(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku konieczności wymiany. Same części są zwykle dosyć drogie, a oprócz tego nie można zapomnieć o cenie wymiany.

Wymiana sprzęgła to skomplikowana czynność, którą należy zostawić specjalistom. Konieczna jest fachowa wiedza, przygotowanie i narzędzia. Mechanik na wymianę sprzęgła musi też poświęcić dużo czasu.

Na sprzęgle nie warto oszczędzać. Jest to zbyt ważny element przeniesienia napędu w samochodzie. Decyduje o bezawaryjnej jeździe, komforcie i bezpieczeństwie podróży.

Niemal wszystkie samochody osobowe ze skrzynią manualną wyposażone są w sprzęgła jednotarczowe.Wiele tarcz stosowanych jest w niektórych samochodach off-road, oraz ciężarówkach i maszynach rolniczych.

Tarcza sprzęgła – ile kosztuje wymiana?

Użytkownicy dosyć „młodych” samochodów, które są ciągle sporo warte, zwykle są bardziej skłonni do dużych inwestycji w swoje auta. Chcą je utrzymać „na chodzie” i w dobrym stanie, dzięki czemu nie szczędzą pieniędzy na wymianę części i usługi mechaników. Tacy kierowcy kupują częściej oryginalne, markowe części samochodowe. Cena tych części najczęściej jest wskaźnikiem trwałości i jakości.

Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła ze sprężynami tłumiącymi drgania skrętne

Poniższa tabela przedstawia koszty zakupu i montażu samej tarczy oraz docisku sprzęgła do popularnych samochodów.

Samochód Cena tarczy sprzęgła Cena kompletu z dociskiem Cena wymiany samej tarczy Cena wymiany kompletu
AUDI A4 B6 1.9 TDI 130KM 300 630 300 – 450 300 – 500
AUDI A4 B5 1.8 125KM 259 619 250 – 350 300 – 500
FIAT SEICENTO 1.1 54KM 109 159 150 – 200 150 – 300
BMW 5 E39 525 TDS 143KM 439 499 300 – 500 350 – 550
CITROEN BERLINGO MF MPV 1.4 I 75KM 229 389 250 – 350 250 – 350
HONDA CIVIC VI 1.4 I 90KM 369 419 200 – 400 250 – 400
OPEL MERIVA 1.7 CDTI 100KM 289 559 200 – 450 200 – 450
VOLVO S60 I 2.4 140KM 599 739 350 – 600 350 – 600
VW TRANSPORTER T4 2.5 TDI 102KM 249 459 350 – 600 350 – 600
VW GOLF 4 1.4 16V 75KM 269 429 200 – 350 250 – 450
VW GOLF 4 1.6 16V 105KM 249 549 200 – 350 250 – 450

 

Inaczej jest w przypadku bardziej wiekowych pojazdów. Często kierowcy takich aut szukają absolutnie najtańszych sposobów, aby utrzymać auto w ruchu.

Z myśli o potencjalnych oszczędnościach biorą się takie pomysły, jak wymiana samego, pojedynczego elementu sprzęgła – np. samej tarczy. Zdarza się, że to właśnie tarcza zużywa się najszybciej. Tarcza sprzęgłowa posiada okładziny, które ulegają ciągłemu zużyciu podczas jazdy. Wymiana samej tarczy może rozwiązać problem na jakiś czas. Często jednak okazuje się, że to tylko pozorna oszczędność.

Koszt wymiany (robocizny) tarczy sprzęgłowej jest właściwie identyczny do ceny wymiany całego zestawu.

Jeżeli w aucie występuje sprzęgło samonastawne – praktycznie nie ma możliwości wymiany jednej części. W takich zestawach, docisk jest fabrycznie dopasowany pod konkretną tarczę znajdującą się w pudełku. Sama tarcza lub sam docisk do sprzęgła samonastawnego nie występują – nie mają nadanych nawet numerów katalogowych – nie da się ich zamówić ani kupić u żadnego dostawcy.

Jak wymienić tarczę sprzęgła?

Wymiana tarczy dociskowej sprzęgła nie różni się właściwie od wymiany całego zestawu sprzęgła. W obu przypadkach niezbędny jest demontaż skrzyni biegów.

Uwaga!
Wymiana tarczy dociskowej to skomplikowana czynność, wymagająca wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Niewskazane są próby wymiany tarczy sprzęgła na własną rękę. Niefachowe podejście do tematu może skutkować unieruchomieniem samochodu i uszkodzeniem innych elementów.

Tarcza sprzęgła do koła dwumasowego

Jaką grubość powinna mieć tarcza sprzęgła?

Grubość nowej tarczy sprzęgła mieści się w przedziale 6 – 8mm, jednak nigdy nie jest jasno określona. Informacje na ten temat można znaleźć przeglądając specyfikację konkretnego produktu. Trzeba też pamiętać, że grubość okładzin ciernych to nie jedyny parametr, który określa sprawność tarczy sprzęgła.

Nie mniej ważna jest też sprawność sprężyn – tłumików drgań skrętnych. W samochodach w których nie zastosowano koła dwumasowego, jego rolę przejmuje sprzęgło. W przypadku takiego sprzęgła, tarcza posiada sprężyny które niwelują większość drgań skrętnych. To bardzo istotna część tarczy sprzęgła. Pozwala to uniknąć uszkodzeń innych elementów przeniesienia napędu. Podobne rozwiązanie, tylko z jeszcze większymi i mocniejszymi sprężynami stosuje się w zestawach konwersji z koła dwumasowego na koło sztywne.

Okładziny mogą być też zatłuszczone, czy zaolejone i to również dyskwalifikuje tarczę z dalszego użytku. Olej może pochodzić z silnika lub ze skrzyni biegów. Dlatego istotne jest znalezienie przyczyny zatłuszczenia tarczy i zniwelowanie tego problemu. Czasem tarcza może zostać zaolejona przez niedoświadczonego mechanika podczas montażu.

Tarcza sprzęgła posiada też bardzo ważny element jakim jest wieloklin na wałku sprzęgłowym. Tarcza musi się po nim swobodnie przesuwać wzdłuż osi obrotu. To jedyne miejsce związane z tarczą, gdzie stosuje się smar. Należy go nałożyć bardzo umiejętnie.

Jak założyć tarczę sprzęgła?

Prawie każda nawa tarcza sprzęgła ma po jednej ze stron informacje „gearbox side” lub „getriebe seite”. Oznacza to, że ta strona ma zostać zamontowana w kierunku skrzyni biegów. Często zdarza się, że możliwe jest zamontowanie tarczy sprzęgła odwrotnie. Niestety po założeniu skrzyni czeka nas niemiła niespodzianka – takie sprzęgło nie będzie działać. Nieodpowiednie założenie tarczy uniemożliwi przeniesienia napędu z silnika

Niestety, odwrotne założenie tarczy to nie jedyny błąd, jaki można popełnić podczas montażu sprzęgła.

Tarcza sprzęgła musi też być idealnie wycentrowana. Jeżeli tego nie zrobimy, podczas zakładania skrzyni biegów uszkodzeniu może ulec wałek sprzęgłowy lub wieloklin w który wyposażona jest tarcza sprzęgła. Skrzynia może też w ogóle nie dać się zamontować. Dlatego mechanik zabierający się za wymianę sprzęgła powinien być wyposażony w odpowiednie narzędzia. Jednym ze specjalistycznych narzędzi jest urządzenie centrujące.

Ważne, aby przy montażu mechanik przestrzegał wszystkich zaleceń producentów – zarówno na ulotkach dołączonych do sprzęgła, jak i dostępnych w dokumentacji producenta. Większość renomowanych producentów takich jak LUK, Sachs, Valeo dostarcza w opakowaniu niezbędne informacje i akcesoria tj. smar do wieloklinu.

Tarcze sprzęgła – dlaczego się zużywają?

Tarcza sprzęgłowa to element eksploatacyjny. Cena tej części oraz koszt wymiany nasuwają jednak pytanie, dlaczego tarcza sprzęgła tak szybko się zużywa?

Otóż za każdym razem gdy ruszamy, zmieniamy bieg lub jedziemy na tzw. półsprzęgle zużywamy tarcze sprzęgła. Dochodzi do tarcia w wyniku którego zmniejsza się jej grubość. Im częściej używamy sprzęgła podczas jazdy tym szybciej się ono zużywa.

Dużo jednak zależy też od stylu jazdy. Chcąc by tarcza sprzęgła wystarczyła jak najdłużej należy unikać gwałtownego ruszania spod świateł z piskiem opon. Jazda na półsprzęgle również jest niekorzystnym zachowaniem. Może doprowadzić do spalenia sprzęgła i trwałego uszkodzenia.

Tarcza sprzęgła - grubość

Czy warto wymienić samą tarczę sprzęgła?

Trochę napisaliśmy o tym już wcześniej. Niektórzy kierowcy chcąc zaoszczędzić postanawiają wymienić tylko jeden element który uległ całkowitemu zużyciu. Nie biorą pod uwagę, faktu, że inne powiązane elementy również najpewniej są już w dużej mierze zużyte i w krótkim czasie będzie trzeba je koniecznie wymienić.

Biorąc pod uwagę koszt robocizny zalecamy wymienić raczej cały układ – to znaczy – koło dwumasowe (jeśli w danym samochodzie je zastosowano), tarczę, docisk sprzęgła oraz łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny. Jeśli w samochodzie jest jednomasowe koło zamachowe, zazwyczaj nie ma potrzeby jego wymiany. Jednak każdorazowo takiej oceny będzie musiał dokonać mechanik. Wymiana samej tarczy może spowodować, że za kilka tysięcy kilometrów znów będzie trzeba udać się do mechanika w celu wymiany koła dwumasowego, docisku lub łożyska oporowego. Poza tym, założenie nowej tarczy do starego docisku może spowodować

Również zakup całego zestawu jest w sumie tańszy niż kupno każdego elementu niezależnie. Rozwiązanie takie daje kierowcy przysłowiowy „święty spokój” na dłuższy czas.

Jedynym logicznym uzasadnieniem, gdy wymieniona powinna zostać tarcza sprzęgła jest sytuacja gdy sprzęgło jest w miarę nowe, ale doszło do zatłuszczenia, w wyniku wycieku oleju z silnika lub skrzyni biegów lub dopuścił do tego mechanik podczas montażu. Należy w tej sytuacji z niezwykłą starannością zadbać o dokładne odtłuszczenie pozostałego układu – czyli koła zamachowego / dwumasowego i docisku sprzęgła.

Zamów tarczę sprzęgła w naszym sklepie

Możesz skorzystać z wyszukiwania w naszym sklepie internetowym. Dzięki temu znajdziesz kategorie części dopasowane idealnie do Twojego samochodu. Wybierz tarczę sprzęgła lub cały zestaw + koło dwumasowe lub jednomasowe koło zamachowe. Do niemal każdego samochodu oferujemy części kilku producentów w różnych zakresach cenowych. Dlatego każdy znajdzie odpowiednie dla siebie części – w zależności od oczekiwanej jakości i ceny.

Informacje na temat zamówienia tarczy sprzęgłowych i innych elementów sprzęgła:

  • zamówienie możesz złożyć online, na komputerze lub smartfonie, oraz telefonicznie
  • większość zamówień wysyłamy w ciągu 24h w dni robocze
  • darmowa dostawa kursierska dostępna jest dla każdego zamówienia powyżej 400 PLN
  • części można odebrać również w naszej siedzibie w Warszawie przy al. Krakowskiej 173
  • kupując u nas możesz uzyskać 10% zniżki na montaż u jednego z naszych partnerów

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...

Układ napędowy samochodu

  Układ napędowy samochodu osobowego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Dzięki temu, auto może się poruszać. Przed układem napędowym nowoczesnego samochodu stawiane są bardzo wysokie wymagania. Obecnie silniki generują coraz większe...