(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprzęgło większości osób kojarzy się z motoryzacją. I rzeczywiście sprzęgła powszechnie stosowane są we wszelkiego rodzaju pojazdach. Od najmniejszych „motorynek”, przez normalne samochody, po największe ciężarówki – wszędzie spotkamy tam sprzęgła. Co ciekawe jednak, sprzęgła stosowane w motoryzacji nie służą wyłącznie do przeniesienia napędu. Producenci motoryzacyjni stosują również sprzęgła przy wentylatorach chłodnicy. Pewnym rodzajem sprzęgła jest bendiks który odłącza rozrusznik od zębatki na kole zamachowym.

Sprzęgła stosowane są również w przemyśle, kolejnictwie oraz lotnictwie. W tym artykule jednak będziemy chcieli skupić się na sprzęgle samochodowym, którego celem jest przeniesienie napędu.
Zestaw sprzęgła

Sprzęgło kompletne

Jakie są rodzaje sprzęgieł samochodowych?

W samochodach, do przeniesienia napędu używa się różnych rodzajów sprzęgieł. Podział można zrobić w kilku kategoriach. Po pierwsze – znaczenie ma rodzaj skrzyni biegów.

  1. W zwykłej manualnej skrzyni biegów mamy do czynienia ze sprzęgłem tarczowym (sprzęgło jednotarczowe lub wielotarczowe). To obecnie najpopularniejsze sprzęgła na rynku. Inaczej nazywa się to sprzęgło cierne.
  2. W skrzyni automatycznej klasycznej (hydraulicznej) funkcję sprzęgła pełni konwerter momentu obrotowego czyli tak zwane sprzęgło hydrauliczne.
  3. W skrzyni automatycznej dwusprzęgłowej mamy do czynienia z dwoma sprzęgłami tarczowymi które połączone są z jedną skrzynią biegów i na przemian odpowiadają za parzyste i nieparzyste przełożenia.
  4. W skrzyni CVT rolę sprzęgła przejmuje sama skrzynia w której pasek lub łańcuch może ślizgać się po przełożeniach (w odpowiednich warunkach, następuje to bez zbędnego zużycia części). To rozwiązanie ma też swoje zastosowanie w większości hybryd spalinowo elektrycznych.
  5. W samochodach elektrycznych nie ma sprzęgła między silnikiem a układem napędowym. Silnik jest podłączony bezpośrednio do wału napędowego, dyferencjału, bądź też jest zastosowanych wiele silników w różnych konfiguracjach (np. po jednym silniku na każde koło).

Jak widać z powyższych przykładów – sprzęgło potrzebne jest tylko w samochodach z silnikami spalinowymi.

Jak działa sprzęgło samochodowe?

Sprzęgło samochodowe jest niezbędne w przypadku zastosowania silnika spalinowego, ponieważ do poprawnej pracy silnik musi zachowywać pewne minimalne obroty ( w większości samochodów – między 600 a 1000 obrotów na minutę) na biegu jałowym. W związku z tym. aby zatrzymać samochód lub odpalić go bez natychmiastowego ruszania – potrzebne jest sprzęgło. Pozwala to pracować silnikowi bez przekazywania momentu obrotowego na układ napędowy. Dodatkowo, zakres optymalnej mocy i momentu obrotowego w silnikach spalinowych jest dość ograniczony – silniki spalinowe mają dość wąski zakres użytecznych obrotów. W związku z tym konieczne jest zastosowanie skrzyni biegów. Dzięki temu możliwe jest dynamiczne przyspieszanie przy niższych prędkościach oraz osiąganie większych prędkości na wyższych biegach. Wszystko to jest możliwe dzięki zastosowaniu sprzęgła.

Jak jednak działa sprzęgło? W stanie neutralnym sprzęgło łączy silnik ze skrzynią biegów i wałek sprzęgłowy (wchodzący do skrzyni biegów) obraca się równo z wałem korbowym. Gdy wciśniesz pedał sprzęgła, linka lub układ hydrauliczny powodują przyłożenie siły na docisk sprzęgła, który dzięki temu uwalnia tarczę sprzęgła. Tarcza sprzęgła odsuwa się od koła zamachowego lub dwumasowego i napęd zostaje rozłączony. A więc wciśnięcie pedału sprzęgła w efekcie rozłącza napęd z silnika od kół. Następuje rozłączenie sprzęgła. Możliwe jest wtedy odpalenia silnika, jego zgaszenie lub zmiana biegu.

Tarcza sprzęgła to okrągły metalowy talerz który posiada okładziny cierne i może pracować w 3 stanach. Może bez ruchu i tarcia łączyć docisk i koło zamachowe, może się ślizgać – z różną siłą przenosić napęd, oraz może całkowicie go rozłączać.

W związku z tym dochodzi do zużycia tarczy sprzęgła. W wyniku tarcia dochodzi do ścierania się okładzin ciernych. Z czasem ich grubość się zmniejsza a skuteczność pogarsza. W końcu czeka nas wymiana sprzęgła.

tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła

Wymiana sprzęgła samochodowego

O wymianie sprzęgła pisaliśmy więcej w tym artykule: Wymiana sprzęgła – cena części i robocizny

W skrócie jednak – w celu wymiany sprzęgła należy zdjąć skrzynię biegów – odłączyć ją od silnika, odkręcić sprzęgło. Jeśli jest koło dwumasowe również należy je wymienić razem z zestawem sprzęgła. Wszystkie te elementy ulegają równomiernemu zużyciu. Ponieważ taka naprawa jest czasochłonna i kosztowna, warto zadbać o kompleksową usługę.

Zalecamy wymianę kompletu sprzęgła – a jeśli masz koło dwumasowe – to wymianę kompletu sprzęgła z kołem dwumasowym. Taka kompletna naprawa pozwoli ochronić pozostałe elementy układu napędowego. Warto dodać, że poszczególne części sprzęgła kupowane osobno, zwykle kosztują więcej niż komplet sprzęgła.

Od czego zależy trwałość sprzęgła samochodowego?

Sprzęgło w samochodzie powinno wytrzymać około 150 tys kilometrów. To oczywiście bardzo uśredniona wartość. Zdarzają się samochody które wymagają wymiany już poniżej 100 tys. kilometrów przebiegu oraz takie które bez naprawy wytrzymują prawie 300 tys. kilometrów. Dużo jednak zależy od użytkownika. Co wydłuża życie sprzęgła?

  1. Płynne ruszanie
  2. Delikatne rozłączanie napędu
  3. Nie trzymanie nogi na pedale sprzęgła w czasie jazdy
  4. Delikatne ale płynne puszczenie pedału sprzęgła przy zmianie biegów.
  5. Unikanie jazdy na półsprzęgle

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Podsumowując – występują różne rodzaje sprzęgieł samochodowych. Ich trwałość w dużej mierze zależy od sposobu użytkowania. Eksperci zalecają w razie zużycia wymianę całego zestawu sprzęgła.
    Jeśli masz problem ze sprzęgłem – wyszukaj model swojego samochodu w naszym sklepie i sprawdź ceny oryginalnych sprzęgieł dostarczanych przez różnych producentów – ekonomicznych oraz najwyższej jakości pierwszo-montażowych. Znajdziesz u nas zarówno poszczególne części sprzęgła jak i kompletne zestawy. Nasi specjaliści dobierają sprzęgła po weryfikacji numeru VIN dzięki czemu masz pewność, że części będą pasowały do Twojego samochodu.

    Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

    Części Sachs – autoryzowany sklep ze sprzęgłami

    Części Sachs – autoryzowany sklep ze sprzęgłami

      Samochodowe części zamienne SACHS to jedne z produktów o najwyższej jakości, dostępnych na rynku automotive. Ponad sto dwadzieścia lat nieustannej obecności na rynku motoryzacyjnym oraz precyzja w rozwijaniu rozwiązań technologicznych sprawiły, że prestiżowa...

    Sprzęgło hydrokinetyczne – schemat budowy i działanie

    Sprzęgło hydrokinetyczne – schemat budowy i działanie

     Od samych początków motoryzacji konstruowane i dopracowywane były rozwiązania służące jak najefektywniejszemu przenoszeniu napędu przy jednoczesnym zwiększeniu dynamiki i płynności jazdy. Sprzęgło hydrokinetyczne, którego początki sięgają lat siedemdziesiątych...

    Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

    Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

     Sprzęgło hydrokinetyczne gwarantuje luksusowy komfort prowadzenia pojazdu - brak szarpania przy zmianie biegów, cicha praca silnika, płynna jazda. Oprócz tego, konwerter momentu obrotowego, jak inaczej nazywane jest sprzęgło hydrokinetyczne, dba o dobry stan...

    4.99/5 (218 ocen)