KOŁO JEDNOMASOWE ZAMIAST DWUMASOWEGO - WYBIERZ MARKĘ AUTA

Zobacz ceny kół sztywnych zamiast dwumasy

Wybierz markę samochodu >>
Sztywne koła jednomasowe ALFA ROMEO Sztywne koła jednomasowe AUDI Sztywne koła jednomasowe BMW Sztywne koła jednomasowe CHEVROLET Sztywne koła jednomasowe CHRYSLER Sztywne koła jednomasowe CITROEN Sztywne koła jednomasowe DACIA Sztywne koła jednomasowe DAEWOO Sztywne koła jednomasowe FIAT Sztywne koła jednomasowe FORD Sztywne koła jednomasowe HYUNDAI Sztywne koła jednomasowe IVECO Sztywne koła jednomasowe JAGUAR Sztywne koła jednomasowe KIA Sztywne koła jednomasowe LANCIA Sztywne koła jednomasowe LAND ROVER Sztywne koła jednomasowe MAZDA Sztywne koła jednomasowe MERCEDES Sztywne koła jednomasowe MINI Sztywne koła jednomasowe MITSUBISHI Sztywne koła jednomasowe NISSAN Sztywne koła jednomasowe OPEL Sztywne koła jednomasowe PEUGEOT Sztywne koła jednomasowe RENAULT Sztywne koła jednomasowe ROVER Sztywne koła jednomasowe SAAB Sztywne koła jednomasowe SEAT Sztywne koła jednomasowe SKODA Sztywne koła jednomasowe SSANGYONG Sztywne koła jednomasowe SUBARU Sztywne koła jednomasowe SUZUKI Sztywne koła jednomasowe TOYOTA Sztywne koła jednomasowe VOLVO Sztywne koła jednomasowe VW

Sztywne koło zamiast dwumasy

Każdy samochód z silnikiem spalinowym wyposażony jest w koło zamachowe — jest to element magazynujący energię, a także właśnie ta część współpracuje z rozrusznikiem samochodu. W zależności od typu auta, roku produkcji i zastosowanej skrzyni biegów, można wyróżnić przede wszystkim dwa podstawowe typy kół zamachowych:

  1. Koła zamachowe sztywne
  2. Koła zamachowe dwumasowe

Koło sztywne, zwane jest również jednomasowym. Jest to znacznie starsze, bardziej klasyczne rozwiązanie. W tym przypadku koło zamachowe jest po prostu ciężkim, metalowym odlewem. Taki element często "przeżywa" sam samochód, nie ma potrzeby wymiany go przez cały okres użytkowania auta.

Inaczej jest z nowszym rozwiązaniem — kołem dwumasowym. Jest to znacznie bardziej skomplikowany element, składający się z wielu części ulegających zużyciu. Koło dwumasowe wymaga wymiany czasem nawet kilka razy w ciągu użytkowania samochodu.

Kierowca stojący w obliczu konieczności wymiany koła dwumasowego w aucie, w perspektywie ma bardzo potężny wydatek. Nie dziwi zatem, że często użytkownicy szukają sposobów na uniknięcie dużego wydatku lub przynajmniej ograniczenie.

Sztywne koło zamiast dwumasy - podstawy techniczne

Producenci sprzęgieł, do wielu aut oferują zestawy modyfikacyjne, pozwalające na przejście z koła dwumasowego na bezawaryjne koło jednomasowe. Takie zestawy do przezbrojenia zawierają wszystkie konieczne do tego elementy. Oprócz samego koła zamachowego, musi być to również sprzęgło (tarcza, docisk), które jest zupełnie inne niż do koła dwumasowego.

Koło dwumasowe stanowi tłumik drgań wytwarzanych przez silnik i przekazywanych na układ napędowy. Gdy zastępujemy koło dwumasowe kołem sztywnym, inny element musi przejąć tę funkcję. Jest to tarcza sprzęgła - dlatego cały zestaw sprzęgła jest inny, ale też dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniego zestawu sprzęgła, pod względem dopasowania, ale też niezbędnej jakości części.

W zestawie modyfikacyjnym na koło sztywne, tłumiki drgań przeniesione są z koła dwumasowego do tarczy sprzęgła - sprężynki są często wzmocnione, a np. w przypadku zestawów Valeo powielone. Dzięki temu, mimo zastosowania sztywnego koła, na nadwozie samochodu nie powinny przenosić się żadne dodatkowe drgania.

Pod względem montażu, nie powinno być to trudniejsze niż wymiana zestawu z kołem dwumasowym na nowy. Dobrze dobrane sprzęgło jednomasowe musi pasować bez konieczności dokonywania jakichkolwiek przeróbek.

Koło jednomasowe zamiast dwumasowego - w jakich autach?

Kluczowym dla odpowiedniego działania sprzęgła jest wybranie odpowiedniego zestawu. Jest to wyjątkowo ważne w przypadku tego typu modyfikacji. O możliwości użycia takiego rozwiązania niemal zawsze decyduje weryfikacja po numerze VIN konkretnego egzemplarza samochodu.

Aby zrozumieć, dlaczego nie w każdym samochodzie da się zastosować takie rozwiązanie, należy przybliżyć powody, z jakich wprowadzono do samochodów osobowych koła dwumasowe. Oprócz eliminowania drgań dla zwiększenia komfortu jazdy, duży udział ma tutaj zwiększająca się moc silników, szczególnie turbodoładowanch.

Niestety w przypadku aut o znacznej mocy, jeden element nie był w stanie dłużej spełniać dwóch ról - przenoszenia tej mocy oraz tłumienia drgań. Z tego powodu, rolę tłumika drgań przejęło koło dwumasowe, natomiast "sztywna" tarcza sprzęgła, bez żadnych ruchomych części jest w stanie przenieść znacznie większe siły.

Nie jest przypadkiem, że mocniejsze samochody, najczęściej wyposażane są w sprzęgło współpracujące z kołem dwumasowym. Tylko taki układ jest w stanie przenieść wysokie moce generowane przez nowoczesne silniki.

Niestety, nie w każdym modelu auta i nie przy każdym silniku występuje w ogóle możliwość zastąpienia koła dwumasowego jednomasowym. Techniczne występuje górna granica mocy i momentu obrotowego, w jakiej może poradzić sobie koło sztywne i tarcza ze sprężynkami.

Niezwykle ważne jest sprawdzenie, czy w danym modelu istnieje taka możliwość i dobranie odpowiedniego zestawu. Zastosowanie nieautoryzowanej przeróbki może spowodować bardzo poważne kłopoty - na czele z uszkodzeniem wału korbowego silnika (może dojść nawet do pęknięcia) i skrzyni biegów.

Zalety i wady zastąpienia koła dwumasowego kołem jednomasowym

Da się wyróżnić wiele zalet zastosowania zestawu modyfikacyjnego na koło sztywne. Przeważają w tym przypadku kwestie ekonomiczne.

  1. Najczęściej niższy koszt części niż w przypadku zestawu z kołem dwumasowym
  2. W przypadku wymiany sprzęgła w przyszłości - wymieniamy tylko tarczę, docisk, łożysko oporowe
  3. Rozwiązanie problemu wymiany koła dwumasowego do końca użytkowania samochodu - koło sztywne zostaje w aucie "dożywotnio"
  4. Lepsza reakcja silnika na wciśnięcie gazu - przez niższą wagę sztywnego koła zamachowego

Należy jednak pamiętać o jednej istotnej kwestii. Przezbrojenie z koła zamachowego dwumasowego na sztywne to bardzo poważna ingerencja w układ napędowy samochodu, która wiąże się z pewnymi różnicami w użytkowaniu auta. Wśród najczęściej wymienianych przez użytkowników różnic występują:

  • nieco głośniejsza praca silnika
  • nieco cięższa praca pedału sprzęgła
  • wibracje występujące przy innej niż wcześniej prędkości obrotowej silnika.

Mimo wszystko, przy zastosowaniu odpowiedniego zestawu modyfikacyjnego wysokiej jakości, nie powinien być odczuwalny spadek komfortu jazdy, ani żadne kłopoty.

Trzeba jednak pamiętać o innym bardzo ważnym czynniku - praca układu napędowego, m.in. sprzęgła w bardzo dużym stopniu zależy od stanu technicznego innych podzespołów - m.in. silnika i skrzyni biegów. Jeżeli silnik jest już w kiepskim stanie i generuje duże wibracje, zastosowanie koła sztywnego może nawet spotęgować te odczucia. Mimo że tłumiki drgań nie są wyeliminowane tylko przeniesione, to sprężyny w tarczy nie są w stanie aż tak skutecznie niwelować drgań.

Zamiana dwumasy na sztywne koło - kiedy się opłaca?

Rozważania na temat uzasadnienia zastąpienia koła dwumasowego jednomasowym należy zawsze rozpocząć od dokładnego sprawdzenia, czy w danym samochodzie jest to możliwe. Mimo, że ciągle opracowywane są nowe zestawy, to nadal na rynku jest mnóstwo aut, gdzie jedynym rozwiązaniem na naprawę układu napędowego jest montaż nowego zestawu z kołem dwumasowym.

Trzeba również pamiętać, aby pod uwagę brać tylko zestawy sprawdzonych firm - montaż sprzęgła sztywnego, który nie jest odpowiedniej jakości, może skutkować oprócz poważnych problemów z funkcjonowaniem, nawet ryzykiem uszkodzenia samochodu.

W wielu miejscach w Internecie, na wielu forach można znaleźć "gotowe przepisy" na nieautoryzowane przeróbki na koło sztywne. Najczęściej opierają się na montażu używanego koła sztywnego z innej wersji lub nawet z innego auta i dopasowaniu do niego sprzęgła. Nawet jeżeli tego typu modyfikacja początkowo będzie działać jak trzeba, to nikt nigdy nie sprawdził funkcjonowania takiego sprzęgła na dłuższą metę. Aby określić skutki dla innych podzespołów auta, należałoby przeprowadzić długie i kosztowne badania, tak jak robią to producenci sprzęgieł.

Sztywne koło jednomasowe a tuning

Montaż sztywnego koła zamachowego często rozważają kierowcy, których auta poddane zostały modyfikacjom w celu zwiększenia mocy. W takim przypadku, koło dwumasowe jest jednym z pierwszych elementów, który zużywa się. Dotyczy do szczególnie aut z silnikami diesla z turbodoładowaniem.

Panuje mylne przekonanie, że sprzęgło sztywne może wytrzymać większą moc niż sprzęgło z kołem dwumasowym. Nie jest to prawda. Zestawy modyfikacyjne na koło sztywne, podobnie jak wszystkie inne przewidziane są wyłącznie do seryjnej mocy auta. Nieprawdziwe jest również stwierdzenie, jakoby elementy sprzęgła były projektowane "z zapasem" do podniesienia mocy. Prawda jest taka, że każdy zestaw sprzęgła jest przeznaczony wyłącznie do mocy katalogowej i nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak sprawdzi się przy podniesionej mocy.

O ile faktycznie samo koło sztywne jest bardzo prostym i wytrzymałym elementem, który ciężko zepsuć, to w przypadku auta ze zwiększoną mocą, podwójnie "cierpi" tarcza sprzęgła, a konkretnie jej tłumiki drgań.

W przypadku zwiększania mocy samochodu, trzeba pamiętać o wszystkich współpracujących elementach - nie tylko samym silniku, ale też o kole zamachowym, sprzęgle, skrzyni biegów i elementach przeniesienia napędu (np. półosie). Jeżeli planujemy znacznie podniesienie parametrów, najpierw należy zastanowić się nad wzmocnieniem podzespołów. O ile wzmocnienie samego sprzęgła (tarcza, docisk) jest dosyć łatwe, to nie ma na rynku żadnych wzmocnionych kół dwumasowych. Również zastosowanie sztywnego koła nie rozwiązuje w żaden sposób problemu.

Koła zamachowe sztywne — producenci

Najbardziej znanym producentem zestawów modyfikacyjnych na sztywne koło zamachowe jest francuski koncern Valeo. Właśnie ta firma opracowała pierwszy tego typu zestaw - na zlecenie pewnej hiszpańskiej firmy taksówkowej.

Obecnie zestawy firmy Valeo są bardzo cenione - można stosować je bez żadnych obaw o spadek komfortu jazdy, czy uszkodzenie układu napędowego.

Zestawy firmy Valeo znajdują wielu naśladowców - są to producenci wzorujący się na rozwiązaniach tej firmy, ale oferujący swoje sprzęgła często w bardzo niskich cenach. Nierzadko zdarza się, że te części produkowane są w Chinach. Obecnie nie jest to już równoznaczne z bardzo niską jakością danego zestawu. Na rynku funkcjonuje wielu producentów, którzy dostarczają sztywne sprzęgła nieco mniej wytrzymałe na zużycie od Valeo, ale również dobrze działające i z doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Do takich firm, które dostarczają godne zaufania zestawy należą: polska firma Statim, czy brytyjski Rymec.

Oprócz Valeo i innych producentów, którzy się wzorują na francuskiej firmie, zestawy modyfikacyjne na koło sztywne dostarcza m.in. również japońska firma Aisin. Są to doskonałej jakości zestawy do aut azjatyckich. Firmy takie, jak LuK i Sachs nie oferują właściwie zestawów modyfikacyjnych na koło sztywne. Jedynie LuK ma pojedyncze referencje do aut, gdzie sam producent przewiduje tego typu przezbrojenie.

Na rynku spotkać można również zupełnie nieznanych, azjatyckich producentów zestawów sztywnych. Zakup tego typu sprzęgła może wiązać się z dużymi problemami, od braku wsparcia posprzedażowego, do szkód, jakie taki zestaw może wyrządzić w aucie.



Zepsute koło dwumasowe? Wymiana to wydatek kilku tys. złotych?
Od teraz to nie problem! Zamień raz na zawsze koło dwumasowe
sztywnym kołem zamachowym (jednomasowym)
i zaoszczędź nawet 50% kosztów wymiany!

W niektórych modelach samochodów od niedawna pojawiła się możliwość wymiany zużytego koła dwumasowego na zestaw ze sztywnym kołem jednomasowym. W tym rozwiązaniu to tarcza sprzęgła ma specjalną konstrukcję, która odpowiada za tłumienie wibracji silnika.

Zalety rozwiązania KIT-4P:
  • trwałość i niezawodność zestawu
  • niska cena


Obejrzyj na filmie zasadę działania sztywnego koła jednomasowego!



Najczęściej kupowane sprzęgła ze sztywnym kołem jednomasowym