(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Wielu osobom, koło dwumasowe kojarzy się wyłącznie z silnikami diesla z turbodoładowaniem. Jednak pogląd, że tylko turbodiesle mają „dwumasę” jest błędny. Już w latach 80. w bardzo popularnych w Polsce Mercedesach W124, również w wersjach benzynowych stosowane było dwumasowe koło zamachowe. Według najnowszych danych, obecnie 75% pojazdów nowych sprzedawanych w Europie wyposażonych jest w DKZ. Są to praktycznie wszystkie samochody z silnikami o zapłonie samoczynnym, ale szacuje się, że również około połowa samochodów benzynowych ma „dwumasę”.

Zastosowanie dwumasy w benzynie

Koło dwumasowe w samochodzie z silnikiem benzynowym spełnia dokładnie takie same zadania jak w dieslu. Podstawowa funkcja, to tłumienie drgań. Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że element ten został wprowadzony tylko po to, aby „naciągać” użytkowników na duże koszta wymiany. Jednak to nieprawda. Obecnie, gdy stale rośnie moc i moment obrotowy nowych silników, sprzęgło jednomasowe z tarczą wyposażoną w tłumiki drgań nie jest w stanie „poradzić sobie” z osiągami silnika. Poza tym, mimo rosnącej mocy, silniki się kurczą – nowe samochody mają coraz mniej cylindrów, co sprawia, że drgania i wibracje z wału korbowego są znacznie większe. Przy niwelowaniu tych drgań, pomaga właśnie dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu, drgania te nie obciążają skrzyni biegów – co mogłoby przełożyć się na jej bardzo ograniczoną trwałość. Większy jest też komfort jazdy. W samochodzie wyposażonym w DKZ nie spotkamy się z silnymi wibracjami przenoszonymi na nadwozie, jak to bywało w starszych samochodach.

Koło dwumasowe w silnikach benzynowych – objawy zużycia

Objawy zużycia koła dwumasowego w samochodzie benzynowym są bardzo podobne do objawów zużycia dwumasy w samochodzie z silnikiem diesla. Najczęściej są to dziwne dźwięki dobiegające ze strony skrzyni biegów podczas odpalania, czy gaszenia silnika oraz na biegu jałowym, a także podczas przyspieszania. Również szarpanie może być efektem zużycia dwumasowego koła zamachowego.
Należy jednak pamiętać, że stuprocentowa i jednoznaczna ocena zużycia koła dwumasowego nie jest możliwa bez demontażu skrzyni biegów i sprzęgła. Gdy te elementy są zdemontowane, mechanik z doświadczeniem może ocenić stopień zużycia koła dwumasowego na podstawie luzów, czy śladów przegrzania powierzchni.

Ile wytrzymuje koło dwumasowe w benzynie?

Nie da się jednoznacznie określić ile da się przejechać na nowym kole dwumasowym, zanim zaczną być odczuwalne objawy zużycia. Zależy to od wielu czynników: od stylu jazdy kierowcy, czy obciążeń, jakim poddawany jest samochód. Wytrzymałość koła dwumasowego zależy również od tego, w jakim samochodzie jest zamontowane – są na rynku modele, gdzie „dwumas” wytrzymuje wyjątkowo krótko. Najczęściej, po wymianie na nowe, dobrej jakości koło dwumasowe powinniśmy bez żadnych kłopotów pokonać przynajmniej 150 000 – 200 000 kilometrów. Okres ten, można zwiększyć przestrzegając kilku wskazówek.

Sprawdź czy w Twoim samochodzie jest koło dwumasowe:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe

Sprawdź czy w Twoim samochodzie jest koło dwumasowe:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe

Jak dbać o koło dwumasowe w benzynie?

Bardzo ważny dla żywotności koła dwumasowego jest styl jazdy kierowcy. Koło dwumasowe najbardziej ulega zużyciu, gdy musi radzić sobie z dużymi drganiami. Często na takie drgania jest narażone, gdy staramy się jeździć bardzo oszczędnie, utrzymując niskie obroty silnika na wysokim biegu. Również gwałtowne ruszanie – z tzw. „strzałem ze sprzęgła” powoduje szybkie uszkodzenie koła dwumasowego. Warto też dbać o dobry stan silnika – gdy silnik nie odpala od razu, a długo kręci przed odpaleniem, „dwumas” jest narażony na bardzo duże drgania. Częste gaszenie i uruchamianie silnika, np. przy użyciu systemu start – stop, również wpływa na skrócenie okresu pomiędzy wymianami koła dwumasowego.

Zdarzają się również samochody z przebiegiem nawet 300 000 kilometrów i oryginalnym kołem dwumasowym – najczęściej zdarza się to w samochodach używanych spokojnie, często w dalekich trasach.

Kiedy zmienić koło dwumasowe w benzynie?

Niezależnie od tego, czy mamy samochód z silnikiem diesla, czy benzynowy, wystąpienie pierwszych objawów wskazujących na uszkodzenie koła dwumasowego, jak dziwne dźwięki podczas gaszenia i odpalania oraz podczas jazdy, czy szarpanie, powinny sprawić, że udamy się do mechanika w celu diagnozy, czy jest to usterka koła dwumasowego, czy innego elementu.
Jeżeli potrzebna jest wymiana koła dwumasowego, polecamy używanie dobrej jakości zamienników – jak LuK, Sachs, czy Valeo. Zdecydowanie odradzamy montaż części używanych lub regenerowanych – tutaj pozorna oszczędność może spowodować powrót problemów w niedalekiej przyszłości, przez co koszty znacznie rosną – nie dosyć, że trzeba ponownie zapłacić za koło dwumasowe, to drugi raz trzeba ponieść koszty przesyłki.

Sprzęgło sztywne

  Sprzęgło nazywane jest sztywnym, gdy tarcza i docisk sprzęgła współpracuje z kołem zamachowym jednomasowym, zwanym właśnie - sztywnym. Jest to klasyczne rozwiązanie, znane ze starszych samochodów, gdy koło zamachowe nie pełniło funkcji tłumika drgań. W obecnych...

blog 1155

Objawy zużytego sprzęgła

  Jest wiele objawów, które mogą wskazywać na zużycie sprzęgła. Nie wszystkie są jednoznaczne, ale mogą dać do myślenia. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzenia sprzęgła należą: "wysokie branie sprzęgła" - szerzej opisane w naszym innym artykule, najczęściej...

blog 1155

Dlaczego warto kupić sprzęgło w zestawie z kołem zamachowym?

  W samochodach wyposażonych fabrycznie w koło dwumasowe, wymiana sprzęgła najczęściej wiąże się z większymi kosztami, niż w przypadku aut z bardziej klasycznym rozwiązaniem, czyli kołem zamachowym sztywnym. O ile jednomasowe koło zamachowe, zwane również sztywnym, to...

blog 1155