(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Sprzęgło jest elementem, który nawet w seryjnym samochodzie cywilnym, przenosi bardzo duże siły i znosi olbrzymie obciążenia. Stąd wynika to, że jest to element bardzo ważny dla poprawnego funkcjonowania samochodu.

Obciążenia są dodatkowo zwielokrotnione, gdy mówimy o samochodzie sportowym, czy poddanym tuningowi. Nie bez powodu, najczęściej gdy podnosimy moc samochodu, pierwszym elementem ulegającym awarii jest właśnie sprzęgło. Zanim moc silnika trafi do skrzyni biegów i dalej na koła, musi z mocą, a szczególnie z powiązanym z nią ściśle momentem obrotowym „uporać się” sprzęgło. Seryjne sprzęgła, przeznaczone są tylko do seryjnej mocy i momentu obrotowego i nawet w przypadku niewielkiego poniesienia tych parametrów, może dojść do ślizgania sprzęgła i jego błyskawicznego zużycia.

Sportowe sprzęgła to co najmniej kilka różnych rodzajów podzespołów. Mogą różnić się:

  • komfortem użytkowania na codzień
  • zdolnością przenoszenia dużych mocy
  • ceną
  • wytrzymałością
Sprzęgło sportowe

Można znaleźć sprzęgło o nieco wyższych parametrach przenoszenia mocy i momenty obrotowego, ale takie, z którym bez problemu „można żyć” na codzień, ale również sprzęgło, które nadawać się będzie praktycznie wyłącznie do sportu i użytku na zawodach, a w codziennej eksploatacji będzie bardzo ciężkie.
Sprzęgła sportowe powinno dobierać się pod docelowe osiągi samochodu. Nie ma sensu stosować bardzo drogiego i „ciężkiego” sprzęgła do samochodu, którego osiągi podniesione są o kilkanaście procent w stosunku do serii. Działa to również w drugą stronę – lekko wzmocnione sprzęgło nie poradzi sobie z silnikiem, którego moc podniesiona jest o np. 100%.

Wzmocniona dwumasa

Pewnym problemem, jaki pojawia się przy podnoszeniu mocy w samochodzie, często jest wytrzymałość koła dwumasowego. Często element ten, ulega zniszczeniu nawet wcześniej niż samo sprzęgło. Dotyczy to szczególnie aut, które obecnie dość często ulegają modyfikacjom – czyli cywilnych samochodów z silnikami turbodiesla.

Teoretycznie można w przypadku takiego samochodu bardzo niewielkim kosztem znacznie podnieść osiągi – nawet o 10 – 20 procent w przypadku samego nowego wystrojenia. Specjaliści oferujacy takie usługi, często zapewniają, że jest to modyfikacja bezpieczna, nie wpływająca w żaden negatywny sposób na podzespoły samochodu. Nie do końca jest to prawda. Bardzo często, po takim zabiegu podnoszenia mocy, w bardzo krótkim czasie koło dwumasowe nadaje się tylko do wymiany. Koła dwumasowe montowane w autach przeznaczone są tylko do seryjnej mocy i momentu obrotowego, a po zwiększeniu tych parametrów odmawiają współpracy. Bardzo często stosunkowo niewielkie, kilkunastoprocentowe podniesienie mocy w samochodzie z silnikiem turbodiesla, skutkuje dużym skokiem momentu obrotowego – wynika to z charakterystyki tych silników. I tego typu przyrost powoduje, że układ napędowy jest poddany olbrzymim przeciążeniom. Pierwsze uszkodzeniu ulega najczęściej właśnie koło dwumasowe, lub sprzęgło.

O ile można znaleźć na rynku sprzęgła wzmacniane, lub zakłady które specjalizują się we wzmocnieniu tarczy i docisku, to nie ma na rynku wzmacnianych kół dwumasowych. Wszystkie elementy, które można kupić, przeznaczone są do seryjnej mocy i momentu obrotowego, powyżej tych wartości niestety nie ma gwarancji, że podzespoły te będą działać poprawnie.
Klienci często w przypadku aut o podniesionej mocy pytają o zestawy modyfikacyjne na koło zamachowe sztywne. Niestety, również w tym wypadku są to podzespoły przenaczone do seryjnych parametrów silnika. Pogląd, że są one wytrzymalsze od kół dwumasowych i mogą znosić większe moce, nie jest poprawny.

Sprzęgła do samochodów sportowych

Sprzęgło wzmocnione

Dosyć tanim rodzajem sprzęgła, które można jednak zakwalifikować jako sprzęgło sportowe, jest sprzęgło wzmocnione. W takim przypadku, seryjny zestaw sprzęgła jest poddawany obróbce w zakładzie zajmującym się tego typu modyfikacjami. Często zmieniane są okładziny i wzmacniana sama konstrukcja tarczy i docisku (mocniejsze tłumiki drgań i inne elementy). Sprzęgło po takim „tuningu” lepiej radzi sobie z wysoką moc niż sprzęgło seryjne. Najczęściej podwyższona jest odporność na wysoką temperaturę – właśnie ciepło jest jednym z głównych problemów ze sprzęgłem w autach po modyfikacjach. Nie są to tak radykalne sprzęgło, jak choćby spiekowe, są dużo łatwiejsze w codziennej obsłudze, ale również nie są w stanie przenieść tak dużych mocy i tak ogromnego momentu obrotowego, jak tak zwane sprzęgła „zero – jedynkowe”.

Sprzęgło spiekowe

Sprzęgło spiekowe, zwane również zero – jedynkowym to jedno z najbardziej „radykalnych” rodzajów sprzęgła. Praktycznie nie występuje tam zjawisko poślizgu, przez co bardzo utrudnione jest wolne, delikatne ruszenie z miejsca. Załączenie napędu następuje bardzo skokowo, jest to „strzał”, nie występuje żadna faza pośrednia. Napęd od razu po puszczeniu sprzęgła jest „spięty” w 100%.

Sprzęgła zero – jedynkowe to najczęściej sprzęgła z tarczami spiekowymi – czyli wyposażonymi w okładziny z mieszanek metalicznych, ceramiczno – metalicznych, ceramicznych lub węglowych. Najczęściej taka tarcza nie ma kształtu takiego jak tarcza seryjna – nie jest to regularny okrąg, tylko przypomina śmigło, ponieważ składa się z 3 do 5 łopatek, które nie są ze sobą połączone.

sprzęgło spiekowe

W przypadku zestawu sprzęgła spiekowego, wzmocniony również powinien być docisk sprzęgła – najcześciej występuje w nim większa liczba sprężyn stycznych. Oprócz tego, do wykonania obudowy docisku oraz sprężyny talerzowej wykorzystywane są stopy metali bardziej odporne na wysoką temperaturę – przegrzewanie to jeden z głównych problemów, jeśli mówimy o sprzęgłach sportowych. Tylko zastosowanie całego zestawu pozwoli na korzystanie z zalet wzmocnionego sprzęgła, czyli bezpieczne przenoszenie większego momentu obrotowego.

Wady i zalety sprzęgieł sportowych

Zalety sprzęgieł „zero – jedynkowych”:

  • możliwość przeniesienia ogromnej mocy i momentu obrotowego
  • duża wytrzymałość
  • zredukowanie czasu potrzebnego na zmianę biegów,
  • długa, bezawaryjna praca mimo dużej mocy.

Wady sprzęgieł „zero – jedynkowych”:

  • brak płynnego załączenia napędu
  • mniejszy komfort
  • bardzo utrudniona jazda miejska
  • narażenie układu napędowego na częste, gwałtowne „strzały” momentu obrotowego

Sportowe sprzęgło – w jakich samochodach?

Sportowe sprzęgła stosuje się w autach użytkowanych wyczynowo. Niezależnie, czy zastosowaniem samochodu jest drift, wyścigi, czy rajdy, wszędzie tam sprzęgło ma „ciężkie życie”. Takie samochody praktycznie zawsze mają podnoszoną moc w stosunku do seryjnej, przez co zwykłe, seryjne sprzęgło nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Sprzęgła sportowe, czy wzmacniane pozwalają na pracę w cięższych warunkach, lepiej znoszą gwałtowne zmiany biegów, „strzały” ze sprzęgła, nie dochodzi tak łatwo do spalenia sprzęgła i nie ślizgają się przy wyższej mocy.

Samochody, w jakich najczęściej używane są sprzęgła sportowe, to auta, które często wykorzystywane w sporcie. Są to m.in.:

  • BMW 3 E36, E46 i inne generacje
  • Honda Civic
  • Subaru Impreza
  • Mitsubishi Lancer Evolution
  • Citroen Saxo
  • Fiat Seicento Sporting
  • Renault Clio Sport
  • i wiele innych

W ostatnich latach, pojawiło się również nowe „pole” do zagospodarowania przez sprzęgła sportowe. Są to zwykłe, cywilne auta, bardzo często z silnikami turbodiesla, nierzadko kombi. Samochody te zupełnie nie kojarzą się ze sportem, jednak coraz częściej takie samochody mają podnoszą moc. W takim wypadku, jak najbardziej zastosowanie może znaleźć sprzęgło sportowe. Zwykły, seryjny podzespół nie poradzi sobie z wiekszą mocą i sprzęgło może się ślizgać i ulec bardzo szybkiemu zużyciu.

Co daje sprzęgło sportowe w samochodzie?

Sprzęgło sportowe przede wszystkim zapewnia, że po podniesieniu mocy samochodu, sprzęgło nie zacznie się ślizgać i nie ulegnie błyskawicznemu zużyciu. Często również przystosowane jest do mniej delikatnego traktowania, bez kłopotów i awarii.
Mocniejsze sprzęgło to element absolutnie niezbędny przy podnoszeniu mocy samochodu. W przeciwnym razie możemy otrzymać pojazd, który dużej mocy nie będzie mógł przenieść na drogę.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany i cena części

  Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje...

Tarcza sprzęgła — cena części i koszt wymiany w warsztacie

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku...