(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Zużycie sprzęgła może następować w różnym czasie jego eksploatacji. Teoretycznie nowe sprzęgło powinno wytrzymać przez przynajmniej 100 000 km drogi przebiegu, jednak nie zawsze tak się dzieje. Wpływ ma tutaj wiele czynników. Do najważniejszych możemy zaliczyć styl jazdy i umiejętności kierowcy, gdyż bardzo często przedwczesne zużycie sprzęgła wynika z  błędów popełnianych przez użytkownika auta. Znaczenie ma również to, czy samochód przede wszystkim służy do poruszania się w mieście, czy na długich trasach, gdyż częste zatrzymywanie samochodu np. w korkach znacząco wpływa na skrócenie żywotności sprzęgła. Istotna jest też marka i model samochodu oraz producent samego sprzęgła, gdyż istnieją różnice w jakości podzespołów poszczególnych wytwórców. Należy dbać o sprzęgło i zwracać uwagę na jego stan, gdyż awaria sprzęgła może prowadzić do unierochmienia pojazdu. Co więcej, brak reakcji w porę na awarię sprzęgła, może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Niepoprawne działanie sprzęgła może również świadczyć o awarii innego elementu w ramach układu napędowego. Stąd bardzo ważne jest, aby obserwować sposób jego pracy i reagować w razie pojawienia się nieprawidłowości. Pomoże nam to w uniknięciu niepotrzebnych wydatków i zagrożeń wynikających z pojawienia się usterki w czasie eksploatacji auta. Jednym z symptomów nieprawidłowej pracy układu jest tzw. twarde sprzęgło. Objawia się ono utrudnieniami w naciskaniu pedału sprzęgła. Jeśli w naszym samochodzie pedał sprzęgła chodzi ciężko i stawia dużo większy opór niż zwykle powinniśmy rozważyć kilka potencjalnych przyczyn usterki. W niniejszym tekście opiszemy przykłady powstawania awarii, wskażemy jakie są jej możliwe źródła. Postaramy się również określić orientacyjne koszty części i napraw, które mogą być potrzebne do kompleksowego serwisu pojazdu.

Bardzo twarde sprzęgło

O twardym sprzęgle mówimy w sytuacji, kiedy pedał sprzęgła stawia zwiększony opór w trakcie przesuwania. Zdarza się, że sprzęgło twardnieje po dłuższej jeździe. W innych przypadkach z kolei sprzęgło jest twarde po postoju auta i zaczyna działać normalnie dopiero po rozgrzaniu silnika. Wszystkie te sytuacje świadczą o nieprawidłowej pracy sprzęgła. Poniżej przytoczymy przykłady problemów o których informowali nas Klienci.

 

„Mój Citroen działa w porządku,  ale zauważyłem, że sprzęgło twardnieje po dłuższej jeździe. Nie jest to bardzo uciążliwe, ale boje się, że może być zapowiedzią dużo poważniejszej awarii.”- Waldemar, Citroen C4

 

„Jestem dopiero po wymianie sprzęgła w moim samochodzie. Nie wiem co się dzieje, ale sprzęgło jest strasznie twarde, ledwo radzę sobie z jego przesunięciem. Problem ustępuje, kiedy przejadę kilkadziesiąt kilometrów ale później znowu wraca po postoju auta.” – Magdalena, Astra H.

„Mam przejechane już 170 000km i pojawiło się twarde sprzęgło. Podejrzewam, że docisk jest już wypracowany. Umówiłem się na poniedziałek w warsztacie żeby mi to sprawdzili. Mam kłopot, bo w korkach boli mnie noga od trzymania tego pedału a żona już nawet nie chce jeździć samochodem.” – Krzysztof, Avensis T25

 

„Założyli mi ostatnio nowe sprzęgło. Jest bardzo twarde. Byłem z tym u mechanika ale stwierdził, że tak ma być. Według niego przyzwyczaiłem się do wyrobionego sprzęgła, a nowe pracuje inaczej. Nie wiem jednak czy wszystko dobrze zamontował. Ostatnio dopiero po kilku naciśnięciach pedał się poruszył z miejsca i miałem możliwość wyjazdu z podwórka.” – Kamil, Berlingo.

 

„Jeżdżę na tym sprzęgle już kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i zaczęło robić się twarde jak auto postoi. Dopiero jak wyjadę w trasę to po kilkunastu minutach wraca do normy. Mam nadzieję, że nie jest już wyrobione, bo miało służyć o wiele dłużej. Kolega miał podobny problem w Alfie i był to wysprzęglik, ale mi samemu ciężko stwierdzić jaka jest przyczyna usterki.” – Arkadiusz, Alfa Romeo 159

 

„Znowu mam problemy z moją Mazdą. Wymieniałem ostatnio koło dwumasowe i zestaw sprzęgła z dociskiem i wysprzęglikiem. Zaraz po montażu wszystko było w porządku, jeździło się super. Ostatnio jednak zauważyłem, że sprzęgło zrobiło się bardzo twarde. Nie wiem, czy tak ma być, ale nie jest to komfortowe. Myślałem, że to pompa, ale mechanik nie znalazł żadnych wycieków” – Janusz, Mazda 6

 

Jak widać problem twardego sprzęgła dotyka użytkowników samochodów różnego rodzaju i marki. Jest wiele powodów przez które może wystąpić taka usterka i aby trafnie zdiagnozować przyczynę należy zwrócić uwagę również na inne elementy układu. Układ przeniesienia napędu działa jak system naczyń połączonych, dlatego awaria może mieć bezpośrednią przyczynę w innym miejscu niż daje objawy.

Twarde sprzęgło przyczyny

Poniżej wymienimy prawdopodobne przyczyny pojawienia się „twardego sprzęgła”. Chcemy jednak podkreślić, że ustalenie źródła problemu nie jest sprawą łatwą i wymaga konsultacji ze specjalistą. Nie zalecamy samodzielnych napraw w przypadku mniej doświadczonych użytkowników, gdyż może to ich narazić na dodatkowe koszty a w razie popełnienia błędów – doprowadzić do powstania zagrożenia w trakcie poruszania się pojazdem.

  • Zapowietrzenie układu – najczęstsza przyczyna twardego sprzęgła. Występuje, gdy do układu przedostanie się powietrze, które podlega ściskaniu w innym stopniu niż płyn hydrauliczny.
  • Ubytek płynu – należy skontrolować układ pod kątem pojawienia się nieszczelności. Szczególną uwagę należy zwrócić na miejsce łączeń przewodu z podzespołem i stan gumowych przewodów.
  • Wypięcie łożyska z docisku sprzęgła – może wynikać z błędów montażu. Do sprawdzenia przyczyny potrzebny jest demontaż skrzyni.
  • Zużycie łożyska oporowego – oznacza, że sprzęgło jest prawdopodobnie u kresu swojej sprawności i powinniśmy liczyć się z wymianą całego zestawu sprzęgła.
  • Zużycie tarczy sprzęgła – kolejny z powodów związany z wyeksploatowaniem układu. W wyniku wyczerpania się powierzchni ciernej tarczy spotyka się ona z coraz większym oporem, co jest odczuwalne w pracy pedału sprzęgła. Naprawa polega na wymianie zestawu sprzęgła.
  • Usterka pompy sprzęgła – pojawienie się twardego sprzęgła może wynikać z awarii pompy sprzęgła. W razie wystąpienia awarii pompa podlega wymianie na nową.
  • Rozszczelnienie gumy na tłoku pompy – pomimo braku awarii samej pompy rozszczelnieniu ulegają gumowe mocowania. Zwykle skutkuje wymianą pompy sprzęgła.
  • Błędny montaż części np. wysprzęglika – wynika z niezastosowania się mechanika do zaleceń producenta. Objawy błędnego montażu mogą być widoczne zaraz po odebraniu auta z serwisu, jednak bywa, że ujawniają się dopiero po przejechaniu kilkuset kilometrów. Najczęściej skutkuje ponowną koniecznością wymiany części na nowe.
  • Brak smaru na wałku skrzyni biegów lub jego nadmiar – niektóre zestawy sprzęgła wymagają smarowania wałka sprzęłowego. O tej konieczności decyduje producent. Nie można z góry założyć, że smarujemy wałek zawsze. Jeżeli producent nie zaleca stosowania smaru, a mechanik to zrobi, może dojść do zatarcia wałka sprzęgłowego. Należy zawsze przestrzegać zaleceń producenta.

 

  • Niewłaściwa regulacja linki (w autach ze sprzęgłem na linkę) – linka sprzęgła powinna być wyregulowana zgodnie z zaleceniami. Nie dotyczy to sytuacji, gdy w aucie występuje samoregulacja.
  • Wyrobienie się „łapy” sprzęgła – kolejna przyczyna wynikająca z wyeksploatowania układu. Dźwignię sprzęgła należy wymienić za każdym razem przy wymianie tarczy i docisku.

Schemat układu wysprzęglania

Jak widać twarde sprzęgło może mieć swoje źródło w wielu miejscach układu przeniesienia napędu.  Zdiagnozowanie przyczyny usterki może być bardzo wymagające. Zdarza się, że jest ono wynikiem nieszczelności przewodów, gumowych mocowań, czy wyeksploatowania pompy sprzęgła lub wysprzęglika. W innych przypadkach powodem będzie wyrobienie się docisku lub łożyska, co spowoduje konieczność wymiany całego zestawu sprzęgła. Stąd bardzo ciężko jest określić potencjalne koszty takiej naprawy. Jeśli przyczyna awarii leży po stronie przewodu, to możemy przewidywać wydatek poniżej stu złotych. Jeśli jednak zepsuł się wysprzęglik centralny, albo wyrobił się docisk sprzęgła, koszty wymiany mogą sięgnąć kilku tysięcy złotych.

Wysprzęglik hydrauliczny montowany poza skrzynią biegów

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Twarde sprzęgło po wymianie

Po wymianie sprzęgła w samochodzie na nowy zestaw, może zmienić się jego charakterystyka pracy. Może zdarzyć się, że pedał sprzęgła będzie pracował ciężej. Stary docisk sprzęgła, którego sprężyna talerzowa była już w znacznym stopniu wypracowana, wymagał mniejszego nacisku do wysprzęglenia. Natomiast fabrycznie nowa część jest „sztywniejsza”. Jest to zjawisko naturalne i nie powinno martwić.

Może dojść również do odwrotnej sytuacji. Możliwe, że nowe sprzęgło będzie pracować lżej, natomiast wraz z przejechanymi tysiącami kilometrów, siła z jaką należy wcisnąć pedał sprzęgła będzie coraz większa. Nie zawsze da się coś na to poradzić – natomiast warto zawsze skontrolować stan elementów układu wysprzęglania i wymienić płyn hydrauliczny na nowy.

Wysprzęglik centralny LUK

Twarde sprzęgło na sztywnym kole

Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej zestawów modyfikacyjnych sprzęgła. Pozwalają one na zamianę koła dwumasowego na sztywne. Dzięki takiemu rozwiązaniu, można nieco oszczędzić i wyeliminować awaryjny element – koło dwumasowe z samochodu. W aucie, które fabrycznie posiadało koło dwumasowe, można przeprowadzić konwersję i zamontować tradycyjne koło jednomasowe. Do tego stosuje się specjalnie przygotowany zestaw sprzęgła.

Konwersja z koła dwumasowego na sztywne to poważna ingerencja w układ napędowy samochodu. Niestety, niesie też ze sobą pewne konsekwencje. Wśród najczęściej wymienianych przez klientów różnic, jest cięższa praca sprzęgła. Pedał jest twardszy. Niestety, wynika to z różnic technicznych między kołem dwumasowym, a sztywnym i nie da się tego uniknąć.

Pompa sprzęgła LUK

Twarde sprzęgło – podsumowanie

Jeśli pedał sprzęgła od jakiegoś czasu pracuje ciężej niż zwykle i stawia duży opór podczas pracy nie powinniśmy bagatelizować problemu. Pozornie nieznaczna wada może okazać się symptomem dużo poważniejszej awarii. Należy wziąć pod uwagę, że niesprawność sprzęgła niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów i może narazić nas na bardzo duże wydatki. Sprawa jest jeszcze poważniejsza w przypadku samochodów, gdzie układ wysprzęglania jest bezpośrednio powiązany z układem hamulcowym. Może bowiem się zdarzyć, że takie auto nagle utraci możliwość hamowania. Twarde sprzęgło nie jest łatwą do zdiagnozowania usterką. Dlatego zalecamy, aby mniej doświadczeni użytkownicy zawsze dokonywali napraw i przeglądów w sprawdzonych warsztatach mechanicznych. Ochroni nas to przed problemami podczas eksploatacji samochodu i pozwoli nam się cieszyć bezpieczną i komfortową jazdą.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło LuK, Sachs czy Valeo?

  Rynkiem sprzęgieł do samochodów osobowych na świecie rządzi trzech producentów: LuK, Sachs i Valeo. Te produkty są najczęściej stosowane jako pierwszy montaż w wielu samochodach europejskich. Dla samochodów japońskich, dochodzą jeszcze firmy Aisin i...

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...