(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Często rozmawiając o sprzęgle i jego uszkodzeniach, możemy spotkać się z określeniem, że „sprzęgło wysoko bierze”. Oznacza to, że pedał sprzęgła trzeba puścić prawie do końca z włączonym biegiem, aby samochód ruszył z miejsca.
Jest to określenie bardzo potoczne, jednak dość celnie opisuje realne zjawisko. Może być pomocne, gdy chcemy wyjaśnić mechanikowi, co jest nie tak z funkcjonowaniem układu napędowego w naszym samochodzie.

Sprzęgło wysoko bierze – czy to normalne?

Często sytuacja, w której sprzęgło wysoko bierze, nie jest pozytywnym zjawiskiem – świadczy o zużyciu okładzin sprzęgła. Jest to normalny objaw ścierania się tego elementu, jednak zbliża nas nieuchronnie do wymiany zestawu sprzęgła.

 

Jeżdżąc jednym samochodem na co dzień, możemy nie zauważyć tego, że sprzęgło bierze coraz wyżej. Po prostu przyzwyczajamy się do innej, zmieniającej się stopniowo charakterystyki pracy całego układu. Nieoceniona jest wówczas diagnoza mechanika. Obeznany z motoryzacją oraz „nieprzyzwyczajony” do naszego sprzęgła od razu zauważy, czy bierze ono normalnie, za nisko, czy za wysoko.

 

To, że sprzęgło w samochodzie bierze wysoko, jest wskazówką, że w najbliższym czasie może dojść również do jego ślizgania się. Już pierwszy poślizg sprzęgła jest jednoznacznym sygnałem, że czas skierować się do mechanika w celu wymiany sprzęgła.

 

Trzeba jednak zaznaczyć, że opisana wyżej sytuacja jest typowa raczej dla starszych aut. W połowie lat 90. samochody zaczęto wyposażać w sprzęgła samonastawne. Wykorzystują one rozwiązania kompensujące zużycie okładzin tarczy sprzęgła. Odpowiedni mechanizm jest umieszczony w docisku sprzęgła. Gdy samochód wyposażony został w sprzęgło samonastawne, pedał sprzęgła zawsze powinien brać na tej samej wysokości. Samonastawne sprzęgło jest wygodniejsze dla użytkownika, który nie musi ingerować w układ wysprzęglania w celu jego regulacji.

Zobacz też artykuł „Sprzęgło bierze zbyt nisko” na naszym blogu.

Wybierz markę samochodu, by znaleźć pasujące sprzęgło

sprzęgło ALFA ROMEO sprzęgło AUDI sprzęgło BMW sprzęgło CHEVROLET sprzęgło CHRYSLER sprzęgło CITROËN sprzęgło DACIA sprzęgło DAEWOO sprzęgło DAIHATSU sprzęgło FIAT sprzęgło FORD sprzęgło HONDA sprzęgło HYUNDAI sprzęgło ISUZU sprzęgło JAGUAR sprzęgło JEEP sprzęgło KIA sprzęgło LANCIA sprzęgło LAND ROVER sprzęgło LEXUS sprzęgło MAZDA sprzęgło MERCEDES-BENZ sprzęgło MITSUBISHI sprzęgło NISSAN sprzęgło OPEL sprzęgło PEUGEOT sprzęgło PORSCHE sprzęgło RENAULT sprzęgło ROVER sprzęgło SAAB sprzęgło SEAT sprzęgło SKODA sprzęgło SMART sprzęgło SSANGYONG sprzęgło SUBARU sprzęgło SUZUKI sprzęgło TOYOTA sprzęgło VOLVO sprzęgło VW sprzęgło Sprzęgła i koła dwumasowe

Jak wysoko powinno brać sprzęgło?

Nie ma wątpliwości, że określenie „sprzęgło bierze wysoko” jest dość subiektywne. Jaki mamy punkt odniesienia? Zasadniczo w większości aut sprzęgło powinno brać mniej więcej w połowie wysokości pedału. Jeśli jednak przeanalizować fora internetowe, okaże się, że każde auto ma określoną specyfikę. Wyższe branie sprzęgła może się pojawić w popularnej na polskich drogach Škodzie Fabii. Podobne sytuacje sygnalizują też posiadacze Citroënów C5, czy Audi A6. Nie jest to zresztą jedyny model Audi, w którym kierowcy spotykają się z takim zjawiskiem. W 2/3 wysokości może brać np. Audi 80 z końca produkcji, czy jego następca – A4. Nie jest to jednak zasadą. W wielu egzemplarzach pedał bierze dla odmiany dość nisko.

 

Wysokością brania sprzęgła mogą różnić się te same modele, ale posiadające różne silniki. W dieslu doświadczymy wyższego brania sprzęgła niż w benzynie lub na odwrót. Różnica będzie najprawdopodobniej wynikać z zamontowania innego sprzęgła. Nie zdziwmy się więc, gdy kupimy nowy samochód, lub usiądziemy „za kółkiem” auta znajomego, gdzie sprzęgło będzie brać na zupełnie innej niż u nas wysokości.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Co zrobić, gdy nowe sprzęgło bierze za wysoko?

    Rodzi się pytanie, co zrobić, gdy nowe sprzęgło wysoko bierze? Jeśli jest to typowy dla starszych aut układ z linką, to sprzęgło wystarczy wyregulować. Na jakiś czas regulacja powinna rozwiązać kłopot. Nie wolno jednak przekraczać granic regulacji, ponieważ wtedy sprzęgło może nie do końca wracać do swojej pozycji. W rezultacie przez cały czas będzie pracować z lekkim poślizgiem i szybkiemu zużyciu ulegnie tarcza, docisk i łożysko oporowe.

     

    Większy problem to wysokie branie sprzęgła w samochodach ze sprzęgłem samonastawnym. Zanim jednak przejdziemy do zdecydowanych działań, zastanówmy się, czy nie jest to po prostu subiektywne wrażenie. Istnieje możliwość, że sprzęgło bierze dość wysoko, ale nie utrudnia to normalnego użytkowania. Wówczas to raczej my musimy dostosować się do „urody auta”. Z poważniejszym problemem mamy do czynienia, gdy nowe sprzęgło uniemożliwia normalną jazdę.

     

    Jest jeszcze inna możliwość. Wymusza ona wprawdzie zajrzenie pod maskę, ale raczej nie zrujnuje naszego budżetu. Sprawdźmy poziom płynu hydraulicznego w zbiorniczku. Mogło dojść do wycieku i w konsekwencji do zapowietrzenia układu wysprzęglania. Wówczas może się zdarzać, że pedał sprzęgła będzie brał raz wyżej, raz niżej. Dbajmy nie tylko o odpowiednią ilość płynu hydraulicznego, ale także o jego regularną wymianę.

     

    Sprzęgło wysoko bierze po wymianie

     

    Co w przypadku, gdy po wymianie na nowy zestaw sprzęgło bierze zbyt wysoko, by możliwa była normalna eksploatacja? W przypadku dominujących już od wielu lat na rynku hydraulicznych układów wysprzęglania regulacja najczęściej nie jest możliwa. W nowszych samochodach wysokie branie sprzęgła może świadczyć o usterce układu wysprzęglania. Najczęściej polegają na nieszczelności – czy to pompy sprzęgła, wysprzęglika, czy przewodów łączących te elementy. Jest to o tyle groźne, że w wielu samochodach hydrauliczny układ wysprzęglania połączony jest z układem hamulcowym, przez co wyciek może spowodować również awarię hamulców. Wycieków płynu hydraulicznego nie można więc bagatelizować.

     

    Sprzęgło bierze za wysoko – co zrobić?

     

    Jazda samochodem z mocno zużytym sprzęgłem, gdy sprzęgło bierze wysoko, dostarcza trudności i wymaga pewnej wprawy. Szczególnie kłopotliwe może być ruszanie pod górę i jazda w korku. Gdy kierowca uzna, że jazda jest utrudniona, należy udać się do mechanika. Fachowiec najlepiej oceni, czy te objawy wywołane są przez zużycie samych okładzin sprzęgła, czy może wina leży po stronie układu wysprzęglania.

     

    Gdy zapadnie decyzja o wymianie sprzęgła, nie należy na tym oszczędzać. Naprawa sprzęgła wymaga demontażu skrzyni biegów, jest zabiegiem czasochłonnym i wymagającym wiedzy oraz użycia specjalistycznych narzędzi. Koszt to przynajmniej kilkaset, a często kilka tysięcy złotych. Waha się w zależności od tego, jakiego samochodu dotyczy. Odradzamy zakładania części używanych bądź regenerowanych. Bardzo prawdopodobne, że problemy wrócą szybko i koszt naprawy trzeba będzie ponieść ponownie. Sugerujemy wymianę od razu całego zestawu sprzęgła – tarczy, docisku i łożyska oporowego. Jeżeli nasz samochód wyposażony jest w dwumasowe koło zamachowe, również konieczne jest dokładne sprawdzenie tego elementu. Warto przy okazji wymienić uszczelniacz wału korbowego.

     

    Gdy zdjęta jest skrzynia biegów i zdemontowane sprzęgło, mechanik może dokonać dokładnej oceny, czy koło dwumasowe nadaje się do dalszej eksploatacji. Wymiana tylko jednego elementu to igranie z ogniem. Za parę tysięcy kilometrów awarii mogą ulec pozostałe. Ani tarcza sprzęgła, ani docisk, ani łożysko oporowe, ani dwumasowe koło zamachowe nie są wieczne. Każdy z tych elementów zaprojektowano do wytrzymania podobnego przebiegu. W przypadku, gdy – na przykład – wymienimy samą tarczę sprzęgła, a niebawem konieczna będzie wymiana pozostałych elementów, dwukrotnie pokryjemy koszt robocizny, a do tego zapłacimy więcej za same części. Zestawy sprzęgła są bowiem tańsze niż wszystkie części kupowane oddzielnie.

     

    Wysokie branie sprzęgła – regulacja

    Jak już wskazano wyżej, nie zawsze można znaleźć łatwe rozwiązanie sytuacji, w której sprzęgło bierze wysoko. Regulacja odnosi się wyłącznie do starszych samochodów z układem sprzęgła na linkę. By wyregulować takie sprzęgło, należy zlokalizować wystającą z obudowy skrzyni biegów linkę sprzęgła. Na końcu linki znajduje się nakręcona na gwint nakrętka. Pociągamy za linkę i dokręcamy nakrętkę do momentu, w którym pedał sprzęgła bierze w optymalnym położeniu.

     

    Nie ma możliwości wyregulowania auta ze sprzęgłem hydraulicznym. Jeśli mimo wymiany sprzęgła nadal bierze ono wysoko, sprawdźmy, ile w zbiorniczku jest płynu hydraulicznego i spróbujmy sobie przypomnieć, kiedy ostatnio go wymienialiśmy. Jeśli płyn jest w normalnej ilości i wymieniamy go dość regularnie, to musimy wziąć pod uwagę błędne zamontowanie sprzęgła, zły dobór części lub konieczność naprawy kolejnej awarii. Niestety będzie się to wiązać z kolejnym demontażem sprzęgła. Bierzmy jednak pod uwagę też taką możliwość, że wysokie branie sprzęgła jest charakterystyczne dla danego samochodu. W rezultacie musimy się oswoić z tą specyfiką.

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

      Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

      Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

      Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

    4.99/5 (218 ocen)