(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Nie tylko samochody z manualną skrzynią biegów potrzebują sprzęgła – również auta z automatyczną skrzynią biegów wymagają użycia elementu, który będzie przenosił moc i moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów i dalej – na koła. Nie może tego robić jednak nieprzerwanie – konieczna jest możliwość rozłączenia napędu, podczas postoju z włączonym silnikiem, czy podczas zmiany biegów. Z tego powodu, niemożliwe jest zastosowanie żadnego stałego połączenia.

W klasycznej, automatycznej skrzyni biegów, zwanej „hydrauliczną” – a taki typ skrzyni montowany był w starszych modelach samochodów, elementem odpowiadającym za przenoszenie mocy z silnika na skrzynię biegów, jest sprzęgło hydrokinetyczne, zwane też konwerterem momentu obrotowego.

Sprzęgło hydrokinetyczne – budowa i zasada działania

Budowa sprzęgła hydrokinetycznego różni się zasadniczo od budowy tradycyjnego, tarczowego sprzęgła ciernego. Nie ma tu podstawowych elementów budowy zwykłego sprzęgła, jak tarcza i docisk. Funkcję przenoszenia mocy przejmuje płyn hydrauliczny wewnątrz elementu. We wspólnej obudowie, znajduje się pompa oraz turbina. Pompa, przekazująca moc z wału korbowego, oraz turbina, która „odbiera” moc i przekazuje do skrzyni biegów. Te dwa elementy, pompa i turbina nie są ze sobą fizycznie połączone. Ich łopatki ustawione są naprzeciw siebie, a wewnątrz znajduje się ciecz, najczęściej olej, która porusza się ruchem wirowym. Pompa w tym przypadku jest elementem aktywnym, a turbina biernym. Pompa wprawia w ruch ciecz, która przekazuje energię do turbiny. Ruch tej cieczy wynika z różnicy prędkości obu tych elementów – w wypadku, gdyby zaczęły kręcić się z tą samą prędkością, sprzęgło przestanie działać i przekazywać moc.

W takim razie, skrzynia biegów kręci się zawsze nieco wolniej niż silnik. To sprawia, że sprzęgło hydrokinetyczne zawsze pracuje z pewnym poślizgiem i występują pewne straty mocy. To sprawia, że samochody wyposażone w klasyczną, automatyczną skrzynię biegów często mają trochę gorsze osiągi, niż takie same auta, z tym samym silnikiem, jednak sprzęgniętym ze skrzynią manualną. Bardzo często zdarza się, że również spalanie w samochodzie z automatem jest nieco wyższe niż przy przekładni manualnej. Są jednak również plusy, jeżeli chodzi o eksploatację samochodu z automatem. Oprócz komfortu i wygody, zwykle samochody z automatyczną skrzynią biegów są w stanie przejechać nieco więcej kilometrów bez poważnej awarii, ponieważ dzięki właściwościom sprzęgła hydrokinetycznego silnik jest bardziej chroniony. Oprócz tego, skrzynia automatyczna często utrzymuje silnik w zakresie optymalnych obrotów, dzięki czemu jednostka napędowa mniej się zużywa.

Skrzynie automatyczne w nowych samochodach wyposażone są często również w tarczę „lock-up”, która podczas jazdy ze stałą, dość dużą prędkością czasowo „spina” konwerter na stałe, łącząc pompę z turbiną, co ogranicza spalanie silnika podczas takiej szybkiej jazdy.

Sprzęgło hydrokinetyczne – wady i zalety

Zastosowanie sprzęgła hydrokinetycznego w samochodzie ma szereg zalet, ale również sporo wad. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych korzyści i utrudnień, wynikających z zastosowania elementu tego typu.

Zalety:

  • + miękka praca, duży komfort jazdy
  • + duża wytrzymałość
  • + łagodne zmiany biegów
  • + łagodne i delikatne sprzęganie silnika ze skrzynią biegów, co wpływa pozytywnie na wytrzymałość obu tych elementów
  • + łagodny rozruch silnika
  • + cicha praca silnika
  • + znakomite tłumienie drgań
  • + długa, bezawaryjna praca
  • + zabezpieczenie układu napędowego przed przeciążeniami
  • + ochrona układu napędowego przed przegrzaniem, nawet w przypadku długiej jazdy
  • + płynne ruszanie

Wady:

  • – duży koszt
  • – duża waga
  • – duże rozmiary
  • – straty mocy z silnika, wynikająca z budowy i zasady działania
  • – konieczność zastosowania dodatkowego chłodzenia sprzęgła z powodu wytwarzania dużej ilości ciepła podczas pracy
  • – często dłuższy czas potrzebny, aż takie sprzęgło zacznie działać

Sprzęgło hydrokinetyczne – gdzie jest stosowane?

Sprzęgło hydrokinetyczne znajduje zastosowanie w samochodach, które wyposażone są w klasyczną skrzynię biegów automatyczną. Dawniej, głównie duże, luksusowe samochody, lub samochody terenowe posiadały skrzynie biegów automatyczne ze sprzęgłami hydrokinetycznymi. Później, w latach 90. XX wieku zaczęto instalować tego typu skrzynie również w niektórych samochodach miejskich i kompaktowych.

Obecnie, tradycyjne „automaty” stopniowo wypierane są przez skrzynie zautomatyzowane sekwencyjne, lub dwusprzęgłowe. Takie skrzynie działają znacznie szybciej, dostarczając więcej „sportowych doznań” kierowcy. Jednak tradycyjne automaty występują nadal w bardzo wielu samochodach, nie tylko tych starych. Wiele wciąż bardzo popularnych na rynku i drogich samochodów, ma tradycyjne skrzynie automatyczne, a co za tym idzie również sprzęgła hydrokinetyczne. Do takich popularnych samochodów, należą choćby Audi A6 C5 i C6, czy BMW Serii 5 E60. Klasyczne skrzynie automatyczne jako rozwiązanie techniczne mocno trzymają się w niektórych segmentach rynku, jak samochody wyższej klasy, gdzie ważniejsze od błyskawicznego działania i doskonałych osiągów, które zapewniają skrzynie dwusprzęgłowe, jest komfort jazdy.

Uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne – objawy

Częstym objawem uszkodzenia konwertera momentu obrotowego przy automatycznej skrzyni biegów jest spadek osiągów samochodu – odczucie jest podobne do ślizgającego się sprzęgła ciernego. Również tak zwane przeciąganie biegów, dopiero przy wysokich obrotach to potencjalny objaw awarii. Kolejnym może być niezbyt elastyczna zmiana biegów lub falowanie obrotów silnika przy jeździe ze stałą prędkością. Podobnie jest z dziwnymi dźwiękami wydobywającymi się z okolicy skrzyni biegów przy gwałtownym ruszeniu – dobiegać mogą głośne szumy, wynikające ze ślizgania płytek wewnątrz sprzęgła hydrokinetycznego. Znane są również przypadki, gdzie uszkodzony konwerter, powoduje głośne uderzenia przy zmianie biegów dochodzące z okolicy skrzyni biegów.
Trzeba jednak pamiętać, że nie da się wyłącznie po zewnętrznych objawach ustalić, czy uszkodzony jest konwerter momentu obrotowego, czy sama automatyczna skrzynia. Takiej awarii nie da się zdiagnozować bez wizyty w wyspecjalizowanych warsztacie, zajmującym się naprawami lub wymianami skrzyń automatycznych.

Wiele problemów z automatami można wytłumaczyć uszkodzeniem konwertera, jednak nie wszystkie. Każdorazowo należy w celu dokładnej diagnozy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu.

Sprzęgło hydrokinetyczne – regeneracja

automatyczna skrzynia biegówNowe sprzęgło hydrauliczne jest dosyć drogie, ponieważ jest to element wymieniany jako całość – nie da się, tak jak w przypadku sprzęgła tarczowego ciernego wymienić pojedynczych części składowych. Kierowcy stojący w obliczu konieczności wymiany tego elementu, często szukają oszczędności i w tym celu kupują części używane lub regenerowane.

Kupienie używanego konwertera to loteria – nie mamy nigdy pewności, jaki przebieg pokonał samochód przed wymontowaniem elementu i jak był używany. Jeżeli decydujemy się na regenerację sprzęgła hydrokinetycznego, wszystko zależy od tego, jakiej firmie zlecimy tę usługę. Na rynku jest bardzo wiele firm, które deklarują, że regenerują sprzęgła hydrokinetyczne, ale usługa ta w wielu z nich pozostawia wiele do życzenia. Poprawnie wykonana regeneracja może przedłużyć okres użytkowania sprzęgła hydraulicznego, jednak nigdy nie będzie to tak dobry element jak nowe sprzęgło. Odpowiednie wykonany proces regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego powinien rozpocząć się od otwarcia obudowy takiego sprzęgła i dokładnej oceny zużycia oraz czyszczenia elementów wewnątrz. Wszystkie części, które noszą już oznaki zużycia, powinny zostać wymienione na nowe, a zaspawana obudowa powinna zostać sprawdzona ciśnieniowo. Potem powinny zostać przeprowadzone testy pomiarowe, oraz !warunek konieczny! wyważanie dynamiczne całego elementu.

Sprzęgło, które zostanie fachowo zregenerowane posłuży jeszcze przez pewien czas, ale należy dobrze rozważyć, czy jest to opłacalne, aby zainwestować w usługę regeneracji oraz usługę wymiany, która może niebawem wymagać powtórzenia, zamiast montażu nowego, pewnego elementu.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Zobacz inne nasze artykuły:

Wymiana pompy sprzęgła – cena części i koszt robocizny

  Tematy omówione w tym artykule:Do czego służy pompa sprzęgła?Tabela z cenami części i robocizny.Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła.Wymiana pompy sprzęgła. Do czego służy pompa sprzęgła? Pompa sprzęgła to jeden z najważniejszych elementów układu wysprzęglającego...

Miękkie sprzęgło – przyczyny i objawy

Jedną z najczęściej występujących usterek układu sprzęgłowego jest występowanie tzw. „miękkiego sprzęgła”.  Pedał sprzęgła nie stawia wtedy oporu w przypadku jego dociskania i często nie wraca do pozycji wyjściowej. Wielu Klientów zgłasza się do nas z pytaniami w tym...

Objawy kończącego się sprzęgła

  Tematy omówione w tym artykule:Do czego służy pompa sprzęgła?Tabela z cenami części i robocizny.Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła.Wymiana pompy sprzęgła. Do czego służy pompa sprzęgła? Pompa sprzęgła to jeden z najważniejszych elementów układu wysprzęglającego...