(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl

Sprawdź cenę części

Koło dwumasowe to rozwiązanie często spędzające sen z powiek użytkownikom. Często pojawiają się opinie, że jest to nowoczesny wynalazek, który nie jest zupełnie potrzebny i służy tylko „naciąganiu kierowców”.  Przeczytaj artykuł na naszym blogu:

Do czego służy koło dwumasowe

W skrócie – koło dwumasowe wpływa na poprawę komfortu jazdy. Jego zastosowanie jest też absolutnie niezbędne przy wysokiej mocy silnika.

Początki zastosowania kół dwumasowych to koniec lat 80. XX wieku. Na dużą skalę to rozwiązanie zaczęło się upowszechniać w latach 90. Jego ekspansja trwa do tej pory i obecnie, ciężej jest znaleźć na rynku auto z klasycznym kołem sztywnym niż z dwumasą.

Przekrój koła dwumasowego

Budowa koła dwumasowego

Obraz pochodzi ze strony http://www.servicesolutionsdidcot.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/Dual-Mass-Flywheel-cutaway-view.jpg

Które auta mają koła dwumasowe?

Na początku swojej rynkowej kariery, koła dwumasowe były głównie kojarzone z silnikami diesla. Głównie te, mocno wysilone a także siłą rzeczy generujące większe wibracje jednostki wymagały użycia potężnego tłumika drgań, jakim jest koło dwumasowe.

Koła dwumasowe występują również często w autach ze skrzyniami biegów automatycznymi. Jednak nie zawsze – tu wszystko zależy od konstrukcji danej skrzyni. W przypadku starszych aut ze skrzyniami „hydraulicznymi”, nie potrzeba dwumasy – sprzęgło hydrokinetyczne doskonale sprawdza się w roli tłumika drgań. W przypadku skrzyń pół-automatycznych lub dwusprzęgłowych – bardzo często w aucie jest dwumasa.

Koło dwumasowe

Obraz pochodzi ze strony http://www.amsautomotive.com/AMS/UploadFiles/pgallery/2013424192642.jpg

Koło dwumasowe w benzynie

W późniejszym okresie, wraz ze spadkiem pojemności silników benzynowych i częstszym wykorzystaniem turbodoładowania, również silniki o zapłonie iskrowym zostały „obdarzone” kołami dwumasowymi. Obecnie, większość nowych aut również benzynowych, ma dwumasę.

Jedynym pewnym sposobem weryfikacji, czy dany egzemplarz samochodu wyposażony jest fabrycznie w koło dwumasowe jest rozszyfrowanie jego numeru VIN w dekoderze odpowiednim dla danej marki. Niestety takie narzędzia nie są ogólnodostępne.

 

Jak sprawdzić, czy auto ma dwumas po VIN?

Tutaj z pomocą przychodzi nasz sklep. Doradcy są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy konkretne auto wyjechało z fabryki wyposażone w koło dwumasowe, czy sztywne i przedstawić ofertę na odpowiednie części zamienne.

Dzięki numerowi VIN da się sprawdzić, w jakie części samochód został wyposażony fabrycznie. Jednak szczególnie w przypadku nieco starszych aut, niekoniecznie jest to zgodne ze stanem faktycznym. Podczas wielu lat serwisowania i u wielu różnych właścicieli mogły być stosowane różne nieoryginalne części. W przypadku sprzęgieł, najczęstszą tego typu modyfikacją jest zastąpienie koła dwumasowego, kołem sztywnym. Na rynku są dostępne tego typu zestawy do wielu samochodów. W tym wypadku, numer VIN nie jest niestety specjalnie pomocny w doborze części. Często jedynym wyjściem, jest demontaż starych elementów i dobranie nowego zestawu, na jego wzór.

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu o przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Koło dwumasowe – które samochody?

Nie da się jasno – jednoznacznie powiedzieć, które auta na pewno mają koła dwumasowe, a które nie. Są jednak pewne prawidłowości. Na przykład BMW od wielu lat nie ma już praktycznie żadnego samochodu z kołem sztywnym. Podobnie w przypadku Mercedesa. Jeśli chodzi o VW, czy Audi – pojedyncze modele mają fabrycznie koło sztywne. Trzeba jednak pamiętać o wyjątkach i zawsze sprawdzić dane auto po numerze VIN.

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Wymiana sprzęgła – Cena części i robocizny

Wymiana sprzęgła - cena części i robocizny Koszt naprawy sprzęgła w samochodzie zawiera w sobie zawsze dwie składowe. Oprócz ceny samych części dużym wydatkiem jest również koszt robocizny. Wymiana sprzęgła jest jedną z czynności, które zdecydowanie trzeba powierzyć...

Sprzęgło ciężko chodzi lub szarpie przy ruszaniu – Co robić?

Historia rozwoju motoryzacji wiąże się również z rozwojem poszczególnych podzespołów samochodu. Sprzęgła przeszły wiele zmian, mających na celu poprawę niezawodności, parametrów przenoszenia mocy, czy momentu obrotowego, ale nie mniej ważna jest poprawa komfortu...

Spalone Sprzęgło – Przyczyny i Objawy

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło jest zjawisko, nazywane potocznie "spaleniem" sprzęgła. Określa się w ten sposób sytuację, gdy temperatura sprzęgła rośnie tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych, czy to przez...