może być zużycie koła zamachowego. Dlatego tak ważne jest, aby mechanik podczas wykonywania usługi wymiany odpowiednio obejrzał wszystkie współpracujące ze sobą elementy.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

      Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

      Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

      Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

    4.99/5 (218 ocen)