(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Jest wiele objawów, które mogą wskazywać na zużycie sprzęgła. Nie wszystkie są jednoznaczne, ale mogą dać do myślenia. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzenia sprzęgła należą:

  • wysokie branie sprzęgła” – szerzej opisane w naszym innym artykule, najczęściej spowodowane zwykłym zużyciem okładzin ciernych,
  • ślizganie sprzęgła – opisane szczegółowo w innym artykule na naszym blogu – w skrócie ma to miejsce, gdy na włączonym biegu i puszczonym sprzęgle, wzrastają obroty silnika, a nie wzrasta prędkość, lub wzrasta niewspółmiernie do obrotów,
  • nieprzyjemny zapach dochodzący do kabiny pojazdu, świadczący najczęściej o spaleniu sprzęgła,
  • dziwny szum dochodzący z okolic skrzyni biegów, często ustępujący po wciśnięciu sprzęgła, który wskazuje na zużycie łożyska oporowego,
  • szarpanie przy ruszaniu, najczęściej spowodowane zużyciem tłumików drgań w tarczy sprzęgła, lub zużyciem koła dwumasowego,
  • znaczne drżenie lewarka zmiany biegów,
  • trudności z włączeniem biegu pierwszego lub wstecznego przy odpalonym silniku, na zgaszonym problem ustępuje.

Każdy z powyższych objawów powinien spowodować, że udamy się do mechanika, który potwierdzi lub wykluczy podejrzenie poważnego uszkodzenia sprzęgła.

Niektóre z tych objawów, mogą być mylące i mogą świadczyć nie o konieczności bardzo kosztownej wymiany sprzęgła, a o uszkodzeniu układu jego sterowania – hydraulicznego, lub w starszych autach np linki, czy łapy sprzęgła.

uszkodzone sprzęgło - objawy

Który z objawów najbardziej wskazuje na zużycie tarczy sprzęgła?

Jednym z najbardziej jednoznacznych objawów zużycia sprzęgła, czy to tarczy, czy docisku może być ślizganie sprzęgła. Jeżeli uda się wykluczyć inne powody, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że mamy do czynienia ze zużytym już sprzęgłem. Zużycie może dotyczyć tarczy sprzęgła, lub docisku. Nie da się jednoznacznie ocenić, który z elementów uległ awarii bez demontażu skrzyni biegów. Warto pamiętać, że sama grubość tarczy nie określa jednoznacznie, czy tarcza jest sprawna i jak długo jeszcze posłuży. Oprócz zwykłego zużycia okładzin ciernych, możliwe jest również choćby uszkodzenie tłumików drgań, czy wieloklinu w tarczy. Ocena zużycia tarczy na podstawie pomiaru grubości okładzin ciernych i porównanie jej z nową tarczą nie jest do końca miarodajna.

Sprzęgło dwumasowe – objawy

Trzeba pamiętać, że większość samochodów obecnie dostępnych na rynku to konstrukcje wyposażone w koła zamachowe dwumasowe. W tym przypadku, przy wymianie sprzęgła, należy przynajmniej skontrolować, a często również wymienić ten element. Możliwa jest też sytuacja, gdy sprzęgło jeszcze będzie nadawać się do eksploatacji, ale koło dwumasowe będzie już wymagało wymiany.

Oto najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego:

  1. Dziwne dźwięki dobiegające z okolicy skrzyni biegów podczas odpalania i gaszenia silnika,
  2. Szarpanie przy ruszaniu,
  3. Nierówna praca silnika na biegu jałowym,
  4. Szarpnięcia przy zmianie biegów,
  5. Dziwne dźwięki, stukanie lub uderzenia przy gwałtownym przyspieszaniu,
  6. Silne wibracje przenoszone z silnika na karoserię,
  7. Wibracje drążka zmiany biegów.
uszkodzone koło dwumasowe

Wszystkie te objawy mogą oznaczać usterkę koła dwumasowego, jednak nie są jednoznaczne. Mechanik przez postawieniem diagnozy powinien sprawdzić również wszystkie inne możliwe przyczyny tego typu problemów. A takich przyczyn może być mnóstwo, rozpoczynając choćby od zużytych poduszek silnika, czy uszkodzonego układu wtryskowego.

Dobry mechanik z pewnością sprawdzi dokładnie wszystkie możliwe usterki, zanim przekaże swojemu klientowi najgorszą wiadomość, że do wymiany jest koło dwumasowe. Bardzo często jednak, tak naprawdę nie da się jednoznacznie określić stanu koła dwumasowego bez demontażu skrzyni biegów i sprzęgła. Pierwsze objawy mogą być mylące i dość często zdarza się nawet sytuacja, kiedy po wymianie koła dwumasowego na fabrycznie nowe, zamiast ustąpić, nasilają się. To oznacza, że jednak nie koło dwumasowe było powodem problemów. Powód leżał gdzieś zupełnie indziej, a nowe, sztywniejsze koło dwumasowe spotęgowało odczucia.

Może wystąpić również odwrotna sytuacja – kiedy to koło dwumasowe nie daje specjalnych objawów zużycia, a jest już w rzeczywistości na granicy swojej wytrzymałości. Również w tej sytuacji, nie ma często możliwości, żeby w 100% zweryfikować stan części, bez jej demontażu i fachowej oceny z użyciem wyspecjalizowanego sprzętu.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Awaria sprzęgła – objawy

Awaria sprzęgła daje się we znaki na wiele różnych sposobów. Najbardziej jasnym i łatwym do rozpoznania, jest kompletne unieruchomienie samochodu, np. w wyniku braku możliwości załączenia biegu. Innym ewidentnym objawem awarii jest ślizganie sprzęgła tak bardzo nasilone, że nie da się ruszyć z miejsca.

Występują jednak inne objawy, które może nie są jednoznaczne, ale mogą sugerować, że sprzęgło zepsuje się w niedługim czasie. Czasem trudno je w ogóle zauważyć, jednak mimo że nie sugerują od razu awarii, to powinny dać do myślenia. Wskazują, że sprzęgło jest już mocno zużyte.

Do najczęstszych objawów zużycia sprzęgła należą:

  • dziwne dźwięki dochodzące ze strony skrzyni biegów, które zmieniają się po wciśnięciu sprzęgła
  • trudności z włączeniem pierwszego lub wstecznego biegu
  • zgrzytanie przy włączaniu biegu
  • konieczność „podwójnego wysprzęglania” aby włączyć bieg
  • szarpanie przy ruszaniu

 

Powyższe objawy mogą wskazywać na to, że sprzęgło jest już mocno zużyte i jego wytrzymałość dobiega końca. Inaczej jest w przypadku, gdy któryś z powyższych objawów występuje zaraz po montażu zupełnie nowego zestawu sprzęgła. Taka sytuacja wskazuje niestety na błąd popełniony przy montażu sprzęgła lub zastosowanie nieodpowiednich części.
Nowe sprzęgło może być nieodpowiednie pod względem dopasowania i pod względem jakościowym.

Powody problemów z nowym sprzęgłem można podzielić na trzy główniejsze kategorie:

  • niepoprawne dopasowanie,
  • kłopoty jakościowe sprzęgła,
  • błąd montażu.

Dobranie nowego sprzęgła do naszego auta nie jest łatwe. W wielu samochodach występuje co najmniej kilka rodzajów części, z których tylko jeden zestaw będzie pasował i zapewni dobre działanie. Może okazać się, że sprzęgło, które „na oko” jest takie samo jak zdemontowane i nawet da się je zamontować, będzie stwarzało problemy już po montażu z powodu niedopasowania. Dobór sprzęgła do samochodu nie może ograniczać się tylko do wymiarów, ale w grę wchodzą również inne parametry, jak chociażby moc i moment obrotowy samochodu.

W ostatnich latach pojawiło się bardzo wielu „nowych” producentów sprzęgieł. Są to firmy niesprawdzone, często produkujące swoje wyroby w krajach dalekowschodnich. W takich przypadkach, dość często zdarza się, że nowo kupione sprzęgło nie trzyma odpowiedniej jakości, a nawet odpowiednich wymiarów. Nawet, jeżeli taki zestaw uda się zamontować, to może okazać się, że kompletnie nie spełnia swojej funkcji – może np szarpać przy ruszaniu, czy powodować innego rodzaju dyskomfort podczas użytkowania lub zużyć się w błyskawicznym tempie. Bardzo ważne jest, aby przy zakupie nowego zestawu sprzęgła, zasięgnąć rady kogoś doświadczonego w tym temacie, kto wie, którym z producentów warto zaufać. Dobre sprzęgło nie musi być wcale drogie, jest na rynku kilku producentów, którzy dostaraczają zestawy dobrej jakości przy zachowaniu bardzo rozsądnej ceny. Często początkowa oszczędność przy wymianie sprzęgła może w przyszłości spowodować znacznie większe koszty, niż wymiana sprzęgła na porządny zestaw od razu.

Kolejnym powodem, dla którego nowe sprzęgło może nie funkcjonować tak jak trzeba, jest błąd montażu. Nikt nie jest nieomylny i również z tej zasady nie są wyłączeni mechanicy. Nawet jeżeli mechanik jest bardzo doświadczony i wymienił w swoim życiu już bardzo wiele zestawów sprzęgła, to zawsze powinien zapoznać się z dokumentacją dotyczącą tej czynności w danym samochodzie i trzymać się ściśle zasad sztuki i dobrych praktyk warsztatowych. Zdarza się, że nawet minimalny błąd lub niedopatrzenie podczas montażu sprzęgła, owocuje w przyszłości dużymi problemami. Mechanicy czasem bagatelizują małe kłopoty, które jednak przeradzają się w tak poważne awarie, jak ślizganie nowego sprzęgła, zaolejenie tarczy i docisku, szarpanie przy ruszaniu i inne.

 

Uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne – objawy

Warto pamiętać, że również automatyczne skrzynie biegów muszą mieć sprzęgło – w skrzyniach w pełni automatycznych występuje sprzęgło hydrokinetyczne – ten element samochodu opisany jest szczegółowo w naszym artykule sprzęgło hydrokinetyczne . Do najczęściej spotykanych objawów jego uszkodzenia należą:

  • szarpanie przy zmianie biegów,
  • przeciąganie biegów (zmiana przy wyższych niż zwykle obrotach),
  • kłopoty z „pełzaniem” – ruszaniem samochodu po puszczeniu hamulca,
  • drżenie drążka zmiany biegów.

Podobnie, jak w przypadku tradycyjnego sprzęgła ciernego, te objawy nie muszą w 100% wskazywać na awarię. Poprawną diagnozę może postawić tylko wyspecjalizowany mechanik. Oprócz zwykłego zużycia postępującego wraz z przebiegiem, sprzęgłu hydrokinetycznemu bardzo szkodzą zaniedbania serwisowe i niepoprawne użytkowanie. Jednym z bardzo ważnych elementów w tym przypadku, jest olej w skrzyni biegów – jego jakość i częstość wymiany.

Sprzęgło hydrauliczne ciężko chodzi

Często problemy ze sprzęgłem ciernym w manualnej skrzyni biegów nie muszą od razu świadczyć o uszkodzeniu tarczy, koła dwumasowego, czy docisku. Możliwe, że zawiódł układ sterowanie sprzęgłem – jest wiele objawów, które mogą świadczyć o zapowietrzeniu, czy innym uszkodzeniu układu sterowania sprzęgłem hydraulicznym. W naszym artykule zawarte jest kilka możliwych awarii i sposobów ich rozwiązania.

Również, jeżeli sprzęgło w naszym aucie jest sterowane linką – jest to starsze rozwiązanie – awaria samej linki lub któregoś z elementów może doprowadzić do oznak zużycia sprzęgła i nawet do unieruchomienia samochodu. W tym wypadku warto pamiętać również o regulacji sprzęgła na linkę można do pewnego stopnia dostosowywać do stopnia zużycia sprzęgła.

Zużycie sprzęgła

Nie da się jednoznacznie określić przebiegu, jaki powinno pokonać sprzęgło bez awarii i oznak zużycia. Zależy to od zbyt wielu czynników. Najważniejsze z tych czynników, to:

  • styl jazdy kierowcy
  • obciążenie, z jakim najczęściej jeździ auto
  • stan techniczny całego pojazdu
  • „cechy typu” – to, ile najczęściej wytrzymują sprzęgła w danym modelu samochodu

Z pewnością, przy normalnym użytkowaniu, jeżeli zastosujemy dobry, markowy zestaw sprzęgła, samochód powinien przejechać bez problemu do 100 000 kilometrów. Jednakże w przypadku bardzo gwałtownej jazdy, a także jakiegoś problemu technicznego, ten przebieg może zmaleć nawet 10 – krotnie.

Sprzęgło cierne jest elementem, który stale się zużywa. Kierowca najczęściej tego procesu nawet nie zauważa, dopóki nie wystąpi jeden z podanych wyżej jasnych symptomów zużycia. Co więcej, nowe systemy używane w sprzęgłach, jak np LuK SAC, czy Sachs Xtend (tzw. sprzęgła samonastawne) powodują, że sprzęgło w miarę zużywania nie zmienia w ogóle charakterystyki swojej pracy.

Należy jednak pamiętać, że sprzęgło zawsze się zużywa i najczęściej podczas okresu eksploatacji samochodu, trzeba je chociaż raz wymienić. Nie warto bagatelizować pierwszych oznak zużycia sprzęgła – jeżeli użytkownik samochodu w porę zareaguje na te objawy, może uniknąć większych kosztów, gdy oprócz samego podzespołu będzie trzeba wymienić lub naprawić również inne elementy współpracujące, które mogą zostać zniszczone przez taki mocno wyeksploatowany zestaw sprzęgła.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany i cena części

  Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje...

Tarcza sprzęgła — cena części i koszt wymiany w warsztacie

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku...