(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Uszczelniacz wału korbowego – inaczej pierścień uszczelniający. Jego zadaniem jest uszczelnienie obrotowej części wychodzącej z silnika jaką jest wał korbowy czyli korbowód. Dwa kluczowe zadania simeringu wału to zapobieganie wyciekowi oleju oraz zapobieganie dostawaniu się zanieczyszczeń do silnika.

Gdzie jest uszczelniacz wału korbowego?

Uszczelka przeciwpyłowa, zapobiega wyciekowi oleju z silnika w pobliżu wału korbowego. Umieszczona jest przy wale korbowym w miejscu gdzie przykręca się koło zamachowe lub koło dwumasowe. W celu wymiany simeringu wału korbowego należy zdemontować skrzynię biegów, sprzęgło oraz koło zamachowe lub dwumasę.

Uszczelniacz wału korbowego

Uszczelniacz wału korbowego

Simering wału korbowego – skutki uszkodzenia

Uszczelniacz wału korbowego ulega naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. W wyniku tarcia obracającego się wału korbowego materiał z czasem się ściera i może dojść do wycieku oleju silnikowego. Może to pociągnąć za sobą wiele niekorzystnych skutków. Po pierwsze wyciek oleju z silnika nigdy nie jest dobrym sygnałem. Zbyt mała ilość oleju silnikowego powoduje przyspieszone zużycie silnika a w skrajnym przypadku może doprowadzić do jego zatarcia.

Nawet jeśli kierowca w czas zauważy ubywający olej silnikowy i będzie go regularnie uzupełniał, nieszczelność wału korbowego jest niebezpieczna również dla innych części. Jeśli olej pod ciśnieniem będzie wydostawał się z silnika może dostać się do wnętrza koła dwumasowego i rozrzedzić specjalny smar mający na celu tłumienie dgrań oraz pełniący środowisko pracy sprężyn skrętnych. Skutkiem tego dwumasa ulegnie dużo szybszemu zużyciu lub nawet uszkodzeniu.

W skrajnym przypadku olej silnikowy może dostać się nawet na okładziny tarczy sprzęgła. W takim przypadku sprzęgło zacznie się ślizgać i przestanie spełniać swoją rolę. Zatłuszczonej tarczy sprzęgła właściwie nie da się już naprawić.

Uszczelniacz wału po stronie skrzyni biegów

Istnieje również usczelniacz skrzyni biegów który uszczelnia wałek sprzęgłowy. Tu uszkodzenie również jest bardzo niebezpieczne. Wyciek oleju ze skrzyni biegów skróci jej żywotność i może doprowadzić do jej przegrzania i uszkodzenia. Ale nawet gdy wyciek jest niewielki, prawdopodobieństwo, że olej dostanie się na tarczę sprzęgła jest bardzo duże. Skutki zaolejenia tarczy sprzęgła opisaliśmy akapit wyżej. Jest to usterka wymagająca wymiany sprzęgła.

Wał korbowy z kołem zamachowym

Wał korbowy z kołem zamachowym po prawej stronie (w tej okolicy w bloku silnika jest simering uszczelniacjący

Dlaczego warto wymienić uszczelniacze podczas naprawy sprzęgła?

W związku z tym zalecamy – podobnie jak większość doświadczonych mechaników, wymianę simeringu wału korbowego oraz simeringu skrzyni biegów razem z zestawem sprzęgła.

Simering wału korbowego nie kosztuje dużo – około 100 – 200 PLN w zależności od samochodu i silnika. W porównaniu z całkowitym kosztem wymiany sprzęgła, to niewielki dodatkowy wydatek.

Warto dodać, że nawet jeśli uszczelniacz wału korbowego jeszcze nie cieknie, a nawet wygląda całkiem dobrze, to należy założyć, że w momencie konieczności wymiany sprzęgła lub dwumasy jest on wyeksplatowany w podobnej mierze jak inne wymieniane części.

Jego rozszczelnienie to kwestia czasu. Warto więc wymienić simering wału korbowego oraz uszczelniacz skrzyni biegów każdorazowo przy wymianie sprzęgła. Zaoszczędzi nam to czasu i pieniędzy w przyszłości.

Producenci uszczelniaczy wału.

Dobierając uszczelniacz wału korbowego najważniejsza jest średnica wewnętrzna i zewnętrzna elementu. W naszym sklepie dostępne są części z uszczelką wargową przeciwpyłową oraz bez. Najważniejsze jest więc ustalenie jaki model części samochodowej jest potrzebny w naszym samochodzie. Kupując każdą część zamienną, warto się upewnić, że sprzedawca sprawdza dopasowanie po numerze VIN.

W naszym sklepie dla niektórych samochodów dostępne są części samochodowe od różnych producentów. W przypadku uszczelniaczy wału korbowego najpopularniejśi producenci to ELRING, VICTOR REINZ oraz CORTECO. Jakością właściwie nie różnią się między sobą.

Jeśli więc zastanawiasz się który pierścień uszczelniający wybrać – śmiało skontaktuj się telefonicznie z naszymi ekspertami, a oni pomogą dobrać odpowiednią część.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)