(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym aucie to rok 2003 i wyczynowa wersja VW Golfa – R32. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa – DSG powstała dzięki kooperacji kilku producentów – BorWarner, Schaeffler, IAV, VAG. Oprócz samej bardzo zaawansowanej konstrukcyjnie skrzyni biegów, innowacją był moduł sprzęgła. Element ten łączył w jednej obudowie dwie tarcze sprzęgła. Tak naprawdę są to dwa oddzielne sprzęgła, współpracujące dla błyskawicznej zmiany biegów. Jedno odpowiada za obsługę biegów parzystych, a drugie za obsługę biegów nieparzystych. Gdy samochód jedzie np. na biegu trzecim, skrzynia DSG już wcześniej ładuje bieg czwarty, co sprawia, że zmiana trwa znacznie mniej niż sekundę. Polega tak naprawdę na przerzuceniu napędu z jednego sprzęgła na drugie.  Technologia ta daje możliwość pracy w trybie w pełni automatycznym lub w trybie sekwencyjnym (zmiana biegów za pomocą dźwigni lub łopatek przy kierownicy). Sprzęgło DSG jest nazywane istną rewolucją w układzie przeniesienia napędu. Działa w dużo bardziej płynny sposób niż skrzynie manualne, zmniejsza spalanie i emisję spalin. Co również ważne, skrzynia DSG nie powoduje spadku mocy auta, jak miało to miejsce w przypadku klasycznych skrzyń automatycznych. Posiadają one liczne zalety względem innych rodzajów skrzyń, jednak odznacza się również wysokimi kosztami produkcji i eksploatacji. Skrzynia DSG wymaga regularnych czynności eksploatacyjnych. Do najważniejszych należą:

  • regularna adaptacja w miarę zużywania części,
  • wymiana oleju (w skrzyni, mechatronicznym układzie sterowania, w zależności od typu skrzyni również w sprzęgle),
  • wymiana koła dwumasowego,
  • wymiana modułu sprzęgła.
sprzęgło DSG w przekroju

Sprzęgło DSG w przekroju

Wymiana sprzęgła DSG

Wymiana sprzęgła DSG nie jest sprawą łatwą. Wymaga ona użycia specjalistycznych narzędzi, które są drogie. Potrzebny jest również właściwy komputerowy system diagnostyczny, szeroka wiedza oraz doświadczenie praktyczne. Podczas wymiany sprzęgła DSG powinno się skontrolować stan koła dwumasowego i w razie potrzeby również je wymienić. Po wykonaniu wymiany należy użyć odpowiedniego systemu diagnostycznego i przeprowadzić adaptację nowego sprzęgła. Zwraca na to uwagę producent części. Skrzynia DSG, która nie zostanie odpowiednio „dostrojona” może po wymianie części na nowe działać niepoprawnie lub wcale. Producent zastrzega również, że każdy zestaw powinien zostać zamontowany w całości. Niedozwolone jest łączenie używanych części sprzęgła DSG z nowymi częściami. Należy dodatkowo pamiętać o oczyszczeniu zaoliwionych i zabrudzonych części skrzyni biegów przed montażem nowych podzespołów. Trzeba zwracać szczególną uwagę na zachowanie czystości. Elementów sprzęgła w żadnym wypadku nie wolno naoliwiać ani smarować.

Praca przy skrzyni DSG jest specyficzna. Należy pamiętać o wielu zasadach. Mechanicy często dziwią się, gdy słyszą, że do skrzyni DSG nie wolno pod żadnym pozorem dotykać się bez specjalnych rękawiczek. Jest to jednak jak najbardziej uzasadnione. Dotknięcie elementów układu mechatronicznego bez zabezpieczenia rąk może doprowadzić do powstania wyładowania elektrostatycznego, które zniszczy delikatny podzespół. Wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Prace przy skrzyni biegów DSG są bardzo wymagające i z tego powodu należy zostawić je profesjonalistom.

Wymiana sprzęgła DSG – cena części

Koszt wymiany sprzęgła DSG – cena robocizny

Poniższa tabela ilustruje wysokość cen części i kosztów wymiany sprzęgła DSG.

Samochód Produkt Cena części Koszt wymiany
SEAT ALHAMBRA II 2.0 TDI 16V 184KM 602 0018 00 1450 800
SEAT ALTEA XL 5P 1.6 TDI 16V 105KM 602 0002 00 1250 700
SEAT TOLEDO IV KG 1.4 TSI 122KM 125KM 602 0006 00 1400 870
SKODA FABIA II 1.4 TSI RS 16V 180KM 602 0001 00 1200 760
SKODA RAPID 1.2 TSI 16V 90KM 3000943003 1500 900
SKODA SUPERB III 3V 1.8 TSI 16V 180KM 3000943003 1500 1100
VW GOLF 5 1.9 TDI 105KM 3000943002 1400 800
VW GOLF 7 1.6 TDI 16V 105KM 110KM 602 0007 00 1500 1300
VW MULTIVAN VI 2.0 TDI 602 0018 00 1450 1200
VW PASSAT ALLTRACK B8 2.0 TSI 220KM 602 0018 00 1450 1300
VW PASSAT B6 1.4 TSI 16V 122KM 150KM 602 0001 00 1200 800
VW PASSAT B7 1.4 TSI 602 0001 00 1200 600
VW PASSAT B8 1.6 TDI 16V 120KM 602 0007 00 1500 700
VW SCIROCCO III 1.4 TSI 122KM 160KM 602 0001 00 1200 1200
VW TIGUAN AD1 2.0 TDI 602 0018 00 1450 1400
VW TOURAN 1T 1.9 TDI 105KM 602 0002 00 1250 1300
VW TRANSPORTER T5 2.0 TDI 136KM 140KM 602 0018 00 1450 1600

 

Z powyższej tabeli wynika kilka ciekawych wniosków. Przede wszystkim, można zauważyć, że koszt części do wymiany sprzęgła w skrzyni DSG jest dość podobny dla bardzo wielu samochodów z koncernu Volkswagena. Wynosi on od około 1200 do 1500 złotych. Ta prawidłowość ma zastosowanie w autach, gdzie producent wypuścił już na rynek zamiennik sprzęgła. Nie do wszystkich modeli jednak da się dokupić sprzęgło firmy Sachs, czy LuK. Czasem pozostaje wyłącznie zakup części oryginalnych z logo VW, co winduje cenę często do ponad 2000 PLN.

Skrzynia dwusprzęgłowa występująca pod nazwami DSG, PDK, czy S – Tronic w autach koncernu VAG to najbardziej rozpowszechniona tego typu konstrukcja, ale nie jedyna. Tego typu przekładnie występują również w Fiatach, Alfach Romeo, Fordach, czy Renault.

Skrzynie dwusprzęgłowe w innych markach korzystają z nieco innego rozwiązania w mechanizmie zmiany biegów. Jednak podstawowa koncepcja jest taka sama – występuje tutaj koło dwumasowe i moduł sprzęgła.

Oba te elementy podlegają wymianie. Ich producentem najczęściej jest firma LuK. Niestety, kierowcy tych pojazdów muszą liczyć się z większymi kosztami niż w przypadku DSG. Koszt modułu sprzęgła do skrzyni Powershift (Ford), czy EDC (Renault) może sięgnąć nawet 4000 PLN.

Analizując koszty wymiany sprzęgła w skrzyni dwusprzęgłowej, nie można zapomnieć o kole dwumasowym. Wszystkie tego typu skrzynie współpracują z „dwumasą”. Najczęściej wymienia się ją wcześniej niż moduł sprzęgła – koło zamachowe wytrzymuje mniejszy przebieg. Koło dwumasowe w skrzyni dwusprzęgłowej musi być w doskonałym stanie, aby skrzynia pracowała poprawnie. Nawet minimalne, milimetrowe luzy na kole są niedopuszczalne. Powodują błędne odczyty z czujników i problemy z wybraniem biegu, czy szarpanie przy ruszaniu.

To powoduje, że bardzo często przy wymianie sprzęgła w skrzyni DSG lub podobnej, konieczna jest też wymiana koła dwumasowego. Jest to specyficzny element dla skrzyni dwusprzęgłowej. Na naszej stronie mamy artykuł, poświęcony temu zagadnieniu

Przeczytaj – Koło dwumasowe w skrzyni dwusprzęgłowej

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Koło dwumasowe DSG

Koło dwumasowe do skrzyni DSG

Koło dwumasowe do skrzyni DSG

Poniższy film przedstawia Prosty schemat działania skrzyni DSG

DSG 6 to określenie używane dla konstrukcji z aut Volkswagena z sześcioma przełożeniami. Jej bardziej szczegółowa nazwa do DQ-250. Skrzynia taka współpracuje ze sprzęgłem mokrym (pracującym w kąpieli olejowej). Jest przeznaczona do silników z dość dużym momentem obrotowym, jak 2.0 TDI, 2.0 TSI, czy 1.8 TSI.

Podstawowym zarzutem kierowanym w stosunki skrzyni DSG jest ich wysoka cena i wysokie koszty serwisowania. Skrzynia DSG w serwisie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, zmiany ustawień komputera oraz sporej wiedzy i doświadczenia. Przy tym wartość samej części waha się w przedziale od 3000 do 6000 złotych, więc w razie awarii możemy liczyć się ze sporym wydatkiem. Jeszcze droższe jest usunięcie awarii mechatroniki, której pełna wymiana może kosztować nas nawet 7000zł. Sprzęgła DSG 6 przy prawidłowej eksploatacji powinny wystarczyć na 250 000km i więcej. Sprzęgła DSG mokre są bardziej wytrzymałe niż suche, stosowane w autach o mniejszej mocy. Stąd jeśli tylko pominiemy kryterium finansowe, to dwusprzęgłowa skrzynia DSG będzie właściwym zakupem. Zdają się to potwierdzać wyniki sprzedaży producentów DSG 6, którzy w każdym roku obserwują wzrost zainteresowania własnymi wyrobami.

Schemat skrzyni DSG

Schemat skrzyni biegów DSG

Sprzęgło DSG 7 biegów

Konstrukcja skrzyni DSG 7 opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w poprzedniej generacji – skrzyni DSG 6-biegowej. Siedmiobiegowe DSG występuje w wielu odmianach. Od podstawowej DQ-200 współpracującej ze sprzęgłem suchym, po najnowszą – DQ 380, która ma sprzęgło mokre. Konstrukcja jest zwarta i składa się z trzech modułów: podwójnego sprzęgła, przekładni i urządzenia mechatronicznego. Taki układ odznacza się podwyższonym stopniem sprawności. Wyeliminowano w nim obwód hydrauliczny, co wpływa na zmniejszenie ilości oleju hydraulicznego używanego przez skrzynię biegów. Waga skrzyni DQ 200 wynosi 70kg, czyli 25kg mniej niż w poprzedniej generacji. Wykorzystuje program jazdy automatycznej, tip-tronic, tryb sport przy użyciu wszystkich siedmiu biegów. Specjalna budowa dwumasy pozwala na transfer momentu obrotowego z wału korbotego silnika bezpośrednio do skrzyni dwusprzęgłowej. Dwa suche sprzęgła jednotarczowe tworzą spójny zespół podwójnego sprzęgła.

Warto zwrócić uwagę na oznaczenia stosowane przez VAG. Pierwsza litera D w nazwie skrzyni oznacza skrzynię automatyczną (M – manual). Druga litera mówi o ustawieniu silnika w danym aucie. Q – od niemieckiego quer (poprzecznie), lub L (niem. langs = wzdłużnie). Przedstawicielem tej drugiej grupy jest skrzynia DL501, montowana w mocnych Audi i Volkswagenach z silnikiem wzdłuż. Również jest to konstrukcja siedmiobiegowa ze sprzęgłem mokrym. Liczba w oznaczeniu skrzyni świadczy o możliwości przeniesienia momentu obrotowego przez daną skrzynię.

Mokre i suche sprzęgło do skrzyni DSG

Sprzęgło mokre i sprzęgło suche DSG ma podobne gabaryty. Nieco różnią się konstrukcyjnie i przede wszystkim materiałami z jakich są wykonane. Sprzęgło suche nie jest chłodzone przez olej, w którym pracuje sprzęgło mokre, co wpływa na gorsze odprowadzanie ciepła i szybsze zużycie elementów. Szczególnie przy intensywnej jeździe dochodzi do przegrzania całego sprzęgła i błyskawicznego zużycia.

Mokre sprzęgło DSG

Stosowane w skrzyni DSG 6 i DSG 7 przeznaczonych do większych mocy. Pracuje w kąpieli olejowej. Charakteryzuje się znakomitymi osiągami jeśli chodzi przenoszenie momentu obrotowego. Obniża zużycie paliwa, przyczynia się do redukcji spalin, a na dodatek podnosi odczuwalną moc samochodu.

Należy pamiętać, że w DSG z mokrym sprzęgłem układ sprzęgła posiada swój oddzielny olej, który podlega okresowej wymianie.

Skrzynia DSG szarpie – czy to normalne?

DSG szarpie przy ruszaniu

Część użytkowników DSG skarży się na dziwne zachowanie samochodu w trakcie ruszania z miejsca. Nie są to sytuacje bardzo uciążliwe, ale wzbudzają niepokój u właścicieli aut. Skrzynia biegów szarpie, skokowo pozwalając na wprawienie pojazdu w ruch. W pewnym rozsądnym zakresie jest to jednak zwykła cecha skrzyń DSG i nie powinniśmy martwić się każdą taką sytuacją. Na początku zaleca się przeprowadzenie adaptacji. Jeśli to nie pomaga, należy przyjrzeć się modułowi mechatroniki, a potem kołu dwumasowemu. Choć skrzynie DSG mają tendencję do szarpania, to bardziej skrajne przypadki mogą być zapowiedzią nadchodzącej awarii sprzęgła lub koła zamachowego. Czasami ma to związek z nieregularną wymianą oleju, zbyt rzadką adaptacją lub agresywną jazdą.

Film ilustruje poprawne postępowanie ze skrzynią automatyczną.

DSG szarpie przy redukcji

Bardziej niepokojącym objawem są wszelkie nieprawidłowości w działaniu skrzyni w trakcie zmiany biegów. Jeśli odczuwamy szarpnięcia kiedy następuje zmiana biegów, to powinniśmy poważniej przyjrzeć się stanowi układu przeniesienia napędu. Za szarpnięcia może odpowiadać awaria mechatroniki oraz wyeksploatowanie sprzęgła lub koła dwumasowego. Naprawa może wymagać większych nakładów finansowych jednak powinna zostać wykonana jak najszybciej po zidentyfikowaniu źródła problemu. To pozwoli uniknąć poważniejszych awarii.

DSG szarpie po rozgrzaniu

W przypadku skrzyń DSG zdarza się, że szarpanie pojawia się dopiero po rozgrzaniu silnika. Auto w niskiej temperaturze jeździ normalnie, jednak po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów uaktywniają się niepokojące symptomy. Praca skrzyni jest zakłócana przez szarpnięcia, które mogą skutkować trudnościami w manewrowaniu i wpływać na cały proces zmiany biegów. W tej sytuacji należy udać się do serwisu diagnostycznego i sprawdzić samochód za pomocą interfejsu diagnostycznego. Przyczyna może leżeć zarówno po stronie oprogramowania, jak i awarii mechatroniki. Rozważyć należy również wyeksploatowanie układu sprzęgowego lub koła dwumasowego. Detekcja źródła usterki i jej naprawa może być bardzo wymagająca, dlatego zawsze zalecamy zgłoszenie się do sprawdzonego warsztatu mechanicznego w tej sprawie.

Działanie skrzyni dwusprzęgłowej

Podwójne sprzęgło DSG

Sprzęgła DSG są ciekawym rozwiązaniem pod względem technicznym i przyjemnym w użytkowaniu elementem. Wyróżnia je to, że korzystają z dwóch odrębnych sprzęgieł, które naprzemiennie odpowiadają za zmianę biegów. Charakteryzują się zdolnością do przenoszenia dużo wyższego momentu obrotowego. W sposób pozytywny wpływają na płynność zmiany biegów, oraz przyczyniają się do przeniesienia całej mocy samochodu na koła. Redukują spalanie paliwa a tym samym zmniejszają emisję spalin. Poprawnie działające sprzęgło DSG pozytywnie wpływa na komfort użytkowania i właściwości jezdne samochodu. Stosowane jest w przypadku skrzyni 6-biegowej i 7-biegowej DSG. Obie skrzynie DSG wyróżniają się wysokimi parametrami i cieszą się dużą renomą u specjalistów. Za ich największy mankament uznawane są dużę koszty. Wysokie są  ceny serwisu, gdyż wymaga on fachowej wiedzy i użycia specjalistycznych narzędzi. Do najczęstszych usterek skrzyni DSG zaliczamy pojawienie się szarpnięć podczas redukcji i zmiany biegów lub ruszania samochodem z miejsca. Mogą one wynikać z awarii mechatroniki lub awarii sprzęgła, czy koła dwumasowego. Trzeba przy tym zaznaczyć, że niewielkie szarpnięcia przy ruszaniu należą do specyfiki samej instalacji i nie zawsze oznaczają usterki. Jednak każdy niepokojący objaw pracy skrzyni DSG powinien być niezwłocznie sprawdzony. Pomoże to uniknąć pojawienia się dodatkowych kosztów i sprawi, że w sposób niezakłócony będziemy mogli odczuwać przyjemność i satysfakcję z prowadzenia samochodu. Przy serwisowaniu DSG nie warto oszczędzać. Zawsze decydujmy się na najlepsze dostępne zamienniki i usługi warsztat o sprawdzonej renomie. Z naprawą skrzyni DSG nie każdy mechanik sobie poradzi. Musi mieć do tego odpowiednie narzędzia, które są drogie i wiedzę.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło LuK, Sachs czy Valeo?

  Rynkiem sprzęgieł do samochodów osobowych na świecie rządzi trzech producentów: LuK, Sachs i Valeo. Te produkty są najczęściej stosowane jako pierwszy montaż w wielu samochodach europejskich. Dla samochodów japońskich, dochodzą jeszcze firmy Aisin i...

Twarde sprzęgło

  Zużycie sprzęgła może następować w różnym czasie jego eksploatacji. Teoretycznie nowe sprzęgło powinno wytrzymać przez przynajmniej 100 000 km drogi przebiegu, jednak nie zawsze tak się dzieje. Wpływ ma tutaj wiele czynników. Do najważniejszych możemy zaliczyć...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...