(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana sprzęgła jest czasochłonna i może wiązać się z unieruchomieniem samochodu na kilka dni. Z tego powodu wielu klientów zgłasza się do Nas z pytaniem o to, jakie są objawy kończącego się sprzęgła. W poniższym zestawieniu opiszemy najważniejsze symptomy jego zużycia i postaramy się wskazać kiedy wymienić sprzęgło.

Kończące się sprzęgło – najczęstsze objawy

Na zużycie sprzęgła wpływa wiele czynników, takich jak ilość pokonywanych kilometrów, technika jazdy, czy jakość samych części. Nie sposób dokładnie zdiagnozować stanu sprzęgła bez czasochłonnego demontażu skrzyni biegów. Stąd użytkownicy samochodów zwykli zwracać uwagę na objawy dotyczące zużycia sprzęgła jeszcze w trakcie jego eksploatacji. Do najważniejszych oznak końca jego funkcjonalności zaliczamy następujące symptomy:

mechanik trzyma sprzęgło

1. Sprzęgło „wysoko bierze”

Przy włączonym biegu pedał sprzęgła wymaga zwolnienia do niemal końcowej pozycji, aby pojazd ruszył z miejsca. Jest to związane ze zużyciem okładzin sprzęgłowych i powinno nas zaalarmować o bliskiej konieczności wymiany układu sprzęgłowego. „Wysokie branie” sprzęgła występuje najczęściej przed pojawieniem się kolejnego symptomu zużycia sprzęgła, jakim jest jego „ślizganie”.

2. Ślizganie sprzęgła

mówimy o nim, kiedy przy włączonym biegu i puszczonym sprzęgle można zaobserwować wzrost obrotów silnika, przy równoczesnym braku wzrostu prędkości lub wzrostowi zbyt małemu w stosunku do osiąganych obrotów. Zazwyczaj wynika to ze zużycia okładzin ciernych na tarczy sprzęgła i docisku, czy zaolejenia tarcz ciernych z powodu uszkodzenia wysprzęglika centralnego lub zużycia uszczelniacza wału korbowego.

3. Spalenie sprzęgła

Objawia się nieprzyjemnym, dokuczliwym zapachem wyczuwalnym w kabinie samochodu albo w jego pobliżu. Wynika z gwałtownego lub zbyt częstego używania sprzęgła i jest związany z przegrzaniem okładzin tarczowych. Ewentualnym powodem spalenia sprzęgła jest jazda na tzw. półsprzęgle, gdy kierowca nie zdejmuje stopy z pedału sprzęgła i utrzymuje go w pozycji pochylonej, kiedy samochód jedzie „na biegu”.

4. Szumy na wolnych obrotach ustępujące po wciśnięciu pedału sprzęgła

Dobiegające  z okolicy skrzyni biegów. Najczęstszym powodem jest tu zużycie łożyska oporowego sprzęgła.

5. Szarpnięcie przy ruszeniu pojazdu z miejsca

Zwykle jego powodem jest zły stan tłumików drgań w tarczy sprzęgła albo w kole dwumasowym.

6. Wyczuwalne, mocne drżenie dźwigni zmiany biegów

na biegu jałowym lub wibracje karoserii – przypuszczalne problemy z kołem dwumasowym.

7. Utrudnione korzystanie z biegu pierwszego lub biegu wstecznego

w czasie pracy silnika. – Może wynikać wypracowanego docisku, zużytej okładziny tarczy albo problemów z siłownikiem.

8. Zgrzytanie podczas zmiany biegów

9. Konieczność podwójnego przyciśnięcia pedału sprzęgła w celu włączenia biegu

10. Twardniejący pedał sprzęgła

wynika ze zużycia powierzchni styku sprężyny talerzowej docisku i łożyska oporowego lub awarii układu hydraulicznego.

Powyższe objawy powinny skłonić użytkownika samochodu do kontaktu z mechanikiem w celu przeprowadzenia oględzin i określenia przyczyny usterek. Nie każdy z wymienionych objawów oznacza, że sprzęgło w niedługim czasie powinno zostać wymienione, jednak są one wyraźną przesłanką do skontrolowania samochodu i jego podzespołów.

Kiedy wymienić sprzęgło?

Najbardziej ewidentnym objawem zużycia sprzęgła jest jego ślizganie. Obserwujemy wtedy nagły, gwałtowny wzrost obrotów, przy równoczesnym braku zwiększenia prędkości. W celu wykrycia ślizgającego się sprzęgła należy zwrócić uwagę na wyniki przekazywane przez zegar obrotomierza oraz na głośność silnika w trakcie dodawania gazu. Innym symptomem są problemy przy ruszaniu samochodem z miejsca, – gdzie silnik wytwarza siłę, jednak nie jest ona przekazywana do kół. Ślizganie sprzęgła z reguły zacznie być wyczuwalne na wysokich biegach, jednak również na biegach niższych jest niebezpieczne dla samochodu i wskazuje na zużycie układu. Należy wtedy liczyć się z nieodległą perspektywą wymiany sprzęgła w samochodzie.

Ile wytrzymuje sprzęgło?

Kiedy już zlokalizujemy źródło problemów z samochodem i przeprowadzimy czynności związane z wymianą sprzęgła, powinniśmy zapytać, ile nowe sprzęgło wytrzyma. Z pewnością zainteresuje nas również to, jak długo będziemy cieszyć się jego bezawaryjnością oraz co ile kilometrów wymiana sprzęgła powinna następować. W rzeczywistości trudno jednak odpowiedzieć na takie pytania, gdyż w dużym stopniu zależy to od samego kierowcy. Nic nie szkodzi układowi sprzęgła w równym stopniu, co jazda na półsprzęgle, gwałtowne zmienianie biegów czy ruszanie samochodem z piskiem opon. Inną sprawą są różnice w jakości wyrobów poszczególnych producentów, zwłaszcza, że część klientów wobec konieczności wymiany sprzęgła decyduje się na rozwiązania budżetowe, nie biorąc pod uwagę jakości podzespołów. Jeśli jednak opanujemy podstawowe zasady związane z poprawnym użytkowaniem sprzęgła i wybierzemy oryginalny produkt dobrej klasy możemy spodziewać się, że nowe sprzęgło będzie służyć nam przez 100-200tys kilometrów. Jeśli jednak nie zmienimy negatywnych nawyków i zamiast kryterium jakościowego przyjmiemy kryterium finansowe, możemy spodziewać się konieczności ponownej wymiany już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

docisk sprzęgła

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Kiedy kończy się sprzęgło

Kiedy okres żywotności sprzęgła zbliża się ku końcowi należy zainteresować się warunkami zakupu i wymiany sprzęgła. Kończące się sprzęgło i związane z tym koszty mogą przyprawić o ból głowy każdego użytkownika samochodu. Ceny sprzęgieł zależą od marki i modelu pojazdu. Wahają się od kilkuset złotych w przypadku aut o niższej mocy i pojemności do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku aut o wyższej mocy i pojemności. Koszt części w dużym stopniu zależy od tego, czy w aucie zastosowano koło dwumasowe i czy wymaga ono wymiany. Planując wydatki związane z wymianą sprzęgła należy doliczyć również koszty montażu przez warsztat mechaniczny. Nie zalecamy samodzielnej wymiany sprzęgła, gdyż operacja ta wymaga doświadczenia i zastosowania profesjonalnych narzędzi. Zawsze lepiej będzie, jeśli wymianę sprzęgła zostawimy specjalistom. W tych warunkach część klientów decyduje się na ryzykowne zabiegi związane z regeneracją elementów sprzęgła lub wymianą tylko najbardziej zużytych części układu. Żywotność regenerowanych elementów pozostawia jednak wiele do życzenia, a koszty robocizny są w tym przypadku na tyle duże, że z reguły nie warto podejmować podobnych decyzji. W perspektywie długofalowej mogą one okazać się bardziej kosztowne niż wymiana całości komponentów w oparciu o nowe części.

tarcza i docisk sprzęgła

Objawy zużycia koła dwumasowego

Podobnie jak w przypadku wymiany sprzęgła, detekcja zużycia koła dwumasowego powinna się opierać na obserwacji samochodu przez użytkownika. Nie ma sposobu na jednoznaczne sprawdzenie stanu dwumasy bez czasochłonnego i kosztownego demontażu.
Poniższe objawy powinny jednak nakierować użytkownika na możliwą awarię koła dwumasowego:

  1. Hałas, stukanie podczas uruchamiania i wyłączania silnika.
  2. Wibracje przenoszone z komory silnika w czasie pracy na biegu jałowym i podczas jazdy.
  3. Wyczuwalne szarpnięcia podczas ruszania samochodem z miejsca.
  4. Stukot pojawiający się w chwili dynamicznego przyspieszania.
  5. Problemy przy zmianie biegów.
  6. Drżenie pedału sprzęgła i dźwigni zmiany biegów.

Wspomniane objawy powinny zwrócić uwagę użytkownika samochodu i skłonić go do gruntownej kontroli pojazdu. Mogą one oznaczać zużycie koła dwumasowego. Aby dokładnie skontrolować jego stan należy wykonać proces demontażu.

Ile wytrzymuje koło dwumasowe?

Za teoretyczny okres trwałości koła dwumasowego przyjmuje się kilometraż na poziomie 150 000km – 200 000km. Jednak i w tym przypadku zasadnicze znaczenie ma styl jazdy kierowcy. Największe problemy z dwumasą powoduje mocne przyspieszanie samochodem z niskich obrotów. Koło musi wtedy przyjmować duże przeciążenia, co bezpośrednio wpływa na jego żywotność. Innym, negatywnym nawykiem jest zbyt gwałtowne ruszanie samochodem z miejsca postoju. W celu zwiększenia żywotności dwumasy zaleca się, aby kierowca wciskał pedał sprzęgła podczas zapalania i gaszenia silnika pojazdu, oraz unikał częstej jazdy na niskich obrotach. Zmiana negatywnych nawyków kierowcy może w sposób zasadniczy przedłużyć okres użyteczności dwumasy i odsunąć w czasie związane z nią wydatki.

Koszty dotyczące wymiany sprzęgła i koła dwumasowego mogą być poważnym wydatkiem dla właściciela samochodu. Aby je ograniczyć należy zwrócić szczególną uwagę na sposób w jaki obsługujemy pojazd. Okazuje się, że wiele napraw związanych ze sprzęgłem i kołem dwumasowym może następować później, jeśli tylko zastosujemy odpowiednią technikę jazdy samochodem. Kiedy jednak wspomniane elementy służą nam od dłuższego czasu i zauważamy oznaki świadczące o zużyciu sprzęgła lub koła dwumasowego nie lekceważmy ich, gdyż tylko w ten sposób unikniemy dodatkowych kosztów i nieprzewidzianych awarii podczas podróży autem.

Mogą Cię również zainteresować tematy:

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)