(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Jedną z najczęściej występujących usterek układu sprzęgłowego jest występowanie tzw. „miękkiego sprzęgła”.  Pedał sprzęgła nie stawia wtedy oporu w przypadku jego dociskania i często nie wraca do pozycji wyjściowej. Wielu Klientów zgłasza się do nas z pytaniami w tym zakresie, gdyż obawiają się, że miękkie sprzęgło może oznaczać wystąpienie większej awarii w układzie. Poniżej przedstawimy fragmenty typowych wypowiedzi naszych Klientów z przykładami występowania „miękkiego sprzęgła”:

„Gdy temperatura spada poniżej zera, to po wciśnięciu pedału odbija on tylko do ½ poziomu i nie wraca do pozycji wyjściowej. Po przejechaniu kilku kilometrów, kiedy wszystko się rozgrzeje, sprzęgło twardnieje i wraca do normy.” – Marcin, Ford Focus.

Pedał robi się miękki, po wciśnięciu wpada w podłogę, czasem trzeba go odciągnąć nogą. Dzieje się to, kiedy stoję w korku i samochód się nagrzewa.” – Bartek, Volkswagen Golf IV.

„Po nocy sprzęgło niemal wpada w podłogę, „łapie” dopiero przy samym końcu. Problem znika po przejechaniu paru kilometrów: sprzęgło twardnieje i „łapie” znacznie niżej.” – Kamil, Honda Civic.

„Auto stało pod blokiem przez godzinę. Pojechałem nim w trasę i po dwudziestu kilometrach pedał zrobił się bardziej miękki i zaczął „brać od dołu”. Dopiero w mieście, kiedy częściej używałem sprzęgła, znowu zaczęło robić się twarde.” – Paweł, Audi A3.

„Czułem, że pedał w moim Oplu Vectrze trzyma coraz słabiej, jednak to zignorowałem. Po dwóch miesiącach, gdy próbowałem wyjechać z posesji, pedał został w podłodze i na wycieraczkę wylał się płyn.” – Sebastian, Opel Vectra.

„Zaraz po wymianie sprzęgła zauważyłem, że pedał zaczął chodzić bardzo lekko, jakby nie stawiał żadnego oporu. Wróciłem do warsztatu, kiedy zauważyłem, że sprzęgło nie tylko lekko chodzi, ale i nie wraca do początkowej pozycji” – Piotr, Volvo V40.

kompletne zestawy sprzęgła

Kompletne zestawy sprzęgłowe

Jak widzimy, problem „miękkiego sprzęgła” jest zjawiskiem dość popularnym. W jednych przypadkach nasila się on podczas jazdy samochodem, w innych dopiero wtedy ustępuje. „Miękkie sprzęgło” może wynikać z wielu rodzajów awarii w samochodzie i samo w sobie nie może być przesłanką do stwierdzenia źródła problemów. W niniejszym tekście omówimy potencjalne przyczyny występowania „miękkiego sprzęgła” i  podpowiemy od jakich czynności powinniśmy zacząć kontrolę auta w kierunku zdiagnozowania źródła awarii.

Tarcza sprzegła

tarcza sprzęgła

Miękkie sprzęgło – najczęstsze przyczyny

1. Zapowietrzenie układu – jest to najbardziej prawdopodobna przyczyna wystąpienia „,miękkiego sprzęgła”. Wynika z pojawienia się powietrza w układzie sprzęgłowym. Szczegółowa procedura odpowietrzenia układu została opisana w oddzielnym tekście pt. „Jak odpowietrzyć sprzęgło?” (link). Odpowietrzenie wymaga użycia pewnej wiedzy oraz użycia konkretnych narzędzi. Polega na usunięciu pęcherzyków powietrza z przewodów. W tym miejscu musimy podkreślić, że płyn hamulcowy jest bardzo szkodliwą i toksyczną substancją, dlatego używając go należy zachować zwiększone środki ostrożności. Warto również zrozumieć, że zapowietrzenie układu nie bierze się znikąd i prawdopodobnie jest efektem nieszczelności. Nie powinniśmy tego lekceważyć, tylko poważniej przyjrzeć się układowi sprzęgła w kierunku zidentyfikowania wycieków.

2. Awaria pompy sprzęgła – dotyczy pojazdów wyposażonych w sprzęgło hydrauliczne. Awarii pompy z reguły towarzyszy wyciek płynu hydraulicznego w okolicach pedału sprzęgła. Awaria ta może również objawiać się spowolnionym tempem powrotu pedału sprzęgła do pozycji początkowej. Kierowcy często zwlekają z wymianą pompy sprzęgła, doraźnie uzupełniając stan płynu hydraulicznego podczas jego ubytku. Jest to jednak rozwiązanie mało ekonomiczne i w niektórych przypadkach szczególnie niebezpieczne: awaria pompy sprzęgła w samochodach z połączonym układem sprzęgłowym i hamulcowym może spowodować brak możliwości hamowania pojazdu.

3. Awaria wysprzęglika – innym, dość powszechnym powodem występowania „miękkiego sprzęgła” jest awaria tzw. wysprzęglika. Wysprzęglik to element umożliwiający zmianę biegów w samochodach ze sprzęgłem hydraulicznym. Działanie wysprzęglika opiera się na zasadzie ruchu tłoka oddziałującego na docisk sprzęgła, a jego zadaniem jest przesunięcie docisku sprzęgła za pomocą sprężyny talerzowej. Objawem uszkodzenia wysprzęglika może być wyciek płynu hydraulicznego w okolicy skrzyni biegów. W autach z połączonym układem sprzęgłowym i hamulcowym zachodzi niebezpieczeństwo sprawności hamulców. Poza występowaniem „miękkiego sprzęgła” przy awarii wysprzęglika mogą pojawić się problemy ze zmianą biegów i powolnym powracaniem pedału sprzęgła do pozycji wyjściowej.

4. Uszkodzenie docisku sprzęgła. – Docisk sprzęgła jest jednym z najbardziej eksploatowanych elementów każdego auta. Z tego powodu zazwyczaj mówi się nie tyle o jego awarii, co zużyciu konkretnych podzespołów. Najczęściej występującym problemem w zakresie docisku sprzęgła jest wyeksploatowanie powierzchni tarczy dociskowej, która odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów. Przy uszkodzeniach docisku sprzęgła zaleca się wymianę całego układu sprzęgłowego ze względu na koszty związane z montażem konkretnych podzespołów. Wymieniając tylko jeden z elementów ryzykujemy, że w niedługim czasie będziemy zmuszeni wymienić element kolejny i ponownie płacić za koszty rozbiórki samochodu, m.in. demontażu skrzyni biegów. W szerszej perspektywie zwiększy to nasze wydatki związane z naprawą sprzęgła.

5. Nieszczelność jednego z przewodów ciśnieniowych – mowa o przewodach znajdujących się pomiędzy pompą sprzęgła a wysprzęglikiem. W przypadku „miękkiego sprzęgła” należy upewnić się, że każdy z wężyków jest szczelny i nie uległ uszkodzeniu, gdyż w przeciwnym wypadku będzie dochodziło do zapowietrzenia układu i ubytku płynu.

6. Zużycie tłoczków w pompie sprzęgła lub wysprzęgliku – awaria związana ze zużyciem tłoczków odpowiadających za generowanie odpowiedniego ciśnienia płynu hydraulicznego w ramach układu. Z reguły skutkuje koniecznością wymiany pompy sprzęgła lub wysprzęglika.

7. Niewyregulowana lub zerwana linka sprzęgła –  dotyczy starszych modeli aut bez sprzęgła hydraulicznego. W takich samochodach, linka sprzęgła łączy pedał z łapą – nie występuje układ hydrauliczny. Część sprzęgieł tego typu podlega regulacji manualnej, jednak istnieją również sprzęgła z samoregulatorem linki.  W przypadku tych drugich niestety nie ma możliwości regulacji linki, a powstała awaria będzie skutkować koniecznością jej wymiany. Jeśli wymiana linki samoregulującej nie pomaga, to przyczyna może leżeć po stronie samego sprzęgła. Problemy dotyczące linki sprzęgła bardzo często będą objawiać się „miękkim sprzęgłem” i opóźnieniem w powrocie pedału sprzęgła do pozycji wyjściowej po jego przesunięciu. Odpowiednia regulacja linki sprzęgła jest bardzo ważna. Jeśli linka będzie zbyt mało napięta, sprzęgło może nie rozłączać się do końca. Z kolei przy zbyt dużym napięciu, sprzęgło będzie nieustannie się ślizgać i zużyje się błyskawicznie.

linka sprzęgła

linka sprzęgła

8. Ubytek płynu hydraulicznego – część problemów związanych z „miękkim sprzęgłem” można rozwiązać w sposób doraźny poprzez uzupełnienie stanu płynu hamulcowego. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że powstały ubytek jest prawdopodobnie związany z wyciekiem. Nie powinniśmy lekceważyć ubytku płynu hydraulicznego, a w razie jego stwierdzenia należy przeprowadzić szczegółową kontrolę układu sprzęgła oraz hamulcowego.

9. Wada łożyska oporowego – łożysko oporowe znajduje się w centralnym punkcie osi sprzęgła, umożliwia wyłączanie i włączanie sprzęgła. Poza pojawieniem się tzw. „miękkiego sprzęgła” może wywoływać powstawanie niepokojących dźwięków w czasie, gdy pedał sprzęgła nie jest wciśnięty. Czasem dźwięki ustępują po wciśnięciu pedału. Ze względu na koszty montażu wada łożyska oporowego skutkuje zazwyczaj koniecznością wymiany całego zestawu sprzęgła.

Kiedy pojawia się miękkie sprzęgło?

Wystąpienie „miękkiego sprzęgła” jest często pojawiającą się awarią w układzie przeniesienia napędu. Jego przyczyny mogą być różne, dlatego warto jest zwrócić uwagę na inne, towarzyszące mu objawy. W mniej wymagających przypadkach potrzebne będzie tylko odpowietrzenie układu, jednak bardziej poważne sytuacje mogą wiązać się z koniecznością wymiany wszystkich elementów sprzęgła. Pojawienie się „miękkiego sprzęgła” jest szczególnie niebezpieczne w przypadku aut z połączonym układem hamulcowym i włączania sprzęgła.

Tego typu awaria może skończyć się nawet utraceniem możliwości zatrzymania. Nawet w przypadku zwykłego zapowietrzenia, pojawienia się „miękkiego sprzęgła” nie należy lekceważyć, gdyż prawdopodobnie wynika ono z pojawienia się nieszczelności w układzie i wycieku płynu. Mniej kłopotu będą mieli użytkownicy starszych samochodów ze sprzęgłem na linkę. O ile nie jest to linka samoregulująca, to do usunięcia negatywnych objawów prawdopodobnie wystarczy sama regulacja. Koszty usunięcia objawów „miękkiego sprzęgła” też będą różne.

W zależności od przyczyny właściciel może być zmuszony do wymiany pojedynczego przewodu, albo mało wymagającego odpowietrzenia układu. Jednak w przypadku poważniejszych awarii w nowych samochodach koszty mogą sięgnąć wysokości kilku tysięcy złotych. Zwłaszcza, że zdiagnozowanie przyczyny wystąpienia „miękkiego sprzęgła” nie zawsze jest łatwe i może wymagać kompleksowego przeglądu auta.

Pompa sprzęgła

pompa sprzęgła

Miękkie sprzęgło po wymianie

Nieco inną kategorią awarii jest przypadek, gdy pedał sprzęgła jest zbyt miękki po jego wymianie. Nowe sprzęgło często pracuje nieco lżej od starego, zużytego. Takie zjawisko może być przez kierowcę odebrane jako niepożądane – nagle zmienia się charakterystyka praca pedału sprzęgła. Jednak jest to zjawisko normalne – sprężyny nowego docisku wymagają mniejszej siły do wciśnięcia niż w przypadku części, która ma za sobą wielotysięczny przebieg.

W przypadku, gdy oprócz lekkiej pracy pedału dojdą inne problemy, jak niewracanie pedału sprzęgła, należy przyjrzeć się układowi wysprzęglania. Może okazać się nawet, że diagnoza była mylnie postawiona i sprzęgło było sprawne, a od początku problemy wynikały z awarii pompy sprzęgła, czy wysprzęglika

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

      Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

      Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

      Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

    4.99/5 (218 ocen)