(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Bardzo wiele z samochodów obecnie znajdujących się na rynku posiada dwumasowe koło zamachowe. Konieczność zastosowania tego elementu wynika z rosnącej mocy i momentu obrotowego silników, a także z malejącej ich pojemności i liczby cylindrów. Tłumiki drgań umieszczone tylko w tarczy sprzęgła, przestają wystarczać do realizacji wszystkich zadań – przenoszenia dużej mocy, ochrony skrzyni biegów, a także wyrównywania pracy silnika. Przeciętny kierowca kojarzy koło dwumasowe głównie z dużym kosztem wymiany, która przypada okresowo, w przeciwieństwie do koła zamachowego jednomasowego, które najczęściej nie jest wymieniane przez cały okres eksploatacji samochodu. Warto jednak zapoznać się z budową tego ciekawego elementu. W tym celu polecamy film przestawiający w bardzo przystępny sposób budowę i sposób funkcjonowania koła zamachowego dwumasowego w nowoczesnym samochodzie.

Dwumasowe koło zamachowe – objawy nadchodzącej wymiany

Objawy uszkodzenia koła dwumasowego mogą być bardzo różne. Do najczęściej wymienianych przez użytkowników objawów uszkodzenia należą między innymi:

  • dziwne dźwięki przy odpaleniu i gaszeniu silnika,
  • głośne uderzenia przy przyspieszaniu, szczególnie z niskich prędkości obrotowych silnika,
  • dobiegające z okolicy skrzyni biegów dziwne dźwięki podczas pracy silnika na biegu jałowym,
  • szarpanie przy przyspieszaniu z niskich prędkości obrotowych,
  • wibracje przenoszone na karoserię,
  • drżenie pedału sprzęgła.

Koło dwumasowe – objawy uszkodzenia

Podane wyżej objawy mogą być powodowane zużyciem sprężyn łukowych w kole dwumasowym, jednak nie jest to jednoznaczne i pewne. Warto zauważyć, że awarii koła dwumasowego nie da się zdiagnozować tylko na podstawie dających się stwierdzić na pierwszy rzut oka objawów. Wiele innych usterek, jak na przykład zużycie poduszek silnika, czy choćby awaria układu wytryskowego, mogą powodować na pierwszy rzut oka podobne kłopoty. Aby odpowiednio zdiagnozować stan koła dwumasowego w samochodzie, wymagany jest demontaż skrzyni biegów oraz sprzęgła. Jest to dosyć kosztowne, dlatego wiele osób próbuje na własną rękę stwierdzić usterkę „dwumasy”, jednak wtedy nigdy nie ma całkowitej pewności, co do źródła problemów. Z tego powodu, zalecana jest dokładna kontrola, a najlepiej wymiana koła dwumasowego przy każdej wymianie sprzęgła – pozwala to na uniknięcie podwójnego kosztu robocizny, gdy niedługo po wymianie zestawu sprzęgła, trzeba wymienić również „dwumas”. Ponadto, często zestawy składające się z zarówno koła zamachowego dwumasowego, jak i sprzęgła są tańsze, niż suma cen tych elementów kupowanych oddzielnie.

Okres bezawaryjnej eksploatacji nowego koła dwumasowego może być bardzo różny i zależy od wielu czynników. Najważniejszy tutaj jest sposób użytkowania samochodu – styl jazdy kierowcy, czy auto użytkowane jest głównie w mieście, czy na trasach, oraz obciążenia, jakim jest poddawany samochód.

Jak zapobiec awarii dwumasy?

Kierowca może stylem swojej jazdy mocno wpłynąć na wydłużenie żywotności koła dwumasowego. Wymienić można kilka ogólnych zasad, których należy przestrzegać, aby odwlec w czasie tą kosztowną naprawę. Podobnie, jak w przypadku samego sprzęgła, unikać należy gwałtownego ruszania. Dodatkowo, kołu dwumasowemu bardzo szkodzi nagłe przyspieszanie przy niskich obrotach silnika – na przykład podczas manewru wyprzedzania. Przygotowując się do tego manewru, lepiej wcześniej zredukować bieg. Również jazda ze stałą prędkością na zbyt wysokim biegu nie służy temu wrażliwemu elementowi – silnik wytwarza wtedy duże wibracje, które skracają żywot „dwumasy”. Często właśnie przy jeździe z niską prędkością na wysokim biegu i nagłym przyspieszeniu, pojawiają się pierwsze stuki świadczące o zużyciu DKZ. Mało znanym sposobem na przedłużenie okresu eksploatacji koła dwumasowego jest wciskanie sprzęgła zawsze przy odpalaniu i gaszeniu silnika – przenoszone są wtedy mniejsze wibracje. Warto również dbać o dobry stan silnika – nierówna praca spowodowana usterką układu wtryskowego, czy długie „kręcenie” zanim odpali silnik, również mają niekorzystny wpływ na „dwumasę”. Długie użytkowanie samochodu z tego typu usterką, potęguje koszty naprawy – oprócz rzeczywistego powodu problemów, trzeba również wymienić koło zamachowe dwumasowe.

Wymiany zniszczonego koła dwumasowego absolutnie nie należy odwlekać. Gdy pojawią się pierwsze objawy, najlepiej od razu udać się do mechanika, który może podpowiedzieć, czy tutaj leży przyczyna kłopotów. Długa jazda z zepsutą „dwumasą” może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów przez wibracje, czy nawet do tego, że pęknięciu ulegnie wał korbowy silnika.

Koło dwumasowe objawy – automat

dwumasa objawy

Nie tylko skrzynie manualne wyposażone są w koło dwumasowe. Zależnie od budowy, również niektóre przekładnie automatyczne lub o zautomatyzowanym sterowaniu wymagają użycia tego elementu. Temat ten rozwinięty jest dokładnie w innym naszym artykule (link do artykułu „dwumas w automacie”). Objawy zużycia DKZ w skrzyni automatycznej, które może zauważyć użytkownik, najczęściej są podobne do tych, jakie występują w skrzyni biegów manualnej. Również w tym wypadku jednak, niemożliwa jest dokładna diagnoza bez fizycznego demontażu elementu podejrzewanego o uszkodzenie.

Koło dwumasowe w DSG – objawy

Przykładem skrzyni automatycznej wyposażonej w „dwumasę” jest popularna skrzynia DSG, czyli przekładnia dwusprzęgłowa, stosowana pod różnymi nazwami handlowymi w wielu markach nowych samochodów. Objawy zużycia koła dwumasowego w DSG są podobne jak w skrzyni manualnej – również może być to szarpanie przy zmianie biegów, czy dziwne dźwięki na biegu jałowym i podczas uruchamiania i gaszenia silnika. Ze względu na brak możliwości dokładnej diagnozy koła dwumasowego zamontowanego w eksploatowanym samochodzie, również w tym przypadku rekomendowana jest wymiana, lub przynajmniej bardzo dokładne sprawdzenie „dwumasy” przy każdej wymianie sprzęgła. Pozwala to zaoszczędzić na usłudze wymiany, która w tym przypadku często osiąga kwoty powyżej 1000 PLN.

Sprzęgło sztywne

  Sprzęgło nazywane jest sztywnym, gdy tarcza i docisk sprzęgła współpracuje z kołem zamachowym jednomasowym, zwanym właśnie - sztywnym. Jest to klasyczne rozwiązanie, znane ze starszych samochodów, gdy koło zamachowe nie pełniło funkcji tłumika drgań. W obecnych...

blog 1155

Objawy zużytego sprzęgła

  Jest wiele objawów, które mogą wskazywać na zużycie sprzęgła. Nie wszystkie są jednoznaczne, ale mogą dać do myślenia. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzenia sprzęgła należą: "wysokie branie sprzęgła" - szerzej opisane w naszym innym artykule, najczęściej...

blog 1155

Dlaczego warto kupić sprzęgło w zestawie z kołem zamachowym?

  W samochodach wyposażonych fabrycznie w koło dwumasowe, wymiana sprzęgła najczęściej wiąże się z większymi kosztami, niż w przypadku aut z bardziej klasycznym rozwiązaniem, czyli kołem zamachowym sztywnym. O ile jednomasowe koło zamachowe, zwane również sztywnym, to...

blog 1155