Wymiana sprzęgła – cena części i robocizny
Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć specjalistom. Osoba, która podstawowe czynności serwisowe wykonuje w przydomowym garażu, nie zawsze jest w stanie sobie z tym poradzić. Wymaga to użycia specjalistycznych narzędzi, dużej fachowej wiedzy, a także sporej fizycznej siły. Często jedna osoba nie jest w stanie sobie poradzić. Oprócz tego wymiana sprzęgła, która zawsze wiąże się z demontażem skrzyni biegów, jest bardzo pracochłonna. Wielu kierowców zastanawia się, ile czasu zajmuje wymiana sprzęgła, ponieważ jest to kluczowe dla planowania naprawy.
Wymiana sprzęgła cena robocizny 2023
w 2023 roku ceny części wzrosły o około 20% względem roku 2022 a koszt robocizny jest większy o około 15%.
Koszt wymiany sprzęgła może być bardzo różny, zależy od wielu czynników. Każde auto jest nieco inaczej zbudowane, a co za tym idzie, wymaga innej ilości pracy. Czasem nawet sam mechanik nie jest w stanie przewidzieć, jak długo zajmie mu wymiana sprzęgła, ani ile dokładnie będzie kosztować. Może to zależeć chociażby od stopnia zapieczenia śrub, które należy odkręcić.
Ile zatem kosztuje wymiana sprzęgła? W niniejszym artykule prezentujemy porównanie cen wymiany sprzęgła na przykładzie popularnych modeli. Pod zestawieniem omawiamy kilka najciekawszych samochodów i koszty napraw. W podsumowaniu opisujemy, co wpływa na cenę części i robocizny oraz podpowiadamy jak wybrać odpowiedni warsztat.
Tabela z przykładowymi cenami części i kosztem wymiany dla popularnych samochodów:
Samochód | Orientacyjny koszt części | Orientacyjny koszt wymiany |
Audi A3 1.8T Quattro | 1 350zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 800zł |
Audi A4 B5 1.9 TDI 110 KM | 1 600zł komplet z kołem dwumasowym | 450 – 700zł |
Audi A4 B6 2.0 | 1 500zł komplet z kołem dwumasowym | 350 – 650zł |
Audi A4 B7 2.0 TDI 140KM | 1 600zł komplet z kołem dwumasowym | 340 – 450zł |
Audi A6 C5 2.7 biturbo 230 km | 960zł bez koła dwumasowego | 500 – 600zł |
Audi S4 B5 2.7 biturbo 265km | 960zł bez koła dwumasowego | 950 – 1200zł |
BMW E39 2.0d | 2 000zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 700zł |
BMW E39 320i | 1 900zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 500zł |
Citroen C3 1.4 HDi 68 km | 360zł zestaw sprzęgła | 200 – 500zł |
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI – półautomat | 1 600zł komplet z kołem dwumasowym | 600 – 1000zł |
Citroen C5 ’08 2.0 HDi | 1 300zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 600zł |
Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 km | 1 350zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 600zł |
Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 90 km | 1 400zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 600zł |
Fiat Panda II 1.1 54 km | 230zł zestaw sprzęgła | 150 – 350zł |
Fiat Punto 1.2 60 km 2002 | 230zł zestaw sprzęgła | 200 – 400zł |
Fiat Seicento 0.9 | 200zł zestaw sprzęgła | 100 – 400zł |
Fiat Seicento 1.1 | 220zł zestaw sprzęgła | 100 – 400zł |
Ford Focus II 1.8 TDCi | 1 400zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 500zł |
Ford Kuga I 2.0 TDCi 4×4 140KM | 2 050zł komplet z kołem dwumasowym | 500 – 800zł |
Ford Mondeo III 2.0 TDCi ’04 | 1 550zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 600zł |
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 140 km | 1 700zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 500zł |
Honda Accord VIII 2.2 i-DTEC | 2 700zł komplet z kołem dwumasowym | 600 – 1000zł |
Honda Civic VI 1.4 90 km | 300 – 570 zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
Honda Civic VIII 1.8 | 600zł zestaw sprzęgła | 250 – 500zł |
Honda CR-V III 2.0i 4WD 150km | 950zł zestaw sprzęgła | 300 – 650zł |
Hyundai Getz 1.1 | 360zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
Hyundai i30 1.6 CRDi 110 km | 450zł zestaw sprzęgła | 290 – 430zł |
Hyundai i30 1.6 CRDi 110 km skrzynia dwusprzęgłowa | 2 500zł zestaw sprzęgła | 800 – 1100zł |
Hyundai Sante Fe II 2.2 CRDi 155 km | 3 800zł komplet z kołem dwumasowym | 500 – 800zł |
Hyundai Tucson 2005 2.0 CRDi 140 km | 1 850zł komplet z kołem dwumasowym | 500 – 800zł |
Kia Cee’d 1.6 CRDi | 400zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
Mazda 6 2.0 MZR 147 km | 620zł zestaw sprzęgła | 400 – 690zł |
Mercedes A180 CDI 109 km W169 | 2 300zł komplet z kołem dwumasowym | 500 – 800zł |
Opel Astra G 1.7 DTI 75 km | 350 – 700 zł zestaw sprzęgła | 250 – 450zł |
Opel Astra H 1.6 105 km | 300 – 750 zł zestaw sprzęgła | 250 – 450zł |
Opel Astra H 1.9 CDTi 120km | 1 700zł komplet z kołem dwumasowym | 250 – 600zł |
Opel Corsa D 1.2 80 km | 600zł zestaw sprzęgła | 250 – 430zł |
Opel Insignia A 1.8 140 km | 940zł zestaw sprzęgła | 250 – 600zł |
Opel Meriva A 1.7 CDTi 100 km | 1 900zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 600zł |
Opel Vectra C 1.9 CDTi 120km | 1 700zł komplet z kołem dwumasowym | 350 – 700zł |
Opel Vivaro 1.9 DTI 101 km | 650zł zestaw sprzęgła | 400 – 670zł |
Opel Zafira A 2.0 DTI 101 km | 200zł zestaw sprzęgła | 300 – 650zł |
Peugeot 206 1.1 | 300zł zestaw sprzęgła | 200 – 400zł |
Peugeot 307 1.6 HDI 110 km | 1 350zł komplet z kołem dwumasowym | 270 – 600zł |
Peugeot 407 SW 2.0 HDI 140 km | 1 300zł komplet z kołem dwumasowym | 320 – 500zł |
Porsche 924/944/928 | 3 100zł zestaw sprzęgła | Powżej 800zł |
Renault Clio III 1.2 16V 78 km | 470zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
Renault Megane II 1.6 16v | 480zł zestaw sprzęgła | 300 – 500zł |
Renault Scenic II 2.0 135 km | 2 400zł komplet z kołem dwumasowym | 300 – 500zł |
Renault Trafic II 2.0 117 km | 720zł zestaw sprzęgła | 500 – 770zł |
Seat Alhambra VR6/ VW Sharan VR6/ Ford Galaxy VR6 | 900zł nie ma koła dwumasowego | 600 – 800zł |
Seat Ibiza III 1.4 75 km | 320 – 420 zł zestaw sprzęgła | 200 – 400zł |
Skoda Fabia 1.4 MPI | 360zł zestaw sprzęgła | 180 – 250zł |
Skoda Octavia 1.9 TDI 105 km | 1 200zł komplet z kołem dwumasowym | 250 – 450zł |
Skoda Octavia 2.0 TDI | 1 600zł komplet z kołem dwumasowym | 250 – 470zł |
Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 km 2009 | 1 450zł komplet z kołem dwumasowym | 350 – 600zł |
Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 km 2011 | 900zł nie ma koła dwumasowego | 350 – 600zł |
Subaru Forester SG 2.0 158 km | 630zł zestaw sprzęgła | 500 – 900zł |
Subaru Impreza WRX | 950zł zestaw sprzęgła | 700 – 900zł |
Suzuki Grand Vitara 2.0 2008 | 550zł zestaw sprzęgła | 450 – 800zł |
Suzuki Swift III 1.3 92 km | 270zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
Toyota Avensis 2.0 D4D 126km ’10 | 2 150zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 500zł |
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 116 km | 2 050zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 750zł |
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 116 km | 1 000zł komplet z kołem sztywnym | 400 – 750zł |
Toyota RAV-4 II 2.0 D-4D 116 km | 2 050zł komplet z kołem dwumasowym | 400 – 750zł |
Toyota RAV-4 II 2.0 D-4D 116 km | 1 000zł komplet z kołem sztywnym | 400 – 750zł |
Toyota Yaris I 1.0 | 330zł zestaw sprzęgła | 200 – 300zł |
VW Golf IV 1.6 16V 105 km | 500zł zestaw sprzęgła | 250 – 400zł |
VW Golf IV 1.9 TDI 101 KM | 1 300zł komplet z kołem dwumasowym | 250 – 600zł |
VW PASSAT B5 FL 1.9 TDI 130 KM | 1 550zł komplet z kołem dwumasowym | 350 – 600zł |
VW Polo 6R 1.6 TDI | 600zł nie ma koła dwumasowego | 300 – 550zł |
VW Tiguan 2.0 TDI | 1 600zł komplet z kołem dwumasowym | 500 – 800zł |
Na przykład, wymiana sprzęgła peugeot 307 1.6 hdi to koszt w widełkach 900 PLN – 1500 PLN plus koszt robocizny.
Z powyższej tabeli, w której zawarto przykładowe przedziały cen wymiany sprzęgła dla poszczególnych samochodów, płynie kilka ciekawych wniosków. Można zauważyć ogólną tendencję, że im bardziej popularny i poznany przez mechaników model samochodu, tym koszt wymiany sprzęgła niższy. Auta takie jak VW Golf, czy Passat, które już od wielu lat są obecne na rynku w ogromnej ilości i mechanicy „znają je na pamięć” są też najczęściej dosyć łatwe w serwisowaniu, przez co koszty są niższe.
Różnice w cenie wymiany sprzęgła
Warto zauważyć, że zdarza się, iż koszt wymiany sprzęgła w dwóch samochodach o identycznych silnikach, może znacznie się różnić. Dobrym przykładem mogą być tutaj dwa Ople – Astra H oraz Vectra C, wyposażone w identyczne silniki – 1.9 CDTi o mocy 120 KM. Mimo że technicznie te auta są praktycznie bliźniacze, to koszt wymiany sprzęgła jest inny. Można to wytłumaczyć tym, że Vectra to auto droższe – najczęściej w przypadku samochodu, który więcej kosztuje, również kierowca jest gotowy ponieść większe wydatki. Mechanicy dobrze o tym wiedzą i w odniesieniu do tego ustawiają swoje cenniki.
Prestiżowe samochody – a koszt sprzęgła
Często na cenę usługi wpływa również „prestiż” danego samochodu. Więcej zapłacimy też za wymianę w aucie sportowym. Tak jest w przypadku samochodów Audi z silnikami 2.7 biturbo. Silnik ten montowany był między innymi w Audi A6 C5 – zwykłej cywilnej wersji, ale też w Audi A4 o oznaczeniu S4 – wersji prawie wyczynowej. Mimo że silnik jest ten sam i oba samochody mają napęd Quattro, to średni koszt wymiany sprzęgła w S4 jest prawie dwukrotnie wyższy niż w „zwykłym” A6. Po części można wytłumaczyć to tym, że A6 to auto większe, przez co praca jest łatwiejsza, ale jednak duża część tej ceny bierze się po prostu z tego, że Audi S4 to auto drogie, rzadkie i sportowe.
Ciekawym przypadkiem jest Honda Accord VIII generacji z silnikiem diesla. Nie jest to samochód o skomplikowanej konstrukcji. Teoretycznie więc nie powinna się też wyróżniać ceną wymiany sprzęgła. Koszt jednak jest dosyć wysoki. Tutaj przyczyn należy upatrywać w tym, że jest to auto dosyć rzadko występujące na polskim rynku i nadal stosunkowo drogie, przez co słabo poznane przez niezależnych mechaników. Oprócz tego występuje tam problem z dostępnością części. Jednak nasz sklep oferuje już sprzęgła i koła dwumasowe najwyższej jakości do Hondy Accord VIII 2.2 CDTi 150 KM.
Tania naprawa sprzęgła
Ogólnie rzecz biorąc, koszt robocizny przy wymianie sprzęgła jest najniższy w przypadku małych, miejskich aut o dosyć prostej konstrukcji, jak Toyota Yaris, Skoda Fabia, czy VW Polo. Da się również zauważyć zależność między kosztem wymiany a typem silnika – najczęściej w przypadku silników benzynowych jest trochę taniej niż w dieslach. Benzyny, szczególnie starsze, są prostsze, mają mniej elementów koniecznych do demontażu przy naprawie sprzęgła. Cena usługi w wersji benzynowej jest znacząco niższa niż w dieslu np. w przypadku BMW Serii 5 E39. Różnica w samej robociźnie wynosi przynajmniej 25%. Do tego dochodzi najczęściej wyższy koszt części do diesla.
Innym interesującym przykładem może być Citroen C4 Picasso/Grand Picasso pierwszej generacji. Silniki tego auta bardzo często były parowane ze skrzyniami biegów półautomatycznymi. Takie skrzynie, zwane też sekwencyjnymi, mechanicznie są zwykłymi skrzyniami manualnymi, tyle że z zautomatyzowanym sterowaniem. W takim rozwiązaniu występuje zwykłe sprzęgło cierne.
Mimo że sama wymiana sprzęgła jest praktycznie identyczna jak w aucie ze zwykłą, manualną skrzynią, to koszt naprawy sprzęgła jest wyższy. Różnica bierze się wyłącznie z robocizny. Mechanicy nie są bowiem do końca zaznajomieni z tego typu rozwiązaniem. Oprócz tego do szeregu czynności do wykonania podczas wymiany sprzęgła dochodzi również adaptacja komputera – nie obędzie się bez specjalnych narzędzi do tego celu.
Od czego zależy koszt wymiany sprzęgła
Koszt części potrzebnych do wymiany sprzęgła jest bardzo zróżnicowany i zależy od samochodu. Trzeba pamiętać, aby uważnie dobrać części. Należy wymienić cały zestaw, bo tylko w ten sposób zapewnimy autu bezawaryjne działanie, a części muszą być dobrej jakości.
Pamiętajmy, że na sprzęgle nie można oszczędzać. Ryzykowne jest podchodzenie do naprawy sprzęgła od pytania „ile kosztuje sprzęgło”? Nie warto szukać ekstremalnych oszczędności, np. kupując sprzęgło nieznanej, często dalekowschodniej firmy. Nie oznacza to, że wszystkie sprzęgła chińskie są kiepskie! Obecnie zdarza się, że nawet najwięksi producenci sprzęgieł mają fabryki właśnie w „Państwie Środka”. Jednak te produkty, sygnowane znaną marką muszą trzymać wysoką jakość. Co innego artykuły oferowane przez producentów, których nazwy nic nie mówią i nawet niespecjalnie da się coś znaleźć na ich temat w internecie – takich lepiej się wystrzegać. Niestety czasem ich produkty mogą nie pasować, a nawet jeżeli uda się je zamontować, to ich trwałość będzie pozostawiała wiele do życzenia.
Części przeznaczone do wymiany muszą być też odpowiednio dobrane do danego samochodu. Najczęściej w konkretnym roczniku i wersji silnikowej występuje kilka rodzajów części, ale tylko jedna będzie poprawna. W doborze części pomagają konsultanci naszego sklepu, udzielają również porad na temat tego, jakie sprzęgło będzie stanowiło najlepsze rozwiązanie do danego auta – pod względem jakości i ceny.
Wymiana sprzęgła – koszt robocizny
Koszt usługi wymiany sprzęgła znacznie różni się w zależności od tego, jakiego samochodu dotyczy. Każde auto jest nieco inne pod kątem budowy, a więc również wymiana sprzęgła wymaga innej ilości roboczogodzin. Różnice mogą występować nawet pomiędzy różnymi egzemplarzami w obrębie tego samego modelu, ponieważ każde auto jest zużyte w innym stopniu, co ciągnie za sobą konsekwencje w postaci choćby zapieczonych śrub – również wtedy cena usługi wzrośnie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła? Robocizna może wynieść nawet tyle, co nowe części. Zazwyczaj jednak mechanicy wycenią swoje usługi na 1/4-1/2 kosztu części. Rzadko kiedy zapłacimy mniej. Jak wynika z przedstawionej wyżej tabeli, w różnych samochodach spotkamy się z różnymi cenami wymiany sprzęgła. Koszt robocizny oscyluje od stu do przeszło tysiąca złotych.
Czynności, które należy wykonać przy wymianie skrzyni biegów w większości samochodów:
- demontaż skrzyni biegów,
- demontaż starego sprzęgła,
- montaż nowego zestawu, z odpowiednim wycentrowaniem i napięciem wstępnym według zaleceń producenta samochodu,
- ponowny montaż skrzyni biegów.
Często potrzebne są również inne czynności, takie jak:
- demontaż ramy pomocniczej pod silnikiem,
- wymiana oleju w skrzyni biegów,
- ustawienie geometrii zawieszenia,
- wymiana uszczelnień.
W niektórych przypadkach konieczne jest również montowanie dwumasowego koła zamachowego
W zależności od modelu i danego egzemplarza lista czynności może się przedłużyć, a co za tym idzie, wzrosną również koszt naprawy.
Klienci często pytają, ile trwa wymiana sprzęgła, aby wiedzieć, kiedy mogą odbierać swój samochód.
Duże znaczenie dla ceny usługi wymiany sprzęgła ma też to, jaki warsztat podejmuje się tej czynności. Takie warunki, jak lokalizacja zakładu, jego renoma, czy nawet zwyczajne preferencje mechaników mocno wpływają na ceny usług. Dobór odpowiedniego specjalisty jest kluczowy dla prawidłowej wymianę sprzęgła. Najczęściej warsztaty w małych miastach liczą sobie mniej niż w dużych. Największe ceny usług mechaników najczęściej występują w dużych aglomeracjach. Nie zawsze za ceną idzie wprost proporcjonalny wzrost jakości – jest wiele warsztatów, które przy zachowaniu dobrych cen usług wykonują zlecone prace rzetelnie, ale też sporo jest warsztatów, gdzie pod ładną otoczką i wysokimi cenami kryją się nie do końca kompetentni pracownicy. Nierzadko taka sytuacja ma miejsce nawet w punktach autoryzowanych.
Przy wyborze odpowiedniego warsztatu polecamy wspomóc się listą warsztatów współpracujących z naszym sklepem. Lista jest dostępna na naszej stronie:
https://www.sprzegla24.pl/odbierz-10-proc-rabatu-na-montaz/2
Wszystkie te warsztaty zostały zweryfikowane na podstawie opinii klientów, a oprócz tego, kupując sprzęgło w naszym sklepie, można w nich uzyskać do 10% rabatu na montaż.
Dobierz odpowiedni warsztat
Wybór warsztatu do wymiany sprzęgła w naszym aucie jest bardzo ważny również pod względem jakości wykonanej usługi. Wymiana sprzęgła jest pracochłonnym i skomplikowanym procesem – „po drodze” można popełnić naprawdę dużo błędów, które w najgorszym wypadku mogą prowadzić do zniszczenia nowego zestawu sprzęgła i uszkodzenia innych podzespołów samochodu.
Czytaj także:
Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu
Sprzęgło hydrokinetyczne – schemat budowy i działanie
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego
Uszczelniacz wału korbowego – dlaczego warto wymienić go razem ze sprzęgłem?
Linka sprzęgła – regulacja i wymiana
Wymiana sprzęgła – co trzeba wiedzieć?
Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.
Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności
Nasze najpopularniejsze produkty:
Jak działa sprzęgło?
Standardowe, najpopularniejsze sprzęgło stosowane w większości aut to konstrukcja jednotarczowa, działająca na zasadzie ciernej. Składa się z tarczy, docisku i łożyska oporowego. Tarcza jest osadzona na wałku skrzyni biegów, a dzięki sile tarcia „odbiera” energię z koła zamachowego silnika. Docisk sprzęgła jest ruchomym elementem, który pozwala na rozłączenie napędu przy zmianie biegów i odpalaniu silnika.
Dowiedz się więcej z artykułu - Działanie sprzęgła
Ile kosztuje wymiana sprzęgła?
Na koszt wymiany sprzęgła składa się cena części i koszt usługi w warsztacie mechanicznym. Ceny zestawów można sprawdzić na naszej stronie internetowej. Zachęcamy też do kontaktu w sprawie wyceny części z biurem obsługi naszego sklepu. Tel: (22) 258 44 43
Kiedy trzeba wymienić sprzęgło?
Zużyte sprzęgło daje często szereg objawów, do najpoważniejszych należy brak możliwości włączenia biegu. W takim przypadku należy bezzwłocznie udać się do mechanika po profesjonalną diagnozę, aby uniknąć kosztownych, poważnych awarii.
Dowiedz się więcej - Objawy kończącego się sprzęgła
Jak rozpoznać spalone sprzęgło?
Spalone okładziny sprzęgła najłatwiej rozpoznać po bardzo intensywnym zapachu. Gdy wytworzy się ogromna temperatura, jest możliwe, ze sprzęgło przestanie działać. Należy wtedy odczekać, aż układ ostygnie, jednak może również już w ogóle nie zadziałać i konieczna będzie wymiana sprzęgła.
Przeczytaj artykuł - Objawy spalonego sprzęgła
Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu
Jazda na półsprzęgle – czym grozi?
Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...
Jak działa sprzęgło hydrauliczne?
Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...
Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?
Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...