Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch
Prezent!
Teraz do każdego zamówienia XTREME Performance Clutch dodajemy zestaw prezentów od producenta – czapkę z daszkiem, koszulkę, brelok i długopis.
Akcja trwa do wyczerpania zapasów.
Sprzęgło sportowe – co to?
Sprzęgło sportowe jest wzmocnioną odmianą sprzęgła samochodowego – pozwala ono na przeniesienie większej mocy i momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów i dalej na koła.
Budowa sprzęgła sportowego
Sprzęgło sportowe składa się z wielu elementów, które znajdziemy również w standardowym sprzęgle:
- Koło zamachowe sztywne lub dwumasowe od strony silnika
- Tarcza sprzęgła – zwykle wzmacniana
- Docisk sprzęgła – w zależności od konfiguracji również może być wzmocniony
- Łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny – wzmacniany razem z dociskiem sprzęgła
Stopnie usportownienia sprzęgieł Xtreme Performance Clutch
Sprzęgła sportowe Xtreme Clutch posiadają trzy podstawowe stopnie „usportowenia”:
Stopień 1 – wzmocniona tarcza sprzęgła
Wzmocniona tarcza sprzęgła może być stosowana w zwykłych samochodach osobowych często pracujących pod większym obciążeniem (np. jeżdżących z przyczepą lub w wymagającym terenie górskim).
Taka wzmocniona tarcza sprzęgła może być wykonana z kewlaru. Wtedy sprzęgło działa zero-jedynkowo – prawie wcale nie da się wyczuć przejścia między uślizgiem a pracą sprzęgła, a jazda na tzw pół-sprzęgle w zasadzie nie jest możliwa. Takie rozwiązanie wykorzystywane jest np. do driftu i innych sportów motorowych.
Stopień 2 – wzmocniona tarcza sprzęgła, docisk, łożysko i wysprzęglik
Podobnie jak w stopniu pierwszym, w stopniu drugim również możemy spotkać tarcze kewlarowe. Drugi stopień stosowany jest do jeszcze bardziej profesjonalnych zastosowań. Wykorzystuje się go w sytuacjach gdy moc silnika zbliżona jest do 500 KM mechanicznych.
Stopień 3 – wzmocniona tarcza, docisk i konwersja koła dwumasowego na sztywne
Wzmocniona tarcza, docisk oraz zazwyczaj wymiana koła dwumasowego na lżejsze jednomasowe koło umożliwiają uzyskanie wyższego momentu obrotowego. Oczywiście cierpi na tym komfort jazdy.
Przy wzmocnionym docisku wymagane jest użycie większej siły podczas wciskania sprzęgła. Z tego względu rozwiązanie stopnia trzeciego stosuje się do najmocniejszych samochodów przeznaczonych wyłącznie do jazdy sportowej – z mocą 1000 KM i więcej.
Samochody sportowe to często modyfikowane i tuningowane pojazdy. Z tego względu w zależności od samochodu i modelu silnika istnieją pewne odstępstwa od zasad dotyczących trzech stopni opisanych powyżej. Producent sprzęgieł sportowych Xtreme Performance Clutch oferuje zestawy dedykowane do różnych samochodów.
Przenoszenie momentu obrotowego w sprzęgłach sportowych
Przeniesienie momentu obrotowego to główne zadanie sprzęgła sportowego. Oczywiście jest to podzespół przeznaczony do zadań specjalnych – lepiej radzi sobie z większym obciążeniem i skuteczniej odprowadza ciepło wytworzone w wyniku tarcia między kołem zamachowym, tarczą i dociskiem.
Sportowe sprzęgła z tarczą kewlarową mają również zupełnie odmienną charakterystykę pracy od tradycyjnych sprzęgieł. Przede wszystkim sprzęgło sportowe zero-jedynkowe działa w zasadzie jak przycisk – jedzie lub nie. Nie występuje tu stan pośredni, gdzie przekazywanie momentu obrotowego z silnika na pozostałe elementy układu napędowego byłoby stopniowe i płynne.
Sprzęgło sportowe a ochrona układu napędowego
Jak należałoby się spodziewać, sprzęgło sportowe nie chroni tak dobrze elementów układu napędowego jak jego tradycyjne odpowiedniki. Jazda przy większych obciążeniach wymaga wzmocnienia lub wymiany na wersje sportowe elementów układu napędowego: skrzyni biegów, układów dyferencyjnych, przekładni i wałów, aż do samych kół.
Sprzęgła sportowe Xtreme Clutch w Sprzegla24.pl
Sklep internetowy Sprzegla24.pl ma w swojej ofercie sprzęgła sportowe renomowanej australijskiej firmy Xtreme Clutch Proffesional – cenionego na całym świecie producenta profesjonalnych sprzęgieł sportowych. Proponujemy również wzmocnione sprzęgła tego producenta do samochodów terenowych oraz pracujących w ciężkich warunkach.
Ponadto, Xtreme Performance Clutch proponuje także wykonanie kompletnego sprzęgła lub poszczególnych jego elementów na zamówienie. Są oni gotowi wykonać sprzęgło do każdego pojazdu po dostarczeniu odpowiedniego projektu i specyfikacji materiałowej. Produkują także sprzęgła wielotarczowe o szerokim spektrum zastosowań.
W Sprzegla24.pl możesz znaleźć gotowe zestawy sprzęgieł Xtreme Clutch. Do najczęściej sprzedanych produktów należą:
- sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Nissan 350Z
- Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Subaru BRZ
- Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Toyota GT 86
- Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Mazda MPS 6 2.3 turbo
- Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Subaru Impreza
- Sprzęgło sportowe Xtreme Clutch do Honda Civic type R
Jeśli interesuje Cię sprzęgło sportowe obecnie niedostępne w naszej ofercie, skontaktuj się z jednym z naszych doradców. Z przyjemnością poinformuje Cię o dostępności produktu i możliwych rozwiązaniach.
Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.
Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności
Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu
Jazda na półsprzęgle – czym grozi?
Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...
Jak działa sprzęgło hydrauliczne?
Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...
Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?
Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...