(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

W trakcie rozwoju motoryzacji zostało opracowanych co najmniej kilka rodzajów różnych automatycznych skrzyń biegów. Różnią się one budową, sposobem działania, szybkością reakcji i wieloma innymi czynnikami.

Pierwsze częściowo zautomatyzowane skrzynie biegów pojawily się już na poczatku rozwoju motoryzacji, jednak w niczym nie przypominały spotykanych dzisiaj – zarówno jeśli mówimy o budowie, jak i eksploatacji. Pierwsza skrzynia nieco zbliżona do teraźniejszych została opracowana w 1939 roku przez koncern GM, kolejny przełom przyniósł rok 1948, kiedy to w samochodzie marki Buick Dynaflow zamontowano sprzęgło hydrauliczne zbliżone do dzisiejszych konwerterów momentu obrotowego. Tak narodziła się „klasyczna” skrzynia biegów automatyczna, zwana również „hydrauliczną”, czy hydrauliczno – elektryczną, bądź elektroniczną. Z biegiem czasu i rozwojem motoryzacji, automatyczne skrzynie biegów przestały być domeną dużych, luksusowych samochodów, a upowszechniły się na wszystkie możliwe segmenty rynku samochodów osobowych, a także w ciężarówkach.

Szerokie zastosowanie skrzyń automatycznych

Obecnie czasem ciężko już znaleźć nowy samochód ciężarowy, w którym będzie skrzynia biegów manualna. Są to pojazdy pokonujące olbrzymie przebiegi przy bardzo dużych obciążeniach, ale również w nich dobrze spisują się „automaty”. Na przeciwnym biegunie znajdują się małe autka miejskie, które coraz częściej kupowane są z automatami, bardzo wygodnymi w jeździe miejskiej, gdzie potrzebne jest częste zatrzymywanie i ruszanie oraz zmiana prędkości.

Samochody ze skrzyniami automatycznymi również potrzebują sprzęgieł – potrzebny jest element, który będzie przenosił moc z silnika na skrzynię, ale również pozwoli na rozłączenie tych elementów.

Automatyczna skrzynia DSG

Rolę sprzęgła w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów przejmuje sprzęgło hydrokinetyczne (link do artykułu o sprzęgłach hydrokinetycznych). Nie występuje tam element taki jak sprzęgło cierne. Coraz częściej jednak, to bardziej klasyczne rozwiązanie zastępowane jest jednym z najbardziej rewolucyjnych wynalazków w motoryzacji ostatnich lat – czyli skrzyniami biegów sekwencyjnymi i dwusprzęgłowymi. Skrzynie te współpracują ze sprzęgłami tarczowymi, ciernymi. Podczas, gdy użytkownik taką skrzynię odbiera podobnie jak „automat” – wyeliminowany jest pedał sprzęgła, nie trzeba ręcznie zmieniać biegów, to mechanicznie jest to w zasadzie zwykła skrzynia manualna, tyle że ze sterowaniem zautomatyzowanym. Inaczej jest w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych – tam są to w zasadzie 2 skrzynie manualne w jednej obudowie. Taki zabieg zastosowano w celu przyspieszenia zmiany biegów.

Sprzęgło do automatycznej skrzyni biegów

Niestety, również sprzęgło w automatycznej skrzyni biegów podlega zużyciu i co jakiś czas wymaga wymiany. Koszty i sama procedura wymiany takiego sprzęgła zależy od rodzaju skrzyni biegów w naszym samochodzie. Jeżeli jest to skrzynia biegów sekwencyjna, która technicznie przypomina skrzynię manualną ze zautomatyzowanym mechanizmem wybierania biegów, to często sprzęgło jest bardzo podobne, co w skrzyni manualnej, a różnica często jest w wysprzęgliku. Również koszty wymiany takiego sprzęgła często są porównywalne z wydatkiem, jaki musi ponieść użytkownik samochodu z „manualem”.
Jeżeli nasze auto z kolei wyposażone jest w „klasyczny” automat, występuje tam sprzęgło hydrokinetyczne. Również ten element jest wymienny i niestety ulega zużyciu i awariom, jednak ciężko jednoznacznie określić, kiedy zużyło się sprzęgło, a kiedy zepsuła się sama skrzynia. Tutaj pomóc może wyspecjalizowany w skrzyniach automatycznych warsztat.

Na rynku sprzęgieł hydrokinetycznych dominują części regenerowane, ale w przypadku montażu takiego podzespołu, nie ma gwarancji, jak długo on prawidłowo posłuży. Można również kupić nowe sprzęgło hydrokinetyczne, jednak najczęściej wiąże się to z dużymi kosztami.

Sprzęgło w skrzyni DSG

Sprzęgło w DSG

Inaczej wygląda sprawa wymiany sprzęgła w skrzyniach dwusprzęgłowych. Działają one podobnie jak klasyczne automaty, zapewniając komfort i wygodę użytkowania a dodatkowo również mają przewagę nad klasycznymi automatami – zmieniają biegi błyskawicznie. Redukcja lub wbicie wyższego biegu zajmuje od 300 do 500 milisekund, a więc od 0,3 do 0,5s! To sprawia, że tego typu skrzynie zmieniają biegi szybciej niż kierowcy wyścigowi czy rajdowi w manualnej skrzyni. Od strony technicznej natomiast skrzynie biegów dwusprzęgłowe, jak DSG w grupie Volkswagena (znane również jako PDK i S – Tronic), czy DCT w BMW, Powershift w Volvo i w Fordzie to bardziej dwie skrzynie manualne zamknięte w jednej obudowie i wspierane bardzo skomplikowanym układem zmiany biegów.

Również w DSG i innych skrzyniach dwusprzęgłowych, co jakiś czas potrzebna jest wymiana sprzęgła. Mimo, że jest to sprzęgło tarczowe, cierne, to jest ono zbudowane zupełnie inaczej, niż w klasycznej, manualnej skrzyni. Wymiana tego elementu również różni się od wymiany sprzęgła w manualu – jest droższa i bardziej skomplikowana. Nie ma możliwości wymiany pojedynczego elementu, np. tarczy, czy docisku.

Sprzęgło DSG – cena

Sprzęgła do skrzyń biegów dwusprzęgłowych są droższe od zwyczajnych, tradycyjnych sprzęgieł i dostarczane są wyłącznie jako kompletne zestawy do wymiany. Jednak mimo wszystko, jak na skrzynie biegów, które są jednym z najnowszych osiągnięć motoryzacyjnej techniki, nie są to ceny bardzo wygórowane.

 

Również sama usługa wymiany sprzęgła jest droższa niż w przypadku skrzyni manualnej, czy tradycyjnego automatu, bądź skrzyni sekwencyjnej. Wyższa cena jest zrozumiała – do wymiany sprzęgła w skrzyni dwusprzęgłowej potrzebna jest specjalistyczna wiedza oraz narzędzia, które są bardzo drogie i są przeznaczone dokładnie do tego zastosowania. Niewarto tu oszczędzać – należy znaleźć warsztat, który ma doświadczenie w tej dziedzinie, ponieważ w innym wypadku, przy niefachowej obsłudze, może dojść do niepoprawnej pracy skrzyni biegów, a nawet do jej uszkodzenia.
Również w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów, występuje oprócz sprzęgła również koło dwumasowe – przy wymianie modułu sprzęgła, mechanik powinien ocenić, czy koło dwumasowe jest jeszcze sprawne, czy już wymaga wymiany. Dobrym pomysłem jest również wymiana „zapobiegawcza”, ponieważ pozwala zaoszczędzić zdublowania kosztów robocizny.

 

Wymiana sprzęgła DSG – cena

Koszty wymiany koła dwumasowego w samochodzie wyposażonym w skrzynię biegów dwusprzęgłową są wyższe niż przy aucie ze skrzynią manualną, sama usługa jest sporo droższa – wymaga użycia specjalistycznych narzędzi i fachowej wiedzy warsztatów. Należy udać się do warsztatu, który ma specjalizację w takich sprzęgłach – ich montaż nie jest taki sam jak w przypadku auta ze skrzynią manualną. Zdarza się, że wymiana takiego sprzęgła kosztuje nawet 2000 zł i mówimy tu o samej usłudze, bez uwzględnienia kosztu części.

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, kiedy wymienić sprzęgło w samochodzie ze skrzynią DSG. Da się zauważyć pewną tendencję – sprzęgła mokre są zwykle trochę wytrzymalsze, ale droższe w wymianie, natomiast sprzęgła suche są mniej wytrzymałe. Często trzeba je wymienić już przy przebiegu 150 000 kilometrów.

Nie da się jednoznacznie twierdzić „na pierwszy rzut oka”, czy dokuczające problemy spowodowane są awarią własnie modułu sprzęgła, czy innego podzespołu. W takim wypadku, najlepiej udać się do warsztatu specjalizującego się w naprawie sprzęgieł w automatach.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany i cena części

  Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje...

Tarcza sprzęgła — cena części i koszt wymiany w warsztacie

Sprzęgło jest jednym z kluczowych elementów podzespołów każdego samochodu. Jego awaria może błyskawicznie unieruchomić pojazd. Odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z wału silnika do skrzyni biegów. Co więcej, jest to element dość specyficzny w przypadku...