(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Bardzo wiele z samochodów obecnie znajdujących się na rynku posiada dwumasowe koło zamachowe. Konieczność zastosowania tego elementu wynika z rosnącej mocy i momentu obrotowego silników, a także z malejącej ich pojemności i liczby cylindrów. Tłumiki drgań umieszczone tylko w tarczy sprzęgła, przestają wystarczać do realizacji wszystkich zadań – przenoszenia dużej mocy, ochrony skrzyni biegów, a także wyrównywania pracy silnika.

Jaka jest zasada działania koła dwumasowego?

Dwumasa umieszczona jest pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Koło dwumasowe jak sama nazwa wskazuje zbudowane jest z dwóch mas które mogą się poruszać względem siebie. Ruch ten jest ograniczony i tłumiony przez odpowiednio dobrane sprężyny. Dzięki temu wygładzana jest charakterystyka przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na sprzęgło.
Zdobądź więcej informacji czytając artykuł:

Zasada działania koła dwumasowego

Przeciętny kierowca kojarzy koło dwumasowe głównie z dużym kosztem wymiany, która przypada okresowo, w przeciwieństwie do koła zamachowego jednomasowego, które najczęściej nie jest wymieniane przez cały okres eksploatacji samochodu. Warto jednak zapoznać się z budową tego ciekawego elementu. W tym celu polecamy film przestawiający w bardzo przystępny sposób budowę i sposób funkcjonowania koła zamachowego dwumasowego w nowoczesnym samochodzie.

Film wyjaśnia jak działa koło dwumasowe

Dwumasowe koło zamachowe – objawy nadchodzącej wymiany

Objawy uszkodzenia koła dwumasowego mogą być bardzo różne. Do najczęściej wymienianych przez użytkowników objawów uszkodzenia należą między innymi:

  • dziwne dźwięki przy odpaleniu i gaszeniu silnika,
  • głośne uderzenia przy przyspieszaniu, szczególnie z niskich prędkości obrotowych silnika,
  • dobiegające z okolicy skrzyni biegów dziwne dźwięki podczas pracy silnika na biegu jałowym,
  • szarpanie przy przyspieszaniu z niskich prędkości obrotowych,
  • wibracje przenoszone na karoserię,
  • drżenie pedału sprzęgła.

Koło dwumasowe – objawy uszkodzenia

Podane wyżej objawy mogą być powodowane zużyciem sprężyn łukowych w kole dwumasowym, jednak nie jest to jednoznaczne i pewne. Warto zauważyć, że awarii koła dwumasowego nie da się zdiagnozować tylko na podstawie dających się stwierdzić na pierwszy rzut oka objawów. Wiele innych usterek, jak na przykład zużycie poduszek silnika, czy choćby awaria układu wytryskowego, mogą powodować na pierwszy rzut oka podobne kłopoty. Aby odpowiednio zdiagnozować stan koła dwumasowego w samochodzie, wymagany jest demontaż skrzyni biegów oraz sprzęgła. Jest to dosyć kosztowne, dlatego wiele osób próbuje na własną rękę stwierdzić usterkę „dwumasy”, jednak wtedy nigdy nie ma całkowitej pewności, co do źródła problemów. Z tego powodu, zalecana jest dokładna kontrola, a najlepiej wymiana koła dwumasowego przy każdej wymianie sprzęgła – pozwala to na uniknięcie podwójnego kosztu robocizny, gdy niedługo po wymianie zestawu sprzęgła, trzeba wymienić również „dwumas”. Ponadto, często zestawy składające się z zarówno koła zamachowego dwumasowego, jak i sprzęgła są tańsze, niż suma cen tych elementów kupowanych oddzielnie.

Okres bezawaryjnej eksploatacji nowego koła dwumasowego może być bardzo różny i zależy od wielu czynników. Najważniejszy tutaj jest sposób użytkowania samochodu – styl jazdy kierowcy, czy auto użytkowane jest głównie w mieście, czy na trasach, oraz obciążenia, jakim jest poddawany samochód.

Dobierz koło dwumasowe do swojego samochodu >>

Jak zapobiec awarii dwumasy?

Kierowca może stylem swojej jazdy mocno wpłynąć na wydłużenie żywotności koła dwumasowego. Wymienić można kilka ogólnych zasad, których należy przestrzegać, aby odwlec w czasie tą kosztowną naprawę. Podobnie, jak w przypadku samego sprzęgła, unikać należy gwałtownego ruszania. Dodatkowo, kołu dwumasowemu bardzo szkodzi nagłe przyspieszanie przy niskich obrotach silnika – na przykład podczas manewru wyprzedzania. Przygotowując się do tego manewru, lepiej wcześniej zredukować bieg. Również jazda ze stałą prędkością na zbyt wysokim biegu nie służy temu wrażliwemu elementowi – silnik wytwarza wtedy duże wibracje, które skracają żywot „dwumasy”. Często właśnie przy jeździe z niską prędkością na wysokim biegu i nagłym przyspieszeniu, pojawiają się pierwsze stuki świadczące o zużyciu DKZ. Mało znanym sposobem na przedłużenie okresu eksploatacji koła dwumasowego jest wciskanie sprzęgła zawsze przy odpalaniu i gaszeniu silnika – przenoszone są wtedy mniejsze wibracje. Warto również dbać o dobry stan silnika – nierówna praca spowodowana usterką układu wtryskowego, czy długie „kręcenie” zanim odpali silnik, również mają niekorzystny wpływ na „dwumasę”. Długie użytkowanie samochodu z tego typu usterką, potęguje koszty naprawy – oprócz rzeczywistego powodu problemów, trzeba również wymienić koło zamachowe dwumasowe.

Wymiany zniszczonego koła dwumasowego absolutnie nie należy odwlekać. Gdy pojawią się pierwsze objawy, najlepiej od razu udać się do mechanika, który może podpowiedzieć, czy tutaj leży przyczyna kłopotów. Długa jazda z zepsutą „dwumasą” może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów przez wibracje, czy nawet do tego, że pęknięciu ulegnie wał korbowy silnika.

Koło dwumasowe objawy – automat

dwumasa objawy

Nie tylko skrzynie manualne wyposażone są w koło dwumasowe. Zależnie od budowy, również niektóre przekładnie automatyczne lub o zautomatyzowanym sterowaniu wymagają użycia tego elementu. Temat ten rozwinięty jest dokładnie w innym naszym artykule (link do artykułu „dwumas w automacie”). Objawy zużycia DKZ w skrzyni automatycznej, które może zauważyć użytkownik, najczęściej są podobne do tych, jakie występują w skrzyni biegów manualnej. Również w tym wypadku jednak, niemożliwa jest dokładna diagnoza bez fizycznego demontażu elementu podejrzewanego o uszkodzenie.

Koło dwumasowe w DSG – objawy

Przykładem skrzyni automatycznej wyposażonej w „dwumasę” jest popularna skrzynia DSG, czyli przekładnia dwusprzęgłowa, stosowana pod różnymi nazwami handlowymi w wielu markach nowych samochodów. Objawy zużycia koła dwumasowego w DSG są podobne jak w skrzyni manualnej – również może być to szarpanie przy zmianie biegów, czy dziwne dźwięki na biegu jałowym i podczas uruchamiania i gaszenia silnika. Ze względu na brak możliwości dokładnej diagnozy koła dwumasowego zamontowanego w eksploatowanym samochodzie, również w tym przypadku rekomendowana jest wymiana, lub przynajmniej bardzo dokładne sprawdzenie „dwumasy” przy każdej wymianie sprzęgła. Pozwala to zaoszczędzić na usłudze wymiany, która w tym przypadku często osiąga kwoty powyżej 1000 PLN.

Jak sprawdzić koło dwumasowe?

Prawdę mówiąc ustalenie poziomu zużycia koła dwumasowego bez jego demontażu jest nie możliwe. Wiele symptomów mówiących o zużyciu dwumasy może równie dobrze być spowodowanych zupełnie innymi usterkami, np. wypadanie zapłonów. Poza tym, jeśli dwumasa nie jest już kompletnie zniszczona, wystawienie diagnozy przez mniej doświadczonego mechanika, też nie zawsze daje nam 100% pewności. Nawet nowe koła dwumasowe posiadają pewien luz właściwie w każdej płaszczyźnie. Jest to normalne zjawisko, które występuje również w fabrycznie montowanych kołach zamachowych dwumasowych. Wielu naszych klientów po zakupie i odebraniu przesyłki dzwoni do nas zaniepokojonych tym luzem. Całkiem niepotrzebnie… Koła dwumasowe, a dokładniej ich dwie masy usztywniają się względem siebie w dużej mierze dopiero po montażu skrzyni biegów.

Po demontażu zużytego koła dwumasowego również występują luzy – szczególnie na sprężynach tłumiących drgania – są one jednak zdecydowanie większe i bardziej zauważalne niż w przypadku nowego koła zamachowego.

Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasy

Wielu naszych klientów biorąc pod uwagę koszt nowego koła dwumasowego decyduje się na zakup zestawu konwersji na sztywne koło zamachowe. Jest to specjalnie przygotowany zestaw elementów które mogą zastąpić dwumasowe koła zamachowe i zawiera:

  • sztywne koło zamachowe, pasujące w miejsce dwumasy
  • specjalną tarczę sprzęgła z wbudowanymi tłumikami drgań
  • tarczę dociskową
  • opcjonalnie inne akcesoria takie jak łożysko dociskowe, łapa sprzęgła, smar (w zależności od producenta i rodzaju samochodu / silnika)

Więcej o konwersji na sztywne koło zamachowe przeczytasz w artykule:

Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego.

Koło dwumasowe – podsumowanie

Podsumowując, koło dwumasowe wcale nie zasługuje na aż tak złą opinię jaka wokół niego urosła. Jego trwałość w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. W krzywym zwierciadle awaryjność kół dwumasowych przedstawia również sytuacja rynku samochodów używanych. Wiele samochodów – szczególnie z silnikami TDI nadal ma cofane liczniki w chwili sprowadzenia z zagranicy. Kierowca kupuje auto z przebiegiem 150 tys na liczniku (a w rzeczywistości jest prawie 300 tys.) Koło dwumasowe pada bardzo szybko. Tworzy to opinię, że koła dwumasowe nie wytrzymują nawet do 200 tys przebiegu.

Z drugiej strony nawet gdy koło dwumasowe już wymaga wymiany, nie jesteśmy skazani na niezwykle kosztowną wymianę w ASO. Ceny części dostępnych w naszym sklepie są często nawet o połowę niższe niż w autoryzowanych serwisach. Dodatkowo możesz znaleźć w naszej witrynie listę polecanych warsztatów z dobrymi opniami, które profesjonalnie zdiagnozują Twoją usterkę i w razie potrzeby wykonają kompleksowo wymianę.

Dla najbardziej oszczędnych, posiadaczy nieco starszych samochodów jest też jeszcze tańsze rozwiązanie – konwersja na sztywne koło zamachowe.

Wszystko to sprawia, że koła zamachowe przybierają nieco pogodniejsze oblicze.

Jeśli potrzebujesz nowe koło dwumasowe lub sprzęgło – zapraszamy Cię na zakupy w naszym sklepie internetowym.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...

Układ napędowy samochodu

  Układ napędowy samochodu osobowego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Dzięki temu, auto może się poruszać. Przed układem napędowym nowoczesnego samochodu stawiane są bardzo wysokie wymagania. Obecnie silniki generują coraz większe...