(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Awaria sprzęgła w aucie, może wynikać z kilku powodów. Można rozróżnić dwie główne przyczyny kłopotów:

  1. Zużycie powierzchni ciernych tarczy i docisku sprzęgła,
  2. Uszkodzenie układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem.

W tym artykule przyjrzymy się kłopotom z układem wspierającym działanie sprzęgła.

Hydrauliczne układy sterowania sprzęgłem zastąpiły takie opierające się na lince.
Więcej o hydraulicznym układzie wysprzęglania: Zasada działania sprzęgła hydraulicznego

Objawy awarii układu hydraulicznego

Dopóki hydrauliczny układ sprzęgła jest sprawny, jest kompletnie bezobsługowy. W przeciwieństwie do układu na linkę nie wymaga żadnych regulacji.

Kłopoty z układem hydraulicznym zaczynają się w przypadku awarii. Do najczęstszych usterek należą:

  • wyciek płynu hydraulicznego,
  • uszkodzenie uszczelnień, powodujące za małe ciśnienie w układzie,
  • utrata właściwości płynu hydraulicznego.

Awarii ulega najczęściej jeden z dwóch elementów:

  1. pompa sprzęgła,
  2. wysprzęglik.

Zawieść mogą również połączenia tych części.

Wysprzęglik centralny

Wysprzęglik (siłownik poza skrzynią)

Najczęstsze objawy awarii wysprzęglika hydraulicznego

Utrudniona zmiana biegów

Gdy do włączenia biegów w samochodzie nagle zaczyna być potrzebna większa siła, jest to powód do niepokoju. Pierwszym krokiem w diagnozie awarii może być sprawdzenie, czy w układzie znajduje się odpowiednia ilość płynu hydraulicznego. Jeżeli go ubyło, należy poszukać wycieku.

Największym wrogiem układu hydraulicznego są wszelkie nieszczelności. Wtedy niemożliwe jest wytworzenie odpowiedniego ciśnienia do rozłączenia sprzęgła – z czasem zabraknie również płynu.
Dość łatwo zdiagnozować wyciek z pompy sprzęgła. Wtedy najczęściej w kabinie pojazdu, przy pedale sprzęgła zauważyć można ślady płynu hydraulicznego.
Innym miejscem, gdzie może powstać nieszczelność, jest wysprzęglik. Gdy jest on poza skrzynią biegów, sprawa jest dość łatwa – w jego okolicy widać mokre ślady.
W przypadku wysprzęglika centralnego, wyciek następuje wewnątrz skrzyni biegów i nie zawsze da się go zauważyć. Czasem jednak nieszczelność jest na tyle poważna, że pod samochodem widzimy mokre ślady. Wtedy trzeba sprawdzić, czy płyn hydrauliczny nie wycieka z łączenia skrzyni biegów i silnika.
Jeżeli w aucie występuje wysprzęglik centralny, problem wycieku jest poważny. Płyn hydrauliczny, który z niego wycieka, może wsiąknąć w okładziny cierne tarczy sprzęgła powodując jej zniszczenie.

UWAGA!
Wyciek płynu hydraulicznego z wysprzęglika w wielu autach może doprowadzić do uszkodzenia układu hamulcowego!

Ciężko wchodzi jedynka i wsteczny

Kolejnym kłopotem, który może wskazywać na uszkodzenie wysprzęglika, jest trudne włączanie biegów pierwszego i wstecznego przy odpalonym silniku.
Nawet, gdy wysprzęglik nie przecieka, nie zawsze znaczy to, że jest sprawny. Może okazać się, że tłok wewnątrz jest już na tyle zużyty, że nie wytwarza odpowiedniego ciśnienia. Zużyciu ulec mogą również uszczelnienia wewnątrz elementu. Podobna sytuacja jest z pompą sprzęgła. To, że nie widać wycieku, nie gwarantuje, że element jest w pełni sprawny.

Konieczność kilkukrotnego wciśnięcia pedału sprzęgła

Często uszkodzenie wysprzęglika objawia się koniecznością kilkukrotnego wysprzęglenia„. Dopiero po wielokrotnym wciśnięciu pedału sprzęgła, następuje rozłączenie napędu.

Taki objaw często jest spowodowany przez zapowietrzony układ sprzęgła. Do zapowietrzenia dochodzi z powodu nieszczelności lub zbyt małej ilości płynu hamulcowego.

Ponizszy film ukazuje uszkodzony (nieszczelny) wysprzęglik w aucie Daewoo Leganza

 

Pedał sprzęgła nie wraca do góry

Podobne przyczyny ma brak powrotu sprzęgła do górnej pozycji po puszczeniu pedału. Tutaj również często powodem jest zapowietrzenie. Warto jednak sprawdzić również, w jakim stanie jest płyn hydrauliczny. Stary, dawno niewymieniany płyn traci swoje właściwości. Zalecany jest, aby płyn hydrauliczny był wymieniany najrzadziej co 60 000 km lub dwa lata. Uszkodzony, przepuszczający wysprzęglik może być powodem zostawania pedału sprzęgła w podłodze”. Niesprawna pompa sprzęgła, również wywoła takie problemy.

Budowa wysprzęglika centralnego

Wymiana wysprzęglika

 

Koszt wymiany wysprzęglika

Kosztom wymiany wysprzęglika w samochodzie jest poświęcony odpowiedni artykuł na naszej stronie (link do: Wysprzęglik – cena części oraz koszt wymiany).

W autach, gdzie wysprzęglik znajduje się poza skrzynią biegów, jego wymiana nie będzie zbyt droga. Jeżeli natomiast zastosowano wysprzęglik centralny, zarówno koszt części, jak i robocizny diametralnie wzrasta.

Ważne, aby za montaż nowego wysprzęglika zabierali się wyłącznie wykwalifikowani mechanicy. Nawet nowy element, bardzo łatwo uszkodzić podczas montażu lub odpowietrzania, gdy nie są przestrzegane podstawowe zasady.

Wysprzęglik centralny CSC

Wysprzęglik centralny CSC

Źródło: http://www.amsautomotive.com/AMS/UploadFiles/pgallery/2013424192742.jpg

Jaki wysprzęglik centralny sprzęgła wybrać?

Wysprzęglik centralny należy wymienić zawsze, przy wymianie któregoś z elementów sprzęgła. W ten sposób zapewniamy sobie bezawaryjną jazdę i oszczędzamy na kosztach robocizny.

Wybierając nowy wysprzęglik, nie warto kierować się wyłącznie ceną. Najlepiej kupić element uznanego producenta. Bardzo tanie wysprzęgliki producentów o nieznanej opinii często sprawiają problemy już podczas montażu.

Kluczową sprawą jest również dopasowanie wysprzęglika do auta. Konsultanci naszego sklepu pomagają z doborem odpowiedniej części do danego samochodu. Pomagamy również ze znalezieniem elementu o odpowiednim stosunku jakości do ceny.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jak odpowietrzyć sprzęgło?

  Utrudnienia w zmianie biegów, niepoprawne działanie pedału, czy niepokojące dźwięki wydobywające się z okolic skrzyni biegów mogą wskazywać na awarię układu przeniesienia napędu. Może ona wynikać z wielu czynników, ale pierwszą przyczyną którą powinniśmy...

Wymiana pompy sprzęgła – cena części i koszt robocizny

  Tematy omówione w tym artykule:Do czego służy pompa sprzęgła?Tabela z cenami części i robocizny.Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła.Wymiana pompy sprzęgła. Do czego służy pompa sprzęgła? Pompa sprzęgła to jeden z najważniejszych elementów układu wysprzęglającego...

Miękkie sprzęgło – przyczyny i objawy

Jedną z najczęściej występujących usterek układu sprzęgłowego jest występowanie tzw. „miękkiego sprzęgła”.  Pedał sprzęgła nie stawia wtedy oporu w przypadku jego dociskania i często nie wraca do pozycji wyjściowej. Wielu Klientów zgłasza się do nas z pytaniami w tym...