(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Sprzęgło nazywane jest sztywnym, gdy tarcza i docisk sprzęgła współpracuje z kołem zamachowym jednomasowym, zwanym właśnie – sztywnym. Jest to klasyczne rozwiązanie, znane ze starszych samochodów, gdy koło zamachowe nie pełniło funkcji tłumika drgań. W obecnych samochodach, wyróżnia się dwa główne typy koła zamachowego:

  • koło zamachowe jednomasowe
  • koło zamachowe dwumasowe

Te koła zamachowe i sprzęgła, które z nimi współpracują różnią się jednym, kluczowym aspektem – miejscem, gdzie znajduje się tłumik drgań. Ten element jest bardzo ważny dla funkcjonowania całego podzespołu. Pozwala na płynne ruszanie z miejsca, bezproblemową zmianę biegów oraz redukcję drgań przenoszonych z silnika na nadwozie. W starszym, klasyczny rozwiązaniu, tłumiki drgań znajdują się na tarczy sprzęgła i ten element spełnia tę ważną funkcję. Koło zamachowe jest sztywne i spełnia zadania takie jak:

  • wyrównywanie pracy silnika dzięki swojej dużej masie
  • chwilowe gromadzenie pewnej ilości energii mechanicznej
  • współpracuje z rozrusznikiem przy odpalaniu samochodu

Takie rozwiązanie przez wiele lat było wystarczające, jednak wraz z gwałtownym wzrostem mocy i sprawności nowoczesnych jednostek napędowych, a także wraz ze spadkiem pojemności skokowej nowych silników, potrzeba było innowacji.

Zmień koło dwumasowe na sztywne koło jednomasowe!

Sprzęgło Sztywne

Koło dwumasowe, wprowadzone w latach 80. XX wieku, poza wymienionymi powyżej funkcjami, przejmuje od tarczy sprzęgła funkcję tłumika drgań. Jest to znacznie bardziej skomplikowany element od litego koła sztywnego, również bardziej podatny na uszkodzenia. Koło zamachowe otrzymało nowe funkcje – redukuje drgania, przenosi moc, a także ochrania skrzynię biegów i wał korbowy. Dzięki przeniesieniu tłumików drgań z tarczy (tarcza sprzęgła stała się „sztywna”, bez sprężynek) do koła zamachowego, możliwe stało się przeniesienie znacznie większej mocy i momentu obrotowego. Nie stało się to jednak bez żadnych konsekwencji – koło dwumasowe to kolejny element wymienny w samochodzie, często generujący bardzo wysokie koszta.

Niska wytrzymałość kół dwumasowych w specyficznych warunkach (szczególnie podczas jazdy po mieście, przy częstym gaszeniu i odpalaniu silnika i częstych zmianach prędkości) skłoniła producentów sprzęgieł do poszukiwania innego rozwiązania. W ten sposób narodziły się zestawy modyfikacyjne, pozwalające zastąpić koło dwumasowe – kołem sztywnym.

Koło sztywne zamiast dwumasy

Historia tego typu rozwiązania ma swój początek w zestawach firmy Valeo, opracowanych specjalnie dla taksówek pracujących dla jednej z hiszpańskich korporacji. Firma szukała sposobu na ograniczenie kosztów częstych wymian kół dwumasowych. Francuska firma wyszła naprzeciw tym oczekiwaniom, dostarczając pierwsze zestawy „Kit 4P”.
Były to specjalnie opracowane od podstaw do tego zastosowania zestawy, przystosowane do swojego zadania.
Zestawy modyfikacyjne na koło jednomasowe zawierają zawsze samo koło sztywne, a do tego tarczę, docisk sprzęgła specjalnie do tego celu i najczęściej śruby montażowe oraz łożysko oporowe, bądź wysprzęglik centralny.

Sztywne koło zamachowe

Sprzęgła sztywne

Procedura wymiany zużytego koła dwumasowego wraz ze sprzęgłem na nowy zestaw modyfikacyjny z kołem sztywnym jest na tyle łatwy, że poradzi sobie z nim każdy warsztat zajmujący się wymianą sprzęgieł. Procedura ta właściwie nie różni się od wymiany zestawu z kołem dwumasowym na nowe, takie same części. Nie jest w żadnym aspekcie trudniejsza. Z auta wymontowuje się stare koło dwumasowe i zastępuje kołem sztywnym, które pasuje w 100%, jeżeli zestaw jest dobrze dopasowany, przeznaczony i dedykowany do konkretnego samochodu.

WAŻNE! Nie ma możliwości, aby zamontować samo koło sztywne z zestawu modyfikacyjnego i do tego stare sprzęgło, które wcześniej działało z kołem dwumasowym. Te sprzęgła są zupełnie inne!

Sztywne koło zamiast dwumasy – opinie

Zestawy modyfikacyjne na koło sztywne są na tyle dopracowane, że w codziennej eksploatacji samochodu można nie zauważyć zmian w porównaniu z oryginalnym kołem dwumasowym. Szczególnie dotyczy to zestawów producentów, którzy są liderami w dziedzinie takich rozwiązań – jak Valeo. Trzeba pamiętać, że zmiana koła dwumasowego na sztywne jest dużą ingerencją w układ napędowy i siłą rzeczy musi nieść ze sobą pewne konsekwencje. Do najczęściej wymienianych przez klientów następstw, należy nieco głośniejsza praca silnika przy pewnych prędkościach obrotowych. Z drugiej jednak strony, bardzo często chwalona jest poprawiona reakcja silnika na gaz, spowodowana niższą wagą koła sztywnego.

Koło dwumasowe, czy sztywne?

Zestawy modyfikacyjne z koła dwumasowego na sztywne są to dopracowane, spójne komplety, coś znacznie więcej niż po prostu sztywne koło ze sprzęgłem do niego. Tarcza sprzęgła jest elementem znacznie bardziej skomplikowanym, niż miało to miejsce w przypadku starszych samochodów z fabrycznym kołem sztywnym. Tłumiki drgań są zmodyfikowane i znacznie wzmocnione, opracowane przy użyciu innej technologii. To wszystko pozwala zachować komfort użytkowania samochodu z kołem dwumasowym, przy faktycznym wyeliminowaniu tego elementu.

Znajdź Sztywne koło zamiast dwumasowego do Twojego samochodu.

Zestawy, takie jak Valeo 4P są zupełnie inaczej projektowane od samych podstaw. To gwarantuje, że samochód nadal będzie taki sam „w odbiorze” kierowcy, a wszystkie inne podzespoły samochodu – sam silnik, wał korbowy, ale też skrzynia biegów są nadal bezpieczne.

WAŻNE! Zestaw modyfikacyjny na koło sztywne musi być dokładnie i profesjonalnie dobrany do konkretnego samochodu i jego parametrów. Nie ma możliwości „dopasowania” takiego zestawu z innego samochodu, jeżeli w naszym aucie producent nie przewidział takiej modyfikacji.

Weryfikacja, czy w naszym samochodzie da się zastosować taką modyfikację jest fundamentalna. Producent danego zestawu zwykle bardzo dokładnie określa, jakie parametry musi spełniać auto, do przeprowadzenia takiej modyfikacji. Jest również pewna maksymalna moc i moment obrotowy, jaki produkuje silnik, powyżej której taka modyfikacja niemożliwa jest do wykonania.
Trzeba też pamiętać, że wbrew obiegowej opinii również takie modyfikacyjne zestawy przeznaczone są wyłącznie do seryjnej mocy i momentu obrotowego samochodu. W przypadku podniesienia tych parametrów, nie ma gwarancji, że sprzęgło będzie działać jak trzeba.

Znane są przypadki, gdy w samochodach, gdzie zestaw modyfikacyjny został „dopasowany” od innego auta, z takiej „naprawy” wynikają poważne szkody. Od znacznie obniżonego komfortu jazdy, po zniszczone skrzynie biegów i pęknięte wały korbowe.
Często mechanicy w samochodach, gdzie żaden z producentów nie oferuje zestawu modyfikacyjnego na koło sztywne, „kombinują” z używanymi kołami sztywnymi od starszych samochodów i dobranymi do nich zestawami sprzęgła. To niedopuszczalne postępowanie! Jeżeli do auta znajdującego się już od dłuższego czasu na rynku, żaden z producentów sprzęgieł nie oferuje zestawu pozwalającego na przejście z dwumasu na jednomas, z pewnością są ku temu przesłanki techniczne. Zastosowanie takiego „kombinowanego” zestawu powoduje konsekwencje, gdzie drastyczne obniżenie komfortu jazdy przez szarpanie i poważne drgania przekazywane na karoserię to najmniejsze z nich.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Sprzęgło sztywne – cena i koszt wymiany

Koszt zestawu modyfikacyjnego na koło sztywne jest zwykle dużo niższy niż nowego zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym. Do tego, w przypadku większości zestawów, da się do nich dokupić sam zestaw sprzęgła, czyli tarczę, docisk i łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny. To gwarantuje, że jeżeli w przyszłości konieczna będzie wymiana sprzęgła, będzie to kosztować dużo mniej, ponieważ wystarczy kupić taki „service kit”, natomiast koło zamachowe sztywne zostaje w samochodzie dożywotnio. Jest to element, który bardzo rzadko podlega jakimkolwiek awariom.

Najczęściej to właśnie względy ekonomiczne kierują uwagę kierowców ku zestawom modyfikacyjnym na koło sztywne. Koszty wymiany sprzęgła na taki zestaw nie powinny być wyższe, niż koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym – są to praktycznie identyczne czynności.

Warto pamiętać, że zestaw, który chcemy zamontować powinien być dobrego, sprawdzonego producenta. Niewarto inwestować w zestawy nieznanych producentów, często z fabryk na dalekim Wschodzie. Problemy w takim wypadku zacząć mogą się już przy montażu – zdarza się, że tego typu, tanie części nie są doskonale dopasowane. Oprócz tego, komfort jazdy może spaść drastycznie, gdy już uda się poskładać samochód z takim zestawem.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany i cena części

  Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje...

Tarcza sprzęgła — cena części i koszt wymiany w warsztacie

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku...