(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Wymiana sprzęgła – cena części i robocizny

 

Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć specjalistom. Osoba, która podstawowe czynności serwisowe wykonuje w przydomowym garażu, nie zawsze jest w stanie sobie z tym poradzić. Wymaga to użycia specjalistycznych narzędzi, dużej fachowej wiedzy, a także sporej fizycznej siły. Często jedna osoba nie jest w stanie sobie poradzić. Oprócz tego wymiana sprzęgła, która zawsze wiąże się z demontażem skrzyni biegów, jest bardzo pracochłonna. Wielu kierowców zastanawia się, ile czasu zajmuje wymiana sprzęgła, ponieważ jest to kluczowe dla planowania naprawy.

Wymiana sprzęgła cena robocizny 2023

w 2023 roku ceny części wzrosły o około 20% względem roku 2022 a koszt robocizny jest większy o około 15%.

 

wymiana sprzęgła cena

Koszt wymiany sprzęgła może być bardzo różny, zależy od wielu czynników. Każde auto jest nieco inaczej zbudowane, a co za tym idzie, wymaga innej ilości pracy. Czasem nawet sam mechanik nie jest w stanie przewidzieć, jak długo zajmie mu wymiana sprzęgła, ani ile dokładnie będzie kosztować. Może to zależeć chociażby od stopnia zapieczenia śrub, które należy odkręcić.

Ile zatem kosztuje wymiana sprzęgła? W niniejszym artykule prezentujemy porównanie cen wymiany sprzęgła na przykładzie popularnych modeli. Pod zestawieniem omawiamy kilka najciekawszych samochodów i koszty napraw. W podsumowaniu opisujemy, co wpływa na cenę części i robocizny oraz podpowiadamy jak wybrać odpowiedni warsztat.

Tabela z przykładowymi cenami części i kosztem wymiany dla popularnych samochodów:

Samochód Orientacyjny koszt części Orientacyjny koszt wymiany
Audi A3 1.8T Quattro 1 350zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 800zł
Audi A4 B5 1.9 TDI 110 KM 1 600zł komplet z kołem dwumasowym 450 – 700zł
Audi A4 B6 2.0 1 500zł komplet z kołem dwumasowym 350 – 650zł
Audi A4 B7 2.0 TDI 140KM 1 600zł komplet z kołem dwumasowym 340 – 450zł
Audi A6 C5 2.7 biturbo 230 km 960zł bez koła dwumasowego 500 – 600zł
Audi S4 B5 2.7 biturbo 265km 960zł bez koła dwumasowego 950 – 1200zł
BMW E39 2.0d 2 000zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 700zł
BMW E39 320i 1 900zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 500zł
Citroen C3 1.4 HDi 68 km 360zł zestaw sprzęgła 200 – 500zł
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI – półautomat 1 600zł komplet z kołem dwumasowym 600 – 1000zł
Citroen C5 ’08 2.0 HDi 1 300zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 600zł
Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 km 1 350zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 600zł
Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 90 km 1 400zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 600zł
Fiat Panda II 1.1 54 km 230zł zestaw sprzęgła 150 – 350zł
Fiat Punto 1.2 60 km 2002 230zł zestaw sprzęgła 200 – 400zł
Fiat Seicento 0.9 200zł zestaw sprzęgła 100 – 400zł
Fiat Seicento 1.1 220zł zestaw sprzęgła 100 – 400zł
Ford Focus II 1.8 TDCi 1 400zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 500zł
Ford Kuga I 2.0 TDCi 4×4 140KM 2 050zł komplet z kołem dwumasowym 500 – 800zł
Ford Mondeo III 2.0 TDCi ’04 1 550zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 600zł
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 140 km 1 700zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 500zł
Honda Accord VIII 2.2 i-DTEC 2 700zł komplet z kołem dwumasowym 600 – 1000zł
Honda Civic VI 1.4 90 km 300 – 570 zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
Honda Civic VIII 1.8 600zł zestaw sprzęgła 250 – 500zł
Honda CR-V III 2.0i 4WD 150km 950zł zestaw sprzęgła 300 – 650zł
Hyundai Getz 1.1 360zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
Hyundai i30 1.6 CRDi 110 km 450zł zestaw sprzęgła 290 – 430zł
Hyundai i30 1.6 CRDi 110 km skrzynia dwusprzęgłowa 2 500zł zestaw sprzęgła 800 – 1100zł
Hyundai Sante Fe II 2.2 CRDi 155 km 3 800zł komplet z kołem dwumasowym 500 – 800zł
Hyundai Tucson 2005 2.0 CRDi 140 km 1 850zł komplet z kołem dwumasowym 500 – 800zł
Kia Cee’d 1.6 CRDi 400zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
Mazda 6 2.0 MZR 147 km 620zł zestaw sprzęgła 400 – 690zł
Mercedes A180 CDI 109 km W169 2 300zł komplet z kołem dwumasowym 500 – 800zł
Opel Astra G 1.7 DTI 75 km 350 – 700 zł zestaw sprzęgła 250 – 450zł
Opel Astra H 1.6 105 km 300 – 750 zł zestaw sprzęgła 250 – 450zł
Opel Astra H 1.9 CDTi 120km 1 700zł komplet z kołem dwumasowym 250 – 600zł
Opel Corsa D 1.2 80 km 600zł zestaw sprzęgła 250 – 430zł
Opel Insignia A 1.8 140 km 940zł zestaw sprzęgła 250 – 600zł
Opel Meriva A 1.7 CDTi 100 km 1 900zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 600zł
Opel Vectra C 1.9 CDTi 120km 1 700zł komplet z kołem dwumasowym 350 – 700zł
Opel Vivaro 1.9 DTI 101 km 650zł zestaw sprzęgła 400 – 670zł
Opel Zafira A 2.0 DTI 101 km 200zł zestaw sprzęgła 300 – 650zł
Peugeot 206 1.1 300zł zestaw sprzęgła 200 – 400zł
Peugeot 307 1.6 HDI 110 km 1 350zł komplet z kołem dwumasowym 270 – 600zł
Peugeot 407 SW 2.0 HDI 140 km 1 300zł komplet z kołem dwumasowym 320 – 500zł
Porsche 924/944/928 3 100zł zestaw sprzęgła Powżej 800zł
Renault Clio III 1.2 16V 78 km 470zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
Renault Megane II 1.6 16v 480zł zestaw sprzęgła 300 – 500zł
Renault Scenic II 2.0 135 km 2 400zł komplet z kołem dwumasowym 300 – 500zł
Renault Trafic II 2.0 117 km 720zł zestaw sprzęgła 500 – 770zł
Seat Alhambra VR6/ VW Sharan VR6/ Ford Galaxy VR6 900zł nie ma koła dwumasowego 600 – 800zł
Seat Ibiza III 1.4 75 km 320 – 420 zł zestaw sprzęgła 200 – 400zł
Skoda Fabia 1.4 MPI 360zł zestaw sprzęgła 180 – 250zł
Skoda Octavia 1.9 TDI 105 km 1 200zł komplet z kołem dwumasowym 250 – 450zł
Skoda Octavia 2.0 TDI 1 600zł komplet z kołem dwumasowym 250 – 470zł
Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 km 2009 1 450zł komplet z kołem dwumasowym 350 – 600zł
Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 km 2011 900zł nie ma koła dwumasowego 350 – 600zł
Subaru Forester SG 2.0 158 km 630zł zestaw sprzęgła 500 – 900zł
Subaru Impreza WRX 950zł zestaw sprzęgła 700 – 900zł
Suzuki Grand Vitara 2.0 2008 550zł zestaw sprzęgła 450 – 800zł
Suzuki Swift III 1.3 92 km 270zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
Toyota Avensis 2.0 D4D 126km ’10 2 150zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 500zł
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 116 km 2 050zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 750zł
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 116 km 1 000zł komplet z kołem sztywnym 400 – 750zł
Toyota RAV-4 II 2.0 D-4D 116 km 2 050zł komplet z kołem dwumasowym 400 – 750zł
Toyota RAV-4 II 2.0 D-4D 116 km 1 000zł komplet z kołem sztywnym 400 – 750zł
Toyota Yaris I 1.0 330zł zestaw sprzęgła 200 – 300zł
VW Golf IV 1.6 16V 105 km 500zł zestaw sprzęgła 250 – 400zł
VW Golf IV 1.9 TDI 101 KM 1 300zł komplet z kołem dwumasowym 250 – 600zł
VW PASSAT B5 FL 1.9 TDI 130 KM 1 550zł komplet z kołem dwumasowym 350 – 600zł
VW Polo 6R 1.6 TDI 600zł nie ma koła dwumasowego 300 – 550zł
VW Tiguan 2.0 TDI 1 600zł komplet z kołem dwumasowym 500 – 800zł

 

Na przykład, wymiana sprzęgła peugeot 307 1.6 hdi to koszt w widełkach 900 PLN – 1500 PLN plus koszt robocizny.

 

Z powyższej tabeli, w której zawarto przykładowe przedziały cen wymiany sprzęgła dla poszczególnych samochodów, płynie kilka ciekawych wniosków. Można zauważyć ogólną tendencję, że im bardziej popularny i poznany przez mechaników model samochodu, tym koszt wymiany sprzęgła niższy. Auta takie jak VW Golf, czy Passat, które już od wielu lat są obecne na rynku w ogromnej ilości i mechanicy „znają je na pamięć” są też najczęściej dosyć łatwe w serwisowaniu, przez co koszty są niższe.

 

Różnice w cenie wymiany sprzęgła

Warto zauważyć, że zdarza się, iż koszt wymiany sprzęgła w dwóch samochodach o identycznych silnikach, może znacznie się różnić. Dobrym przykładem mogą być tutaj dwa Ople – Astra H oraz Vectra C, wyposażone w identyczne silniki – 1.9 CDTi o mocy 120 KM. Mimo że technicznie te auta są praktycznie bliźniacze, to koszt wymiany sprzęgła jest inny. Można to wytłumaczyć tym, że Vectra to auto droższe – najczęściej w przypadku samochodu, który więcej kosztuje, również kierowca jest gotowy ponieść większe wydatki. Mechanicy dobrze o tym wiedzą i w odniesieniu do tego ustawiają swoje cenniki.

 

Prestiżowe samochody – a koszt sprzęgła

Często na cenę usługi wpływa również „prestiż” danego samochodu. Więcej zapłacimy też za wymianę w aucie sportowym. Tak jest w przypadku samochodów Audi z silnikami 2.7 biturbo. Silnik ten montowany był między innymi w Audi A6 C5 – zwykłej cywilnej wersji, ale też w Audi A4 o oznaczeniu S4 – wersji prawie wyczynowej. Mimo że silnik jest ten sam i oba samochody mają napęd Quattro, to średni koszt wymiany sprzęgła w S4 jest prawie dwukrotnie wyższy niż w „zwykłym” A6. Po części można wytłumaczyć to tym, że A6 to auto większe, przez co praca jest łatwiejsza, ale jednak duża część tej ceny bierze się po prostu z tego, że Audi S4 to auto drogie, rzadkie i sportowe.

Ciekawym przypadkiem jest Honda Accord VIII generacji z silnikiem diesla. Nie jest to samochód o skomplikowanej konstrukcji. Teoretycznie więc nie powinna się też wyróżniać ceną wymiany sprzęgła. Koszt jednak jest dosyć wysoki. Tutaj przyczyn należy upatrywać w tym, że jest to auto dosyć rzadko występujące na polskim rynku i nadal stosunkowo drogie, przez co słabo poznane przez niezależnych mechaników. Oprócz tego występuje tam problem z dostępnością części. Jednak nasz sklep oferuje już sprzęgła i koła dwumasowe najwyższej jakości do Hondy Accord VIII 2.2 CDTi 150 KM.

Tania naprawa sprzęgła

Ogólnie rzecz biorąc, koszt robocizny przy wymianie sprzęgła jest najniższy w przypadku małych, miejskich aut o dosyć prostej konstrukcji, jak Toyota Yaris, Skoda Fabia, czy VW Polo. Da się również zauważyć zależność między kosztem wymiany a typem silnika – najczęściej w przypadku silników benzynowych jest trochę taniej niż w dieslach. Benzyny, szczególnie starsze, są prostsze, mają mniej elementów koniecznych do demontażu przy naprawie sprzęgła. Cena usługi w wersji benzynowej jest znacząco niższa niż w dieslu np. w przypadku BMW Serii 5 E39. Różnica w samej robociźnie wynosi przynajmniej 25%. Do tego dochodzi najczęściej wyższy koszt części do diesla.

Innym interesującym przykładem może być Citroen C4 Picasso/Grand Picasso pierwszej generacji. Silniki tego auta bardzo często były parowane ze skrzyniami biegów półautomatycznymi. Takie skrzynie, zwane też sekwencyjnymi, mechanicznie są zwykłymi skrzyniami manualnymi, tyle że z zautomatyzowanym sterowaniem. W takim rozwiązaniu występuje zwykłe sprzęgło cierne.

Mimo że sama wymiana sprzęgła jest praktycznie identyczna jak w aucie ze zwykłą, manualną skrzynią, to koszt naprawy sprzęgła jest wyższy. Różnica bierze się wyłącznie z robocizny. Mechanicy nie są bowiem do końca zaznajomieni z tego typu rozwiązaniem. Oprócz tego do szeregu czynności do wykonania podczas wymiany sprzęgła dochodzi również adaptacja komputera – nie obędzie się bez specjalnych narzędzi do tego celu.

Konstrukcja sprzęgła

Od czego zależy koszt wymiany sprzęgła

Koszt części potrzebnych do wymiany sprzęgła jest bardzo zróżnicowany i zależy od samochodu. Trzeba pamiętać, aby uważnie dobrać części. Należy wymienić cały zestaw, bo tylko w ten sposób zapewnimy autu bezawaryjne działanie, a części muszą być dobrej jakości.

Pamiętajmy, że na sprzęgle nie można oszczędzać. Ryzykowne jest podchodzenie do naprawy sprzęgła od pytania „ile kosztuje sprzęgło”? Nie warto szukać ekstremalnych oszczędności, np. kupując sprzęgło nieznanej, często dalekowschodniej firmy. Nie oznacza to, że wszystkie sprzęgła chińskie są kiepskie! Obecnie zdarza się, że nawet najwięksi producenci sprzęgieł mają fabryki właśnie w „Państwie Środka”. Jednak te produkty, sygnowane znaną marką muszą trzymać wysoką jakość. Co innego artykuły oferowane przez producentów, których nazwy nic nie mówią i nawet niespecjalnie da się coś znaleźć na ich temat w internecie – takich lepiej się wystrzegać. Niestety czasem ich produkty mogą nie pasować, a nawet jeżeli uda się je zamontować, to ich trwałość będzie pozostawiała wiele do życzenia.

Części przeznaczone do wymiany muszą być też odpowiednio dobrane do danego samochodu. Najczęściej w konkretnym roczniku i wersji silnikowej występuje kilka rodzajów części, ale tylko jedna będzie poprawna. W doborze części pomagają konsultanci naszego sklepu, udzielają również porad na temat tego, jakie sprzęgło będzie stanowiło najlepsze rozwiązanie do danego auta – pod względem jakości i ceny.

 

Wymiana sprzęgła – koszt robocizny

Koszt usługi wymiany sprzęgła znacznie różni się w zależności od tego, jakiego samochodu dotyczy. Każde auto jest nieco inne pod kątem budowy, a więc również wymiana sprzęgła wymaga innej ilości roboczogodzin. Różnice mogą występować nawet pomiędzy różnymi egzemplarzami w obrębie tego samego modelu, ponieważ każde auto jest zużyte w innym stopniu, co ciągnie za sobą konsekwencje w postaci choćby zapieczonych śrub – również wtedy cena usługi wzrośnie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła? Robocizna może wynieść nawet tyle, co nowe części. Zazwyczaj jednak mechanicy wycenią swoje usługi na 1/4-1/2 kosztu części. Rzadko kiedy zapłacimy mniej. Jak wynika z przedstawionej wyżej tabeli, w różnych samochodach spotkamy się z różnymi cenami wymiany sprzęgła. Koszt robocizny oscyluje od stu do przeszło tysiąca złotych.

Czynności, które należy wykonać przy wymianie skrzyni biegów w większości samochodów:

  • demontaż skrzyni biegów,
  • demontaż starego sprzęgła,
  • montaż nowego zestawu, z odpowiednim wycentrowaniem i napięciem wstępnym według zaleceń producenta samochodu,
  • ponowny montaż skrzyni biegów.

Często potrzebne są również inne czynności, takie jak:

  • demontaż ramy pomocniczej pod silnikiem,
  • wymiana oleju w skrzyni biegów,
  • ustawienie geometrii zawieszenia,
  • wymiana uszczelnień.

W niektórych przypadkach konieczne jest również montowanie dwumasowego koła zamachowego

W zależności od modelu i danego egzemplarza lista czynności może się przedłużyć, a co za tym idzie, wzrosną również koszt naprawy.

Klienci często pytają, ile trwa wymiana sprzęgła, aby wiedzieć, kiedy mogą odbierać swój samochód.

Duże znaczenie dla ceny usługi wymiany sprzęgła ma też to, jaki warsztat podejmuje się tej czynności. Takie warunki, jak lokalizacja zakładu, jego renoma, czy nawet zwyczajne preferencje mechaników mocno wpływają na ceny usług. Dobór odpowiedniego specjalisty jest kluczowy dla prawidłowej wymianę sprzęgła. Najczęściej warsztaty w małych miastach liczą sobie mniej niż w dużych. Największe ceny usług mechaników najczęściej występują w dużych aglomeracjach. Nie zawsze za ceną idzie wprost proporcjonalny wzrost jakości – jest wiele warsztatów, które przy zachowaniu dobrych cen usług wykonują zlecone prace rzetelnie, ale też sporo jest warsztatów, gdzie pod ładną otoczką i wysokimi cenami kryją się nie do końca kompetentni pracownicy. Nierzadko taka sytuacja ma miejsce nawet w punktach autoryzowanych.

Przy wyborze odpowiedniego warsztatu polecamy wspomóc się listą warsztatów współpracujących z naszym sklepem. Lista jest dostępna na naszej stronie:

https://www.sprzegla24.pl/odbierz-10-proc-rabatu-na-montaz/2

Wszystkie te warsztaty zostały zweryfikowane na podstawie opinii klientów, a oprócz tego, kupując sprzęgło w naszym sklepie, można w nich uzyskać do 10% rabatu na montaż.

Zestaw sprzęgła do wymiany

Dobierz odpowiedni warsztat

Wybór warsztatu do wymiany sprzęgła w naszym aucie jest bardzo ważny również pod względem jakości wykonanej usługi. Wymiana sprzęgła jest pracochłonnym i skomplikowanym procesem – „po drodze” można popełnić naprawdę dużo błędów, które w najgorszym wypadku mogą prowadzić do zniszczenia nowego zestawu sprzęgła i uszkodzenia innych podzespołów samochodu.

 

Czytaj także:

Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu

Sprzęgło hydrokinetyczne – schemat budowy i działanie

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

Uszczelniacz wału korbowego – dlaczego warto wymienić go razem ze sprzęgłem?

Sprzęgło w samochodzie

Jak dbać o koło dwumasowe

Jak działa koło dwumasowe

Linka sprzęgła – regulacja i wymiana

Wymiana sprzęgła – co trzeba wiedzieć?

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Jak działa sprzęgło?

    Standardowe, najpopularniejsze sprzęgło stosowane w większości aut to konstrukcja jednotarczowa, działająca na zasadzie ciernej. Składa się z tarczy, docisku i łożyska oporowego. Tarcza jest osadzona na wałku skrzyni biegów, a dzięki sile tarcia „odbiera” energię z koła zamachowego silnika. Docisk sprzęgła jest ruchomym elementem, który pozwala na rozłączenie napędu przy zmianie biegów i odpalaniu silnika.


    Dowiedz się więcej z artykułu - Działanie sprzęgła
    Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

    Na koszt wymiany sprzęgła składa się cena części i koszt usługi w warsztacie mechanicznym. Ceny zestawów można sprawdzić na naszej stronie internetowej. Zachęcamy też do kontaktu w sprawie wyceny części z biurem obsługi naszego sklepu. Tel: (22) 258 44 43

    Kiedy trzeba wymienić sprzęgło?

    Zużyte sprzęgło daje często szereg objawów, do najpoważniejszych należy brak możliwości włączenia biegu. W takim przypadku należy bezzwłocznie udać się do mechanika po profesjonalną diagnozę, aby uniknąć kosztownych, poważnych awarii.

    Dowiedz się więcej - Objawy kończącego się sprzęgła

    Jak rozpoznać spalone sprzęgło?

    Spalone okładziny sprzęgła najłatwiej rozpoznać po bardzo intensywnym zapachu. Gdy wytworzy się ogromna temperatura, jest możliwe, ze sprzęgło przestanie działać. Należy wtedy odczekać, aż układ ostygnie, jednak może również już w ogóle nie zadziałać i konieczna będzie wymiana sprzęgła.

    Przeczytaj artykuł - Objawy spalonego sprzęgła

    Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

      Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

      Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

      Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

    4.99/5 (218 ocen)