(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Wielu osobom koło dwumasowe kojarzy się wyłącznie z silnikami diesla z turbodoładowaniem. Jednak pogląd, że tylko turbodiesle mają „dwumasę” jest błędny. Już w latach 80. w bardzo popularnych Mercedesach W124 dwumasowe koło zamachowe stosowane było również w wersjach benzynowych. Według najnowszych danych obecnie 75% nowych pojazdów sprzedawanych w Europie wyposażonych jest w DKZ. Są to praktycznie wszystkie samochody z silnikami o zapłonie samoczynnym. Szacuje się jednak, że również mniej więcej połowa samochodów benzynowych ma dwumasę.

Dwumasa w benzynie

W jakich silnikach benzynowych jest koło dwumasowe

Znamy już odpowiedź na pytanie „czy koło dwumasowe jest w silnikach benzynowych?” Pozostaje drugie, nie mniej ważne w odniesieniu do koła dwumasowego – w jakich silnikach benzynowych go szukać? Im mocniejszy silnik, tym bardziej prawdopodobna obecność dwumasy. Jednak w ostatnich latach wśród producentów samochodów zapanowała moda na wykorzystywanie coraz mniejszych (zarówno pod względem pojemności, jak i liczby cylindrów) jednostek napędowych. Nowe „serca samochodów” mają równie dużą moc, ale generują mnóstwo drgań. Trzeba je jakoś wytłumić. Między innymi z tego powodu tak popularne w autach silnikami benzynowymi stały się koła dwumasowe. W silniku benzynowym też głównie mają tłumić wibracje.

 

Najlepszą odpowiedź na postawione w tytule tego fragmentu pytanie da wyszukiwarka części po numerze VIN.

Zastosowanie dwumasy w benzynie

 

Połączenie dwumas i benzyna może na pierwszy rzut oka budzić zdziwienie. Tego typu rozwiązania kojarzy się przecież głównie z samochodami z silnikami wysokoprężnymi. W rzeczywistości koło dwumasowe w benzynie spełnia dokładnie takie same zadania jak w samochodzie z silnikiem diesla. Podstawowa funkcja to tłumienie drgań.

 

Wśród kierowców panuje przekonanie, że element ten został wprowadzony tylko po to, aby „naciągać” użytkowników na duże koszta wymiany. Jednak to nieprawda. Obecnie, gdy stale rośnie moc i moment obrotowy nowych silników, sprzęgło jednomasowe z tarczą wyposażoną w tłumiki drgań nie jest w stanie „poradzić sobie” z osiągami silnika. Poza tym, mimo rosnącej mocy, silniki się kurczą – nowe samochody mają coraz mniej cylindrów, co sprawia, że drgania i wibracje z wału korbowego są znacznie większe. Przy niwelowaniu tych drgań, pomaga właśnie dwumas. W benzynie, tak jak i w dieslu, dzięki kołu dwumasowemu drgania nie obciążają skrzyni biegów – co mogłoby przełożyć się na jej bardzo ograniczoną trwałość. Większy jest też komfort jazdy. W samochodzie wyposażonym w DKZ nie spotkamy się z silnymi wibracjami przenoszonymi na nadwozie, jak to bywało w starszych samochodach.

Dwumasa w silnikach benzynowych – objawy zużycia

 

Każda część eksploatacyjna samochodu się zużywa. Wieczne nie jest też koło dwumasowe w benzynie. Objawy zużycia dwumasy w samochodzie benzynowym przypominają objawy zużycia dwumasy w samochodzie z silnikiem diesla. Najczęściej są to dziwne dźwięki dobiegające ze strony skrzyni biegów podczas odpalania, gaszenia silnika, na biegu jałowym, a także podczas przyspieszania. Również szarpanie może być efektem zużycia dwumasy w benzynie. Objawy tego rodzaju powinny nas skłonić do wizyty w warsztacie samochodowym.

 

Należy jednak pamiętać, że stuprocentowe i jednoznaczne stwierdzenie zużycia koła dwumasowego nie jest możliwe bez demontażu skrzyni biegów i sprzęgła. Dopiero wówczas mechanik z doświadczeniem może ocenić stopień zużycia koła dwumasowego na podstawie luzów, czy śladów przegrzania powierzchni.

 

Ile wytrzymuje koło dwumasowe w benzynie?

 

Nie da się jednoznacznie określić, ile da się przejechać na nowym kole dwumasowym, zanim zaczną być odczuwalne objawy zużycia. Zależy to od wielu czynników: od stylu jazdy kierowcy, czy obciążeń, jakim poddawany jest samochód. Wytrzymałość koła dwumasowego zależy również od tego, w jakim samochodzie jest zamontowane – są na rynku modele, gdzie dwumas wytrzymuje wyjątkowo krótko. Najczęściej po zamontowaniu dobrej jakości koła dwumasowego powinniśmy bez żadnych kłopotów pokonać przynajmniej 150 000-200 000 kilometrów. Okres ten można zwiększyć, przestrzegając kilku wskazówek.

 

Sprawdź czy w Twoim samochodzie jest koło dwumasowe:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe

Sprawdź czy w Twoim samochodzie jest koło dwumasowe:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe

Jak dbać o koło dwumasowe w benzynie?

 

Bardzo ważny dla żywotności koła dwumasowego jest styl jazdy kierowcy. Koło dwumasowe najbardziej ulega zużyciu, gdy musi radzić sobie z silnymi drganiami. Często jest na nie narażone, gdy staramy się jeździć bardzo oszczędnie, utrzymując niskie obroty silnika na wysokim biegu. Również gwałtowne ruszanie – z tzw. strzałem ze sprzęgła powoduje szybkie uszkodzenie koła dwumasowego. Warto też dbać o dobry stan silnika – gdy silnik nie odpala od razu, a długo kręci przed odpaleniem, dwumasa jest narażona na bardzo silne drgania. Częste gaszenie i uruchamianie silnika, np. przy użyciu systemu start – stop, również wpływa na skrócenie okresu pomiędzy wymianami koła dwumasowego.

 

Zdarzają się jednak także samochody z przebiegiem nawet 300 000 kilometrów i oryginalnym kołem dwumasowym. Z taką sytuacją można mieć do czynienia w samochodach używanych spokojnie, często w dalekich trasach. Nie łudźmy się, że tyle wytrzyma koło dwumasowe samochodu, z którego korzystamy głównie w mieście.

 

Kiedy zmienić koło dwumasowe w benzynie?

 

Niezależnie od tego, czy mamy samochód z silnikiem diesla, czy benzynowym, wystąpienie pierwszych objawów uszkodzenia koła dwumasowego, powinno nas skłonić do udania się do mechanika w celu diagnozy. Jego doświadczenie pozwoli nam stwierdzić, czy dziwne dźwięki podczas gaszenia i odpalania oraz podczas jazdy, bądź szarpanie wynikają z awarii koła dwumasowego, czy innego elementu.

 

Jeżeli potrzebna jest wymiana koła dwumasowego, polecamy używanie dobrej jakości zamienników – jak LuK, Sachs, czy Valeo. Zdecydowanie odradzamy montaż części używanych lub regenerowanych – tutaj pozorna oszczędność może spowodować powrót problemów w niedalekiej przyszłości, przez co koszty znacznie rosną – nie dosyć, że musimy ponownie zapłacić za koło dwumasowe, to drugi raz trzeba ponieść koszty przesyłki.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)