(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

W samochodach wyposażonych fabrycznie w koło dwumasowe, wymiana sprzęgła najczęściej wiąże się z większymi kosztami, niż w przypadku aut z bardziej klasycznym rozwiązaniem, czyli kołem zamachowym sztywnym.

O ile jednomasowe koło zamachowe, zwane również sztywnym, to element praktycznie nie ulegający zużyciu, to już koło dwumasowe wymaga okresowej wymiany. Koło zamachowe sztywne to bardzo solidny, lity odlew. Element ten może wymagać wymiany tylko w przypadku, gdy ulegnie poważnemu mechanicznemu uszkodzeniu. Takie sytuacje są jednak naprawdę rzadkie, najczęściej koło jednomasowe jest w samochodzie „dożywotnio”. Przez cały okres eksploatacji nie wymaga wymiany, znosząc nawet setki tysięcy kilometrów przebiegu. W zasadzie jedyne możliwe uszkodzenia tego elementu, to uszkodzenie zębów, które współpracują z rozrusznikiem, albo uszkodzenie powierzchni ciernej, z którą współpracuje tarcza sprzęgła. W zdecydowanej większości przypadków, takie uszkodzenia spowodowane są awarią innych, współpracujących elementów.

Zestaw sprzęgła

W przypadku koła dwumasowego, sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej. Jest to dużo bardziej skomplikowany i podatny na żużycie element. Składa się z wielu części – między innymi masy pierwotnej, masy wtórnej, sprężyń łukowych, pokrywy i tarczy zabierakowej. W zależności od budowy danego koła wyróżniamy aż trzy różne rodzaje tarczy zabierakowej. Ze względu na wyższe skomplikowanie budowy takiego elementu, nie jest on niestety już tak bezawaryjny. Koło dwumasowe najczęściej musi zostać wymienione przynajmniej raz podczas okresu eksploatacji samochodu.

Również sprzęgło jest elementem, który rzadko wytrzymuje od nowości, aż do końca okresu eksploatacji samochodu. Bezwzględnie konieczne jest, aby przy każdej wymianie sprzęgła, przynajmniej bardzo uważnie skontrolować stan koła dwumasowego, a najlepiej od razu je „zapobiegawczo” wymienić. W przyszłości ten większy wydatek procentuje bezawaryjnym użytkowaniem i korzyścią ekonomiczną.

Dlaczego lepiej kupić sprzęgło w zestawie z kołem dwumasowym?

Główne powody, aby sprzęgło kupić w komplecie z kołem dwumasowym, wymieniamy poniżej:

  1. Części kupowane w zestawach prawie w każdej sytuacji są tańsze, niż kupowane oddzielnie.
  2. Wymiana kompletu daje pewność, że w najbliższym czasie obędzie się bez kosztownych napraw.
  3. Gwarancja co do pasowania części zestawu.
Koło dwumasowe w zestawie ze sprzęgłem

Cena sprzęgła w zestawie z kołem

Polityka cenowa producentów sprzęgieł nastawiona jest na oferowanie kompletnych zestawów. W związku z tym, prawie zawsze zestaw sprzęgła, jest tańszy niż części, które składają się na niego kupowane osobno. Dochodzi coraz częściej nawet do takich sytuacji, kiedy sama tarcza sprzęgła, jest droższa niż kompletny zestaw, zawierający tarczę, docisk i łożysko!

Takie podejście producentów części przekłada się oczywiście również na ceny sprzęgieł na rynku.
Wymiana całego zestawu od razu daje nam również gwarancję bezawaryjnej jazdy przez co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. To sprawia, że możemy być pewni swojego samochodu nawet w najdalszych podróżach, ale również pozwala… oszczędzić w przyszłości. Cena kompletu sprzęgła to tylko jedna ze składowych kosztu, jaki musimy ponieść. Również znaczącym kosztem jest kwota, którą będziemy musieli zapłacić mechanikowi za wymianę sprzęgła, czyli koszt robocizny. Zarówno do wymiany sprzęgła, jak i koła dwumasowego, trzeba zdemontować skrzynię biegów. Jest to skomplikowana operacja, wymagająca dużej wiedzy i użycia specjalistycznych narzędzi. Wymiana sprzęgła jest również bardzo czasochłonna. Z tych powodów, nie jest to zabieg tani.

Komplet sprzęgła z kołem zamachowym lub dwumasowym

Wymiana sprzęgła z dwumasą jest tańsza niż wymiana samego sprzęgła
Wymiana sprzęgła razem z kołem dwumasowym pozwoli uniknąć niepotrzebnego wydatku na robociznę. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, kiedy stając przed koniecznością wymiany sprzęgła mamy do wyboru dwie opcje:

  • kupno i wymianę samego sprzęgła za 499zł,
  • wymianę kompletnego zestawu z kołem dwumasowym, renomowanej firmy w cenie 1189zł.

Mechanik stwierdził, że koło dwumasowe jest jeszcze w porządku i wystarczy wymiana samego sprzęgła. Idąc tropem pozornej oszczędności, kupujemy sam zestaw sprzęgła (tarcza z dociskiem i łożyskiem oporowym) i zlecamy wymianę warsztatowi. Warsztat za robociznę kasuje 500 złotych, ponieważ w tym akurat modelu nie jest to zbyt skomplikowana czynność. Zatem naprawa sprzęgła kosztuje łącznie 999 złotych. Kierowca może odebrać auto i cieszyć się bezproblemową jazdą. Jednak do czasu. Po dwóch miesiącach i przejechaniu 5000 kilometrów, przy zapalaniu oraz gaszeniu samochodu można usłyszeć dziwne dźwięki, jakby stuki. Z czasem sytuacja się pogarsza. Dziwne dźwięki słychać również przy przyspieszaniu. Praktycznie niemożliwe jest tzw. hamowanie silnikiem, całym samochodem trzęsie. Mechanik po oględzinach auta i jeździe próbnej oraz sprawdzeniu układu wtryskowego stawia diagnozę – najprawdopodobniej uszkodzone jest koło dwumasowe. No, ale sprzęgło jest nowe, więc nie powinno być tak drogo. Otóż okazuje się, że koło dwumasowe kupowane oddzielnie ma cenę 999 zł. Mechanik oczywiście drugi raz kasuje za robociznę – 500 zł.

Razem, za naprawę sprzęgła, kierowca zapłaci: 999+500+499+500=2498 zł.

Koszt naprawy sprzęgła przy wymianie od razu całego zestawu: 1189+500=1689 zł.

Różnica ponad 800 złotych jest zauważalna na pierwszy rzut oka. Tyle mniej można było wydać na wymianę sprzęgła, jeśli kierowca zdecydowałby się na bardziej kompleksowe podejście do naprawy.

Powyższa historia jest bardzo prawdopodobna do wydarzenia się w rzeczywistości, ponieważ koła dwumasowego praktycznie nie da się ocenić w 100% bez użycia profesjonalnych narzędzi, którymi nie dysponuje prawie żaden niezależny warsztat. Poza tym, wszystkie części zestawu sprzęgła projektowane są do wytrzymania podobnego przebiegu, w związku z czym, gdy awarii ulega jeden z elementów, możemy niestety spodziewać się w niedługim czasie, że inne również zawiodą.

Dopasowanie części zestawu

Kupując cały zestaw sprzęgła jednego producenta i często „w jednym opakowaniu” lub katalogowo występujący jako jedna całość, mamy pewność co do dopasowania poszczególnych elementów do siebie. Z pewnością takie części nie sprawią problemu przy montażu, a także nie wystąpi sytuacja, gdy któraś z części nie jest do końca dopasowana i nie wytrzyma.
Kupując jeden, integralny zestaw, czy to wystepujący pod jednym numerem katalogowym i w jednym pudełku, czy dobrany przez doradcę, mamy pewność uniknięcia tego typu kłopotów.

Zdarza się, że producenci przez kilka lub kilkanaście lat produkcji danego samochodu i części zamiennych do niego, nawet kilka razy zmieniają pewne drobne rzeczy w konstrukcji sprzęgła i koła dwumasowego. Zdarza się, że sprzęgło z rynku aftermarket może nie pasować do oryginalnego koła dwumasowego i odwrotnie. Nie są to zbyt częste sytuacje, jednak zdarzają się. Jeżeli natomiast kupujemy cały zestaw, sprzęgło + koło dwumasowe, taka sytuacja jest wykluczona.

Dlaczego warto kupić sprzęgło z kołem dwumasowym?

Zakup całego kompletu sprzęgła zamiast pojedynczych elementów jest uzasadniony z wielu powodów. Od ułatwienia pracy mechanika, przez korzyści ekonomiczne w dłuższym okresie, aż po wcale nie najmniej ważny spokój wynikający z długiej, bezawaryjną jazdy samochodem.

Znajdź zestaw sprzęgła do swojego auta:

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany i cena części

  Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje...

Tarcza sprzęgła — cena części i koszt wymiany w warsztacie

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku...

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności