(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła, który jest dosyć często lekceważony. Wielu użytkownikom wydaje się, że taki drobny element, który najczęściej nie kosztuje dużo nie może sprawić wielkich kłopotów. W praktyce jednak awaria łożyska wyciskowego powoduje znaczny spadek komfortu jazdy, a w skrajnych przypadkach unieruchomienie pojazdu.

Łożysko oporowe znajduje się wewnątrz skrzyni biegów. Oznacza to, że w celu jego wymiany, należy zdemontować przekładnię. Jest to czynność pracochłonna i wymagająca specjalnej wiedzy, przez co koszt robocizny jest wysoki.

Sprzęgło ciągnione z łożyskiem spiętym z dociskiem

Koszt samych części bardzo mocno zależy od zastosowanego w danym aucie rozwiązania. Obecnie na rynku dominują dwa rozwiązania:

  • tradycyjne łożysko wyciskowe współpracujące dźwignią sprzęgła i linką lub siłownikiem znajdującym się poza obudową skrzyni,
  • wysprzęglik centralny (łożysko oporowe połączone z siłownikiem hydraulicznym).

W tym artykule skupimy się na bardziej klasycznym rozwiązaniu. Koszty wymiany wysprzęglika poruszone zostały w poniższym tekście:

 

Wysprzęglik – cena części oraz koszt wymiany

Trzeba pamiętać, że w obu przypadkach, do wymiany łożyska konieczny jest demontaż skrzyni biegów. W warsztacie taka usługa kosztuje co najmniej kilkaset złotych. To sprawia, że warto zastanowić się nad wymiana również tarczy i docisku przy okazji”. To sprawi, że mamy gwarancję poprawnego działania całego układu i unikamy niepotrzebnych wydatków w przyszłości. Mechanik musi przynajmniej dokładnie skontrolować stan sprzęgła po każdym demontażu skrzyni.

Jaki rodzaj łożyska jest w moim samochodzie?

Aby sprawdzić, czy dany samochód jest wyposażony w zwykłe łożysko oporowe, czy w wysprzęglik centralny można skontaktować się z doradcami naszego sklepu. Często konieczne są do tego specjalistyczne narzędzia do rozkodowania numeru VIN.

Łożysko wyciskowe – koszty

Poniżej prezentujemy ceny łożyska oporowego i jego wymiany w wielu popularnych modelach samochodów. Jako ciekawostkę dodaliśmy kilka aut, gdzie występują wysprzęgliki centralne – dla porównania kosztów.

Samochód Cena łożyska oporowego Cena sprzęgła z łożyskiem Cena wymiany
AUDI A3 8P 1.9 TDI 105KM 89 729 300 – 500
AUDI A4 B6 1.9 TDI 130KM 99 599 350 – 600
AUDI A4 B8 2.0 TDI 143KM 249 759 350 – 600
BMW 3 E46 320 D 136KM 109 449 300 – 600
BMW 5 E39 520 I 150KM 109 469 350 – 650
BMW X3 E83 2.0 D 150KM 209 769 400 – 700
FORD FOCUS MK2 1.4 80KM wysprzęglik centralny – 369 719 280 – 500
FORD GALAXY MK2 2.0 TDCI 140KM wysprzęglik centralny – 489 939 400 – 600
PEUGEOT 206 1.4 I 75KM 99 329 200 – 400
PEUGEOT 307 2.0 HDI 90 90KM 89 439 200 – 500
PEUGEOT 508 1.6 THP 156KM wysprzęglik centralny – 189 ~800 350 – 600
SEAT LEON 1 1.9 TDI 150KM wysprzęglik centralny – 269 699 300 – 500
SKODA OCTAVIA 1 1.9 SDI 68KM 49 brak zestawu z łożyskiem 250 – 550
SUZUKI GRAND VITARA 2 1.9 DDIS 129KM wysprzęglik centralny – 299 ~800 350 – 650
TOYOTA AVENSIS T25 2.0 D-4D 116KM 139 629 290 – 580
VOLVO S40 II 1.6 D 110KM wysprzęglik centralny – 309 799 300 – 500
VOLVO V50 2.0 D 136KM wysprzęglik centralny – 269 929 300 – 500
VW GOLF 4 2.0 115KM 89 489 250 – 500
VW GOLF 7 1.6 TDI 105KM 199 1149 300 – 500
VW PASSAT B5 GP 1.9 TDI 130KM 99 599 300 – 550

Koszty samego łożyska zestawiono również z kosztami zestawów sprzęgła. Taki zestaw składa się z:

  • tarczy sprzęgła,
  • docisku,
  • łożyska oporowego lub wysprzęglika centralnego.

Z powyższej tabeli dosyć jasno wynika, że w przypadku wymiany samego łożyska, koszt części stanowi niewielką składową ogólnej ceny. Często wielokrotnie więcej kosztuje robocizna – usługa wymiany. Trzeba też zauważyć, że mechanikowi zapłacimy praktycznie tyle samo, gdy do wymiany ma samo łożysko oporowe, co wtedy gdy wymieniamy całe sprzęgło. Zakład, któremu zlecamy tę wymianę napracuje się praktycznie tyle samo.

 

Eksperci i mechanicy z dużym doświadczeniem zawsze zalecają wymianę całego zestaw sprzęgła. Jest ku temu kilka racjonalnych powodów:

  1. Robocizna jest droga. Jeżeli łożysko oporowe jest już zużyte, to jasno wskazuje, że pozostałe elementy będą do wymiany niedługo.
  2. Tylko wymiana całego kompletu gwarantuje poprawne działanie sprzęgła.
  3. Wyłącznie nowy komplet sprzęgła gwarantuje długą bezproblemową jazdę.

 

Rzut oka na ceny samych łożysk sprzęgła w porównaniu do całych zestawów wystarczy, aby dojść do ciekawych wniosków. Różnica w cenie między pojedynczym elementem,a całym zestawem jest mniejsza, niż ewentualny koszt naprawy.

Oznacza to, że jeśli nie wymienimy tarczy i docisku przy okazji wymiany łożyska oporowego, różnica w cenie części nie zrekompensuje drugiej robocizny. Podwójnego kosztu usługi można uniknąć wymieniając od razu cały zestaw.

 

Wymianę zestawu sprzęgła zamiast pojedynczych elementów sugerują również istotne kwestie techniczne. Uszkodzone łożysko oporowe może doprowadzić do zniszczenia innych elementów – docisku, a nawet tarczy sprzęgła.

Docisk sprzęgła, który pokonał już duży przebieg, jest wypracowany”. Taki zużyty element może nie współpracować odpowiednio z nowym łożyskiem oporowym.

 

Szczególnie ważne jest to w specyficznym rodzaju sprzęgła, jakim jest sprzęgło cierne ciągnione”. Zasada działania takiego zestawu jest poniekąd odwrotna od tradycyjnego. Łożysko nie naciska na docisk, tak jak w sprzęgle pchanym”. Tutaj łożysko i dźwignia sprzęgła odciąga docisk od tarczy. W sprzęgle ciagnionym łożysko oporowe jest na stałe wpięte w docisk. Od poprawności tego połączenia zależy działanie całego podzespołu.

Również w sprzęgle tradycyjnym, czyli pchanym zużycie docisku wpływa na pracę łożyska i całego sprzęgła. W tym przypadku, miejsce styku łożyska i docisku ulega stopniowemu zużyciu. Powstaje tam charakterystyczne zagłębienie. Może to spowodować nieosiową pracę łożyska i w konsekwencji brak możliwości wysprzęglania lub bardzo szybkie zużycie nowego łożyska.

Zużyty docisk sprzęgła

Na zdjęciu widać docisk sprzęgła uszkodzony w miejscu styku z łożyskiem oporowym

Łożysko sprzęgła w popularnych autach

Przyjrzyjmy się kilku szczególnym przypadkom z naszej tabeli, skupiając się na cenie łożyska oporowego sprzęgła.

 

Audi A4 B8 2.0 TDI – łożysko wyciskowe

Ceny łożysk oporowych do większości popularnych samochodów są zbliżone. Jest to około 100 PLN za część zamienną dobrej jakości. Są jednak w tym przypadku wyjątki. Jest tak choćby w przypadku coraz popularniejszego w Polsce Audi A4 B8 z silnikiem 2.0 TDI. Tam koszt łożyska to około 300 PLN. W tym samochodzie, oprócz zastosowania specyficznego rodzaju koła dwumasowego, producent przewidział również łożysko oporowe wymienne razem z jego tuleją prowadzącą.

W tym przypadku na koszt części może wpływać również to, że auto jest bardzo popularne na rynku, jest dosyć młode i prestiżowej marki.

 

Łożysko oporowe do VW Golfa IV 2.0

Łożysko oporowe do innego auta z koncernu VW – Golfa IV 2.0 benzyna na pierwszy rzut oka różni się niewiele. Nie ma co prawda tulei prowadzącej, ale samo łożysko wygląda podobnie. Jednak jeśli rozmawiamy o cenie, to element do starszego samochodu jest ponad 2 razy tańszy. Można to wytłumaczyć wiekiem konstrukcji — do starszego auta łożysko jest wykonane w starszej technologii, która przez wiele lat staniała.

 

Peugeot 206 1.4 I 75 km — łożysko oporowe — cena

Warto zwrócić uwagę na przykład taki jak miejski Peugeot 206 z silnikiem benzynowym. W tym przypadku występuje wyjątkowo mała różnica pomiędzy ceną samego łożyska oporowego, a całego zestawu sprzęgła.

Zestaw jest w tym przypadku droższy zaledwie o 230 PLN. Koszt łożyska stanowi prawie 1/3 ceny całego zestawu i mówimy tu o częściach uznanych producentów. W tym przypadku zdecydowanie zalecane jest, aby wymienić od razu cały zestaw.

 

Ford Galaxy MK2 2.0 TDCi – cena łożyska

Najdroższe części występują w autach, gdzie łożysko zespolone jest z siłownikiem. W tych autach mamy do czynienia z wysprzęglikiem centralnym. Przykładem takiego auta jest Ford Galaxy MK2 z silnikiem 2.0 diesel. Przy okazji jest to auto, gdzie występuje jeden z droższych wysprzęglików. Wynika to prawdopodobnie z tego, że auto jest dosyć świeże na rynku. Wysprzęglik w tym wypadku stanowi prawie połowę ceny zestawu sprzęgła. Części kupowane w zestawach są znacznie tańsze niż kupowane oddzielnie i jest to kolejny argument za wymianą od razu całego zestawu z tarczą i dociskiem.

 

Łożysko oporowe – Peugeot 508 1.6 THP 156 km

Po przeciwnej stronie stoi przykład Peugeota 508 z silnikiem benzynowym turbo o pojemności 1.6. W tym aucie występuje jeden z tańszych wysprzęglików centralnych na rynku – kosztuje poniżej 200 PLN. Koszt całego zestawu to około 800 PLN i jest to jeden z niewielu przypadków, gdzie rozważyć można wymianę samego wysprzęglika. Należy jednak pamiętać o bardzo dokładnym sprawdzeniu tarczy sprzęgła i docisku pod kątem ich zużycia.

 

Skoda Octavia 1.9 SDI – łożysko oporowe

Ciekawym przypadkiem jest Skoda Octavia I generacji z silnikiem 1.9 SDI. W tym przypadku, łożysko oporowe jest dokupowane zawsze oddzielnie. Nie znajduje się w zestawie sprzęgła. Jest bardzo tanie – kosztuje około 50 PLN. Jest to łożysko bardzo małych rozmiarów, o którym mechanicy często mówią, że nie wymaga wymiany za każdym razem. Inna konstrukcja łożyska wynika tutaj ze specyficznej konstrukcji sprzęgła. Jest to sprzęgło odwrotne”. Takie sprzęgła stosował koncern Volkswagena w swoich starszych konstrukcjach.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Łożysko wyciskowe – koszt wymiany w warsztacie

Jak wspomnieliśmy wcześniej, znaczną część kosztu wymiany łożyska oporowego stanowi robocizna. Jej cena bardzo mocno waha się w zależności od konkretnego modelu, ale również od danego warsztatu.

Można zauważyć pewne prawidłowości w cenach usług mechanicznych. Warsztaty z małych miast lub wsi najczęściej mają niższe od średniej ceny. Po przeciwnej stronie są renomowane warsztaty z dużych aglomeracji oraz ASO. Wybierając konkretny warsztat do wykonania naprawy sprzęgła, nie należy kierować się wyłącznie niską ceną. Warto zasięgnąć opinii wśród klientów warsztatu. Wymiana sprzęgła to czynność dosyć skomplikowana i wymagająca wiedzy, narzędzi i doświadczenia. Wśród mechaników często krąży opinia, że sprzęgła nie da się źle zamontować”. Nie jest to absolutnie prawda. Wymieniając łożysko oporowe należy pamiętać o szeregu warunków, które trzeba spełnić, aby sprzęgło działało prawidłowo.

narzędzia w warsztacie

Nasz sklep współpracuje z szeregiem warsztatów w całej Polsce, które zostały zweryfikowane pod kątem jakości świadczonych usług. Ich listę można znaleźć tutaj:

https://www.sprzegla24.pl/odbierz-10-proc-rabatu-na-montaz/2

Co więcej, w tych warsztatach, nasi Klienci mogą uzyskać do 10% rabatu na montaż.

Oprócz odmiennych cenników poszczególnych warsztatów cena wymiany łożyska oporowego zależy również od modelu samochodu. Wymiana jest tańsza w lepiej poznanych przez mechaników modelach, a droższa w autach stosunkowo nowych. Koszt zależy również od skomplikowania danej konstrukcji. W samochodach bardziej nowoczesnych, mechanik musi bardziej napracować się w celu demontażu skrzyni biegów. Ta czynność jest zawsze konieczna do wykonania przy wymianie sprzęgła. Jedyne kilka wyjątków to bardzo stare, już praktycznie niespotykane samochody.

Warto wiedzieć, że wymiana sprzęgła w dwóch wydawałoby się identycznych samochodach może różnić się ceną. Wystarczy, że w jednym aucie podczas demontażu skrzyni biegów pojawi się więcej trudności. Mogą być to np. zapieczone śruby. Mechanik musi w tym przypadku poświęcić więcej czasu i środków, co wpływa na koszt usługi. Nigdy nie da się określić jednoznacznie ostatecznego kosztu naprawy. Różnice w cennikach są zupełnie normalne i nie świadczy to o nieuczciwości mechanika. Po prostu każdy przypadek jest inny.

Mechanik demontuje sprzęgło

Wymiana łożyska w warsztacie – BMW X3 2.0d 150km

Przykładem samochodu, w którym wymiana łożyska sprzęgła jest bardzo kosztowna może być BMW X3. Oprócz tego, że jest to auto dosyć nowoczesne i skomplikowane, dochodzi kwestia napędu 4×4. W samochodach z napędem na wszystkie koła układ napędowy składa się z większej ilości elementów. Oznacza to, że przy demontażu skrzyni biegów, również mechanika czeka więcej pracy. Do tego, naprawa auta z napędem na cztery koła wymaga pewnej większej wiedzy. Występuje tam kilka elementów, które wymagają specjalnego obchodzenia się przez mechanika. Warto zaufać ekspertom, którzy wcześniej już wykonywali podobne zlecenia w takich autach.

Koszt wymiany łożyska oporowego w BMW X3 może sięgnąć nawet 700 PLN. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby sprawdzić, a najlepiej wymienić również inne elementy sprzęgła. Mechanik nie może zapomnieć również o sprawdzeniu koła dwumasowego.

VW Passat B5 1.9 TDI – wymiana łożyska oporowego

Na przeciwnym biegunie, co BMW X3 znajduje się VW Passat generacji B5 z silnikiem 1.9 TDI. To auto mechanicy znają na pamięć i nie mają problemu z wymianami eksploatacyjnymi. Poza tym, Passat B5 to już dosyć wiekowa konstrukcja, która jest bardzo prosta i nie wymaga użycia wielu specjalistycznych narzędzi. Co więcej, wiedza mechanika w tym przypadku nie musi przekraczać podstawowej niezbędnej do wymiany sprzęgła.

Peugeot 307 2.0 HDi 90km – ile kosztuje wymiana łożyska?

Kolejnym stosunkowo prostym i dobrze poznanym przez mechaników autem jest Peugeot 307 z silnikiem 2.0 HDi 90 km. Ten samochód często nie posiada koła dwumasowego. Mechanicy chwalą te modele również za dobry dostęp do skrzyni biegów. Dzięki temu koszt wymiany sprzęgła może nawet zmieścić się w około 200 PLN.

Kiedy wymienić łożysko oporowe?

Łożysko oporowe jest na tyle niedrogim elementem, że należy je wymienić zawsze, gdy jest ku temu dobra okazja. Przez dobrą okazję rozumiemy w tym przypadku zdemontowaną skrzynię biegów.

Zużyte łożysko oporowe najczęściej daje się kierowcy we znaki. Najbardziej znanym objawem zużytego łożyska jest szum dochodzący z okolicy skrzyni biegów. Często ustaje po lekkim wciśnięciu pedału sprzęgła. W zależności do konstrukcji sprzęgła i konkretnej awarii, szum może również wydobywać się po wciśnięciu, a ustawać po puszczeniu pedału.

Dziwne dźwięki z okolicy sprzęgła powinny sprawić, że kierowca uda się do mechanika na dokładną diagnozę samochodu.

Inne usterki, jakim może ulec łożysko oporowe są najczęściej ciężke do stwierdzenia wcześniej. W końcu dojdzie do awarii, która unieruchomi samochód. Takie usterki zdarzają się jednak bardzo rzadko, najczęściej na skutek np. pęknięcia łożyska oporowego.

Jakie łożysko oporowe wybrać?

Wielu producentów oferuje łożyska oporowe sprzęgła. Nie wszystkie produkty są jednak dobrej jakości. W przypadku tego elementu, gdy mamy do wyboru części kilku firm, najczęściej niewiele różnią się ceną. Patrząc procentowo, różnica może być dość spora, natomiast w wartościach bezwzględnych — już nie robi takiego wrażenia.

Często zdarza się sytuacja, gdy łożysko słabszego producenta kosztuje 70 PLN, a topowej marki, wykorzystywanej na pierwszy montaż 100 PLN. Procentowo mamy sporą różnicę — aż 30%, natomiast w praktyce zawsze warto dopłacić te zaledwie 30 PLN do lepszego łożyska.

Zdarza się części mniej znanych producentów, wytrzymują tylko kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a potem znowu potrzebna jest wymiana.

Jak dobrać łożysko oporowe?

Często zdarza się, że w danym samochodzie i wersji silnika występuje kilka rodzajów łożyska oporowego. Niestety, tylko jeden będzie pasował do konkretnego samochodu. Łożysko musi być dopasowane bezbłędnie, inaczej nie uda się go zamontować lub będzie źle działać.

Z pomocą w doborze odpowiedniego łożyska oporowego przychodzą konsultanci naszego sklepu. Posiadamy w naszym sklepie narzędzia pozwalające zrobić to bez pomyłki.

Warto wspomnieć, że łożysko oporowe z rynku aftermarket może się nieco różnić wyglądem od łożyska oryginalnego, wyjętego z samochodu. Jest to sytuacja normalna i nie należy od razu takiego łożyska wykluczać. Zdarza się, że producent w okresie produkcji samochodu wprowadza pewne zmiany, czy ulepszenia. Stąd delikatne różnice w wyglądzie części. Często jednak takie łożysko da się bez problemu zamontować i spełnia swoje zadanie doskonale.

Łożysko oporowe – wymiary

Każde łożysko oporowe ma swoje specyficzne wymiary. Do najważniejszych należą:

  • zewnętrzna średnica
  • wewnętrzna średnica
  • wysokość.

Jednak nie są to jedyne parametry, które decydują o dopasowaniu łożyska. Oprócz tego ważna jest konkretna budowa i sposób mocowania.

Nie ma możliwości, aby dobrać sprzęgło po samych wymiarach, takich jak średnica. Konieczne są dokładne dane samochodu.

Jak wymienić łożysko oporowe?

Na początku trzeba przypomnieć, że do wymiany łożyska oporowego zawsze konieczny jest demontaż skrzyni biegów. Z tego powodu, jest to czynność, którą bezwzględnie należy pozostawić profesjonalistom. Domorosły mechanik, nawet jeśli radzi sobie z podstawowymi czynnościami jak wymiana hamulców, czy oleju, może sobie nie poradzić. Przede wszystkim potrzebne są specjalistyczne narzędzia i duża wiedza. Gdy za wymianę łożyska weźmie się osoba o zbyt małych kompetencjach w tym zakresie, może dojść nawet do uszkodzenia samochodu.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...

Układ napędowy samochodu

  Układ napędowy samochodu osobowego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Dzięki temu, auto może się poruszać. Przed układem napędowym nowoczesnego samochodu stawiane są bardzo wysokie wymagania. Obecnie silniki generują coraz większe...