(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Koło dwumasowe to element, który wszedł do produkcji pod koniec lat 80. Obecnie upowszechnił się na tyle, że prawie każde nowe auto z manualną skrzynią ma koło dwumasowe.

Na naszym blogu znaleźć można artykuł poświęcony temu, jakie samochody najczęściej wyposażone są w koła dwumasowe.

Wymiana dwumasy

W świadomości kierowców koło dwumasowe funkcjonuje głównie jako źródło dużych kosztów w razie awarii. Nie jest to jednak wyłącznie”fanaberia” producentów samochodów. Przy ogromnym rozwoju silników, jaki dokonał się w ostatnich latach, konieczne było wprowadzenie nowego elementu tłumiącego drgania.

Na naszym blogu znajduje się artykuł poświęcony diagnozie koła dwumasowego:

Jak sprawdzić czy koło dwumasowe jest dobre?

Wymiana koła dwumasowego

Koło dwumasowe. Źródło: Schaeffler Repxpert

Koło dwumasowe – od czego zależy cena?

Ile właściwie kosztuje wymiana koła dwumasowego? To bardzo zależy od konkretnego samochodu. Mocno wahający się koszt części czasem ciężko wyjaśnić.Często zależy to od klasy i popularności samochodu. Da się też zauważyć tendencję, że koła dwumasowe do samochodów starszych, ale ciągle bardzo popularnych na rynku (np. Passat B5) mają dosyć niskie ceny. Po drugiej stronie są samochody rzadkie i egzotyczne. Koła dwumasowe do takich maszyn są często niedostępne, a jeśli już to nierzadko osiągają astronomiczne ceny.

W poniższej tabeli zamieściliśmy zestawienie kosztów wymiany koła dwumasowego w wielu popularnych modelach aut. Uwzględnione są zarówno koszty samych części, jak i robocizny przy wymianie.

Tabela z kosztami części oraz robocizny w popularnych samochodach:

Marka / model Cena koła dwumasowego Cena sprzęgła z kołem dwumasowym Koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym Koszt wymiany samego koła dwumasowego
AUDI A3 8P 1.9 TDI 105KM 1050 1200 350 – 450 400 – 500
AUDI A4 B6 1.9 TDI 130KM AWX 1050 1600 400 – 600 350 – 600
AUDI A4 B8 2.0 TDI 143KM 1300 2300 450 – 700 400 – 700
BMW 3 E92 320 D 177KM 1750 2200 450 – 800 350 – 760
BMW X3 E83 2.0 D 150KM 1500 1800 500 – 900 450 – 900
OPEL ASTRA H 1.7 CDTI 101KM 1159 1990 350 – 500 250 – 500
OPEL SIGNUM 1.9 CDTI 150KM 980 1800 400 – 600 300 – 550
OPEL VECTRA C 1.9 CDTI 150KM 980 1800 400 – 600 300 – 550
OPEL ZAFIRA B 1.9 CDTI 150KM 970 1600 450 – 650 400 – 625
RENAULT SCENIC 2 1.9 DCI 120KM 1200 1900 450 – 650 400 – 600
SEAT LEON 1 1.9 TDI 110KM 920 1200 350 – 450 400 – 500
SKODA OCTAVIA 2 1.9 TDI 105KM 1039 1150 350 – 450 400 – 500
TOYOTA AVENSIS T25 2.0 D-4D 116KM 1789 2059 (969 zestaw ze sztywnym kołem) 400 – 700 350 – 700
TOYOTA COROLLA VERSO 2.0 D-4D 116KM 1789 2059 (969 zestaw ze sztywnym kołem) 450 – 700 350 – 700
VOLVO V50 2.0 D 136KM 1169 1769 400 – 650 350 – 650
VW GOLF 4 1.9 TDI 101KM 1039 1150 350 – 450 400 – 500
VW GOLF 5 1.9 TDI 105KM 1039 1150 350 – 450 400 – 500
VW PASSAT B6 2.0 TDI 140KM 1230 1400 450 – 700 350 – 600
VW TOURAN I 1.9 TDI 105KM 1039 1150 350 – 450 400 – 500
VW PASSAT B5 GP 1.9 TDI 130KM 1039 1579 400 – 600 350 – 600

W zaznaczonych kolorem samochodach łatwiej jest wymienić zestaw koła ze sprzęgłem niż samo koło dwumasowe.

Wymiana koła dwumasowego – koszt całkowity

Na całkowity koszt wymiany koła dwumasowego w samochodzie, składają się dwa elementy:

  1. koszt samych części
  2. koszt usługi (robocizny)

Wymiana dwumasy – koszt robocizny

Jak wynika z naszej tabeli, nierzadko koszt usługi wymiany koła dwumasowego sięga lub nawet przewyższa połowę kosztu części.

Wymiana sprzęgła, czy dwumasy jest na tyle trudnym i skomplikowanym zadaniem, że należy zlecać ją profesjonalistom. Wymaga to posiadania sporej wiedzy, użycia specjalnych narzędzi i jest bardzo czasochłonne. W każdym aucie,aby wymienić sprzęgło lub koło dwumasowe trzeba między innymi wymontować całą skrzynię biegów. Sprawia to, że koszt robocizny takiej wymiany jest duży.

Koszt robocizny zależy od wielu czynników. Bardzo ważny jest model danego samochodu. Pod tym względem są auta „łatwiejsze” i”trudniejsze”. Zwykle wymiana w starszych, prostszych, ale też dobrze poznanych przez mechaników autach jest tańsza. Co innego w samochodach, w których do wyjęcia skrzyni trzeba zdemontować bardzo wiele elementów. Często konieczne jest odkręcenie przedniej ramy pomocniczej. Tak jest prawie zawsze w przypadku aut rodzinnych typu VAN. W tym przypadku zostaniemy obciążeni kosztami ponownego ustawienia geometrii zawieszenia.

Film przedstawia wymianę koła dwumasowego w Golfie V TDI

Na cenę usług w warsztacie wpływa jego lokalizacja. Najczęściej firmy umieszczone z dala od dużego miasta mają korzystniejsze ceny usług niż takie w dużych aglomeracjach.

Nie da się pominąć również „prestiżu” danego modelu.Mechanik często skasuje więcej za wymianę dwumasy w Audi, niż w Volkswagenie, nawet jeżeli mechanicznie te auta są bliźniacze.

Koło dwumasowe – cena części

Analizując powyższą tabelę, warto zwrócić na różnicę między cenami samychkół, a całych zestawów. Bardzo często różnica ceny pomiędzy jednym a drugimjest niższa niż koszt wymiany.

Zwykle koszt wymiany samego koła dwumasowego jest minimalnie (50 – 100 PLN)niższy niż zestawu ze sprzęgłem. Patrząc z perspektywy mechanika, jest topraktycznie identyczna praca.

Co więcej, zdarza się, że wymiana całego sprzęgła z dwumasą jesttańsza niż samego koła. Na pierwszy rzut oka wydaje się to absurdalne.Wynika to z tego, że w przypadku niektórych samochodów, najczęściej zkoncernu VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) nowe zestawy sprzęgła z dwumasą sąfabrycznie skręcone. To sprawia, że mechanik nie musi martwić się oprzykręcenie sprzęgła do koła. Nie musi mieć specjalnych narzędzi do sprzęgiełsamonastawnych. Co więcej, wymieniając w tych autach samo koło, można poprawniedobrać części dopiero po zdemontowaniu starych. To nieco paraliżuje pracęwarsztatu, ponieważ stanowisko pracy jest zajęte podczas oczekiwania naczęści.

Czy wymieniając dwumasę warto również wymienić sprzęgło?

Z powyższych dwóch akapitów wynika pewien wniosek. Jeżeli w aucie zostanie zdiagnozowana awaria koła dwumasowego, najbardziej zalecana jest wymiana od razu całego zestawu ze sprzęgłem. Da się to uzasadnić zarówno ze względów technicznych jak i ekonomicznych.

Przede wszystkim, tylko wymiana całego kompletu gwarantują długą,bezawaryjną jazdę. Jeżeli wymienimy samo koło — może okazać się, że zużyte już sprzęgło, „ułożone” pod stare koło nie będzie działać poprawnie.

Wymiana całego zestawu jest bardziej opłacalna, ponieważ wszystkie elementy sprzęgła są projektowane tak, aby wytrzymać podobny przebieg.Jeżeli do wymiany mamy koło dwumasowe, możemy spodziewać się w niedługim czasie również awarii tarczy i docisku sprzęgła, czy łożyska lub wysprzęglika.

Poza tym, części kupowane oddzielnie są droższe niż w zestawach.

Rozważmy to na przykładzie.

 

Renault Scenic 1.9 dCi 120km – wymiana dwumasy

Rozważmy przypadek Renault Scenica z silnikiem 1.9 dCi 120km. Właściciel dowiaduje się, że uszkodzone jest koło dwumasowe. Po demontażu sprzęgła,mechanik stwierdza, że sprzęgło jest jeszcze w niezłym stanie. Zdecydowano o wymianie samego koła. Tarcza sprzęgła, docisk i wysprzęglik centralny zostały w aucie. Przebieg tych części nie był dokładnie znany.

Dwumasa Scenic – cena wymiany:

1200 (części) + 550 (wymiana) = 1750 zł

Niestety, niebawem po wymianie koła dwumasowego okazuje się, że wysprzęglik zaczął przeciekać. Wyciekający z niego płyn hydrauliczny, wchłonęła w siebie tarcza sprzęgła i również nadaje się tylko do wyrzucenia.

Koszt wymiany sprzęgła (tarcza sprzęgła + docisk + wysprzęglik centralny):

769 (części, zestaw kupowany oddzielnie jest droższy) + 500 (wymiana) = 1269zł.

Razem: 1750 + 1269 = 3019 zł.

Gdyby kierowca zdecydował się na wymianę od razu całego zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym, zapłaciłby 1900 + 550 = 2450. Daje nam to 569 zł oszczędności.

Zobacz koło dwumasowe do Renault Scenic 1.9 dCi 120km

 

Wymiana dwumasy 1.9 TDI

Auta koncernu Volkswagena z silnikiem 1.9 TDI to jeden z przykładów,gdzie kompletnie nie opłaca się wymiana samego koła. Spójrzmy na ceny. Dla Golfów IV i V 1.9 TDI różnica między ceną samego koła a całego zestawu to zaledwie około 100 zł. Co więcej, tę różnicę rekompensuje niższy koszt wymiany całego zestawu. Dwumasa 1.9 TDI jest jednym z najczęściej poszukiwanych elementów na rynku części samochodowych.

 

Zmiana koła dwumasowego na jednomasowe 1.9 TDI

Użytkownicy starszych aut często szukają sposobów na ograniczenie kosztów tak poważnych napraw, jak wymiana sprzęgła. Takim rozwiązaniem może być zamiana koła dwumasowego na koło sztywne. Rozważmy przypadek wspomnianego Golfa V 1.9 TDI. Zestaw modyfikacyjny na sztywne koło kosztuje 999zł, a z kołem dwumasowym 1150 zł. Tylko 150 złotych różnicy każe się zastanowić nad stosowaniem rozwiązania, które nie jest fabryczne.

Przeczytaj artykuł o modyfikacji koła dwumasowego na sztywne

Koło dwumasowe Opel Vectra C 1.9 CDTi 150km

Opel Vectra C i jego techniczny bliźniak — Opel Signum z silnikiem 1.9CDTi 150km to przykład auta, gdzie czasem klienci decydują się na wymianę samego koła dwumasowego. Tam początkowa oszczędność sięga niemal 1000zł. Jednak rzadko w tych autach zdarza się, aby koło dwumasowe zepsuło się szybciej niż sprzęgło. To tarcza, docisk oraz wysprzęglik są słabszymi elementami.

Sprawdź cenę koła dwumasowego do Vectry C 1.9 CDTi 150 KM

 

Toyota 2.0 D-4D 116km – cena dwumasy

Ciekawym przypadkiem są Toyoty z silnikiem 2.0 D-4D o mocy 116km. Samo koło dwumasowe, jak i zestaw ze sprzęgłem do tego samochodu są dosyć drogie. Problem w tym przypadku da się jednak łatwo rozwiązać, stosując zestaw modyfikacyjny na koło sztywne. Taki komplet topowego japońskiego producenta, firmy Aisin kosztuje około 1000 zł. To sprawia, że oszczędzamy ponad 1000 zł w stosunku do zestawu z kołem dwumasowym i sprzęgłem i około 800 zł w odniesieniu do samej dwumasy. Zestaw ze sztywnym kołem współpracuje doskonale z silnikiem 2.0 D-4D 116km. Jest to jeden z hitów sprzedaży, ponieważ różnicy w jeździe w tych autach nie ma praktycznie żadnej, a oszczędność jest bardzo duża.

Sztywne koło zamachowe do Toyota 2.0 D-4D 116KM

Co więcej, gdy w przyszłości zużyje się sprzęgło, wystarczy wymienić tarczę, docisk i łożysko oporowe za około 600 zł. Koło jednomasowe zostaje w aucie dożywotnio.

Warto zauważyć różnicę w cenie robocizny dla dwóch aut z tym samym silnikiem. W Toyocie Avensis taka wymiana jest jednak łatwiejsza niż w vanie Corolli Verso.

Wymiana dwumasy – Volkswagen Passat B6 2.0 TDI

VW Passat B6 z silnikiem 2.0 TDI to kolejne auto, gdzie zupełnie nie opłaca się wymieniać samego koła dwumasowego. Za cały zestaw ze sprzęgłem, musimy dopłacić zaledwie niecałe 200 złotych w stosunku do samego koła dwumasowego. Różnicy w koszcie robocizny nie ma praktycznie żadnej.Co więcej, koła dwumasowe w tych autach znoszą dużo. Jeśli taki element ulegnie awarii, można założyć, że sprzęgło również jest już zużyte.

Zobacz zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym do Passata B6 2.0 TDI

BMW 2.0d – koszt wymiany dwumasy

BMW to marka, która obecnie w praktycznie wszystkich silnikach stosuje koło dwumasowe. Wyjątkiem nie są tutaj modele X3 i 320d. Można zauważyć, że części do mniejszego i tańszego modelu są zaskakująco droższe. Spowodowane jest to wyższą mocą silnika. Za to koszt usługi jest wyższy dla X3. Jest to auto z napędem na cztery koła, gdzie demontaż skrzyni to wymagające zadanie.

Sprawdź aktualne ceny zestawów z kołem dwumasowym do BMW X3 2.0d

Wymiana koła dwumasowego DSG

Koło dwumasowe DSG

Koło dwumasowe do skrzyni DSG.

Źródło SACHS: https://aftermarket.zf.com/app/controller/opc/getMedia?fileName=00322295000541&typeID=5

Oprócz samochodów ze skrzynią manualną również niektóre automaty współpracują z kołem dwumasowym. Przykładem takiego rozwiązania jest dwusprzęgłowa skrzynia Volkswagena — DSG.

Koło dwumasowe w DSG wytrzymuje średnio 100 000 – 150 000 kilometrów. Po tym konieczna jest wymiana na nowe. Ile to kosztuje?

Koło dwumasowe do skrzyni DSG. Źródło: SACHS

W przypadku Volkswagena Passata B6 2.0 TDI 140km koszt koła dwumasowego to około 1200 zł. Robocizna w tym przypadku kosztuje około 500 – 600 złotych.Trzeba jednak znaleźć warsztat specjalizujący się w przekładniach tego typu.Nie każdy mechanik sobie poradzi z taką wymianą.

Do samochodów ze skrzyniami typu DSG nie ma zestawów zawierających od razu sprzęgło i koło dwumasowe. Nie wszystkie moduły sprzęgła są w ogóle dostępne na rynku części zamiennych. W przypadku wymienionego wyżej Passata, taki zestaw sprzęgła kosztuje 2499 złotych.

W przypadku DSG nie zawsze przy wymianie dwumasu trzeba wymienić też sprzęgło. Tylko wykwalifikowany mechanik jest jednak w stanie określić, który element jest już zużyty i powoduje problemy.

Zestaw sprzęgła do skrzyni DSG

Zestaw sprzęgła do skrzyni dwusprzęgłowej

Źródło: Repxpert

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Sprzęgło DSG

  Pierwsze projekty dwusprzęgłowej skrzynia biegów zostały stworzone w jednym celu – aby poprawić osiągi aut sportowych. Ich autorstwo przypisuje się znanej z innowacji na tym polu firmie Porsche i datuje się na lata 80. Pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa w cywilnym...

Suche sprzęgło

  Sprzęgła cierne można podzielić na dwie główne grupy: sprzęgła suche sprzęgła mokre Jest to podział biorący pod uwagę warunki, w jakich pracuje układ. Wśród sprzęgieł montowanych w dzisiejszych samochodach dominują sprzęgła suche. Najczęściej są to sprzęgła...

Układ napędowy samochodu

  Układ napędowy samochodu osobowego odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Dzięki temu, auto może się poruszać. Przed układem napędowym nowoczesnego samochodu stawiane są bardzo wysokie wymagania. Obecnie silniki generują coraz większe...