(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Utrudnienia w zmianie biegów, niepoprawne działanie pedału, czy niepokojące dźwięki wydobywające się z okolic skrzyni biegów mogą wskazywać na awarię układu przeniesienia napędu. Może ona wynikać z wielu czynników, ale pierwszą przyczyną którą powinniśmy rozważyć jest zapowietrzenie układu hydraulicznego. Wynika ono z przedostawania się pęcherzyków powietrza do wnętrza przewodów w ramach układu, co wpływa negatywnie na jego pracę. Objawy będą widoczne w obrębie działania samego pedału sprzęgła, najczęściej powodując tzw. miękkie lub twarde sprzęgło. O sprzęgle miękkim mówimy kiedy pedał działa zbyt lekko i nie wraca do miejsca startowego. O sprzęgle twardym mówimy kiedy pedał stawia zwiększony opór w trakcie pracy lub w ogóle niemożliwe jest jego użycie.  Obie te usterki mogą być związane z innym powodem niż samo zapowietrzenie. Jednak sprawdzanie ich pod innym kątem powinno nastąpić dopiero w dalszej kolejności. W niniejszym tekście opiszemy procedurę odpowietrzania sprzęgła.

Odpowiemy również na często powtarzające się pytania:

  • jak zdiagnozować zapowietrzenie sprzęgła?
  • jak odpowietrzyć sprzęgło?

Równocześnie opiszemy zasady bezpieczeństwa, których powinniśmy przestrzegać podczas tego typu prac z uwagi na toksyczne właściwości płynu hydraulicznego.

Zapowietrzone sprzęgło?

Zapowietrzenie układu sprzęgła może w zupełności uniemożliwić nam poruszanie się samochodem. Zazwyczaj kłopoty będą objawiać najbardziej się podczas prób włączenia pierwszego lub wstecznego biegu. Zapowietrzenie może również skutkować pojawieniem się anormalnego oporu stawianego przez pedał sprzęgła. Pedał może wtedy chodzić bardzo ciężko, albo wprost przeciwnie: zbyt łatwo ulegać przyłożonej sile. W samochodach z zapowietrzonym układem zaobserwujemy wtedy pojawienie się problemów z powrotem pedału sprzęgła do pozycji początkowej a nawet sytuacje, kiedy pedał sprzęgła zostaje w podłodze po użyciu. Kiedy sprzęgło jest twarde, możemy z kolei mieć problemy z jego przesunięciem. Jeśli zaobserwowaliśmy jeden z tych objawów, być może będziemy zmuszeni przeprowadzić odpowietrzanie sprzęgła. Nie należy lekceważyć tych usterek, gdyż wcale nie muszą wynikać z zapowietrzenia i mogą być one zapowiedzią poważniejszych awarii. Poza tym pogarszają one komfort korzystania z pojazdu w bardzo znacznym stopniu.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Odpowietrzenie sprzęgła

Najważniejsze jest zachowanie środków bezpieczeństwa. Sprzęgło zwykle nie wymaga użycia specjalnego płynu, tylko wykorzystuje płyn hamulcowy. W takim przypadku, układ hamulcowy jest sprzężonym z układem włączania sprzęgła. Płyn hamulcowy to środek wysoko toksyczny i trujący, dlatego zachowajmy zwiększoną ostrożność podczas wszelkich czynności dotyczących odpowietrzania sprzęgła. Warto również zadbać, aby płyn nie dostawał się na powierzchnię lakieru samochodu, gdyż doprowadzi to do jego uszkodzenia i powstania korozji. Poniżej opiszemy cały proces odpowietrzania sprzęgła krok po kroku. Równocześnie należy podkreślić, że jeśli nie mamy doświadczenia w pracach naprawczych, to najlepiej będzie zlecić tę czynność mechanikowi. Bez wiedzy, doświadczenia i odpowiednich narzędzi nie da się prawidłowo odpowietrzyć sprzęgła. Do samodzielnego wykonania odpowietrzenia sprzęgła potrzebny będzie nam płyn hydrauliczny, lewarek, odpowiednie klucze i pomoc drugiego człowieka.

Odpowietrzenie sprzęgła krok po kroku – Poradnik serwisowy

W tym miejscu omówimy wszystkie czynności które krok po kroku powinniśmy wykonać jeśli chcemy odpowietrzyć sprzęgło.

UWAGA!

Opisana procedura odpowietrzania sprzęgła jest skuteczna tylko w autach z połączonym układem hamulcowym i wysprzęglania.

  1. Odpowietrzenie sprzęgła – uzupełnienie płynu hamulcowego
    Prace należy zacząć od kontroli stanu płynu hamulcowego. W tym celu zlokalizujmy pojemnik z płynem hamulcowym, otwórzmy go i sprawdźmy poziom płynu. Większość dzisiejszych samochodów dzieli zbiorniczek wyrównawczy układu wysprzęglania z układem hamulcowym. Jeśli pojemnik nie jest pełny, ostrożnie uzupełnijmy jego stan, najlepiej przy użyciu lejka z metalu lub tworzywa sztucznego. Poziom płynu powinien pokrywać się z oznaczeniem MAX w wewnętrznej stronie pojemnika. Spróbujmy uruchomić samochód. Jeśli objawy nie ustępują, powinniśmy przejść do wykonania kolejnych czynności. Nie należy nigdy przekroczyć wskazania MAX na zbiorniczku.
  2.  Odpowietrzenie sprzęgła – detekcja wycieków.
    Jeśli uzupełnienie stanu płynu nie poskutkowało powinniśmy przejść do przeglądu całego układu sprzęgła. Nieszczelności są najczęstszą przyczyną zapowietrzenia. Przyciśnięcie pedału sprzęgła będzie wtedy doprowadzało do wycieku płynu w miejscach, gdzie pojawiła się nieszczelność. Dokładnie sprawdźmy wszystkie przewody w ramach instalacji. Wycieki mogą pojawić się na środku uszkodzonego przewodu, jednak najczęściej występują przy łączeniach. Zachowajmy ostrożność podczas tych czynności. Użyjmy ochronnych rękawic pamiętając, że płyn hamulcowy jest substancją trującą i bardzo niebezpieczną dla organizmu ludzkiego.
  3.  Odpowietrzenie sprzęgła – kontrola odpowietrzników
    Kiedy już sprawdziliśmy, czy w układzie pojawiły się wycieki, powinniśmy przejść do kontroli stanu odpowietrzników. W tym celu ściągnijmy gumowe osłony przeciwpyłowe z odpowietrzników przy kołach. Sprawdźmy, czy odpowietrzniki są dokręcone.
  4. Odpowietrzenie sprzęgła – napełnienie przewodu płynem hamulcowym.
    W celu odpowietrzenia układu należy podłączyć przewód do odpowietrznika umieszczonego na zacisku hamulcowym. Potem, konieczne jest lekkie odkręcenie odpowietrznika na zacisku. Następnie druga osoba powinna wcisnąć powoli pedał hamulca i przytrzymać go. Po wykonaniu tej czynności należy zamknąć odpowietrznik. Tę procedurę należy powtarzać, aż w przewodzie przestaną pojawiać się pęcherzyki. Układ jest odpowietrzony, gdy nie wydobywają się pęcherzyki powietrza, a sam płyn.
  5. Odpowietrzenie sprzęgła – czynności końcowe.
    Czas na ponowną kontrolę stanu płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. Należy uzupełnić powstały ubytek do maksymalnego poziomu. Przed wyruszeniem na drogę, koniecznie trzeba sprawdzić, czy hamulce i pedał sprzęgła działają w sposób poprawny. Kiedy wszystkie te czynności zostaną wykonane nie pozostaje nam nic innego jak wykonanie jazdy próbnej. Pamiętajmy o zachowaniu przy tym szczególnej ostrożności zanim upewnimy się, że sprzęgło i hamulce działają poprawnie.

UWAGA!

Wiele współczesnych samochodów wymaga innej procedury odpowietrzania niż opisana powyżej. W wielu modelach, konieczne do tego jest użycie komputera połączonego ze sterownikiem samochodu.

Opisane powyżej ogólne wskazówki nie powinny stanowić podstawy do samodzielnego wykonania naprawy. Jeżeli użytkownik nie wie, jak konkretnie zrobić to w danym samochodzie, należy udać się do mechanika.

Często, aby odpowietrzyć sprzęgło, konieczne jest użycie specjalnego narzędzia, które wytwarza próżnię i w ten sposób usuwa powietrze z układu.

Zapowietrzone sprzęgło

Zapowietrzone sprzęgło hydrauliczne może przysporzyć kłopotów każdemu kierowcy. Wystąpienie usterki jest możliwe zaraz po założeniu nowego sprzęgła, jak i w przypadku sprzęgła zbliżającego się do końca użyteczności. Często diagnozę sprzęgła warto zacząć od odpowietrzenia, ponieważ jest to dosyć proste i nie kosztuje wiele. Bardzo ważne jest jednak zachowanie bezpieczeństwa, gdyż płyn hamulcowy z którym będziemy obcować jest toksyczny i może doprowadzić do szkód w organizmie człowieka. Dodatkowo trudno wykonać tę  operację samodzielnie i prawdopodobnie będziemy potrzebowali pomocy drugiej osoby, gdyż odpowietrzanie sprzęgła jest wykonywane równocześnie z perspektywy podwozia, jak i kabiny samochodu. Jeśli jednak nie mamy doświadczenia w pracach mechanicznych i nie czujemy się pewnie w czynnościach serwisowych, należy zgłosić się do sprawdzonego warsztatu. Usługa odpowietrzenia sprzęgła nie powinna być szczególnie droga i czasochłonna. Jeśli nie wykonamy tych czynności możemy spotkać się z nieprawidłowościami w pracy pedału sprzęgła. W przypadku miękkiego sprzęgła będzie ono miało kłopoty z powrotem do miejsca wyjściowego po naciśnięciu. W przypadku twardego sprzęgła jego pedał będzie stawiał zwiększony opór lub w ogóle niemożliwe będzie jego przesunięcie. Odpowietrzenie nie może zastąpić poważniejszych napraw dotyczących układu przeniesienia napędu. Jednak jest ono podstawową czynnością którą powinniśmy wykonać w razie pojawienia się nieprawidłowości w pracy sprzęgła i jego elementów.

Zbagatelizowanie objawów zapowietrzonego sprzęgła może prowadzić do poważniejszej awarii, która całkowicie unieruchomi pojazd. Szczególnie groźne są wycieki płynu hydraulicznego w autach z połączonymi układami hamulcowym i wysprzęglania. Taka awaria może doprowadzić do braku możliwości zatrzymania samochodu

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Wymiana pompy sprzęgła – cena części i koszt robocizny

  Tematy omówione w tym artykule:Do czego służy pompa sprzęgła?Tabela z cenami części i robocizny.Objawy uszkodzenia pompy sprzęgła.Wymiana pompy sprzęgła. Do czego służy pompa sprzęgła? Pompa sprzęgła to jeden z najważniejszych elementów układu wysprzęglającego...

Miękkie sprzęgło – przyczyny i objawy

Jedną z najczęściej występujących usterek układu sprzęgłowego jest występowanie tzw. „miękkiego sprzęgła”.  Pedał sprzęgła nie stawia wtedy oporu w przypadku jego dociskania i często nie wraca do pozycji wyjściowej. Wielu Klientów zgłasza się do nas z pytaniami w tym...

Objawy kończącego się sprzęgła

Wymiana sprzęgła to jeden z większych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.  Każdy kierowca powinien wiedzieć, że wymieniając sprzęgło będzie musiał liczyć się nie tylko z zakupem drogich części, ale i z pokryciem wysokich kosztów robocizny. Dodatkowo, wymiana...