Sprzęgło LuK

Właściciel Luk'a - grupa Schaeffler

Schaeffler AG to niemieckie przedsiębiorstwo, założone w 1883 roku przez braci Georga i Wilhelma Schaefflerów. Obecnie, firma ta zajmuje się dostarczaniem najwyższej jakości elementów pojazdów, maszyn roboczych, jej produkty wykorzystywane są również w lotnictwie. Główne rynki, jakie zaopatruje firma Schaeffler to: Automotive OE, czyli części stosowane na pierwszy montaż w nowych samochodach; Automotive Aftermarket, czyli zaopatrzenie w części zamienne samochodów używanych, oraz wsparcie przemysłu.

Koncern Schaeffler to dzisiaj ogromna, innowacyjna firma, zatrudniająca ponad 80 tysięcy pracowników. Celem przewodnim jest dostarczanie klientom indywidualnych rozwiązań o najwyższej możliwej jakości i standardach. Schaeffler Gruppe z siedzibą w niemieckim Herzogenaurach, obecnie posiada 170 oddziałów, rozlokowanych na całym świecie - w aż 49 krajach. Szesnaście z tych oddziałów to centra badań i rozwoju. Centra R&D zatrudniają 6000 inżynierów, którzy opracowują nowe produkty i nowe technologie.

Produkty Schaeffler Gruppe oprócz najwyższej możliwej jakości i dbałości o szczegóły, cechują się również wysokim poziomem kreatywności i innowacyjności. Firma co roku składa 2000 nowych wniosków patentowych, które dołączają do około 20 000 już posiadanych przez tę firmę. Wiele obecnie stosowanych powszechnie rozwiązań, jak koło dwumasowe, czy skrzynia biegów dwusprzęgłowa zostało opracowanych przy udziale firmy Schaeffler.

Obecnie koncern Schaeffler tworzą trzy wielkie firmy: LuK, INA oraz FAG. Niedawno dołączyła do nich również firma Ruville.

Marka LuK

Początek istnienia marki LuK datuje się na rok 1965. Została powołana do życia przez założycieli koncernu Schaeffler. Marka ta już od ponad 40 lat wyznacza trendy i lideruje rynkowi sprzęgieł do samochodów na świecie.

Firma LuK nadaje ton rynkowi części zamiennych, o czym świadczą choćby innowacje tej firmy:

  • w 1965 roku LuK jako pierwsza firma w Europie wdrożył do produkcji i sprzedaży sprzęgła sprężynowe
  • w 1985 roku LuK wprowadza pierwsze koło dwumasowe
  • w 2003 roku pojawiła się skrzynia DSG - a więc pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa, opracowana przez LuKa, koncern VW i firmę BorgWarner

LuK w ciągu wielu lat swojego istnienia stał się synonimem innowacji, podejścia zorientowanego na klienta i jakości.

Producent donosi, że obecnie co trzeci nowy samochód na całym świecie, wyjeżdża z fabryki wyposażony w sprzęgło LuK.

Oprócz sprzęgieł i kół dwumasowych na pierwszy montaż, LuK dostarcza również części zamienne do samochodów używanych. Ogromną przewagą tej firmy jest to, że części dostarczane na rynek wtórny (aftermarket) jakością dorównują pierwszomontażowym.

Sprzęgła LuK

Firma LuK w swojej ofercie posiada zestawy sprzęgła, składające się z tarczy, docisku i łożyska oporowego lub wysprzęglika centralnego, a także zestawy w których skład wchodzi również koło dwumasowe. Takie rozwiązanie pozwala kupić cały zestaw podzespołów do naprawy układu napędowego "w jednym pudełku" i najczęściej w korzystnej cenie. Oprócz zestawów, LuK dostarcza również pojedyncze elementy - jak tarcza, docisk, lub łożysko, jednak zalecane jest, aby przy wymianie sprzęgła zdecydować się na działanie bardziej kompleksowe.

Szczególnie dużym wzięciem cieszą się zestawy Luk RepSet® Pro składające się z tarczy, docisku i wysprzęglika centralnego. Mechanicy bardzo często podkreślają, jak ważna jest wymiana wysprzęglika centralnego przy każdej wymianie sprzęgła. LuK dokłada wielkiej staranności przy doborze części do swoich zestawów, dzięki czemu po wymianie sprzęgła na nowy zestaw LuKa, zapewniamy sobie długą i bezawaryjną jazdę przy najwyższym możliwym komforcie.

Tarcza sprzęgła LuK

Tarcza sprzęgła jest bardzo ważnym elementem układu napędowego samochodu. Odpowiada za przeniesienie mocy i momentu obrotowego z koła zamachowego auta do skrzyni biegów. Oprócz tego, bardzo często pełni również funkcję tłumika drgań. Materiały użyte przy produkcji oraz wykonanie tarczy sprzęgła jest decydujące dla trwałości całego układu. Firma LuK czerpiąc ze swoich wieloletnich doświadczeń, oferuje tarcze sprzęgła najwyższej możliwej jakości. Są to wszystkie możliwe rodzaje tarcz - tarcze z tłumikami drgań pojedynczymi, wielostopniowymi, sztywne tarcze oraz takie przystosowane do działa z systemem sprzęgła samonastawnego, czyli LuK SAC.

Tarcze LuK mają to części najwyższej jakości, o doskonałych parametrach ścierania okładzin ciernych, co pozwala na długą, bezawaryjną eksploatację, a także o najwyższej jakości tłumikach drgań, co przekłada się na bardzo wysoki komfort jazdy.

Tarcza dociskowa LuK

Tarcza dociskowa, popularnie zwana jest po prostu dociskiem, to kolejny element układu sprzęgła ściśle wpływający na komfort jazdy i bezawaryjność samochodu. Jego działanie jest ściśle związane z tarczą sprzęgła. Docisk utrzymuje tarczę sprzęgła przy kole zamachowym, dzięki czemu przenoszony jest moment obrotowy na skrzynię biegów. Współcześnie, dociski najczęściej zawierają sprężynę talerzową, która dociska powierzchnię cierną, a w razie potrzeby, po wciśnięciu sprzęgła, odciąga ją od koła zamachowego.

Dzięki zastosowaniu sprężyny talerzowej zamiast starszego rozwiązania - sprężyny śrubowej, siła z jaką trzeba wciskać sprzęgło jest zdecydowanie mniejsza.

Dociski LuK bardzo często charakteryzują się zastosowaniem systemu SAC (Self-Adjusting Clutch), czyli system automatycznej regulacji sprzęgła. Jest to kolejna innowacja firmy LuK - już w 1995 roku rozpoczęto produkcję tego rodzaju sprzęgieł. Zwiększają one znacznie komfort jazdy kierowcy, ponieważ zużycie sprzęgła jest automatycznie niwelowane, dzięki czemu kierowca może nie zauważyć tego procesu. Sprzęgło przez cały proces użytkowania działa w taki sam sposób.

Dociski sprzęgła LuK cechują się również wysoką jakością, co przekłada się na dużą wytrzymałość i wysoką żywotnością, a także odporność nawet na bardzo wysokie prędkości obrotowe.

Łożysko oporowe LuK

Łożysko oporowe to kolejny element sprzęgła, bardzo ważny dla jego poprawnego funkcjonowania. Łożysko oporowe, zwane również wyciskowym, łączy sprzęgło z układem jego sterowania - czy to hydraulicznym, czy tradycyjnym na linkę. Łożyska dostarczane przez LuKa charakteryzują się najwyższą jakością i wytrzymałością. Są fabrycznie smarowane, dzięki czemu zapewniona jest bardzo długa praca bez potrzebny ingerencji człowieka.

Najwyższe standardy dotyczą również bardziej nowoczesnego rozwiązania, a więc wysprzęglika centralnego - czyli siłownika hydraulicznego połączonego z łożyskiem oporowym. Wysprzęgliki LuK są łatwe do zamontowania, bezpieczne, bardzo wytrzymałe a także lekkie - co wpływa na ogólną masę całego zestawu sprzęgła.

Koła dwumasowe LuK

Jedną z innowacji LuKa, którą znają obecnie praktycznie wszyscy jest koło dwumasowe. To właśnie ta firma zaprezentowała to rozwiązanie w 1985 roku. Dzięki wdrożeniu kół dwumasowych, możliwy stał się olbrzymi rozwój silników spalinowych - moc, jaka jest generowana z jednego litra pojemności wzrosła kilukrotnie. Koło dwumasowe LuK pozwala bezpiecznie przenieść nawet bardzo dużą moc, również przy bardzo efektywnym tłumieniu drgań.

Koła dwumasowe LuKa gwarantują, że jazda samochodem będzie cicha, komfortowa i bezawaryjna. Na nadwozie nieprzenoszone są drgania z silnika.

Opinie kierowców i ekspertów o LuK

Części zamienne firmy LuK wśród mechaników i kierowców cieszą się bardzo dobrą opinią. Słusznie uznawane są za topowe produkty. Wysoka jakość produktów tej firmy gwarantuje cichą i komfortową pracę całego układu napędowego samochodu. Kierowcy wybierają LuKa ze względu na jego doskonałą renomę. Dzięki staranności przy produkcji, LuK cieszy się również szacunkiem wśród swoich konkurentów.

Kolejnym powodem, dla którego użytkownicy wybierają LuKa jest doskonała opinia o tych sprzęgłach, a także bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

Kompletność i wysoka jakość zestawów LuK pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze przy kompletnej naprawie układu napędowego samochodu.

katalog luk

Katalog sprzęgieł LuK