(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Jak działa sprzęgło?

Sprzęgło, jako element podlegający bardzo dużym obciążeniom w trakcie pracy, dość często ulega awariom. Dodatkowo, ewentualna awaria tego elementu, bardzo często prowadzi do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Nie trzeba chyba podkreślać, jak bardzo kłopotliwa jest to sytuacja, szczególnie w dalekiej wyprawie. Wtedy oprócz wysokiego kosztu samej wymiany elementu, dochodzi koszt holowania samochodu. Istnieje pewien sposób, oprócz uważnego obserwowania, na sprawdzenie, czy niebawem może pojawić się problem ze sprzęgłem.

W tym celu, na drodze, gdzie nie ma dużego ruchu, można podczas jazdy ze stałą prędkością wrzucić wyższy bieg, obroty silnika wtedy spadną, po czym gwałtownie dodać gazu. Jeżeli wtedy zaobserwujemy uślizg sprzęgła, oznacza to, że niebawem wymagać będzie wymiany.

Aby sprawdzić sprzęgło, na pustej drodze, wrzuć wysoki bieg (4 lub 5) i gwałtownie dodaj gazu. Jeżeli obroty wzrosną, a samochód nie będzie przyspieszał, może to oznaczać, że sprzęgło się ślizga i nadaje się do wymiany. Należy jednak pamiętać, że taki test nie jest obojętny dla samochodu. Jeżeli sprzęgło jest już nieco zużyte, przeprowadzenie tego sprawdzianu, może przyspieszyć konieczność jego wymiany.

Jak sprawdzić czy sprzęgło jest do wymiany?

Oznaką, świadczącą dość jednoznacznie o zużyciu sprzęgła, które niebawem przerodzi się w awarię jest jego ślizganie. W takim wypadku, obroty silnika rosną znacząco, natomiast prędkość nie wzrasta wcale, lub nieznacznie. Jest to jeden z bardziej skrajnych i jednoznacznych objawów zużycia sprzęgła. Początkowo występuje tylko podczas gwałtownego przyspieszania, czy jazdy pod górę, z czasem jednak zupełnie uniemożliwi ruszenie z miejsca. Objawów ślizgającego się sprzęgła nie można lekceważyć, ponieważ jest to oznaka tego, że w niedługim czasie dojdzie do unieruchomienia pojazdu. Objawów zużycia sprzęgła jest jednak znacznie więcej.

Jak sprawdzić sprzęgło dwumasowe?

Jeżeli samochód wyposażony jest w koło dwumasowe, diagnoza jego zużycia wygląda inaczej niż w przypadku samochodu, gdzie zastosowane jest koło zamachowe sztywne. W tym wypadku, oprócz zwykłego zużycia okładzin ciernych tarczy, łożyska oporowego oraz tarczy dociskowej, dochodzi zużycie samego koła, a konkretnie najczęściej sprężyn łukowych wewnątrz koła dwumasowego. Najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego, są opisane w artykule Sprzęgło dwumasowe. Często są to dziwne dźwięki przy uruchamianiu i gaszeniu silnika, jak i podczas jazdy, a także szarpanie.

Jak sprawdzić sprzęgło w dieslu, a jak w benzynie?

Objawy zużycia sprzęgła zarówno w samochodzie o zapłonie samoczynnym, jak i wyposażonym w silnik benzynowy, są bardzo podobne. Ostatecznie, prowadzą do unieruchomienia pojazdu, przez brak możliwości włączenia biegu lub ruszenia z miejscu na biegu. Pierwszymi oznakami zużycia może być problem z włączeniem pierwszego i wstecznego biegu. Również „wysokie branie” sprzęgła jest dosyć jasną oznaką zużycia okładzin – mamy do czynienia z tym zjawiskiem, gdy musimy znacznie puścić pedał sprzęgła, aby samochód zaczął ruszać. W wielu nowszych samochodach, zjawisko to jest niwelowane przez mechanizm samonastawny. Gdy działa jak należy, mimo zużywania okładzin, pedał sprzęgła cały czas pracuje tak samo. Minimalne różnice w działaniu pedału sprzęgła, to że „wyżej bierze” mogą zostać niezauważone przez użytkownika samochodu.

Jeżdżąc na co dzień tym samym samochodem, nie zauważamy różnic w działaniu tego podzespołu, ponieważ jest to proces ciągły, nie następuje skokowo, ani gwałtownie. Sytuacja, gdy możemy mieć do czynienia z gwałtownym, jednorazowym zużyciem sprzęgła, może wystąpić, gdy sprzęgło zostanie „spalone”. Może stać się to na przykład wtedy, gdy holujemy ciężką przyczepę (lub inny samochód), czy ruszamy wiele razy pod stromą górę. Często wtedy do kabiny samochodu przedostaje się uciążliwy smród. Odczuć można potem gwałtowną różnicę w pracy sprzęgła. Możliwe, że przez chwilę, która upłynie zanim okładziny sprzęgła wrócą do normalnej temperatury pracy, niemożliwe będzie w ogóle ruszenie z miejsca. Nie zawsze jednak, objawy zużycia sprzęgła są tak oczywiste i wyraźne. Czasem może być to tylko szum dobiegający z okolicy skrzyni biegów – często ustępujący po wciśnięciu sprzęgła. Jest to prawdopodobny objaw zużycia łożyska oporowego.

Problem ten rozwiązać może wymiana pojedynczego elementu – łożyska oporowego lub wysprzęglika centralnego, jednak jest to absolutnie niezalecane. Sprzęgło jest elementem, który powinien być wymieniany jako całość – cały zestaw, a więc przynajmniej tarcza sprzęgła, docisk i łożysko oporowe (lub wysprzęglik centralny – zależnie od tego, jakiej konstrukcji mechanizm wysprzęglania jest w naszym samochodzie), oraz koło dwumasowe – jeżeli zostanie zakwalifikowane do wymiany przez mechanika. Innym symptomem, że czeka nas wymiana sprzęgła może być szarpanie przy ruszaniu. Również zaolejenie okładzin sprzęgła może powodować to, że odmówi ono współpracy. Może być to spowodowane rozszczelnieniem wysprzęglika centralnego, czy zużytym uszczelniaczem wału korbowego. Objawy wtedy będą bardzo podobne, jak przy bardzo intensywnym ślizganiu sprzęgła. Możliwe, że nie uda się ruszyć z miejsca.

Jak sprawdzić sprzęgło po VIN?

W jednym modelu samochodu występować może kilka rodzajów sprzęgła, w zależności od mocy silnika, daty produkcji, rodzaju skrzyni biegów, czy przedziału numerów seryjnych silnika. Nawet minimalne różnice w budowie, czy wymiarach sprzęgła, powodują jego złe działanie, lub całkowitą niemożliwość montażu. Należy unikać błędów w doborze sprzęgła za wszelką cenę, ponieważ artykuły, które nie są przeznaczone dokładnie do konkretnego samochodu, nie są objęte gwarancją producenta. Nawet, jeżeli na pierwszy rzut oka zestawy są bardzo podobne lub identyczne, zastosować można tylko sprzęgło, które przeznaczone jest konkretnie do danego modelu. Zestawy sprzęgła oraz koła dwumasowe są projektowane przez producentów dokładnie do konkretnego samochodu, jego silnika, mocy, momentu obrotowego, skrzyni biegów. Dobór części według numeru VIN, pozwala uniknąć ewentualnych pomyłek. Taki dobór wymaga użycia specjalnych narzędzi, między innymi oryginalnych katalogów producentów aut. Lepiej w tym przypadku poprosić o pomoc specjalistów – pracownicy naszego sklepu zawsze są skłonni do pomocy przy wyborze odpowiedniego zestawu sprzęgła.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu o przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Kiedy zmienić sprzęgło?

Przebieg, jaki może zostać pokonany, zanim potrzebna będzie wymiana sprzęgła zależy od wielu czynników. Między innymi mogą być to:

  • rodzaj i jakość zamontowanych części
  • styl jazdy kierowcy
  • obciążenia pod jakimi najczęściej pracuje samochód
  • stan silnika, skrzyni biegów i całego układu napędowego

Przewidywany przebieg dla zamiennika sprzęgła z najwyższej półki, jaki powinien zostać pokonany bez pierwszych oznak uszkodzenia, to najczęściej między 100 000, a 200 000 kilometrów. Ta wartość może jednak bardzo się różnić zależnie od wymienionych wyżej czynników.

Bardzo ważne jest, aby od razu po dostrzeżeniu objawów zużycia lub uszkodzenia sprzęgła, natychmiast udać się do mechanika. Pozwala to uniknąć kosztownej i nieprzyjemnej niespodzianki w dalekiej trasie. Na wymianie sprzęgła nie należy też oszczędzać – po zamontowaniu części regenerowanych lub używanych, problem może wrócić bardzo szybko. Ponowna wymiana, wiąże się z ponownym poniesieniem kosztów robocizny, które wynoszą minimum kilkaset złotych.

Mogą Cię również zainteresować tematy:

Sprzęgło cierne

  Sprzęgło cierne jest najczęściej używanym obecnie rozwiązaniem w samochodach osobowych ze skrzynią biegów manualną. Podstawowym zjawiskiem fizycznym wykorzystywanym w takim podzespole jest tarcie. Dzięki niemu, przekazywana jest moc i moment obrotowy z silnika na...

blog 1155

Sprzęgło sztywne

  Sprzęgło nazywane jest sztywnym, gdy tarcza i docisk sprzęgła współpracuje z kołem zamachowym jednomasowym, zwanym właśnie - sztywnym. Jest to klasyczne rozwiązanie, znane ze starszych samochodów, gdy koło zamachowe nie pełniło funkcji tłumika drgań. W obecnych...

blog 1155

Objawy zużytego sprzęgła

  Jest wiele objawów, które mogą wskazywać na zużycie sprzęgła. Nie wszystkie są jednoznaczne, ale mogą dać do myślenia. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzenia sprzęgła należą: "wysokie branie sprzęgła" - szerzej opisane w naszym innym artykule, najczęściej...

blog 1155