(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Łożysko sprzęgła nazywane jest również wyciskowym lub oporowym. Nazwa „łożysko oporowe” wzięła się od tego, że łożysko to pokonuje opór sprężyny talerzykowej docisku sprzęgła. W wielu samochodach dzieje się to poprzez nacisk na tą sprężynę, są jednak również auta wyposażone w sprzęgła „ciągnione”, gdzie łożysko odciąga sprężynę i zarazem docisk od tarczy sprzęgła. Łożysko oporowe współpracuję z dźwignią, zwaną „łapą” sprzęgła i umieszczonym poza skrzynią siłownikiem hydraulicznym – wysprzęglikiem, lub w starszych samochodach z linką. Coraz częściej zdarza się również, że łożysko oporowe zintegrowane jest z siłownikiem hydraulicznym i stanowi razem jeden element zwany wysprzęglikiem centralnym. Wyeliminowany jest wtedy wysprzęglik poza skrzynią biegów. Więcej informacji o budowie hydraulicznego układu wysprzęglania można znaleźć w innym naszym artykule – sprzęgło hydrauliczne

Po czym rozpoznać zużyte łożysko sprzęgła?

Jeżeli słyszymy w naszym samochodzie terkotanie, huczenie lub inne dziwne dźwięki dobiegające ze strony skrzyni biegów, które często ustają po wciśnięciu sprzęgła, może to wskazywać na zużycie łożyska oporowego lub łożyska umieszczonego w wysprzęgliku centralnym. Jest to jeden z bardziej „łagodnych” objawów uszkodzenia tego elementu. Mogą wystąpić również bardziej poważne awarie, prowadzące do braku możliwości wysprzęglania. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w wysprzęglik centralny (CSC),wtedy oprócz awarii samego łożyska w nim umieszczonego, zepsuć może się również siłownik hydrauliczny. Jeżeli nastąpi wyciek z wysprzęglika centralnego, może dojść do zaolejenia tarcz ciernych sprzęgła, co uniemożliwi jazdę.

Kiedy wymienić łożysko sprzęgła?

Łożysko sprzęgła lub wysprzęglik centralny to elementy, które powinny być bezwzględnie wymieniane każdorazowo przy wymianie zestawu sprzęgła. Elementy te projektowane są do wytrzymania takiego samego przebiegu, co zestaw sprzęgła i oszczędzając na łożysku lub wysprzęgliku prosimy się o kłopoty. Niebawem po wymianie tylko tarczy i docisku, może ulec awarii również łożysko i wtedy oprócz kłopotu w postaci unieruchomienia samochodu, musimy ponownie wydać pieniądze na wymianę, która kosztuje tyle samo, co wymiana zestawu sprzęgła (również trzeba zdemontować w tym celu skrzynię biegów).
Również w odwrotnej sytuacji – gdy awarii ulegnie łożysko lub wysprzęglik, a tarcza oraz docisk sprzęgła wydają się być nadal w dobrym stanie, nie warto oszczędzać i należy wymienić od razu cały zestaw. Pozorna oszczędność może w dłuższym okresie przerodzić się w dodatkowe koszty, większe niż gdybyśmy od razu wymienili cały zestaw.
Dzieje się tak z powodu wysokich cen robocizny sprzęgła, a dodatkowo najczęściej zestawy sprzęgła zawierające łożysko lub wysprzęglik centralny są tańsze, niż elementy kupowane oddzielnie.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło LuK, Sachs czy Valeo?

  Rynkiem sprzęgieł do samochodów osobowych na świecie rządzi trzech producentów: LuK, Sachs i Valeo. Te produkty są najczęściej stosowane jako pierwszy montaż w wielu samochodach europejskich. Dla samochodów japońskich, dochodzą jeszcze firmy Aisin i...

Twarde sprzęgło

  Zużycie sprzęgła może następować w różnym czasie jego eksploatacji. Teoretycznie nowe sprzęgło powinno wytrzymać przez przynajmniej 100 000 km drogi przebiegu, jednak nie zawsze tak się dzieje. Wpływ ma tutaj wiele czynników. Do najważniejszych możemy zaliczyć...

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...