(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Gdy wymagana jest wymiana koła dwumasowego w samochodzie, użytkownika czeka duży wydatek. Wielu kierowców próbuje je ograniczyć, szukając części używanych lub regenerowanych. Czy warto jednak montować używane koło dwumasowe?

Odpowiedź tutaj jest dosyć jednoznaczna. Montaż używanej dwumasy jest w żaden sposób nieuzasadniony. Nawet jeżeli cena takiego elementu jest znacznie niższa niż nowej części, nie jest to ekonomicznie opłacalne. Wymiana koła dwumasowe to droga usługa – kosztuje przynajmniej kilkaset złotych – i gdy okaże się, że kupiony używany element nie jest wcale w lepszym stanie, niż wymontowany z samochodu, najczęściej nie obowiązuje już gwarancja – bardzo często w takich wypadkach obowiązuje tylko 14 – dniowa gwarancja „rozruchowa”. Każda używana część ma za sobą jakąś historię i pewien przebieg, co sprawia, że jest już zużyta. Nie da się ocenić stanu koła dwumasowego „na oko”.

Czy można sprawdzić używaną dwumasę?

Nawet wykwalifikowany mechanik może mieć z tym problem. Aby odpowiednio ocenić stopień zużycia koła dwumasowego i to, jak długo może posłużyć, należałoby przeprowadzić pomiary przy użyciu profesjonalnego sprzętu, który jest dostępny praktycznie wyłącznie u producentów kół dwumasowych. Jedyna sytuacja, gdzie opłacalne byłoby montowanie używanego dwumasowego koła zamachowego, to wtedy, gdy chcemy samochód naprawić „na szybko” i go sprzedać. Jednak i to jest ryzykowne – może okazać się, że od razu po montażu, koło dwumasowe będzie hałasować lub dawać inne oznaki zużycia [link do artykułu o objawach zużycia dwumasy – wtedy wydamy dużą kwotę na wymianę, która nie przyniesie żadnego skutku. Nie należy również zapominać o konsekwencjach, gdy świadomie sprzedamy samochód z takim „niepewnym” kołem dwumasowym, które rozpadnie się chwilę po sprzedaży.

Koło dwumasowe po regeneracji – opinie

Innym sposobem, aby oszczędzić trochę na wymianie dwumasowego koła zamachowego, jest montaż dwumasy regenerowanej. Niestety, mimo że wiele firm oświadcza, że zajmuje się regeneracją tego elementu, to rzadko kiedy te usługi stoją na wystarczająco wysokim poziomie. Poprawne zregenerowanie koła dwumasowego nie jest łatwe, wymaga dużej wiedzy, doświadczenia, odpowiednich narzędzi i materiałów. Nie jest to też usługa bardzo tania – najczęściej jej koszt stanowi co najmniej 50% ceny fabrycznie nowego elementu.

Ryzyko związane z montażem regenerowanej dwumasy

A ryzyko jest w tym przypadku duże – jeżeli okaże się, że sprzęgło nie jest dobrze zregenerowane, prawdopodobnie dowiemy się o tym dopiero po złożeniu i odpaleniu samochodu. Regenerowane elementy często na pierwszy rzut oka wyglądają dobrze – są często dokładnie wyczyszczone i pomalowane, jednak w tym wypadku nie od tego zależy sprawne działanie elementu. Jeżeli po zmontowaniu samochodu okaże się, że koło dwumasowe nadal nie jest zupełnie sprawne, to czeka nas ponowny wydatek na usługę wymiany, która musi kosztować przynajmniej kilkaset złotych, a także musimy kupić jeszcze jeden element. Nawet jeżeli będziemy mieli szczęście i firma, która regenerowała dwumasę przyjmie reklamację i zwróci pieniądze lub wymieni na kolejne koło, to pieniędzy, które skasuje mechanik prawdopodobnie nikt już nie zwróci.

 

Uszkodzone koło zamachowe dwumasowe, które będzie funkcjonować w samochodzie, może również niestety poczynić pewne szkody – wibracje nie będą tłumione w wystarczającym stopniu, tylko mogą być przenoszone na skrzynię biegów i wał korbowy. Skrajne przypadki to nawet zniszczona skrzynia biegów i pęknięty wał korbowy przez niesprawne koło dwumasowe. Tym bardziej niewarto ryzykować montowania w samochodzie części, co do których działania nie jesteśmy pewni. Dodatkowa przewaga koła nowego nad regenerowanym, to spokój i bezpieczeństwo w dalekich podróżach – przynajmniej przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów po montażu nowej dwumasy możemy być pewni, że nasz samochód nie zostanie unieruchomiony gdzieś w dalekiej podróży z powodu awarii tego podzespołu.

Jedyna sytuacja, która w pełni usprawiedliwa montaż regenerowanego koła dwumasowego, to wtedy gdy na rynku nie występuje już nowy element do danego samochodu. Taka sytuacja czasem zdarza się w przypadku samochodów starszych i rzadkich. Jednak są to pojedyncze modele, w przypadku znacznej większości samochodów, jakie są obecnie na rynku, nasz sklep posiada w swojej ofercie nowe koła dwumasowe.

Sprawdź najpopularniejsze koła dwumasowe

Opinie o kołach dwumasowych po regeneracji lub używanych

Opinie o montowaniu kół dwumasowych po regeneracji lub używanych są skrajnie podzielone. Jest grono kierowców, którzy są bardzo zadowoleni i chwalą niskie koszty naprawy, ale również duża, prawdopodobnie bardziej liczna grupa kierowców, którzy wszystkim taki zabieg odradzają, bo narazili się na utratę dużych pieniędzy, a także unieruchomienie samochodu przez długi czas.
Wszystko tutaj zależy tak naprawdę… od szczęścia. Od tego, czy trafimy na mało zużyte koło dwumasowe, wymontowane z samochodu o minimalnym przebiegu, które prawie dorównuje nowemu, czy na element z samochodu „zajechanego”, lub wymontowany ponieważ był już zepsuty, o czym nie poinformuje sprzedawca używanych części.

 

Warsztat regenerujący koła dwumasowe

Nowe koło dwumasowe

Nowe koło dwumasowe

Podobnie jest z warsztatami regenerującymi części – albo trafimy na specjalistów w swoim fachu, albo na partaczy, którzy głównie pozorują usługę regeneracji. Jednak również jeżeli dany warsztat naprawdę zna się na tym, co robi, to może okazać się, że część regeneracji nie będzie udana, choćby ze względu na to, że koło w naszym samochodzie będzie zbyt zniszczone, lub takiego typu, których regenerować się nie da. Może także dojść do sytuacji, gdzie nawet największy specjalista popełni błąd – każdemu zdarzają się pomyłki. Pytanie tylko, czy warto testować na swoim samochodzie i wydając swoje pieniądze, czy akurat tym razem się uda. Ryzykujemy nie tylko unieruchomienie samochodu, utratę pieniędzy na regenerację i usługę wymiany, ale także poważniejsze usterki spowodowane przez zepsutą dwumasę. Naszym zdaniem nie warto ryzykować. Lepiej zamontować od razu fabrycznie nowy zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym renomowanej firmy, co pozwoli zaoszczędzić sobie pieniędzy, czasu i nerwów.

Pewnym sposobem, który nie przyniesie kłopotów w przyszłości, na ograniczenie kosztu wymiany koła dwumasowego, może być montaż zestawu modyfikacyjnego na koło jednomasowe.

Do wielu samochodów, jakie są obecnie na rynku, dostępne są już takie zestawy. Jeżeli kupujemy taki zestaw renomowanej firmy, nie spotkamy się z żadnymi problemami ani różnicami w użytkowaniu samochodu.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Wymiana sprzęgła – Cena części i robocizny

Wymiana sprzęgła - cena części i robocizny Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć...

Sprzęgło ciężko chodzi lub szarpie przy ruszaniu – Co robić?

Historia rozwoju motoryzacji wiąże się również z rozwojem poszczególnych podzespołów samochodu. Sprzęgła przeszły wiele zmian, mających na celu poprawę niezawodności, parametrów przenoszenia mocy, czy momentu obrotowego, ale nie mniej ważna jest poprawa komfortu...

Spalone Sprzęgło – Przyczyny i Objawy

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło jest zjawisko, nazywane potocznie "spaleniem" sprzęgła. Określa się w ten sposób sytuację, gdy temperatura sprzęgła rośnie tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych, czy to przez...