(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Sprzęgło dwumasowe, czyli zawierające koło zamachowe dwumasowe to wynalazek stosunkowo młody. Zdążył jednak okryć się już złą sławą i znaleźć swoje miejsce w historii motoryzacji. Pierwsze skojarzenia właścicieli samochodów ze sprzęgłem dwumasowym to narażenie na duże koszty i możliwość unieruchomienia samochodu w dalekiej podróży. Czym różni się sprzęgło dwumasowe od zwykłego – co do zasady działania i budowy?

 

Czym sie różni sprzęgło dwumasowe od zwykłego?

Budowa sprzęgła dwumasowego

W sprzęgle dwumasowym, do przeniesienia momentu obrotowego służy koło zamachowe dwumasowe, wraz z tarczą i dociskiem sprzęgła. Inaczej, niż w przypadku sprzęgła z kołem jednomasowym, czyli „zwykłego”, bardziej klasycznego rozwiązania, tarcza sprzęgła nie posiada tłumików drgań, są one natomiast umieszczone wewnątrz koła zamachowego.

 

Jak dbać o sprzęgło dwumasowe?

Wytrzymałość sprzęgła dwumasowego szacuje się na około 150 000 – 200 000 kilometrów, może jednak znacznie się różnić, w zależności od stylu jazdy i użytkowania samochodu. Można wykonać pewne zabiegi, aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego. W tym celu należy unikać gwałtownego przyspieszania, szczególnie przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Przy zmianie biegów, pedał sprzęgła należy wciskać zawsze do końca i samochód odpalać zawsze na wciśniętym sprzęgle. Im mniejsze obciążenia układu napędowego samochodu (wywołane np. ciężkim ładunkiem, holowaniem przyczepy, gwałtownym przyspieszaniem itp.), tym większa szansa, że koło dwumasowe i sprzęgło posłużą długo.

W jakich samochodach znajduje się sprzęgło dwumasowe?

Gdy w latach 80. XX wieku dwumasowe koło zamachowe debiutowało w samochodach osobowych, wyposażone w nie były głównie samochody marek premium, z wyższej półki, jak Mercedes, czy Porsche.

Budowa sprzęgła dwumasowego

Najczęściej znajdowało zastosowanie w silnikach dużych i mocnych. Z czasem jednak, rozwiązanie to upowszechniło się na tyle, że obecnie trudniej znaleźć na rynku samochód z tradycyjnym, sztywnym kołem zamachowym niż z dwumasem. Dlaczego producenci decydują się na takie rozwiązanie w miejsce „starego dobrego”, „niezniszczalnego” koła zamachowego sztywnego? Główny powód to rosnąca moc i moment obrotowy nowoczesnych aut. Układ sprzęgła z kołem dwumasowym jest w stanie przenosić znacznie większe siły. Inny powód, to bardziej cicha i łagodna praca układu napędowego samochodu oraz ochrona skrzyni biegów.

Czy można zmienić sprzęgło dwumasowe na zwykłe?

W ofercie naszego sklepu, sprzegła24.pl posiadamy zestawy modyfikacyjne z koła dwumasowego na jednomasowe do wielu samochodów. Zestawy takie zawierają wszystko, co potrzebne do wyeliminowania potencjalnie generującego problemy podzespołu, jakim jest koło dwumasowe i zastąpienia go kołem jednomasowym, czyli rozwiązaniem starszym. Zestawy takie są opracowane specjalnie do tego celu i sprawiają, że mimo różnic w budowie, nie ma różnic w użytkowaniu samochodu. Zestawy takie pozwalają na zaoszczędzenie pieniędzy przy wymianie kompletnego sprzęgła.

 

Sprawdź, czy zestaw modyfikacyjny na koło jednomasowe jest dostępny do Twojego samochodu:

 

Sprzęgło dwumasowe w benzynie

Wielu kierowców kojarzy sprzęgła dwumasowe głównie z samochodami wyposażonymi w silniki o zapłonie samoczynnym i z turbosprężarką. Jednak to nieprawda, że w silnikach benzynowych nie stosuje się sprzęgła z kołem dwumasowym. Obecnie wiele samochodów z silnikami benzynowymi posiada turbodoładowanie, co przez duży moment obrotowy sprzyja zastosowaniu koła dwumasowego. Jednak nie tylko – również wolnossące samochody często wyposażone są w sprzęgło dwumasowe – również popularnych, niedrogich marek.

Sprzęgło dwumasowe cena

Koszt sprzęgła współpracującego z kołem dwumasowym zazwyczaj jest nieco większy niż sprzęgła stosowane w silnikach ze sztywnymm kołem. Podstawowym powodem jest solidniejsza budowa bowiem takie sprzęgło musi przenosić większy moment obrotowy. Działają na nie większe siły. W związku z tym musi być wykonane z innych, grubszych i co za tym idzie droższych materiałów. Jeśli interesuje Cię cena dwumasowego sprzęgła do Twojego samochodu – wyszukaj swój model w naszym sklepie internetowym.

W większości wypadków najlepszym rozwiązaniem będzie zakup kompletu sprzęgła z kołem dwumasowym. W dłuższej perspektywie czasowej będzie to najekonomiczniejsze rozwiązanie. W cenę wymiany sprzęgła należy wliczyć poza częściami kost robocizny.

Objawy sprzęgła dwumasowego

Sprzęgło dwumasowe objawy? Jak rozpoznać uszkodzone lub zużyte sprzęgło dwumaswe? Jeśli mówimy ściśle o sprzęgle – najczęstrzymi objawami jest ślizganie się – gdy tarcza wytrze się do tego stopnia, że nie ma możliwości odpowiedniego dociskania jej do koła dwumasowego i przenoszenie mocy na skrzynię jest ograniczone. Objawami uszkodzonego sprzęgła dwumasowego może być też hałas lub wstrząsy karoseri – wibracje przenoszone przy niskich obrotach. Takie objawy najprawdopodobniej efektem uszkodzenia koła dwumasowego.

Pomimo, że objawy sprzęgła dwumasowego mogą być bardzo wyraźne, niemal zawsze w celu precyzyjnej i poprawnej diagnozy należy udać się do mechanika. Najczęściej by sprawdzić co sie stało konieczne będzie zdjęcie sprzęgła i koła dwumasowego.

Jeżeli masz uszkodzone sprzęgło lub koło dwumasowe możesz poszukać nowego w naszym sklepie internetowym. Oferujemy profesjonalne doradztwo i najlepsze ceny w kraju.

Czy warto zamienić koło dwumasowe na sztywne?

  Sztywne koło zamiast dwumasy – opinie kierowców i ekspertów Kierowcy, którzy decydują się na wymianę oryginalnego koła dwumasowego na koło sztywne, najczęściej kierują się oszczędnością. Trzeba jednak pamiętać, że jest to bardzo poważna ingerencja w układ...

Lekkie koło zamachowe – Co daje i jakie ma wady?

  Koło zamachowe jest elementem dość ciężkim - może ważyć nawet do około 20 kilogramów. Dotyczy to zarówno klasycznego rozwiązania - koła zamachowego sztywnego, jak i okrytego złą sławą "dwumasu". Koło jednomasowe jest odlewem, musi być solidne, ponieważ przenosi...