(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Sprzęgło jako element eksploatacyjny z biegiem czasu, a właściwie po przejechaniu kolejnych tysięcy kilometrów – zużywa się. Szczególnie zużyciu ulega tarcza sprzęgła, która w wyniku pracy zmniejsza swoją grubość. W pewnych granicach można zniwelować ten efekt poprzez regulację sprzęgła. Z czasem jednak i tak, będzie trzeba zmienić tarczę sprzęgła na nową.

regulacja linki sprzęgła

Jakie są objawy zużycia sprzęgła?

 

Jednym z objawów zużycia sprzęgła jest ślizganie się sprzęgła. Jest to szczególnie wyczuwalne podczas ruszania z wyższymi obrotami lub podczas przyspieszania na najwyższych biegach. Można łatwo sprawdzić zużycie sprzęgła, jadąc ze stałą prędkością na najwyższym biegu i wduszając gwałtownie pedał gazu (oczywiście taki eksperyment można zrobić wyłącznie na pustej prostej drodze. Nie należy przekraczać dozwolonej prędkości).

Jeśli w trakcie testu zauważymy, że obroty silnika wzrastają, ale prędkość nie – oznacza to, że sprzęgło się ślizga i należy sprawdzić przyczyny.

 

Innym objawem świadczącym o zużyciu sprzęgła jest efekt wysokiego „brania” sprzęgła. Chodzi o zakres pracy pedału sprzęgła – gdy sprzęgło zaczyna wyczuwalnie pracować, dopiero gdy pedał jest wysoko, może to również oznaczać konieczność regulacji lub wymiany.

Przed podjęciem decyzji, czy sprzęgło nadaje się do regulacji, czy raczej już do wymiany, należy upewnić się najpierw jakiego typu sprzęgło mamy w samochodzie. Zupełnie inaczej podchodzi się do sprzęgła sterowanego linką niż do sprzęgła sterowanego hydraulicznie.

Sprzęgło sterowane linką, może podlegać regulacji ręcznej, ale może też posiadać układ samoregulacji. W tym drugim wypadku, nie da się wyregulować linki – po prostu trzeba wymienić sprzęgło jeśli objawy wskazują na jego zużycie.

Jak wyregulować sprzęgło

Regulacja sprzęgła hydraulicznego

Jeśli mamy do czynienia ze sprzęgłem sterowanym hydraulicznie, właściwie też nie ma możliwości regulacji. Jednak niedobór płynu hydraulicznego w układzie, może wywoływać objawy podobne do zużycia sprzęgła. Dlatego w przypadku sprzęgieł hydraulicznych należy najpierw sprawdzić poziom płynu i w razie potrzeby uzupełnić go. Warto zwrócić uwagę, że w niektórych samochodach układ hydrauliczny sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym. W takiej sytuacji – sprawdzamy i dolewamy płyn hamulcowy. Inne samochody mogą mieć dwie niezależne instalacje hydrauliczne. Po dolaniu płynu, powinno sprawdzić się, czy przyniosło to spodziewany efekt. W przeciwnym wypadku należy przystąpić do naprawy sprzęgła.

Jak wykonać regulację linki sprzęgła?

 

Regulacja sprzęgła linkowego bez samoregulacji w sześciu krokach:

  1. Wystudź silnik – większość napraw powinno wykonywać się na zimnym silniku dzięki czemu unikniemy poparzenia
  2. Znajdź linkę sprzęgła – powinna ona wychodzić z obudowy skrzyni biegów. Linka zakończona jest najczęściej gwintem na który jest nakręcona nakrętka do regulacji położenia pedału sprzęgła.
  3. Chwyć za linkę – ale nie za pancerz – i dokręć nakrętkę.
  4. Wsiądź do samochodu i naciskając na pedał sprzęgła sprawdź, do jakiej wysokości powraca. Przyjmuje się, że prawidłowo ustawiony pedał sprzęgła powraca na pozycję trochę wyższą od pedału hamulca.
  5. Uruchom silnik i sprawdź czy sprzęgło nie bierze za wysoko. W razie konieczności powtórz krok 3 pamiętając o wystudzeniu silnika, jeśli zdążył się już nagrzać.
  6. Pamiętaj aby wszystko przetestować też w warunkach drogowych – zbyt lekkie wkręcenie nakrętki uniemożliwi zmianę biegów, natomiast zbyt mocne dokręcenie wywoła ciągłe ślizganie się sprzęgła.

 

Regulując linkę sprzęgła, należy pamiętać, że ona sama również ulega z czasem rozciągnięciu, co również ma wpływ na wyregulowanie. Dlatego regulację należy wykonać każdorazowo po wymianie tarczy sprzęgła i docisku.

 

Pamiętaj, że jazda z niewyregulowanym sprzęgłem ma przykre konsekwencje. Przyspiesza zużycie sprzęgła, może spowodować jego spalenie a nawet uszkodzenie skrzyni biegów.

 

 

Błędna diagnoza ślizgającego się sprzęgła

Czasem ślizganie się sprzęgła jest spowodowane przedostaniem się oleju lub smaru na okładziny tarczy sprzęgła. Olej lub smar mogą się tam dostać w wyniku błędów podczas montażu gdy elementy zostaną zabrudzone. Jedynym rozwiązaniem jest ponowne otwarcie sprzęgła i wyczyszczenie elementów. Może również dojść do wycieku oleju z silnika w okolicach wału korbowego. Wtedy może się okazać, że wystarczy wymienić uszczelniacz wału oraz wyczyścić tarczę, koło zamachowe i docisk z oleju.

Należy też unikać pułapki jaką jest kilkukrotna regulacja linki, bez wymiany tarczy sprzęgłowej. Tarcza jest elementem który się ściera, dlatego prędzej czy później trzeba ją po prostu wymienić.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Wymiana sprzęgła – Cena części i robocizny

Wymiana sprzęgła - cena części i robocizny Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć...

Sprzęgło ciężko chodzi lub szarpie przy ruszaniu – Co robić?

Historia rozwoju motoryzacji wiąże się również z rozwojem poszczególnych podzespołów samochodu. Sprzęgła przeszły wiele zmian, mających na celu poprawę niezawodności, parametrów przenoszenia mocy, czy momentu obrotowego, ale nie mniej ważna jest poprawa komfortu...

Spalone Sprzęgło – Przyczyny i Objawy

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło jest zjawisko, nazywane potocznie "spaleniem" sprzęgła. Określa się w ten sposób sytuację, gdy temperatura sprzęgła rośnie tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych, czy to przez...