(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Z pewnością wiesz, że sprzęgło to element budowy układu napędowego, dzięki któremu możliwa jest swobodna zmiana przełożenia bez nadwyrężania skrzyni biegów i silnika. Jednym z kluczowych elementów sprzęgła jest docisk. W tym artykule omówimy jak jest zbudowany, jak działa i jakie są objawy jego zużycia.

uszkodzony docisk sprzęgła objawy

Docisk – budowa sprzęgła samochodowego

Docisk sprzęgła pozwala docisnąć tarczę sprzęgłado koła zamachowego i dzięki temu przenieść moment obrotowy z silnika na koła samochodu. Ten element nazywany jest również tarczą dociskową i ściśle współdziała z wieloma elementami sprzęgła.

Jak zbudowany jest sam docisk sprzęgła? Składa się z metalowej tarczy, sprężyny śrubowej, sprężyny membranowej, dźwigienki oraz pokrywy.

Docisk oddziałuje na tarczę, koło zamachowe, łożysko oraz wysprzęglik. W ten sposób tarcza sprzęgła utrzymywana jest przy kole zamachowym. Dzięki temu moc z silnika wędruje przez tarczę, koło zamachowe, a następnie na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.

Jak działa docisk sprzęgła?

Aby zrozumieć jak działa docisk oraz całe sprzęgło cierne, musimy przyjrzeć się temu, co się dzieje gdy wciskasz pedał sprzęgła.

Za pomocą układu hydraulicznego lub linki sprzęgła, nacisk przekazywany jest na łożysko oporowe, a następnie sprężynę talerzową. W rezultacie, po wciśnięciu pedału sprzęgła, docisk odsuwa tarczę sprzęgła od koła zamachowego. Połączenie między silnikiem a skrzynią biegów jest rozłączone, więc trzymając stopę na pedale sprzęgła można śmiało zmieniać bieg.

Z kolei zwolnienie pedału sprzęgła powoduje dosunięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego i połączenie jednostki napędowej i skrzyni biegów zostaje wznowione.

Uszkodzony docisk sprzęgła – jakie są objawy?

Kiedy pojawiają się problemy z dociskiem, zaczniemy zauważać objawy zużytego sprzęgła. Najpopularniejsze objawów uszkodzenia docisku sprzęgła to:

  • głośny terkot w momencie dotknięcia pedału sprzęgła i wciśnięcia go z niewielką siłą
  • szarpanie podczas ruszania
  • niezamierzone zwiększające się obroty silnika podczas jednostajnej jazdy.

Dlaczego docisk sprzęgła się zużywa?

Podstawowym powodem zużycia docisku jest czas jego eksploatacji. Nie ma konkretnego okresu czasu po którym docisk będzie wymagał wymiany. Przyjmuje się, że średnia eksploatacja sprzęgła to 150 tys – 200 tys km. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy i jakości podzespołów.

Nagłe awarie docisku sprzęgła zdarzają się rzadko – i zwykle są spowodowane niską jakością materiałów, z których jest wykonany docisk. Zbyt słaby – ze względu na zużycie lub kiepską jakość – spowoduje ślizganie sprzęgła i szybsze zużycie tarczy sprzęgła i zużycie sprzęgła jako całości.

Zużyty docisk – czy całe sprzęgło wymaga wymiany?

Po diagnozie zużycia docisku zwykle trzeba zacząć myśleć o wymianie sprzęgła w całości. Trwałość sprzęgła jest taka sama jak jego poszczególnych elementów. Dlatego gdy jeden zaczyna szwankować, wysoce prawdopodobne jest, że pozostałe elementy osiągnęły podobny poziom zużycia.

Zdarza się też, że jedna część układu wysprzęglania kosztuje tyle samo lub więcej niż cały zestaw sprzęgła. Z tego względu bardziej oszczędna jest wymiana sprzęgła w całości, zamiast na raty. 

Dodatkowo, wymiana docisku i tak wymaga rozebrania całego sprzęgła, wielokrotnie również demontażu skrzyni biegów – dlatego wymiana kompletu sprzęgła pomaga zaoszczędzić na czasie i cenie robocizny.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)