(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Wielu osobom, koło dwumasowe kojarzy się wyłącznie z silnikami diesla z turbodoładowaniem. Jednak pogląd, że tylko turbodiesle mają „dwumasę” jest błędny. Już w latach 80. w bardzo popularnych w Polsce Mercedesach W124, również w wersjach benzynowych stosowane było dwumasowe koło zamachowe. Według najnowszych danych, obecnie 75% pojazdów nowych sprzedawanych w Europie wyposażonych jest w DKZ. Są to praktycznie wszystkie samochody z silnikami o zapłonie samoczynnym, ale szacuje się, że również około połowa samochodów benzynowych ma „dwumasę”.

Zastosowanie dwumasy w benzynie

Koło dwumasowe w samochodzie z silnikiem benzynowym spełnia dokładnie takie same zadania jak w dieslu. Podstawowa funkcja, to tłumienie drgań. Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że element ten został wprowadzony tylko po to, aby „naciągać” użytkowników na duże koszta wymiany. Jednak to nieprawda. Obecnie, gdy stale rośnie moc i moment obrotowy nowych silników, sprzęgło jednomasowe z tarczą wyposażoną w tłumiki drgań nie jest w stanie „poradzić sobie” z osiągami silnika. Poza tym, mimo rosnącej mocy, silniki się kurczą – nowe samochody mają coraz mniej cylindrów, co sprawia, że drgania i wibracje z wału korbowego są znacznie większe. Przy niwelowaniu tych drgań, pomaga właśnie dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu, drgania te nie obciążają skrzyni biegów – co mogłoby przełożyć się na jej bardzo ograniczoną trwałość. Większy jest też komfort jazdy. W samochodzie wyposażonym w DKZ nie spotkamy się z silnymi wibracjami przenoszonymi na nadwozie, jak to bywało w starszych samochodach.

Dwumasa w silnikach benzynowych – objawy zużycia

Objawy zużycia koła dwumasowego w samochodzie benzynowym są bardzo podobne do objawów zużycia dwumasy w samochodzie z silnikiem diesla. Najczęściej są to dziwne dźwięki dobiegające ze strony skrzyni biegów podczas odpalania, czy gaszenia silnika oraz na biegu jałowym, a także podczas przyspieszania. Również szarpanie może być efektem zużycia dwumasowego koła zamachowego.
Należy jednak pamiętać, że stuprocentowa i jednoznaczna ocena zużycia koła dwumasowego nie jest możliwa bez demontażu skrzyni biegów i sprzęgła. Gdy te elementy są zdemontowane, mechanik z doświadczeniem może ocenić stopień zużycia koła dwumasowego na podstawie luzów, czy śladów przegrzania powierzchni.

 

Ile wytrzymuje koło dwumasowe w benzynie?

Nie da się jednoznacznie określić ile da się przejechać na nowym kole dwumasowym, zanim zaczną być odczuwalne objawy zużycia. Zależy to od wielu czynników: od stylu jazdy kierowcy, czy obciążeń, jakim poddawany jest samochód. Wytrzymałość koła dwumasowego zależy również od tego, w jakim samochodzie jest zamontowane – są na rynku modele, gdzie „dwumas” wytrzymuje wyjątkowo krótko. Najczęściej, po wymianie na nowe, dobrej jakości koło dwumasowe powinniśmy bez żadnych kłopotów pokonać przynajmniej 150 000 – 200 000 kilometrów. Okres ten, można zwiększyć przestrzegając kilku wskazówek.

Jak dbać o koło dwumasowe w benzynie?

Bardzo ważny dla żywotności koła dwumasowego jest styl jazdy kierowcy. Koło dwumasowe najbardziej ulega zużyciu, gdy musi radzić sobie z dużymi drganiami. Często na takie drgania jest narażone, gdy staramy się jeździć bardzo oszczędnie, utrzymując niskie obroty silnika na wysokim biegu. Również gwałtowne ruszanie – z tzw. „strzałem ze sprzęgła” powoduje szybkie uszkodzenie koła dwumasowego. Warto też dbać o dobry stan silnika – gdy silnik nie odpala od razu, a długo kręci przed odpaleniem, „dwumasa” jest narażona na bardzo duże drgania. Częste gaszenie i uruchamianie silnika, np. przy użyciu systemu start – stop, również wpływa na skrócenie okresu pomiędzy wymianami koła dwumasowego.

Zdarzają się również samochody z przebiegiem nawet 300 000 kilometrów i oryginalnym kołem dwumasowym – najczęściej zdarza się to w samochodach używanych spokojnie, często w dalekich trasach.

Kiedy zmienić koło dwumasowe w benzynie?

Niezależnie od tego, czy mamy samochód z silnikiem diesla, czy benzynowy, wystąpienie pierwszych objawów wskazujących na uszkodzenie koła dwumasowego, jak dziwne dźwięki podczas gaszenia i odpalania oraz podczas jazdy, czy szarpanie, powinny sprawić, że udamy się do mechanika w celu diagnozy, czy jest to usterka koła dwumasowego, czy innego elementu.
Jeżeli potrzebna jest wymiana koła dwumasowego, polecamy używanie dobrej jakości zamienników – jak LuK, Sachs, czy Valeo. Zdecydowanie odradzamy montaż części używanych lub regenerowanych – tutaj pozorna oszczędność może spowodować powrót problemów w niedalekiej przyszłości, przez co koszty znacznie rosną – nie dosyć, że trzeba ponownie zapłacić za koło dwumasowe, to drugi raz trzeba ponieść koszty przesyłki.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Wymiana sprzęgła – Cena części i robocizny

Wymiana sprzęgła - cena części i robocizny Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć...

Sprzęgło ciężko chodzi lub szarpie przy ruszaniu – Co robić?

Historia rozwoju motoryzacji wiąże się również z rozwojem poszczególnych podzespołów samochodu. Sprzęgła przeszły wiele zmian, mających na celu poprawę niezawodności, parametrów przenoszenia mocy, czy momentu obrotowego, ale nie mniej ważna jest poprawa komfortu...

Spalone Sprzęgło – Przyczyny i Objawy

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło jest zjawisko, nazywane potocznie "spaleniem" sprzęgła. Określa się w ten sposób sytuację, gdy temperatura sprzęgła rośnie tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych, czy to przez...