(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Jeszcze dwie dekady temu sprzęgło z kołem dwumasowym były stosowane rzadko, głównie w mocnych turbodieslach. Dziś rozwiązanie to jest bardzo popularne i trafiło pod maski aut wszystkich klas – także tych, z silnikiem benzynowym. W tym tekście podajemy garść najważniejszych informacji o kołach dwumasowych – zapraszamy do lektury!

sprzeglo dwumasowe kiedy wymienic

Sprzęgło dwumasowe

Sprzęgło dwumasowe, czyli zawierające dwumasowe koło zamachowe to wynalazek stosunkowo młody. Zdążył jednak okryć się już złą sławą i znaleźć swoje miejsce w historii motoryzacji. Pierwsze skojarzenia właścicieli samochodów z kompletnym sprzęgłem dwumasowym to narażanie kierowców na duże koszty i możliwość unieruchomienia samochodu w dalekiej podróży. Czym różni się sprzęgło z dwumasą od zwykłego?

Co to jest sprzęgło dwumasowe?

Sprzęgło dwumasowe ma takie samo przeznaczenie jak sprzęgło klasyczne. Umożliwia więc ruszanie i zmianę biegów poprzez rozłączanie silnika i kół. Jak sprawdzić, czy nasze auto ma sprzęgło dwumasowe? Ocena wizualna („na własne oczy”) jest trudna – wymaga demontażu skrzyni biegów. Zdecydowanie prościej sprawdzić to po numerze VIN.

Czym się różni sprzęgło dwumasowe od zwykłego?

O ile przeznaczenie sprzęgła dwumasowego nie różni się od klasycznego rozwiązania, o tyle można wskazać istotne różnice między budową sprzęgła dwumasowego a zwykłego. Różnica odnosi się np. do sposobu tłumienia drgań. Sprzęgła jednotarczowe składają się z:

  • przytwierdzonej do koła zamachowego oprawy sprzęgła ze sprężyną talerzową lub zespołem sprężyn śrubowych, a także pierścieniem dociskowym;
  • tarczy sprzęgła z okładzinami po obu stronach;
  • koła zamachowego;
  • sterowanego hydraulicznie łożyska wyciskowego lub dźwigni.

Budowa sprzęgła dwumasowego

W sprzęgle dwumasowym do przeniesienia momentu obrotowego służy dwumasowe koło zamachowe wraz z tarczą i dociskiem sprzęgła. Tworzą one wspólnie komplet sprzęgła dwumasowego, budową różniący się od klasycznego rozwiązania. Inaczej niż w przypadku sprzęgła z kołem jednomasowym, tarcza sprzęgła nie posiada tłumików drgań. Są one umieszczone wewnątrz koła zamachowego.

Jak działa sprzęgło dwumasowe?

Sprzęgło dwumasowe to po prostu dwie masy (dwa równoległe talerze) współpracujące ze sobą przez łożysko i sprężyny łukowe. Koło masy pierwotnej połączone jest z korbowodem silnika. Koło masy wtórnej znajduje się od strony skrzyni biegów. Mogą one poruszać się względem siebie o kąt nawet 90 stopni. To specyfika sprzęgła dwumasowego. Zasada działania tego układu przedstawia się następująco:

  • przeniesienie momentu obrotowego między obydwoma masami odbywa się przez sprężyny łukowe;
  • masa wtórna przekazuje energię dalej przez sprzęgło na skrzynię biegów;
  • dzięki tłumikom w postaci sprężyn układ neutralizuje wibracje i drgania.

Jeśli interesuje Cię sposób działania klasycznego sprzęgła, to przeczytasz na ten temat w innym artykule.

Jak dbać o sprzęgło dwumasowe?

Jak widać „dwumasa” musi sobie radzić z ekstremalnymi przeciążeniami. Zatem ile wytrzymuje sprzęgło dwumasowe? Jego wytrzymałość szacuje się na około 100 000–200 000 kilometrów. Rzeczywisty okres eksploatacji zależeć będzie od stylu jazdy i użytkowania samochodu. Dzięki dobrym nawykom można przedłużyć żywotność sprzęgła dwumasowego. Jak jeździć, by „dwumasa” posłużyła nam przez lata? Na początek zwróć uwagę na użycie sprzęgła w czasie hamowania. Poza tym unikaj gwałtownego przyspieszania, szczególnie przy niskiej prędkości obrotowej silnika. W czasie zmiany biegów pedał sprzęgła należy wciskać zawsze do końca a samochód odpalać na wciśniętym sprzęgle. Im mniejsze obciążenia układu napędowego samochodu (wywołane np. ciężkim ładunkiem, holowaniem przyczepy, gwałtownym przyspieszaniem itp.), tym większa szansa, że koło dwumasowe i sprzęgło posłużą nam długo.

W jakich samochodach znajduje się sprzęgło dwumasowe?

Gdy w latach 80. XX wieku dwumasowe koła zamachowe zadebiutowały w samochodach osobowych, wyposażone w nie były głównie samochody marek premium, jak Mercedes czy Porsche.

Najczęściej znajdowały zastosowanie w silnikach dużych i mocnych. Z czasem jednak rozwiązanie to upowszechniło się na tyle, że obecnie trudniej znaleźć na rynku samochód z tradycyjnym, sztywnym kołem zamachowym niż z „dwumasem”. Dlaczego producenci decydują się na takie rozwiązanie w miejsce „starego dobrego”, „niezniszczalnego” sztywnego koła zamachowego? Główny powód to rosnąca moc i moment obrotowy nowoczesnych aut. Układ sprzęgła z kołem dwumasowym jest w stanie przenosić znacznie większe siły. Inny powód to cichsza i łagodniejsza praca układu napędowego samochodu oraz ochrona skrzyni biegów.

Czy można zmienić sprzęgło dwumasowe na zwykłe?

W ofercie naszego sklepu, sprzegła24.pl posiadamy zestawy modyfikacyjne z koła dwumasowego na jednomasowe do wielu samochodów. Takie zestawy zawierają wszystko, co potrzebne do wyeliminowania potencjalnie generującego problemy podzespołu, jakim jest koło dwumasowe. Zestawy z kołami jednomasowymi są opracowane specjalnie do tego celu i sprawiają, że mimo różnic w budowie nie ma różnic w użytkowaniu samochodu. Tego rodzaju modyfikacja pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy przy wymianie kompletnego sprzęgła.

Sprawdź, czy zestaw modyfikacyjny na koło jednomasowe jest dostępny do Twojego samochodu:
Marka Alfa Romeo Marka Audi Marka Bmw Marka Citroen Marka Fiat Marka Ford Marka Hyundai Marka Kia Marka Lancia Marka Land rover Marka Mazda Marka Mercedes Marka Mitsubishi Marka Nissan Marka Opel Marka Peugeot Marka Renault Marka Rover Marka Saab Marka Seat Marka Skoda Marka Suzuki Marka Toyota Marka Volvo Marka VW

 

Sprzęgło dwumasowe w benzynie

Wielu kierowców kojarzy sprzęgła dwumasowe głównie z samochodami wyposażonymi w silniki o zapłonie samoczynnym i z turbosprężarką. Jednak to nieprawda, że w silnikach benzynowych nie stosuje się sprzęgła z kołem dwumasowym. Obecnie wiele samochodów z silnikami benzynowymi posiada turbodoładowanie, co przez duży moment obrotowy sprzyja zastosowaniu koła dwumasowego. Jednak nie tylko – również wolnossące samochody często wyposażone są w sprzęgło dwumasowe – również popularnych, niedrogich marek.

Sprzęgło dwumasowe – cena

Koszt sprzęgła współpracującego z kołem dwumasowym zazwyczaj jest nieco większy niż sprzęgła stosowanego w silnikach ze sztywnym kołem. Podstawowym powodem jest solidniejsza budowa, takie sprzęgło bowiem przenosi większy moment obrotowy. Działają na nie większe siły. W związku z tym musi być wykonane z innych, grubszych i co za tym idzie droższych materiałów. Jeśli interesuje Cię cena dwumasowego sprzęgła do Twojego samochodu – wyszukaj swój model w naszym sklepie internetowym.

W większości wypadków najlepszym rozwiązaniem będzie zakup kompletu sprzęgła z kołem dwumasowym. W dłuższej perspektywie będzie to najekonomiczniejsze wyjście. W cenę wymiany sprzęgła poza częściami należy wliczyć koszt robocizny.

Objawy sprzęgła dwumasowego

W „życiu” każdego nowoczesnego samochodu przychodzi czas na wymianę sprzęgła dwumasowego. Objawem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę, jest ślizganie się – gdy tarcza wytrze się do tego stopnia, że nie ma możliwości odpowiedniego dociskania jej do koła dwumasowego i przenoszenie mocy na skrzynię jest ograniczone. Objawami uszkodzonego sprzęgła dwumasowego może być też hałas lub wstrząsy karoserii (wibracje przenoszone są zwykle przy niskich obrotach). Takie sygnały zwiastują uszkodzenie koła dwumasowego.

Pomimo tego, że objawy uszkodzenia sprzęgła dwumasowego mogą być bardzo wyraźne, w celu precyzyjnej i pewnej diagnozy należy udać się do mechanika. W celu sprawdzenia co się stało, najprawdopodobniej konieczne będzie zdjęcie sprzęgła i koła dwumasowego.

Jeżeli masz uszkodzone sprzęgło lub koło dwumasowe, możesz poszukać nowego w naszym sklepie internetowym. Oferujemy profesjonalne doradztwo i najlepsze ceny w kraju.

 

Czytaj także:

Spalone sprzęgło

Twarde sprzęgło

Sprzęgło nie odbija – czy to normalne

Sprzęgło hydrauliczne – zasada działania

Działanie sprzęgła samochodowego

Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

Wymiana sprzęgła – co trzeba wiedzieć?

4 najczęstsze błędy przy wymianie sprzęgła

Ile czasu trwa wymiana sprzęgła?

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Ile wytrzymuje dwumasa?

    Ile wytrzymuje dwumasa?

      Użytkownicy aut nowoczesnych, wyposażonych w koło dwumasowe szukają często odpowiedzi na pytanie, jak duży przebieg nowe koło pokona bez awarii. Kwestia ta pojawia się przy rozważaniu zakupu takiego pojazdu oraz gdy konieczna jest wymiana koła na nowe. Wtedy...

    Regeneracja Dwumasy

    Regeneracja Dwumasy

      Koło dwumasowe – regeneracja   Uszkodzone koło dwumasowe w aucie często wymaga bardzo szybkiej interwencji i wizyty u mechanika. Niestety, wiąże się to ze sporymi kosztami. Do ceny nowej części należy doliczyć jeszcze koszt samej usługi. Kwoty, jakich...

    Koło dwumasowe – LuK, Sachs, Valeo

    Koło dwumasowe – LuK, Sachs, Valeo

      Dwumasowe koło zamachowe jest dosyć skomplikowanym technicznie elementem. Składa się wielu części, które mają trudne zadanie – przenoszenie momentu obrotowego generowanego przez silnik oraz tłumienie drgań. Koło dwumasowe musi być bardzo wytrzymałe i zbudowane...

    Koło dwumasowe DSG

    Koło dwumasowe DSG

      Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia DSG to bardzo ceniona konstrukcja na rynku przekładni automatycznych. Szybko zmienia biegi, błyskawicznie reaguje, a przy okazji przyczynia się do zmniejszenia spalania i emisji spalin. Pracuje w oparciu o działanie dwóch...

    4.99/5 (218 ocen)