(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Dwumasowe koło zamachowe jest dosyć skomplikowanym technicznie elementem. Składa się wielu części, które mają trudne zadanie – przenoszenie momentu obrotowego generowanego przez silnik oraz tłumienie drgań. Koło dwumasowe musi być bardzo wytrzymałe i zbudowane z doskonałych materiałów, aby podołać tym zadaniom.

Koło dwumasowe LUK

Tak naprawdę tylko kilka firm na świcie jest gotowych pod względem technologicznym do produkcji kół dwumasowych. Czołowi producenci to LuK, Sachs i Valeo. W każdym nowym europejskim samochodzie, wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe znajdziemy produkt jednej z tych firm. Oprócz tych kluczowych producentów, w niektórych azjatyckich autach znajdziemy koła Exedy lub Aisin. Są to jednak raczej pojedyncze przypadki.

 

LuK, Sachs, czy Valeo – którego producenta wybrać?

Kierowca stojący przed koniecznością wymiany koła zamachowego musi zdecydować się na produkt konkretnej firmy. Często sytuacja jest prosta, ponieważ na rynku jest wiele samochodów, w których występuje wyłącznie jeden rodzaj koła dwumasowego, produkowany przez jedno przedsiębiorstwo.  Większa jest jednak grupa pojazdów, do których możemy kupić odpowiednie koła dwumasowe jednej z trzech firm. W tym przypadku powstaje dylemat. Czasem w decyzji pomagają względy finansowe – zdarza się, że tylko jedna z firm oferuje swoje „dwumasy” w rozsądnej cenie.

Przeczytaj również: Sprzęgło LuK, Sachs czy Valeo?

LuK, Sachs, Valeo – która dwumasa jest najlepsza?

Często bardziej ważna dla klientów jest jakość części zamiennej od jej ceny. Z tego powodu, poszukują informacji – które koło jest najlepsze? Które przenosi najwięcej mocy? Które wytrzyma największy przebieg? Odpowiedź na te pytania nie jest łatwa. Tak naprawdę, jeżeli chodzi o wybór między LuKiem, Sachsem i Valeo, to wszyscy producenci oferują jednakową, najwyższą jakość swoich elementów. Przebieg pokonany na danym kole dwumasowym nie zależy w tak dużym stopniu od fabryki, z jakiej pochodzi, a bardziej od techniki jazdy, czy modelu auta i stanu konkretnego egzemplarza. Często spotykamy się z klientami, którzy chcą przykładowo zmienić koło dwumasowe z LuKa na Sachs, ponieważ koło LuKa wytrzymało bardzo mały przebieg. Nie jest to jednak prawidłowe postępowanie, ponieważ prawdopodobnie w tym przypadku doszło do pomyłki przy diagnozie awarii lub błędu przy montażu. Nie ma możliwości, aby nowe koło dwumasowe jednego z renomowanych producentów „rozpadło się” po przebiegu np. 5 000 – 10 000 kilometrów. Gdy taka sytuacja wystąpi, zamiast od razu zmieniać koło dwumasowe, należy wykonać bardzo dokładną diagnostykę pojazdu. Pozwoli to uniknąć bardzo dużych, niepotrzebnych kosztów.

Koło dwumasowe Sachs

Który dwumas przeniesie największą moc?

Od wspomnianej wyżej reguły jest jeden wyjątek. Wszystkie koła dwumasowe dostępne na rynku są przeznaczone wyłącznie do seryjnej mocy i momentu obrotowego auta. W przypadku podniesienia parametrów auta, np. przez bardzo popularny chip – tuning, żywotność nowej dwumasy może ulec bardzo gwałtownemu zmniejszeniu, nawet do poziomu kilkuset kilometrów. Dotyczy to w szczególności aut z silnikami diesla. W takich jednostkach, nawet niewielkie podniesienie mocy powoduje ogromny wzrost generowanego momentu obrotowego. Taki przyrost „na kołach” powoduje gigantyczne zwiększenie sił działających na koło dwumasowe. Ten element bezpośrednio „odbiera” moc z silnika i musi „zmagać się” z niesamowitymi przeciążeniami. Często już seryjna moc jest pewnym wyzwaniem dla koła dwumasowego. Trzeba pamiętać o tym, jaki rozwój dokonał się pod względem mocy i przyspieszeń w ciągu ostatnich lat, po upowszechnieniu się samochodów z turbodoładowaniem.

Jeżeli chodzi o zwiększanie parametrów, to bardzo często tunerzy zapewniają o tym, że jest to bezpieczne dla silnika i skrzyni biegów. Jednak warto zdać sobie sprawę, że producent decydując się na konkretne parametry danego auta kieruje się twardymi danymi – choćby dotyczącymi wytrzymałości części. Po tuningu, szczególnie silnika diesla pierwszym elementem, jaki szybciej się zużywa jest często sprzęgło i koło dwumasowe.

Jest to spory problem dla kierowcy, ponieważ o ile sprzęgło można w pewnym zakresie wzmocnić, to niestety nie ma na rynku żadnych wzmacnianych kół dwumasowych. Do niektórych aut, najczęściej sportowych, które często podlegają modyfikacjom, dostępne są rozwiązania na sprzęgło, pozwalające przenieść dużą moc. Czasem koło dwumasowe jest zastępowane specjalnym kołem sztywnym i do tego bardzo mocnym sprzęgłem. Takie rozwiązania posiada choćby firma Sachs Perfomance. Niestety, do aut rodzinnych, jak choćby VW Passat, czy Skoda Octavia, które również czasem poddawane są podnoszeniu mocy, nikt nie produkuje takich zestawów.

Podsumowując, niezależnie od tego, czy kupimy koło dwumasowe Sachs, Valeo, LuK, Aisin, czy Exedy, jego poprawne działanie gwarantowane jest wyłącznie przy seryjnych ustawieniach silnika, jakie przewidział producent.

Producenci pierwszomontażowi

Podejmując decyzję, co do zakupu koła dwumasowego konkretnego producenta, użytkownicy często biorą pod uwagę to, jakie elementy były montowane do danego modelu w fabryce. Nie zawsze łatwo to ustalić. Np. w autach z koncernu VAG, bardzo często sprzęgła i DKZ LuKa i Sachsa były stosowane zamiennie, zależnie od partii. Nie da się nawet po numerze VIN ustalić, jakie dwumasowe koło było zamontowane oryginalnie. Najczęściej jednak, nie ma to większego znaczenia. Jeżeli któraś firma z „wielkiej trójki” produkuje części dopasowane do danego auta, to mamy pewność, że przy montażu ani użytkowaniu nie będzie żadnych problemów.

 

Porównanie producentów kół dwumasowych – LuK, Sachs, Valeo

Producent LuK Sachs Valeo
Gwarancja 2 lata 2 lata 2 lata
Kraj produkcji Niemcy / Węgry Niemcy / W. Brytania / rzadziej: Chiny Francja / Włochy / Korea Płd.
Wysokość cen umiarkowana umiarkowana umiarkowana
W jakich autach pierwszy motaż? BMW, Mercedes, VAG, Honda, Renault, Opel, Fiat Ford, Peugeot, Citroen, Mercedes, VAG, Opel Citroen, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Hyundai, Kia, Renault
Udział w rynku w Polsce 1. miejsce w Polsce 2. miejsce w Polsce 3. miejsce na Polskim rynku
Jakość najwyższa – OE najwyższa – OE najwyższa – OE

 

Powyższa tabela prezentuje krótkie porównanie trzech producentów kół dwumasowych. Obecnie na polskim rynku najpopularniejsze są firmy Sachs i LuK. Wynika to z kilku czynników. Nie da się pominąć kwestii „psychologicznej”. Są to producenci wywodzący się z Niemiec, co w świadomości klientów jest niemal gwarancją solidności i bezawaryjności. Oprócz tego, na naszym rynku aut używanych najpopularniejsze są samochody niemieckie, a do nich te dwie firmy mają bardzo szeroką i bogatą ofertę części.

Nie oznacza to jednak, że dwumasy Valeo ustępują jakością niemieckiej konkurencji. Co więcej, mają one doskonałe opinie i postrzegane są często jako bardziej wytrzymałe. Wynika to z ich konstrukcji. O ile Sachs i LuK stosują podobne rozwiązania w postaci tłumików drgań opartych na sprężynach, to Valeo stosuje swoje autorskie rozwiązanie. Niektóre koła francuskiej firmy pozbawione są zupełnie sprężyn. Zastosowano tam tłumiki z tworzyw sztucznych, poprawiające komfort pracy układu napędowego, a także zapewniające dłuższą żywotność od tradycyjnych sprężyn.

koło dwumasowe Valeo

Innowacyjne koło dwumasowe Valeo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

    Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

    Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

    Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

    Kraj produkcji dwumasy – czy ma jakieś znaczenie?

    Każda z trzech firm, które produkują koła dwumasowe to globalna korporacja, posiadająca swoje oddziały na całym świecie. Również fabryki są rozsiane po całym globie. Firma Sachs swoją produkcje prowadzi w Niemczech, ale też Wielkiej Brytanii, czy coraz częściej w Chinach. Podobnie LuK – część swoich elementów wytwarza w Niemczech, inne choćby na Węgrzech. Tak naprawdę wszystkie firmy, produkujące tak skomplikowane produkty, jak samochód mają swoją produkcję rozlokowaną w różnych miejscach. Nie sprawia to absolutnie, że produkty te jakkolwiek różnią się jakością. LuK z fabryki w RPA, Niemczech i z Węgier będzie dokładnie tym samym produktem.

    Które koło dwumasowe jest najlepsze?

    Na pytanie postawione w tytule paragrafu nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Dobra decyzja wymaga analizy wielu informacji. W jednym modelu auta najlepszy będzie najtańszy element, gdy wybieramy z produktów premium, a w innym przypadku choćby to, jakie koło było stosowane w fabryce zmieni postrzeganie. Wybór jednego z trzech producentów: Valeo, LuK, Sachs nie jest łatwy i dlatego warto liczyć się z opinią specjalistów. Konsultanci naszego sklepu dzięki bogatej wiedzy z dziedziny części zmiennych do układu napędowego, pomagają wybrać najlepszą opcję. Warto spytać również mechanika – niektórzy mają swoje preferencje, co do producentów części.

    koło zamachowe

    Koło dwumasowe innego producenta w opakowaniu

    Obecnie na rynku części zamiennych dość powszechne jest zjawisko wymiany elementów pomiędzy producentami. Wynika to stąd, że żadna z firm nie jest w stanie nasycić całego rynku i dostarczać elementów do wszystkich możliwych aut. Może zdarzy się sytuacja, gdy np. w pudełku sygnowanym logo LuK, znajdziemy koło dwumasowe produkowane przez Valeo. Taka współpraca na rynku jest korzystna dla producentów, ale też dla klientów – dzięki temu dostępność części jest większa, a ceny niższe.
    Warto zauważyć, że producenci zawsze do swoich pudełek pakują produkty porównywalnej klasy. Jeśli więc kupujemy koło dwumasowe Sachs, to w środku na pewno znajdziemy produkt najwyższej klasy, niezależnie od tego, czy wyprodukowany będzie samodzielnie przez Sachsa, czy LuKa, Exedy, Valeo, bądź Aisina.

    Koło dwumasowe w pudełku

    Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

    Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

      Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

    Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

      Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

    Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

      Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

    4.99/5 (218 ocen)