Kiedy okres żywotności sprzęgła zbliża się ku końcowi, wielu kierowców poszukuje najkorzystniejszego i jak najtańszego rozwiązania. Koszt nowych elementów różni się w zależności od marki i modelu samochodu, a także półki cenowej, której się przyglądamy. Przy wymianie sprzęgła często okazuje się, że zużyciu uległy także współpracujące z nim elementy, takie jak koło dwumasowe. W warsztacie zapłacimy także za samą robociznę, która wiąże się z czasochłonnym demontażem skrzyni biegów. Dlatego wielu kierowców, zamiast wymiany sprzęgła na nowe, rozważa regenerację starego aby choć trochę zmniejszyć kwotę sumujących się wydatków. Na czym polega regeneracja sprzęgła? O ile przedłuża żywotność sprzęgła? Ile kosztuje regeneracja sprzęgła w porównaniu z wymianą na nowe? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w tym artykule.
Na czym polega regeneracja sprzęgła
Wzorcowa regeneracja sprzęgła polega na rozmontowaniu elementu i dokładnym oczyszczeniu poszczególnych części – mechanicznie i chemicznie. Regenerowane są też okładziny cierne – nowy materiał cierny nituje się do tarczy i sprawdza sprawność docisku. Ważnym elementem jest przetestowanie, czy tarcza jest dobrze wyważona. Łożysko oporowe zostaje wymienione na nowe i mechanizm jest składany w całość.
Przed regeneracją należy zorientować się, czy w warsztacie oferującym tę usługę możemy liczyć na kompleksowy demontaż, regenerację i montaż zregenerowanej części. Niektóre warsztaty bowiem przyjmują jedynie wymontowane elementy aby przeprowadzić ich regenerację.
Warto zwrócić uwagę, że ostateczna diagnoza czy sprzęgło nadaje się do regeneracji może zapaść po rozmontowaniu i dokładnym oględzinom. Oznacza to, że nigdy nie ma stuprocentowej gwarancji, że ominie nas kupno nowego sprzęgła, a za robociznę i tak będziemy musieli zapłacić.
Kiedy czas na regenerację sprzęgła?
Najprościej ujmując, im szybciej zwrócimy uwagę na niepokojące objawy zużycia sprzęgła, tym większa szansa, że element będzie nadawał się do regeneracji. Do najczęstszych oznak zużycia możemy zaliczyć:
- ślizganie się sprzęgła i spowodowany nim brak przyspieszania
- twardniejący pedał sprzęgła wskazujący na zużycie się powierzchni styku
- szum dobiegający z okolic skrzyni biegów, wskazujący na możliwe uszkodzenie łożyska sprzęgła
- szarpanie przy ruszaniu spowodowane zużyciem tłumików drgań skrętnych
- wysokie branie sprzęgła – gdy ruszenie możliwe jest dopiero gdy prawie całkowicie puściliśmy pedał sprzęgła.
Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.
Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności
Niektóre z objawów mogą pokrywać się z usterkami wynikającymi z uszkodzenia koła dwumasowego montowanego w wielu pojazdach. Ponieważ te dwie części ściśle ze sobą współpracują, ulegają eksploatacji na podobnym stopniu. Przy wymianie lub regeneracji jednego podzespołu, warto rozważyć takie same kroki względem drugiego.
Kiedy sprzęgło nie nadaje się do regeneracji?
Należy pamiętać, że nie zawsze sprzęgło będzie nadawało się do regeneracji. Nie podlegają jej elementy uszkodzone mechanicznie, na przykład pęknięta piasta sprzęgła lub docisk. Sprzęgło od naprawy od razu dyskwalifikuje również deformacja tarczy lub uszkodzenia sprężyny centralnej. Wszelkie pęknięcia, mocno wyrobione miejsca, luzy w punktach mocowania, wygięcia powstałe pod wpływem wysokiej temperatury – to wszystko sprawia, że sprzęgło nie będzie mogło być zregenerowane.
W takich sytuacjach należy wymienić sprzęgło na nowe lub – co zazwyczaj okazuje się rozsądniejsze – zdecydować się na zakup całego nowego zestawu z kołem dwumasowym.
Regeneracja sprzęgła – czy to się opłaca?
Na wielu forach internetowych przeczytamy, że koszt naprawy samochodu z uszkodzonym sprzęgłem w ASO w dużych miastach (np. Warszawa) często startuje od 2 tysięcy złotych, co w porównaniu z usługą regeneracji (około 400 zł) wydaje się być kosmiczną kwotą. Warto jednak porównywać kwoty jeden do jednego – oprócz samej usługi regeneracji w kwocie 400 zł będziemy musieli zapłacić za demontaż i montaż regenerowanego elementu.
Ponadto, regeneracja nie daje nam jednoznacznej gwarancji ile kilometrów wytrzyma naprawiany element. Może okazać się, że w niedługim czasie będziemy ponownie płacić za tę samą robociznę i tym razem nowy element. Trudną do zweryfikowania rzeczą jest też jakość wykonanej usługi – tak naprawdę to, jak bardzo warsztat przyłożył się do zregenerowania sprzęgła, będziemy mogli przekonać się dopiero „w praniu”.
Istnieje również ryzyko, iż po demontażu okaże się, że nasze sprzęgło nie nadaje się do regeneracji i w rezultacie i tak będziemy zmuszeni zakupić nową część. Samochód będzie dłużej stać na warsztacie, a ze względu na czas, podzespoły będą najpewniej kupowane przez warsztat. To również ograniczy nam możliwość samodzielnego poszukiwania okazyjnych ofert i zaoszczędzenia na częściach.
Regeneracja sprzęgła, a może zakup nowego?
Na co więc się zdecydować: regeneracja czy zakup nowych części? Wiele będzie zależeć od modelu samochodu, dostępności i ceny nowych części, tego jak długo zamierzamy eksploatować samochód, a także jak bardzo zużyty jest element.
Jednak wielu kierowców ostatecznie decyduje się na wymianę kompletu sprzęgła na nowe, często w zestawie z kołem dwumasowym. Takie rozwiązanie jest rozsądne z kilku względów: po pierwsze, sprzęgło i dwumasa zużywają się w podobnym tempie, dlatego wskazana jest wymiana obu elementów naraz. Po drugie, zakup kompletu części jest zwyczajnie tańszy niż kupno ich z osobna. Tak samo mniejszy koszt ponosi się na robociźnie gdy obie części wymieniane są jednocześnie (zamiast dwóch usług w niedalekim odstępie czasu).
Rozważając regenerację sprzęgła, warto najpierw zorientować się jaką kwotę zapłacimy za nową część. Być może okaże się, że regeneracja jest zupełnie nieopłacalna. W naszym sklepie internetowym znajdziesz pełne komplety elementów – niejednokrotnie tańsze, niż te oferowane w ASO. Bezpośrednia współpraca z producentami części oraz hurtowniami motoryzacyjnymi pozwala nam oferować produkty w atrakcyjnych cenach oraz z darmową dostawą.
W naszym sklepie znajdziesz tylko oryginalne części renomowanych producentów, takich jak Sachs, LuK, Aisin czy Valeo. Ponadto, wszystkie produkty z naszej oferty są objęte 2- lub 3-letnią gwarancją producenta.
Wymiana sprzęgła – ile to kosztuje?
Podsumowując, w długofalowej perspektywie wymiana sprzęgła na nowe często okazuje się być niewiele droższą, a pozwalającą spać spokojnie decyzją. Warto dokładnie przeanalizować wszelkie za i przeciw oraz zbadać różne możliwości. Jeśli chcesz porównać koszty, nasi doradcy z chęcią w 3 minuty przedstawią Ci ofertę części do Twojego samochodu. Dzięki temu porównasz produkty z różnych półek cenowych i będziesz w stanie podjąć najkorzystniejszą finansowo decyzję.
Aby otrzymać ofertę, zadzwoń pod numer: 222584443
Możesz też skorzystać z naszej wyszukiwarki i samodzielnie sprawdzić aktualne okazje.
Sprawdź jak to zrobić:
Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu
Jazda na półsprzęgle – czym grozi?
Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...
Jak działa sprzęgło hydrauliczne?
Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...
Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?
Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...